Anonym (§ och <3) skrev 2010-03-16 11:33:37 följande:
Jag förstår att du inte vill gå in i någon diskussion. Du uttalar dig tvärtemot lagen. Det går ju inte att försvara. Pedofili är att ha sex med barn. Barn är under 18. Dessutom är man minderårig under 15. Har inget att göra med hur vuxen man ser ut. Inte ens nån diskussion. Står ju otvetydigt i lagboken. Se mitt inlägg 246. Att förgripa sig på någon (typ hota med kniv, brotta ner henne fastän hon skriker och gör motstånd eller vad du nu menar) är inte enda kriteriet för våldtäkt/sexuellt utnyttjande. Att den unge är så ung som 15 betyder i sig att hon/han inte är fullt medveten om sina egna behov och konsekvenserna. Då behövs det inget "tvång" för att vara olagligt. Eftersom den vuxne vet det och KAN ta ansvar (till skillnad från barnet på 15) ska ALLTID den vuxne backa. Inte rättfärdiga att utnyttja och skada den unge bara för att tillfället erbjuds. Att köpa sex är också ett brott. Även om den prostituerade "vill" och t o m tar initiativet. Både att ha sex med någon under 15 och/eller med en prostituerad strider emot lag, vare sig offret är initiativtagare eller inte. Det är inte alls naivt att tro att det är den vuxnes ansvar att backa. Det är självklart att tro på ett rättsamhälle med individer som funkar. "Lycka till med att veta exakt vad din dotter gör". Nej, det är just det. Det går inte. Därför har vi lagar och regler för vad vuxna får/inte får göra. Ett barn kan aldrig stå till svars. Men vuxna kan. Det går att göra och görs en hel del åt vuxna som inte respekterar lagen. Fängelse är ett sätt. Psyk ett annat. Och jo, som mamma eller vittne inte bara får utan BÖR man (ny lag) ingripa för att försvara ett barn mot en som utnyttjar barnet sexuellt, eller någon annan som utsätts för brott. Lycka till med att hävda din ståndpunkt om du kommer upp i rätten, säger jag till dig istället.
Men ge dig... Jag är SÅ trött på folk som låter viktiga i trådar och verkligen inbillar sig att dom vet en massa.
Kolla här:
Substantiv Böjningar av
pedofil Singular Plural utrum Obestämd Bestämd Obestämd Bestämd Nominativ
pedofil pedofilen pedofiler pedofilerna Genitiv
pedofils pedofilens pedofilers pedofilernaspedofil
vuxen person som känner stark sexuell attraktion till barn
Man behöver verkligen INTE ha sex med barn för att vara pedofil. Det handlar om att man attraheras av barn. Det finns många många pedofiler i samhället som faktiskt aldrig har sex med barn, men däremot innehar bilder, filmer och annat.
Menar du att en man som sitter och onanerar till en film med barnporr inte är pedofil om han inte haft sex med ett barn? Dumt och fel i så fall...
Sen påtalar jag igen att jag inte tycker det är bra eller rätt att en 30-årig man har sex med en 15-årig flicka, men att han egentligen inte begår något brott så länge flickan frivilligt deltar.
En sida som informerar yngre:
VAD SÄGER LAGEN?
Är jag gammal nog för att få ha samlag/sex?
Att bli vuxen kan vara ett juridiskt ”minfält” och du kommer att försiktigt tassa på tå genom en stor del av din tonårsperiod, mot den dagen när du helt lagligt kan dricka alkohol, köra bil och rösta (… men inte samtidigt så klart!! :)) Den lagliga åldern när man officiellt får ha samlagssex varierar i olika länder. I Sverige är det 15 år som gäller, för både tjejer och killar.
Lagen finns främst för att skydda barn och unga ungdomar från att bli sexuellt utnyttjade, men även för att barn och unga ungdomar inte anses vara mogna nog att riktigt förstå, inse och kunna ta ansvar för de konsekvenser som kan följa av att ha samlag.
Man har valt åldern 15 år, då det anses vara ungefär då som ungdomar börjar kunna ta fullt ansvar för sin sexualitet. Naturligtvis kan man inte dra alla över en kant – en del kan ta ansvar tidigare än i femtonårsåldern, medan andra inte är mogna förrän flera år senare. Och en del, tyvärr, verkar aldrig lära sig att ta ansvar, oavsett hur gamla de är …
När du väl har fyllt femton är det ”fritt fram” att ha samlag – utom med personer som du står i ”beroendeställning” till, t.ex. en lärare eller vårdgivare. De får inte ha en sexuell relation med sina elever eller patienter. Och det gäller inte bara samlag utan även andra former av sexuella handlingar.
------------------------------------------------------------------------------------------------