• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • waris

Hej tjejer, hur går det för er? Här lunkas det på, pratade igår med bm som sa att man sätter cerklage i v 14, fick för mig det var i v 12? Ska på inskrivning den 21 o då bokas det tid hos läkaren för bedömning. Skulle kännas s**t om läkaren säger nej, de oroar jag mig lite över :/ men hoppas samtidigt det är obefogat...

Kram på er!

• lindaothomas

WARIS.
    Ja fick mitt cerklage i v 14. 13+0...
    De ville att ja skulle gå på kub och ultra först (om ja själv ville såklart) och de gick vi på o v 13 12+ några dagar.

Skönt att tiden tickar på ;) mår du bra annars?
    Varför tror du att du skulle bli nekad cerklage?
    Kram

• waris

LINDAOCHTOMAS; Äh, bara en liten rädsla jag har. Men tror som sagt den är obefogad. :) mår sjukt illa o ska få lergigan antagligen, tempen ligger dessutom på 37.8 i princip konstant. Vet ej om det är pga hormoner tempen är hög lr om jag är krasslig. Iom illamåendet så är jag mestadels sänkt.
    Så här va det inte med de andra, märkligt!

Vilket landsting tillhör du? Jag vill gärna göra kubtest pga min oro för ds och annat. Men vet inte om jag får det, är ju bara 32, men vet ej hur det görs i Sörmland. Återstår att se hur mår du själv.?

Kram

• lindaothomas

WARIS.
    Vi bor i Östergötland och där erbjuds alla vilken ålder man än är i att göra kub, men vi valde bort de. Ja skulle inte kunna välja bort vårat barn iaf. Så vi gjorde bara vanliga ultrat vi fick gå på då ;) ja e 27.

Måste ni vara 35+ för att få göra kub?
    Kan man inte betala för de själv?

Ja fick med lergigan comp men tyckte inte alls de hjälpte mig. Hoppas de hjälper dig!

Ja mår bra. Vill att tiden ska gå ännu snabbare.
    När ska man våga börja tro att man ska få bebis... Känns så tungt!! :/ är i v 23 men vågar lixom inte hoppas., vill så gärna köpa grejer och så men vi vågar inte :(
    När vågar man??
    Kram kram

• waris

Vi kan säkert få göra innan, men som sagt betala för det skulle jag tro. Ska fråga bm om två v så får vi se vad hon säger.
    Jag resonerar såhär, man väntar ett barn- inte ett missfall. Även i vår speciella sits. Jag kommer nog handla så smått efter v 12, OM jag känner för det, annars efter v 18 när ultraljudet har varit. Fast jag har nog det mesta... I rosa... :P Vill du handla så gör det! Förstår om det känns tungt, men du är en bra bit på väg, hur ofta går du o kollar tappen?

• lindaothomas

Kolla med bm om det. De gör du rätt i!
    Se hur de känns.. De kanske hjälper dig. Fattar inte varför de e så olika i alla landsting... :/ de e ju en trygghet om man vill kolla om man Kan!

Du har så rätt... Ja blir tokig..
    Känns som man
    Letar fel och väntar missfall.
    Asa jobbigt!! Vill verkligen våga tro att allt ska gå vägen denna gång.
    Är ju ändå i v 23... V 24 imorn...
    Usch!! Blir tokig. Vill bara våga tro!

Ja kollar tappen med 2 veckors mellanrum. Så ska in nästa fredag. Vilket alltid känns tryggt! Efter nästa fredag om allt ser bra ut har vi sagt att vi ska kolla på vagn eftersom de e lång leveranstid på de.. :)
    Måste ju lixom börja nångång!!

• SaraDK

Känns ganska oki här, trots missfall...
    Har ju varit med om en del tråkigheter, så har blivit lite av en robot när det händer nåt. Kopplar bara bort liksom...
    Ska vänta en mens och sen på det igen. Man blir ju inte yngre direkt och vill inte ha för långt mellan barnen denna gången. Mina töser har ju 10 års åldersskillnad... Hoppas på resultat fort, för blev gravid på första försöket nu sist och på andra försöket gången innan dess (när jag blev gravid med min 2,5-åring).
    Skönt att det går bra för er andra!
    Här blir man erbjuden kub-test när man fyllt 33, så jag var precis över gränsen och skulle ha gjort det om 2 veckor.    

• lindaothomas

Sara dk.
    Fy va tråkigt att du ska behöva gå igenom missfall :( usch å fy!
    Hoppas mensen kommer snart så ni kan försöka igen! Har de tagit sig snabbt annars?

Kram till dig!