• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • pixerpie
    BejbyBoo skrev 2010-10-06 22:09:22 följande:
    Tack!
    Fru R skrev 2010-10-06 22:01:02 följande:
    FlakeZ: Det var en lång cykel du hade. Urk!
     Ja, verkligen. Vanligen har jag en cykel på 29-30 dagar, med äl på dag 17-18, så vad sjutton som gick snett den här gången har jag ingen aning om. Kroppen kände väl på sig att det var vår sista chans att bli gravida om vi skulle ha skyddad SGI från vårt första barn... och bestämde sig för att det var ett bra tillfälle att jävlas lite. Obestämd
    Men jag tror inte det är riktit så, du kan behålla din SGI iaf... det var vad fk så då jag ringde och frågade... Men du måste ha sysselsättning på 100% i veckan, d v s 5 dagar genom jobb, a-kassa eller fl... Läs på men så uppfattade jag det!

Fru R- ja, hoppas på tredje gången gillt nu.... Gäller bara att få till en graviditet!
  • BejbyBoo
    pixerpie skrev 2010-10-07 10:06:59 följande:
    Men jag tror inte det är riktit så, du kan behålla din SGI iaf... det var vad fk så då jag ringde och frågade... Men du måste ha sysselsättning på 100% i veckan, d v s 5 dagar genom jobb, a-kassa eller fl... Läs på men så uppfattade jag det!

Fru R- ja, hoppas på tredje gången gillt nu.... Gäller bara att få till en graviditet!
    Ja, precis. Jobbar man eller tar fp 5 dagar i veckan så är sgi:n skyddad. Men fördelen med att få andra barnet innan det första är 2,5 år, är att SGI:n är skyddad ÄVEN om jag inte jobbar 5 dagar i veckan. Jag kan alltså gå ner till 75% arbetstid och inte ta ut fp för resterande tid, men ändå få samma fp med barn nr 2.
    Nu får jag lov att ta 25% fp för att hålla SGI:n skyddad.

Hänger du med?!  
    ♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Fru R

Jag har i och för sig ingen tanke på att gå ner i arbetstid utan att ta ut fp för vi har så många dagar kvar ändå.  Och i dagsläget jobbar mannen mindre och jag 100%
    Förresten så tjänar jag ändå bättre nu än vid första graven så jag ser det inte som något problem.

Va inne igår på fk hemsida och jag hade nog förträngt hur virrrigt det är ... Inget kul!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • pixerpie
    BejbyBoo skrev 2010-10-07 10:20:20 följande:
    Ja, precis. Jobbar man eller tar fp 5 dagar i veckan så är sgi:n skyddad. Men fördelen med att få andra barnet innan det första är 2,5 år, är att SGI:n är skyddad ÄVEN om jag inte jobbar 5 dagar i veckan. Jag kan alltså gå ner till 75% arbetstid och inte ta ut fp för resterande tid, men ändå få samma fp med barn nr 2.
    Nu får jag lov att ta 25% fp för att hålla SGI:n skyddad.

Hänger du med?!  
    Ja, det det var det jag menade... Jag har också gått ned i tid oxh tar ut 1 dag fl! Men kommer också få högre SGI íaf eftersom  jag bytt jobb och har bättre lön nu...
  • BejbyBoo
    pixerpie skrev 2010-10-07 16:53:11 följande:
    Ja, det det var det jag menade... Jag har också gått ned i tid oxh tar ut 1 dag fl! Men kommer också få högre SGI íaf eftersom  jag bytt jobb och har bättre lön nu...
    Dåså!
    Jag hade dock gärna gått ner i tid UTAN att behöva ta ut FP. Men det måste jag ju alltså nu eftersom vi gått över den tiden. 
    ♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • VillBliFyra2011

Idag tycker jag det känns som om min ÄL är på ingång...?! Undra om det kan vara så redan att cykeln kortas ner??! nån som har erfarenhet av detta? Egentligen har jag inte ÄL förrän tidigast om 1 vecka och ev. ännu senare... eller kan det vara så att man har ÄL flytningar och känningar längre tid när man äter AC? kanske bara inbillning nu när man är så taggad Glad

• Fru R
    VillBliFyra2011 skrev 2010-10-08 09:33:46 följande:

Idag tycker jag det känns som om min ÄL är på ingång...?! Undra om det kan vara så redan att cykeln kortas ner??! nån som har erfarenhet av detta? Egentligen har jag inte ÄL förrän tidigast om 1 vecka och ev. ännu senare... eller kan det vara så att man har ÄL flytningar och känningar längre tid när man äter AC? kanske bara inbillning nu när man är så taggad Glad

Gött! 

Trevlig helg på er tjejer!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Pimpinellan

Har märkt att AC tar ut effekten av progesteron så jag ska sluta efter äl denna gång. Tar ju proggisar för att förlänga lutealfasen och mot m.f och gillade inte att AC förkortade lutealfasen två dagar.

• Kiwi86

Har ätit AC i en månad ungefär och jag hade ÄL omkring måndag 4/10,det betyder att min menscykel kortats ned med två veckor ungefär,beroende på hur lång min lutealfas blir. Asså det är ju hur bra som helst för mig som hade närmare 45 dagars menscykel utan AC .

Hoppas bara det leder till graviditet också,bara vänta och se om mensen dyker upp nästa helg eller inte. Trevlig helg på er!

• VillBliFyra2011
    Pimpinellan skrev 2010-10-08 20:28:30 följande:
    Har märkt att AC tar ut effekten av progesteron så jag ska sluta efter äl denna gång. Tar ju proggisar för att förlänga lutealfasen och mot m.f och gillade inte att AC förkortade lutealfasen två dagar.
    Har du haft problem med lång menscykel? Varför är det inte bra att lutealfasen kortas? (jag har dålig koll på sånt)
    Kiwi86 skrev 2010-10-08 21:43:25 följande:

Har ätit AC i en månad ungefär och jag hade ÄL omkring måndag 4/10,det betyder att min menscykel kortats ned med två veckor ungefär,beroende på hur lång min lutealfas blir. Asså det är ju hur bra som helst för mig som hade närmare 45 dagars menscykel utan AC .

Hoppas bara det leder till graviditet också,bara vänta och se om mensen dyker upp nästa helg eller inte. Trevlig helg på er!

Det låter bra!! Glad jag hoppas ju också min cykel kortas ner... Hoppas nu inte din mens dyker upp nästa helg! Trevlig helg på er alla!
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar