• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Soullight

Blev inlagd i v 20+ ca pga av att de upptäcktes att jag var öppen 2 cm med buktande hinna. Fick ligga inne strikt ca 3 v och under den tiden togs det ett beslut om att ge mig ett cerclage som sista utväg. Vilket gick bra mot alla odds. Väl hemma så låg jag förutom till o fr toan typ, fram till v 28 ca. Då började jag röra mig mer hemma. Hon föddes sen i v 39+4 :)

• ebolms

Soullight

Hur lång tid har det tagit mellan cerklageklipp och bebis för dig gångerna innan? :)

Inget hade hänt under natten efter klippet, tappen ar kvar på 17mm. Ska tillbaka för koll imorgon, då har det gått två dagar till och då hoppas jag att något har hänt! :)

• Soullight

Har bara haft cerclage innan med dottern som sagt och det klipptes ju upp i v 36+5 hon kom 39+4.
    Denna ggn får vi se :)

• giggle
    ebolms skrev 2013-07-02 09:52:33 följande:
    Giggle
    Ja, det gjorde sjukt ont!! Det är typ du och jag som utgör dom där få procenten som råkar ut för det säkert. Man hade ditt cerklage också växt fast eller var det bara svårt att må? Fick ingen eda på op, bara lugnande och lustgas. Men nu vet jag iaf att jag vill ha både eda och lustgas på förlossningen också! Innan ville jag ju bara ha eda. Har gjort två kurvor, en igårkväll efter op och en nu på morgonen. Har fått mer sammandragningar sen klippet men det är nog mest att dom var och retade tappen.
    Alltså , jag fick aldrig klarhet i det där och vad som gjorde att det var så svårt. Var liksom lite groggy, men läkaren sa att tappen var så mjuk att det var svårt att få tag om den. Och att den satt så högt upp!? att det var svårt att se nåt överhuvudtaget. Sen dagen efter när det blev operation istället så sa hon samma men sen verkade det svårt att få bort själva bandet när hon väl lyckats klippa knuten så hon fick ringa efter en annan läkare. Men den läkaren fick lös bandet ganska snabbt. 

Man blir ju lite orolig för att man ska ha fått sån ärrbildning av bandet att man inte öppnar sig. Har läst på många amerikanska sidor att det lätt kan sluta i kejsarsnitt då. Och det verkar vara ganska vanligt. Jag antar att man upptäcker det först när man gått maximalt över tiden :(
    Samtidigt vill man ju inte vara "kräsen" och hålla på och gnälla över eventuell övertid. Man är ju tacksam för att man faktiskt har en fullgången bebis i magen. 
  • SofieBerglund

Skönt o läsa en solskenshistoria Soullight, synd att det var så jobbigt för dig bara!

Var äntligen på vul idag och tänka sig, cerclaget sitter på plats! Och tappen är oförändrad. Nu kan man pusta ut i några dagar till. Ska göra vul den 11/7 igen. Har fortfarande strikt säng o toa-läge här på sjukan.

Ebolms
    Eftersom vi är på samma sjukhus, kommer du ihåg vem som satte dit ditt cerclage? Har nu gått till två doktorer, upplever helt olika med dem. Den ena säger en sak och den andra säger annat. De är väldigt olika.

• ebolms

Giggle

Jag frågade läkaren om det kunde ha någon betydelse att det var svårt att ta bort cerklaget men hon sa att det inte hade det. Åå, hoppas inte det blir fler komplikationer för oss nu! Vi får se hur det ser ut för mig imorgon helt enkelt. Har du något tid för återbesök och kolla läget? Jag har tvättat fönster, dammsugit och skurat golv här hemma, har knappt suttit still en sekund sen klippet så jag hoppas verkligen att något har hänt! Och som du säger, vi ska ju vara glada att vi här en fullgånget bebis i magen men jag vill så gärna föda vaginalt!

• ebolms

Soullight

Jaha, förlåt! Trodde du hade haft det fler gånger :) hoppas du känner sig lite friskare nu, och att bebis kommer snart! :)

• ebolms

Sofie

Minns tyvärr inte hennes namn, men det var den bästa sa dom. Hon jobbade visst på fler sjukhus. Om jag kommer ihåg ska jag fråga det imorgon på återbesöket! :) vad skönt att det sitter nu, hoppas det stannar också! :) skickar lite styrka till dig så du orkar med att ligga inne!!

• Änglagosse

På torsdag i nästa vecka (34+3) så görs ett vändningsförsök. Lyckas det så klipps cerklaget direkt och jag får vara kvar för observation. HOPPAS det lyckas nu, och att lillskruttan kommer snabbt efter det. 

• SofieBerglund

Tack Ebolms! :) Hoppas att det kommer igång för dig snart :)