• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • SofiaD

zika!
    Jag vet inte varför sjukhusen envist drar ut på tiden genom att göra dessa röntgenundersökningar (som den ändå aldrig verkar kunna tyda ordentligt!). Begär remiss direkt till Göteborg för bedömning eller skicka bilder själv till Anette!
    Berätta gärna hur det går!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • zika

Ska ge mailadressen till syrran. hon har ingen egen sida här på fl
    får se hur de vill göra om de vill vänta på röntgen eller ej.
    Hoppas väl fortfarande på att huvudet är snett pga att han legat fel men är naturligtvis oroliga

• MammaMila
    zika skrev 2010-03-31 14:37:48 följande:
    Ska ge mailadressen till syrran. hon har ingen egen sida här på fl får se hur de vill göra om de vill vänta på röntgen eller ej. Hoppas väl fortfarande på att huvudet är snett pga att han legat fel men är naturligtvis oroliga
    Många som är med i det här forumet har bilder som hon han titta på och längst ner på Kraniofaciala enhetens sida (länken jag skrev i mitt förra inlägg) finns en broschyr om de olika missbildningarna som är bra att titta i också. Min son hade t.ex. metopica som ni kan läsa om där...
    Jag tycker som SofiaD att ni ska ta kontakt med SU så fort ni kan (de är hjälpsamma och smidiga) och ringa ert sjukhus för att få en tid snabbt. Då får ni svar snabbare och slipper oroa er + att det är lättare att fixa problemet vad det än är
  • zika

De har fått remiss till röntgen från BVC läkaren bara. han kände fontanellerna men ev en sutur som kan vara ihopväxt.
    har tittat lite i den broschyren men inget som är klockrent som syrrans son. som sagt så har han en tydlig ås bak men inte mitt bak utan mer åt ena sidan sen är han väldigt platt också på ena sidan. hela huvudet lutar liksom lite åt ena hållet om man ser uppifrån

• MammaMila

Hm... finns många olika varianter... jag tycker ni ska skicka ett mail till Anette Malm iaf. Kan vara en bakre sutur som är stängd... fontanellen är också öppen på min son.

• zika

Dom bor i Västerås så jag antar att det blir där?

• amia01
    MammaMila skrev 2010-03-31 07:34:33 följande:
    Stackars liten... om svullnaden lagt sig så borde väll tyngden och smärtan också lägga sig. Jag tror dock att det tar lite längre tid tills svullnaden är helt borta. Vi trodde att allt hade gått ner och skickade kort till familj och nära vänner efter ca.1,5 vecka... men på de korten var hans huvud fortfarande mycket svullet jämfört med 1-2veckor senare. Sen är det en omställning även efter svullnaden gått ner... i Castors fall så hade han 34cm när han föddes... alltså i undre kanten av normalt och har nu 45 som är normalt för en 7-9mån bebis. Så det blir lite tyngre. Nu är det kanske inte samma sak för er men jag tror de överkompenserar lite i alla fall. (?) Sjukt att de missade att smärtlindra honom??? Hur gick det till? Vad sa de när han verkade ha ont? Castor fick inte heller morfin direkt på momangen men så fort de såg tecken på att han hade ont och pulsen steg så fick han morfin. Castor var super-ledsen och fick även dropp för att han åt dåligt i början. Jag hoppas verkligen att det blir bättre så ni alla får lite sömn och framför allt att han slipper ha ont.  
    Probelmet med Axel var att han inte var ledsen, utan bara ville han sitta i mitt knä med huvudet helt stilla och slappna av så mycket som möjligt när han fick ont, så han såg ju ut att må rätt bra - men så fort jag försökte byta läge eller flytta honom till sin säng, så skrek han i panik och kräktes.

Första dygnet på avdelningen gav de morfin av rutin tror jag, sen när de skulle glesa ut kontrollerna på andra dygnet började problemen. De missade ett par kontroller på raken, och ingen kom ihåg att ge suppar. Slutade med att jag var nästan desperat på kvällen, när jag suttit med honom i knäet sen lunch, och ingen ville ta mig på allvar när jag försökte berätta att nåt var fel - eftersom han såg så lugt ut... men nattsköterskan konstaterade snabbt vad som fattades, 150 i puls, och ett konstaterande att alla barn inte reagerar likadant på smärta...efter ett par doser morfin var han lugn och go igen strax efter midnatt, och slutade dessutom kräkas och började äta när han slapp ha så ont. Och vi som trodde han kräktes av morfinet :-/

Jag borde ha vetat att han inte gnäller utan håller sig stilla och kräks istället, eftersom det var just det som hände när han bröt benet. Då fattade jag ju inte vad det var för fel förrän efter 12 timmar... men så trött och omtumlad man är första dygnen efter op så hade jag inte en tanke på det, utan litade helt på att personalen kunde hantera situationen.

Tyvärr verkar inget hjälpa mot den beröringssmärta han har just nu, utan det är bara att vänta ut det. Har sovit och ätit lite bättre i dag, så det går åt rätt håll...

Svullnaden är väl inte helt borta, men jämfört med hur det var för några dagar sedan så är det ingenting, men det är klart att obehagligt och ont gör det ju fortfarande. Huvudmåttet kommer att bli ung det samma som innan för oss, bara att det är kortare och bredare. Kanske lite större, eftersom de har överkompenserat lite, får se så småningom hur mycket...
  • amia01
    zika skrev 2010-03-31 11:15:52 följande:
    Är här inne och läser lite. min systers lilla son på nästan 3 mån väntar på tid till röntgen för att se om"något" växt ihop för tidigt i hans huvud.När man tittar uppifrån på honom så är huvudet liksom platt på ena sidan och lite som en båt snett bakåt. Han sover på rygg men vill bara lägga huvudet åt ena hållet. De lägger honom nu på sidan med kuddar runt så han inte kan ligga på den platta sidanDet sneda i huvudet syns inte framifrån tycker jagVi är bara oroliga allihop
    Känner igen det där. Har han varit sned sedan han föddes? Det var Axel. Jag såg redan på BB att hans huvud var platt bak på ena sidan, men det var helt normalt sa dom och skulle gå över. Sen valde han ju att alltid ligga på den sidan, och vi visste inte hur farligt det var, så vi gjorde inget åt det.  Slutade med att han vart mer och mer sned, så man såg att öronen och ögonen blev sneda oxå, och han började få sned nacke och kropp... Till slut, när han var 4 månader fick vi tid hos sjukgymnast, och tips om hur man skulle lägga honom. Hjälpte inte mycket, utan det var först när han började sitta och krypa som skillnaden kom, i och med att han slutade ligga så mycket på huvudet. Var nästan helt symmetriskt igen innan han fyllde 1. Så det kan ordna sig utan op

Hoppas på det bästa, men håller med övriga om att ni ska skicka in bilder för säkerhetsskull! Bättre att kolla en gång för mycket än för lite.

Och om det inte är en hopväxt sutur, och det ska fixas med träning - Lycka till! Tycker det var jättesvårt och jättejobbigt. Vet inte hur många nätter jag väckt Axel gång på gång bara för att vrida hans huvud "rätt" och det slutat med timtals med gråt. hur många gånger jag suttit med honom på golvet och försökt vrida huvudet när han inte velat och det slutat med att vi båda gråtit... Så jobbigt när dom inte vill och man inte kan förklara varför man är "elak". Att sen träffa dom på BVC och få höra att det är bara att ställa sängen åt rätt håll, eller att ge honom något roligt att titta på, när man vet vilken kamp det är för att få huvudet åt rätt håll, det är inte roligt
  • MammaMila

Amia01: Helt otroligt att de missade kontroller?? Castor fick också problem när de skulle börja trappa ner på morfinet. Han ville inte äta så mycket så de fick ge dropp igen och till slut extra morfin för att pulsen var hög. 

När vi låg på avd.37 under sista helgen så var det värst (lördagen). Allt hade blivit bättre men så kom sjuksköterskan Åsa från hell... hon tappade ut sin bricka med saker, skakade, tog med helt fel grejer och var tvungen att avbryta mitt i att hon satt dropp eller gav morfin flertalet gånger och öppnade nästan ventilen till droppet!
    Jag fattar inte varför min son var övningsdocka för henne... hon jobbade normalt med vuxna men verkade som hon var ny från skolan. Castor skrek konstant av hennes klumpiga försök att göra saker. och vi blev alla super stressade. Det enda som höll mig lugn var att jag inte ville stressa henne mer så hon felmedicinerade eller liknande. Men nästa gång så tänker jag säga ifrån om vi får henne...
    Natt sjuksköterskan (hon med markerade glasögon) är väldigt morfinglad... bra för er (om det var hon) men inte för oss. Hon ville ge morfin hela tiden och sa att det går bra med hur mycket som helst bara de andas. Haha... när hon sista natten ville ge morfin fast Castor bara hade lite gas och ja sa ifrån (vi skulle vänta lite) somnade på nån minut efter rapen så la hon ner...
    Jag hoppas verkligen han mår bättre snart... en liten tapper kille låter det som. Visst blir man otroligt ledsen när de har ont men man gör det för deras framtid... så måste man försöka tänka.
Svar på tråden Kraniosynostos #10