• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • giggle

Sofie: Mellan de satte cerclaget och vecka 28 låg jag mer eller mindre hela tiden. Hade benen högt och gick bara upp för toabesök, dusch och för att hämta lunchen som min sambo förberett!

Soullight: sjukt att höra att du upplevde klippet som så lätt. Jag har varit på klippförsök idag och det gick åt skogen. Gjorde så ont att tårarna sprutade trots både lustgas och sen morfin. Tillslut var de 3 st som hjälptes åt men de lyckades ändå inte klippa bandet. Tappen var helt mjuk tydligen och hade dragit upp sig på nåt vis. Så det blir operation imorgon, antingen under sövning eller komplett ryggbedövning

• Soullight

Jag har levt rätt normalt här hemma. Allt utom lyft och ansträngning har jag fått göra och det har funkat toppen. De senaste veckorna har jag dock gjort precis allt jag gjorde innan cerclaget. Efter 32 fulla v så både städar jag en hel del och lyfter och kånkar på dottern. Men foglossningen sätter ju dock stopp för mycket annars hade jag gjort ännu mer ;) kanske tur man har foglossning då hehe.
    Lyssnar på kroppen och säger den nej så slutar jag.

• ebolms

Giggle
    Å fy vad nervös jag blir nu! Vad jobbigt för dig!! Min tapp var ju mjuk förra veckan så den lär ju vara det på måndag också. Har du ont nu efteråt? Kram på dig! Hoppas det går smidigt imorgon, och att du slipper sövas!

• Soullight

Oj vilken otur du haft med cerclageklippet! Då måste tråden ha suttit väldigt illa till ju. Såg de inte det på ul innan de började rota där inne? Mitt sitter bra så jag antar att det inte borde bli problem denna ggn heller. Tig typ 5 min sist att ta bort det och då var jag redan öppen 2 cm.
    Hoppas verkligen att de fixar det snabbt imon och att du slipper ha ont! Låter jättejobbigt. Vilket sjukhus gör du det på?

• giggle

Ebolms: Bli inte nervös, det behöver inte alls vara så för dig. Läkaren sa att detta var ovanligt svårt att få bort.

Soullight: de kollade inte med ultraljud innan utan hon försökte titta och känna. Jag går på SÖS. Tråden har liksom suttit jättebra innan men nu var det ju flera veckor sen de kollade sist. Kollade de med VUL på dig innan de klippte?

• ebolms

Giggle
    Usch vilken otur du har! Ska hålla tummarna för dig imorgon! <3 

• Soullight

Giggle: nej de kollade inte med ul samma dag som klippet men alla kontroller innan så gör de ju det och då ser de ju hur det sitter osv. Men det låter som att du har maximal otur med tråden :( De flesta jag vet och de jag läst om som haft cerclage o tagit bort det har aldrig fått operera ut det eller haft speciellt ont. Tyvärr finns det ju alltid undantag. Om det skulle göra svinont imon så får jag suga lustgas tills jag spyr eller nåt för jag hatar att ligga på op bordet ;)

• giggle

Ebolms: åh tack snälla!!

Soullight: Ja, det känns verkligen inte kul att det ska behöva bli operation av det hela. Känner mig livrädd för att det ska hända bebisen nåt.

• Soullight

Fick även en stesolid innan sist vid klippet för jag var så nervös så jag skakade. Så är man väldigt orolig för smärtan osv kan man be om lugnande innan klippet. Ni som oroar er menar jag :)

• Soullight

Giggle: nä fy rackarns så trist att behöva ta bort det så :( förstår dig. Men oroa dig inte för bebisen, den ligger så skyddad i sin lilla "påse" där inne så ta det bara lugnt imon. Kommer gå galant.