• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • Plumps

Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan i mars, men det har inte funkat hittills. Jag har väldigt lång menscykel, alltid omkring 40 dagar. Idag började jag med AC för att försöka korta ner cykeln lite grann.

Jag har läst mycket om AC på tyska sidor och kollat på AC från olika tillverkare. Men det verkar inte finnas tabletter med mer än 400mg i Tyskland. Nu har jag redan Lamberts Vitex AC hemma, så därför tar jag dem ändå, men delar dem på hälften så det blir 500mg i stället. Hur hanterar ni det? Tar ni 1000mg? Det måste ju finnas någon anledning till varför den rekommenderade dosen är 400 ...

Ha en trevlig kväll!

• VillBliFyra2011
    Plumps skrev 2010-10-09 20:46:28 följande:
    Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan i mars, men det har inte funkat hittills. Jag har väldigt lång menscykel, alltid omkring 40 dagar. Idag började jag med AC för att försöka korta ner cykeln lite grann.

Jag har läst mycket om AC på tyska sidor och kollat på AC från olika tillverkare. Men det verkar inte finnas tabletter med mer än 400mg i Tyskland. Nu har jag redan Lamberts Vitex AC hemma, så därför tar jag dem ändå, men delar dem på hälften så det blir 500mg i stället. Hur hanterar ni det? Tar ni 1000mg? Det måste ju finnas någon anledning till varför den rekommenderade dosen är 400 ...

Ha en trevlig kväll!
    Det hade jag ingen aning om, att det var så olika mg på de olika tabletterna? Nån annan som vet som också äter Vitex? Obestämd
  • Fru R
    Kiwi86 skrev 2010-10-08 21:43:25 följande:

Har ätit AC i en månad ungefär och jag hade ÄL omkring måndag 4/10,det betyder att min menscykel kortats ned med två veckor ungefär,beroende på hur lång min lutealfas blir. Asså det är ju hur bra som helst för mig som hade närmare 45 dagars menscykel utan AC .

Hoppas bara det leder till graviditet också,bara vänta och se om mensen dyker upp nästa helg eller inte. Trevlig helg på er!

Gisses va bra! Det är bara att tacka och ta emot!
    Plumps skrev 2010-10-09 20:46:28 följande:
    Hej!

Ha en trevlig kväll!
    Hmm, det där med styrkan är lite lurigt tycker jag. Jag har ju AC i flytande form och inte i tabletter. Kollade just på flaskan och det står inte angivet vilken styrka de har i form av mg.... Vart har du hittat att den rekommenderade dosen är 400gm?
    Någon som vet hur man ska räkna för AC i flytande form?? På flaskan står det ju 15-20 droppar 3 ggr om dagen.
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Juliii86

Jag har lamberts vitex agnus castus på 1000 mg och jag delar mina tabletter för jag mår annars jätte dålig i magen om jag har en hel tablett. Det har funkat jätte bra för mig. Visste faktiskt inte att de rekomenderar 500mg?

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • BejbyBoo

Jag äter tabletterna på 1000 mg. Tar en hel tablett per dag.
    Har tagit dem i en vecka nu ungefär och har idag fått spottings, vilket jag inte haft förut. Vet inte om det har med AC att göra eller ej, men det är lite konstigt. 

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Kiwi86

Jag har tagit 1000 mg i en månad utan bekymmer...än så länge i alla fall. Alla är ju olika och reagerar olika,men om den rekomenderade dosen är 400 borde jag kanske dela på mina tabletter hädanefter,då räcker ju burken längre också :-P

• VillBliFyra2011
    Kiwi86 skrev 2010-10-10 22:32:29 följande:
    Jag har tagit 1000 mg i en månad utan bekymmer...än så länge i alla fall. Alla är ju olika och reagerar olika,men om den rekomenderade dosen är 400 borde jag kanske dela på mina tabletter hädanefter,då räcker ju burken längre också :-P
    har också ätit en hel tablett... hmm ja kanske ska man dela tabletten? hur som helst har jag redan ÄL i dagarna! fick postivt på ÄL test idag! 1 vecka innan vad jag skulle haft utan AC.. så jag har då verkligen fått effekt! hoppas nu också det blir bebis utav det  ocksåGlad
  • BejbyBoo

Hmm... jag har aldrig haft problem med spottings förut, men nu har jag haft det två dagar i rad. Är det ett sammanträffande, eller har det med AC:n att göra tro??
    Nu är ju min cykel märklig den här månaden och inte som den brukar, men jag tycker ändå att det verkar konstigt att jag nu får spottings. Har ätit AC sedan 2 oktober. 

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Nimah

Nu har jag också delat mina tabletter och tar en halv om dagen. Visste inte den rekommenderade dosen var så låg!

• Fru R
    BejbyBoo skrev 2010-10-11 21:03:22 följande:
    Hmm... jag har aldrig haft problem med spottings förut, men nu har jag haft det två dagar i rad. Är det ett sammanträffande, eller har det med AC:n att göra tro??
    Nu är ju min cykel märklig den här månaden och inte som den brukar, men jag tycker ändå att det verkar konstigt att jag nu får spottings. Har ätit AC sedan 2 oktober. 
    Hmmm, det var lurigt! Själv har jag haft spottings just före mens före AC men aldrig mitt i en cykel. Vi började samtidigt också.... Kan tyvärr inte råda dig för jag har inte den blekaste.

Är det bara jag som kör AC i flytande och inte tabletter??

Äl igår, tre dagar tidigare än vanligt. Bara att köra på!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar