• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • Pion82

Jag har i alla fall äntligen fått ett posetivt resultat av AC, eller jag vill i alla fall tro att det är p g a AC. Jag har fått glad gubbe på äl-testet i två dar nu och mer smärtor i magen och massor av äl-sekret. Var också hos gyn idag och läkaren sa att det på vul-et i alla fall såg ut som att jag har/ska få äl denna månaden.

Han sa också att jag kanske kunde behöva pergo för att stimmulera mina äggstockar(p g a dålig ägglossning) men att vi skulle avvakta med det tills alla prover var avklarade. Så nu om jag inte blir gravid denna månaden så tror jag att jag ska beställa hem en burk AC till och köra med dem ett tag till. Kan ju inte skada i alla fall. 

• Amiracleoflove
    MissKS skrev 2010-08-14 10:59:04 följande:
    Jag har föjt tråden sen uppstart nu av nyfikenhet på AC, men min slutsats är nog att jag inte vågar riskera något och ta denna ört. Det verar ju som att risken för att bli hjälp är lika stor som att bli stjälpt. Jag förstår inte heller hur det gamla syftet med örten, att ta bort sexlusten och förhindra graviditet, nu kan vara tvärtom. Är det att örten bara tas fram till ÄL som gör att det istället ska ha en fertilitetsökande effekt?
    Förstår inte riktigt vad du menar .. 
    På hemsidan jag köpte AC, står det till och med att
    den traditionellt används vid ofruktsamhet.
    Så med andra ord ska den ju hjälpa dig och inte stjälpa dig

Glad

• MissKS
    aaaa skrev 2010-08-17 12:02:23 följande:
    Har fått gyntid nu. Till skillnad från landstinget tog hon genast mina spottings på allvar och ordnade tid på en gång. "Så ska man inte ha det" var det hon sa. Tack!! Känns som att jag kommer att få en gyn som gör sitt allra bästa och blir det inte bra ändå så vet man det i alla fall.
    Toppen!! Hoppas att du får ett bra svar! Berätta gärna hur det går!! Fick du tid snart?
    För ett och ett halvt år sen sa min gyn likadant över telefon, men när jag var på besök blev jag så besviken för hon sa typ "Egentligen är det här inget problem, men om du tycker att det är obekvämt med blödningar så kan jag skriva ut Primolut Nor. Fast jag tycker att det bästa är att inte påverka kroppen med hormoner i onödan".
    Det var innan jag börjar med försöken att bli gravid. Tog aldrig primoluten... Vi får se vad dom kan tänkas ge dig för nåt!
    Carrou skrev 2010-08-18 16:34:40 följande:

Glad 
    Jo, för att när man googlar på Munkpeppar så får man upp en massa användingsområden. Tex att framkalla mens. Jag blir så skeptisk över att en och samma substans används i så många syften. Jag förstår att man använder den vid i delar av cykeln, men hur kan den påverka så många olika hormoner på olika sätt berodne på när man använder den? Jag blir helt förvirrad... Vilken hemsida har du förresten läst på?
  • Amiracleoflove
    MissKS skrev 2010-08-18 22:46:23 följande:
    Toppen!! Hoppas att du får ett bra svar! Berätta gärna hur det går!! Fick du tid snart?
    För ett och ett halvt år sen sa min gyn likadant över telefon, men när jag var på besök blev jag så besviken för hon sa typ "Egentligen är det här inget problem, men om du tycker att det är obekvämt med blödningar så kan jag skriva ut Primolut Nor. Fast jag tycker att det bästa är att inte påverka kroppen med hormoner i onödan".
    Det var innan jag börjar med försöken att bli gravid. Tog aldrig primoluten... Vi får se vad dom kan tänkas ge dig för nåt!

Glad 
    Jo, för att när man googlar på Munkpeppar så får man upp en massa användingsområden. Tex att framkalla mens. Jag blir så skeptisk över att en och samma substans används i så många syften. Jag förstår att man använder den vid i delar av cykeln, men hur kan den påverka så många olika hormoner på olika sätt berodne på när man använder den? Jag blir helt förvirrad... Vilken hemsida har du förresten läst på?
    Okej då förstår jag dig. Glad
    Har läst det på både :

http://www.mabrapostorder.se/se/art/agnus-castus-50-ml.php

och

http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

• Ohana 84

Glad 
    Som jag har förstått det så funkar AC så att hormonerna "stabiliseras" (nog fel ord men kom inte på någon bra synonym).. Inte att det påverkar en massa olika hormoner, utan att den påverkar hypofysen och stabiliserar hormon produktionen.. Vissa har för mycket av någon eller för lite, och då "normaliseras" det!

Och det här med munkpeppar och att det används till hästar för att minska sexlust o allt, det är nog mer att den med mkt sexlust får lite mindre och den utan får mer!!

Ska tillägga att dettta är ingen fakta utan så JAG har uppfattat och förstått det =)
  • aaaa
    Jag ska dit imorgon. Det är den "kända" Ludmila Ondrasek jag ska till som många verkar tycka är mycket bra. Anses vara något av en mirakelkvinna... Känns jättebra! Uppdaterar om det framöver.
  • MissKS

Nu är jag inte så tuff längre Blödningarna började dag 16 denna månad, helt sjuuukt tidigt har aldrig hänt förut. Försöker att inte bli ledsen utan hålla fast vid det jag skrivit här tidigare "inte farligt, inte farligt, inte farligt" Men fan va dligt jag lyckas.

Carrou skrev 2010-08-19 11:05:56 följande:
    Okej då förstår jag dig. Glad
    Har läst det på både :

www.mabrapostorder.se/se/art/agnus-castus-50-...

och

www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...
    aaaa skrev 2010-08-19 14:22:54 följande:
    Jag ska dit imorgon. Det är den "kända" Ludmila Ondrasek jag ska till som många verkar tycka är mycket bra. Anses vara något av en mirakelkvinna... Känns jättebra! Uppdaterar om det framöver.

Tack!! Ska kika på dem direkt!
    Ohana 84 skrev 2010-08-19 11:16:56 följande:
    Som jag har förstått det så funkar AC så att hormonerna "stabiliseras" (nog fel ord men kom inte på någon bra synonym).. Inte att det påverkar en massa olika hormoner, utan att den påverkar hypofysen och stabiliserar hormon produktionen.. Vissa har för mycket av någon eller för lite, och då "normaliseras" det!

Och det här med munkpeppar och att det används till hästar för att minska sexlust o allt, det är nog mer att den med mkt sexlust får lite mindre och den utan får mer!!
    Ska tillägga att dettta är ingen fakta utan så JAG har uppfattat och förstått det =)
    Ja, så kanske det kan vara! Har inte ens tänkt  på det!
    Lova att skriva imorgon och berätta De är ju SUPER spännande. Hoppas att hon kan förklara det så att vi alla förstår. En gång för alla!
    ... och så hoppas man ändå att hon ska säga att det inte är någon fara...
  • MissKS

Och föresten aaaa, kan du inte fråga vad hon tycker om AC då? Det hade ju varit roligt för alla i tråden att få ett proffesionellt utlåtande

• helena29

Hej, jag har nu ätit Ac sedan slutet av maj....men så här ser det ut för mig...

Min historia i korta drag:
    *Slutade med p-piller efter 10 år den 7 juni
    *Pillermensen kom den 10 juni
    *På dag 31 fick jag den "riktiga" mensen. Är det troligt att jag hade ÄL?
    *På dag 18 fick jag en lite geléklump i trosan.Tecken på ÄL?
    *Dag 20 en vit slemmig flytning. Tecken på ÄL?
    * Nu är jag på dag 42 och tog ett negativt grav.test.

Hur ska jag tolka detta?
    Hormonrubbning?
    För jag kan väl inte vänta mig att se ett pluss senare?

• Ohana 84
    helena29 skrev 2010-08-20 10:52:18 följande:
    Hej, jag har nu ätit Ac sedan slutet av maj....men så här ser det ut för mig...

Min historia i korta drag:
    *Slutade med p-piller efter 10 år den 7 juni
    *Pillermensen kom den 10 juni
    *På dag 31 fick jag den "riktiga" mensen. Är det troligt att jag hade ÄL?
    *På dag 18 fick jag en lite geléklump i trosan.Tecken på ÄL?
    *Dag 20 en vit slemmig flytning. Tecken på ÄL?
    * Nu är jag på dag 42 och tog ett negativt grav.test.

Hur ska jag tolka detta?
    Hormonrubbning?
    För jag kan väl inte vänta mig att se ett pluss senare?
    Om du hade äl Dag 20 och testade dag 42 kan det ju vara för tidigt att se en graviditet. Och äl-sekret har du innan äl, så du kan ju tillomed haft äl dag 21 el 22.

Efter man slutat med p-piller kan det ju ta ett tag innan man får regelbundna cykler.. så inte ovanligt med en cykel på så många dagar!
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar