• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • Cia o krabaten

Bettan: Ja jag var inte helt övertygad, men han var stensäker ObestämdHar en kollega som på äldre dar fick cellförändringar också...

• Krusbär

Var på inskrivning idag och fick träffa en jättebra bm! Hon föreslog själv att jag skulle få remiss till stödmottagningen på sjukhuset inför förlossningen, att vi skulle ses lite tidigare (v 20 ist för v 25 nästa gång) samt bokade in mig för en extra läkarkontroll (inte obl. med andra barnet) för att diskutera hur länge jag ska ta Trombylen. Jag blev så otroligt lättad över att få ett så fantastiskt bemötande. Tänk vilken skillnad det gör!

• fruZ

Vad skönt Krusbär! Det är verkligen viktigt hur man bemöts, hur någon pratar med en är ju lika viktigt som vad de säger... Vilken vecka är du i nu? När blir det UL?

• Cia o krabaten
    Krusbär skrev 2011-09-20 19:05:32 följande:
    Var på inskrivning idag och fick träffa en jättebra bm! Hon föreslog själv att jag skulle få remiss till stödmottagningen på sjukhuset inför förlossningen, att vi skulle ses lite tidigare (v 20 ist för v 25 nästa gång) samt bokade in mig för en extra läkarkontroll (inte obl. med andra barnet) för att diskutera hur länge jag ska ta Trombylen. Jag blev så otroligt lättad över att få ett så fantastiskt bemötande. Tänk vilken skillnad det gör!
    Underbart!
    Rätt person på rätt plats alltså. För en gångs skull! 
  • Krusbär

Ja, verkligen! Det var så skönt att slippa tjata eller överdriva för att få den hjälp man vill ha och behöver. Att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka när vi pratade om förlossningen tror jag faktiskt inte var avgörande, jag kände direkt att hon var en person som tog en på allvar! Jag ville gå på denhär mvc redan förra graviditeten, men då ringde jag för sent. Nu ringde jag redan i v 4 (fast det tog emot att ringa så tidigt) bara för att få en tid, och det verkar det ju ha varit värt!

a80: Jag är i v. 9+4 idag. KUB blir om ca tre veckor och UL i slutet av november. Är du ungefär en vecka före mig? Vilka datum har du inplanerade? Har du varit på inskrivning?

• fruZ

Så himla mycket värt att bli tagen på allvar! (HELT SJUKT att man inte alltid, eller iaf oftast, känner att man blir tagen på allvar inom sjukvården)
    Jag är 10+2 idag enligt sista mens, men på VUL mätningarna har jag tappat några dagar. Har inte varit på inskrivning än, det blir inte förrän 10/10 (jag ringde sent...), UL blir 7/10. Så jag får hålla tummarna ett par veckor till för att jag får en vettig BM. Och att det går vägen tills dess förstås. Även om jag nu nästan förväntar mig att det ska gå, så finns den där, den gnagande oron.

• StoraD
    Krusbär skrev 2011-09-21 07:55:45 följande:

Ja, verkligen! Det var så skönt att slippa tjata eller överdriva för att få den hjälp man vill ha och behöver. Att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka när vi pratade om förlossningen tror jag faktiskt inte var avgörande, jag kände direkt att hon var en person som tog en på allvar! Jag ville gå på denhär mvc redan förra graviditeten, men då ringde jag för sent. Nu ringde jag redan i v 4 (fast det tog emot att ringa så tidigt) bara för att få en tid, och det verkar det ju ha varit värt!

a80: Jag är i v. 9+4 idag. KUB blir om ca tre veckor och UL i slutet av november. Är du ungefär en vecka före mig? Vilka datum har du inplanerade? Har du varit på inskrivning?

härligt med en bra BM Krusbär!  
  • Krusbär

a80: Är det KUB du ska göra 7/10? Stora UL är väl inte förrän v 17-20? Hoppas att du får en bra bm!

Jag börjar få svårt med kläder redan, tycker att magen putar ut i allt som inte är stora blusar och tunikor. Vill gärna vänta till efter KUB med att berätta på jobbet, men det är ju tre veckor kvar... Ja, de får väl börja ana bara ingen frågar...

lillaD: Hur går det på förskolan?

• fruZ

Ja, det är KUB, men jag bryr mig inte så mycket om KUBandet så för mig är det UL som UL.

Jag kan inte heller ha mina byxor. Vi var ju tre veckor i USA precis innan jag blev gravid och de kilona plus gasig gravidmage och kanske liiite begynnande bebismage gör att jag  får ha gummiband i byxorna och låånga tröjor.
    Kan dock snart inte ha jobbyxorna heller... På mitt jobb är det en del som vet, jag är inte så hemlighetsfull och när jag som annars äter kolhydratfritt sitter och frossar i mackor och pasta är det ju folk som undrar vad det är med mig. 
    Annars har jag tänkt vänta till efter lyckat 12-veckors-UL med att berätta för alla. Och även dottern väntar vi med att berätta för. Hon har dock märkt att det är nåt med mig för hon frågar ofta "är du inte trött nu?" "är du inte sjuk mer, mamma?" Jag var ju tokförkyld ett par veckor i början samtidigt som jag mådde illa,  så då skyllde jag på att jag var sjuk, hon tror nog att jag fortfarande är det... Så för att hon ska förstå att jag inte är sjuk så ska vi berätta för henne oxå efter 12 veckor, även om det sen blir väldigt lång väntan för henne.

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts