• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • Väntan på en liten

Hälsovårdsmyndigheter råder numera kvinnor som vill bli gravida att använda andra preventivmedel under 3-4 mån efter det att de slutat ta p-piller, så att de inte ska bli gravida under den tiden. Det beror på den ökande frekvensen av missbildningar som man funnit hos missfallsfoster vars mödrar använt p-piller. Om du skulle bli gravid strax efter det att du slutat ta p-piller finns en ökd risk för fosterskador inkl skador på hjärnan och extremiteter. Dessutom löper ett växande flickfoster  att få cancer i slidan eller cervix i tonåren eller som ung vuxen. Risken är 1 på 1000 för varje utsatt person.
    Missbildningar i urinvägar och könsorgan har också rapporterats hos pojkfoster.

Utdrag ur denna bok.

Längtar...11 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
  • helena29
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 15:08:54 följande:
    Hälsovårdsmyndigheter råder numera kvinnor som vill bli gravida att använda andra preventivmedel under 3-4 mån efter det att de slutat ta p-piller, så att de inte ska bli gravida under den tiden. Det beror på den ökande frekvensen av missbildningar som man funnit hos missfallsfoster vars mödrar använt p-piller. Om du skulle bli gravid strax efter det att du slutat ta p-piller finns en ökd risk för fosterskador inkl skador på hjärnan och extremiteter. Dessutom löper ett växande flickfoster  att få cancer i slidan eller cervix i tonåren eller som ung vuxen. Risken är 1 på 1000 för varje utsatt person.

Utdrag ur denna bok.
    när är detta skrivet?
  • Väntan på en liten
    helena29 skrev 2010-07-26 15:14:02 följande:
    när är detta skrivet?
    Det står i Billingsmetodboken du kan ju låna den gratis på bibblan och läsa hela kapitlet själv.
    Längtar...11 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
  • Ohana 84
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 15:08:54 följande:

Utdrag ur denna bok.
    Hmm jag undrar med när denna bok är utgiven! För jag vet att TIDIGARE rekomenderade de detta.. likaså att man inte skulle äta p-piller längre än ett år o sen ha uppehåll..

Men numera förespråkar de inte att man måste vänta, utan studier har visatr att det inte stämmer..
  • MissKS

Det låter som att boken är utgiven på 70-80 talet. Då trodde man att det var så. Men det är alltså inte så det ligger till! Det är väl inte ens farligt att bli gravid medan man äter p-piller (av misstag och man missar en tablett) om jag förstått saken rätt...

• Väntan på en liten
    MissKS skrev 2010-07-26 21:07:09 följande:
    Det låter som att boken är utgiven på 70-80 talet. Då trodde man att det var så. Men det är alltså inte så det ligger till! Det är väl inte ens farligt att bli gravid medan man äter p-piller (av misstag och man missar en tablett) om jag förstått saken rätt...
    Nej nej boken är inte skriven så sent.
  • helena29
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 21:19:56 följande:
    Nej nej boken är inte skriven så sent.
    Inte så sent som på 70-80 talet? Om det är tidigare än så så har nog forskningen gått framåt ! Jag förstår inte hur du kn lita mer på en bok som är skriven före 70-talet än på dagens barnmorskor/gynekologer?
  • Väntan på en liten
    helena29 skrev 2010-07-26 21:22:18 följande:
    Inte så sent som på 70-80 talet? Om det är tidigare än så så har nog forskningen gått framåt ! Jag förstår inte hur du kn lita mer på en bok som är skriven före 70-talet än på dagens barnmorskor/gynekologer?
    Menar senare än 70 80 talet den är nyare alltså och jag jag litar på det som står i boken, metoden är ju känd som boken tar upp.
  • Juliii86

På adlibiris finns boken att köpa och där står det när boken är utgiven men det dock inte när den är skriven. Det står att den är utgiven 2002/07

• JaneDoe10
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 21:26:36 följande:
    Menar senare än 70 80 talet den är nyare alltså och jag jag litar på det som står i boken, metoden är ju känd som boken tar upp.
    Ja, men det behöver ju inte vara ny forskning för det..
    Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars. <3
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar