• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • helena29
    Hedi skrev 2010-09-29 17:52:45 följande:
    Jag at hela cykeln och blev gravid! Min läkare sa att man skulle göra det.
    Hur lång tid med Ac innan du blev gravid?
    Så det var en läkare som rekommenderade AC? De brujar ju inte ha koll på sånt....
  • Hedi

Samma manad som jag började med det! jag bor i Tyskland och läkarna är lite mer för alternativa metoder här. Jag at tabletter som hette sarai.

• Hedi

Av vad jag har förstatt sa hjälper det ju gulkropphormonet pa traven och det produceras väl just efter att ägget har släppt och äggblasan blir en gulkropp?

• helena29
    Hedi skrev 2010-09-29 18:24:02 följande:
    Samma manad som jag började med det! jag bor i Tyskland och läkarna är lite mer för alternativa metoder här. Jag at tabletter som hette sarai.
    Av vilken anledning skrev läkaren ut det till dig?
    Vad säger han om AC och vad används det för i Tyskland?
  • Hedi

Det är receptfritt men han rekommenderade det. Vi hade försökt i 10 mander att fa till nr 2 och jag hade lite problem med spottings. Han sa att det i manga fall brukar hjälpa kvinnor att bli gravida och i mitt och min kompis fall stämde det. Vi har samma läkare och at exakt samma tabletter! Han sa att de brukar hjälpa kroppen pa traven att själv börja producera gulkropphormon, vilket är en föutsättning för att ägget skall kunna fästa.

• helena29
    Hedi skrev 2010-09-29 18:48:37 följande:
    Det är receptfritt men han rekommenderade det. Vi hade försökt i 10 mander att fa till nr 2 och jag hade lite problem med spottings. Han sa att det i manga fall brukar hjälpa kvinnor att bli gravida och i mitt och min kompis fall stämde det. Vi har samma läkare och at exakt samma tabletter! Han sa att de brukar hjälpa kroppen pa traven att själv börja producera gulkropphormon, vilket är en föutsättning för att ägget skall kunna fästa.
    perfekt ju! Hur många mg är det du tog?
  • greeneyes

Hej på er!

Av förklarliga skäl så orkar jag inte läsa 86 sidor Men jag undrar om nån kan sammanfatta lite vad det går ut på. Jag var nämligen på hälsokosten och letade hjälp mot min pms (blir deppad etc) och de tipsade om Femicur, som tydligen är munkpeppar. Men hur kan det funka mot pms (som orsakas av gulkroppshormonet) om de ska hjälpa till att just producera detta ämne? Nu är jag jätteförvirrad!!Obestämd

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • lillefrun

nu har jag börjat med ac.. började i söndags tror jag det var... mens fortfarande så hoppas den tar slut snart så man kan få vänta på äl och plus!!! =) känns riktigt skönt att ha börjat med ac nu och hoppas verkligen att det hjälper oss nu! 

hur går det för er andra?? märker ni någon skillnad? 

• Silly

Hej!
    Har lite frågor kring det här med agnus castus, och undrar om ni vill ge mig lite synpunkter..

1. Slutade med p-piller 18/7 det var alltså sista p-piller mensen
    2. Fick mens igen den 12/8, och den tog slut 17/8

Sedan dess har jag inte fått någon mens.. Jag har sedan tidigare fått diagnosen PCO och det är inte helt omöjligt att det kommer ta några månader innan kroppen kommer igång igen (om den gör det överhuvudtaget!!).. Kan jag trots helt utebliven menstruation börja ta agnus castus? Har skummat igenom tråden lite grann och det verkar som att de flesta börjar ta tabletterna på första mensdagen.. Tror ni att det händer något om jag börjar ta dem direkt, trots helt utebliven mens..?

Tacksam för svar! :)

• Ohana 84
    greeneyes skrev 2010-09-29 18:54:34 följande:
    Hej på er!

Av förklarliga skäl så orkar jag inte läsa 86 sidor Men jag undrar om nån kan sammanfatta lite vad det går ut på. Jag var nämligen på hälsokosten och letade hjälp mot min pms (blir deppad etc) och de tipsade om Femicur, som tydligen är munkpeppar. Men hur kan det funka mot pms (som orsakas av gulkroppshormonet) om de ska hjälpa till att just producera detta ämne? Nu är jag jätteförvirrad!!Obestämd
    Det är inte så att AC direkt hjälper kroppen att producera gulkroppshormon, utan AC stabiliserar hormonnivåerna!
    Har du för mkt så sänker det och har du för lite påverkar den hypofysen så det produceras mer..
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar