• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Novia

Hejsan

Jag är ny här i tråden, tänkte presentera mig lite.

Jag är gravid med mitt tredje barn i v 23. Jag har ett cerklage nu för att jag födde de andra förtidigt i v28+2 och 27+1.

• SofieBerglund

Linda:
    Har de kollat dina äggstockar ifall du har blåsor på dom? Bl.a övervikt är väldigt vanligt bland oss med pco.
    Det kändes som att det var upp till mig ifall jag ville bli igångsatt tanke på vår oro och hur jag mår. Det var ingen diskussion vilket var jätteskönt! Jag har ingen aning ifall man brukar få bestämma det, det kom på tal förra veckan annars har vi inte alls pratat om det.
    Idag har jag haft lite sammandragningar men dom känns inte, utan jag känner bara att magen blir hård. Annars känner jag ingenting. Usch vilken tid det tar för oss.

Novia:
    Vad skönt att du har fått ett cerclage den här gången! Hur ser din vardag ut? Är du sängliggande eller kan du röra lite på dig?

• Novia

Sofie, så otroligt spännande för er, snart har ni er bebis i famnen.

Jag har fått otroligt dålig information från vården. Det enda dom har sagt att jag inte ska lyfta så tungt, men å andra sidsn skulle dom inte ens sjukskriva mig till en början, trots att jag jobbar inom vården på en avd där 90% av vårdtagarna behöver helskötsel. Men jag krigade lite och blev sjukskriven. Jag är inte sängliggande men jag gör inte många knop om dagarna heller.

• lindaothomas

Novia.
    Va roligt då är vi ungefär lika långt gångna.
    Ja är i 21+4 idag ;)

Har du inte fått några restriktioner typ asså?
    Hur har de gått med dina små som föddes så tidigt?

Kram

• lindaothomas

Sofie.
    De har inte kollat nått om just blåser och Så. Eller de kanske de har gjort men inte sagt nått. Vet faktiskt inte. :/

Men känns skönt att behöva släppa det ett tag iaf ;)

Hoppas de startar nu så du slipper bli igång satt. Spännande nu med allt framöver ;)

• Novia

Nej egentligen har jag inte fått några restriktioner förutom att inte lufta för tungt. Men jag har googlat och kör som "alla andra" blivit tillsagda. Dvs ta det lugnt, inget sex, bad osv. 

Det har gått bra för mina tjejer, idag märks inget direkt på dom. Sena i grovmotoriken har dom varit och är fortfarande till viss del (3 och 5 år gamla).

Jag går varannan vecka och efter behov, kommer förmodligen dra ut besöken lite mer efter v 30. Jag har 24,5 mil enkel väg till sjukhuset så jag börjar bli sjukligt less på att köra bil. Jag ska på tappkontroll imorgon.

• lindaothomas

Novia !!
    Oh herregud.. 25 mil per tur...?
    Finns de inget närmare? Shit! :/
    Ja tycker ja har långt.. 4 mil per tur. Ja är nojig över att sitta upp så länge som de blir..
    Men bra att du klarar att sitta Så länge iaf.
    Får man fråga vart du bor?

Mår du bra annars?
    Känner du nått?

Kram Linda

• Novia

Jag bor i Norra norrlands djupa skogar ; ) Vi har bara en vårdcentral på orten och mitt "hemsjukhus" ligger 22 mil härifrån. Men dom är mindre rutinerade och har skuickat mig till Sjukhuset utanför Luleå. Ja det är sjukligt långt ca50 mil = 6 timmar i bilen för ett undersökning som tar typ 20 min. Men men det är ju  mitt val att bo ute i ödemarken och de övriga fördelarna väger upp den långa sträckan. Det är trots allt en kort period i ens liv man måste hålla på och pendla. 

Jag mår väldigt bra faktiskt, får ont i ryggen av att sitta/ligga så mkt. Sista veckan har jag börjat få lite sammandragningar, inga som känns förutom att jag känner att magen ändrar form.  

Kram 

• lindaothomas

Novia..
    Okej då förstår ja. Då bor du långt ut! :)

Har oxå lite sammandragningar ibland. Men inte att de gör ont bara att hela magen spänner sig. Blir stenhård. Men de e väl normalt som ja fattat de..

Massa vit/gula flytningar med.. Men de har de sagt är normalt med.. Så de hoppas ja! ;)