• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ebolms

Nu är mitt cerklage också borta! Men jag hade tyvärr samma otur som giggle. Det hade vuxit fast på något sätt så hon ville inte plåga mig mer än nödvändigt så jag fick fasta ett par timmar sen blev det lugnande och lustgas på op. Och fy va ont det gjorde! Grät mig igenom hela ingreppet! :( men jag skulle göra om det igen, har väl lustgasen att tacka för det!

Har inte känt av mina sammandragningar alls innan klipper men nu gör jag det. Gjorde det på en gång efter att hon hade lyckats klippa upp cerklaget men inte fått bort det. Det har kommit några droppar blod också, men inte farligt mkt. Skönt! Vi blir kvar på DS under natten för dom vill ha lite koll på mig. Hoppas lillasyster kommer snart! Vill inte behöva bli igångsatt..orkar inte vänta 2 v till för den delen!

• SofieBerglund

Era cerclage verkar ha suttit som berg! :)

Jag ligger också på DS ebolms. Vilken avdelning ligger du på? Jag ligger just nu på avd 14, ska väl flyttas någongång till avd 12 tanke på att jag är i v 22+1. Men jag ligger här med strikt säng o toa läge, gjort det sen torsdags.

Spännande med era klipp, hoppas bebisarna snart vill visa sig :)

• ebolms

Sofie

Ja, dom har verkligen suttit fast! Jag ligger på en BB avd. Lite jobbigt att alla andra har sina bebisar utanför magen men inte jag :( hoppas hon tittar ut snart! Varför ligger du inne? Kort tapp? Sammandragningar? Hoppas du mår okej iaf!!

• giggle

Ebolms: Skit oxå, trodde verkligen du skulle slippa det där eftersom det inte är så vanligt. Det gjorde ju så helvetiskt ont. Fick du epiduralbedövning på op oxå?

Bra att du fick en bra upplevelse av lustgas nu iaf! Och skönt att cerclaget är borta! Har de satt ctg på dig?

• Soullight

Elboms: fy vilken otur men skönt att de löste det rätt snabbt ändå för dig. Måste ha suttit som berget på er bägge här inne.
    Bra att du tog lustgasen!

• SofieBerglund

Ebolms
    Måste ändå vara skönt att det är nu fritt fram för lillan att titta ut nu, hon kommer snart ;) Hoppas att du mår bättre nu trots att det var svårt att få bort cerclaget.
    Jag ligger inne för att första cerclaget inte satte sig alls och de vet inte om den här gör det nu. Ett annat problem är att inte känner någonting, varken nu eller när vi förlorade vår lilla flicka förra sommaren. Nu är jag så nära när de kan försöka rädda barnet, så de vill ta det säkra före det osäkra. Och så är min tapp kort, var på 20 mm i torsdags. Så många problem, då blev jag inlagd.
    Mår bra fysiskt, har inte ont eller onda sammandragningar. Någon sammandragning om dagen får jag men de gör inte ont. Psykiskt är kaos, men det är kanske inte så konstigt...

• Soullight

SofieBerglund: ja varför ligger du inne? Har missat säkert. Låg själv så 3 1/2 vecka strikt i de veckorna med vår dotter. Lååååånga veckor med många tankar som far genom huvudet. Men det var det ju värt såklart, men tufft. Hur mår du?

• SofieBerglund

Soullight:
    Hur kom det sig att du fick ligga inne så länge? Fick du komma hem efter dom veckorna, i sånna fall, hur fick du leva hemma? I vilken vecka kom er dotter?
    Sorry för mina tusen frågor, men det är skönt att fråga någon som har varit i samma sits. Tycker att man känner sig så ensam om det här, alla andra klara sina graviditeter utan krångel.

• ebolms

Giggle

Ja, det gjorde sjukt ont!! Det är typ du och jag som utgör dom där få procenten som råkar ut för det säkert. Man hade ditt cerklage också växt fast eller var det bara svårt att må? Fick ingen eda på op, bara lugnande och lustgas. Men nu vet jag iaf att jag vill ha både eda och lustgas på förlossningen också! Innan ville jag ju bara ha eda. Har gjort två kurvor, en igårkväll efter op och en nu på morgonen. Har fått mer sammandragningar sen klippet men det är nog mest att dom var och retade tappen.

Sofie

Juste, det visste jag ju! Hoppas du kommer över dom mest kritiska veckorna! Och att du kommer mkt längre såklart! :) håller tummarna! Att ligga inne tar på psyket, men det finns ju tillgång till kuratorer! Utnyttja det!