• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Soullight

Ligger här och svettas som en tok! Funderar på om det är ok att bada i sjö eller havet nu? Nån som vet? Är öppen nån/ngr cm.

• giggle

Om inte vattnet gått ska det väl vara ok, men jag hade nog undvikit det tror jag. Du får doppa dig till knäna ;)
    Jag har sprayat mig med vatten från en blomspruta, det svalkar märkligt bra. Men mina fötter håller på att spricka. Jag har vätskat på mig nåt helt sjukligt de senaste veckorna. Grinar typ så fort jag tittar på fötterna och händerna. 11 dagar till bf nu.

Trodde det var på G igår då jag under flera timmar hade ordentlig molvärk och sammandragningar var 10-15e minut. Men sen försvann det bara. Idag känner jag typ inget förutom trötthet.

• Soullight

Tack Giggle :) Jo jag känner ju samma som du att jag nog bara ska bada till knäna typ ;) men jag döööör snart tror jag! Samma här, svullna fötter och händer och även vader. Eller snarare hela jag är svullen bläääää. Känner mig väldigt klar med denna graviditet.

• ebolms

Läkarkollen idag visade att jag är öppen ca 3cm och vi får igångsättning på fredag, 37+4! HJÄLP! Ska vi få en levande bebis med oss hem denna gången?! <3

• Soullight

Elboms: åh va skönt! Förstår hur du känner men självklart så får ni äntligen med er en underbar liten bebis hem! Så spännande! Kommer gå skitbra :)

• Soullight

Jag är så längtanssjuk nu så det finns inte. Känner mig såååå klar att föda! Hoppas verkligen att hinnsvepningen på tisdag sätter igång det hela för jag smälter bort snart ;)

• ebolms

Soullight

Håller tummarna att hinnsvepningen får fart på det! Eller att bebis vill titta ut innan tisdag! :) du är ju mogen för igångsättning annars, men du kanske helst vill att det ska starta av sig själv?

• giggle

Jag var hos barnmorskan och sen läkaren idag (de är lite oroliga att jag har havandeskapsförgiftning). Och den läkaren sa till mig att man helst ska undvika igångsättning när man haft cerclage då det kan bli så mycket mer problematiskt.

Varför ska du bli igångsatt ebolms?

• ebolms

Giggle: hoppas du inte har det! När får du veta det?

Jasså, ska man? Dom ska bara ta hål på hinnorna eftersom att jag redan är öppen så jag kommer ju inte få nått för att få igång själva värkarna. Jag blir igångsatt för att mitt psyke inte orkar längre, jag är så rädd att hon ska dö i magen! Och om min läkare inte hade tyckt att det var bra så hade hon inte gett oss en tid. Och ingen läkare jag har pratat med innan har reagerat på att jag ev. ska bli igångsatt. Och dom kommer ha sån koll på både mig och bebis så jag behöver inte vara orolig. Dom får göra vad som helst, bara hon överlever! <3

Om inte förlossningen startar av sig själv lagom till fredag, känner mer sammandragningar och jag har ont i ryggslutet. :)

• slapparen

Halloj!

Måste fråga er som fått cerklage insatt och som har ett litet barn hemma också.

Går nämligen och funderar på om vi rent praktiskt skulle kunna genomföra ytterligare en graviditet.

När jag väntade min 3:a och låg på soffan ett par månader så var våra två barn så pass stora att det gick bra att jag låg ner.

Om vi skulle försöka nu och jag bli gravid skulle jag ha en 1,5-2-åring hemma. Hur 17 skulle jag klara av det rent praktiskt? Min man kan inte vara borta från sitt jobb och farförälder finns långt bort.

Är man berättigad någon slags hemtjänst?

Hoppas någon här varit i liknande situation och kan berätta hur ni löste allt praktiskt då ni var sängliggandes samtidigt med liten hrmma.