-
Fast hos oss har de avvecklat dagmammorna så det finns inga alternativ nu.
-
Ah, ja jag var nöjd hos min andra dagmamma för hon bodde i villa, hade fruktträd och växthus och gott om utrymme. Det var som hemma, som du skriver.evani skrev 2010-08-10 12:42:44 följande:Vi får en dagmamma i VIksjö, jag har aldrig velat ha Nea på dagis men gav de3t en chans o tycker att det känns som "förvaring" av barnen. Samt att jag också¨gillar dagmammetänket med mer ordning o reda mindre barngrupp o lite mer "hemmaregler"... om du fattar vad jag menar?
BLa barnen sitter still vid matbordet, springer inte runt på samma sätt o är mer rädd om sakerna eftersom det är hemma hos någon. Sen gör de fler "utflyckter" o inte bara ser en gård, de går till sin lokal ut i skogen o annat som de på dagis inte verkar göra.
Fast mina barn trivs bra på dagis, de gör utflykter minst en gång i veckan (min tjej får göra mer nu när hon är på "stora" avdelningen, den sista innan skolan) och lär sig samarbeta i stor grupp. De är en bra grupp som kan leka och umgås i nya konstellationer och ty sig till olika vänner och olika vuxna. Så jag var skeptisk, jag som är uppvuxen hos dagmamma, men nu är jag nöjd med att ha barnen där de är. Och hos oss finns det som sagt inget alternativ längre.
-
Stora syster: Lycka till på Bauhaus och på din jakt efter timvik!
Själv är jag som vanligt först på jobbet, efter en dagislämning med en gråtfärdig pojke och en sprallig tjej. Igår monterade jag ned min gamla Expedit-bokhylla efter att ha lagt upp den på Blocket och även Billy-bokhyllorna. Idag hoppas jag få hem fler flyttlådor så jag kan ta tag i de sista överskåpen och köket. Kanske. Eller CD-skivorna.
Idag är min sista dag "ensam" på kontoret, i alla fall ensam i det här rummet. Imorgon kommer ekonomichefen, på måndag den nya konsulten. Då blir det inte riktigt lika lugnt som nu.
Hoppas att ni får en bra dag.
-
Stora syster: Ha en bra dag du också! Varför göra idag det du kan göra imorgon?
Jag ska leta upp en banan för nu blev plötsligt alla mina arbetsuppgifter stillastående, d v s beroende av att någon återkommer till mig eller är tillbaka på kontoret och gör saker före mina bokningar. Mot fruktskålen!
-
flingan: Låter mysigt med Gåseborg. Jag ska göra som du säger, ta det lite lugnt nu på eftermiddagen. Har haft full fräs i två dagar, här och hemma. Nu har jag inte så många arbetsuppgifter jag kan bena ut på egen hand. Ska nog fylla kaffekoppen... efter en köpt färdigsallad med bulgur och kyckling.
-
flingan: Men GUD så härligt! Vad bra att ni fick 30-timmarsvecka för honom. Och du, den där gråten hör jag från Vincent varje morgon men jag intalar mig att det är övergående och att han snart är tillbaka i gamla banor för han har ju kul när han är där.
Lååååångt egoinlägg:
Själv tar jag dig på orden mer än någonsin. Jag har bytt skrivbord till det jag skulle överta från tjejen som nu har fått sin lilla Hekla. Sitter bättre här och dessutom är skärmen in mot väggen så att ingen ser om jag surfar istället för att jobba, hahaha. Min tidigare plats hade STOR plattskärm ut mot korridoren så alla såg den när de gick in till oss.
Surfar in på MeandI och hit och ska nog vidare och spana lite om jag kan sälja/ge bort lite stämplar. Blev just uppringd av en tjej som bor nära oss och som vill hämta Expedit-hyllan jag monterade ned och la ut på Blocket igår kväll. Underbart. Sambon har bokat flyttbil och ska hämta låne-flyttlådor från grannar/dagiskompis föräldrar ikväll. Det rullar på helt enkelt. Och så har jag äntligen skickat det lite ångestfyllda mejlet att jag inte kan komma på bröllopsfesten på lördag. Usch. Men nu är det gjort.
Nu ska jag bara lägga upp hur jag ska prata med ekonomichefen imorgon - vill gå tidigare nästa tisdag, ta halvdag dagen innan flytten och flexa så att jag kan hämta barnen varannan dag nästa månad. Puh. -
flingan: Hoppas du har en bra dag på ÖF!
Mirix: Känner igen det där. Jag åkte på pysselhelg och bodde på hotell i Täby när Uma var 1½ år, men jag sov knappt alls och ringde hem mer än en gång. Sedan har jag åkt iväg på julbord på Ålandsbåt med förra jobbet också, när Uma var 21 månader och det var inte så kul det heller. Men så är jag sådan också, saknar dem även om de kan göra min natt besvärlig och jag inte får mycket sömn alltid ändå.
Apropå dagmamma så gick jag hos två och den ena var hemsk och jag kände mig utlämnad till henne, mådde inte bra och rymde flera gånger. Min andra var bättre, men vi gjorde inga direkta utflykter, träffade barn hos närliggande dagmammor ibland. Och det var mysigt, men mer som en hemmamiljö - då på sjuttiotalet var det inte mer än en plats att vara medan mamma jobbade. Den lilla gruppen passade mig som person bra efter många år hemma med mamma, men samtidigt blev det en väldigt stor omställning att börja skolan och gå i en klass med drygt 20 andra barn.
Mina barn har en superbra förskola tycker jag. Visst, de hinner inte alltid med pedagogiken för att grupperna har blivit större men de har höga ambitioner och är måna om barnen. Jag känner det som att de gör saker hela tiden och de ser verkligen mina barn. Plus att mina barn har många vänner och många vuxna att ty sig till och vara med - precis som jag skrev tidigare.
När Uma skolades in byttes personal ut ofta och flera var involverade vilket vi tyckte var hemskt, men idag kan jag säga att det har varit nyttigt och förskolans ambition att flera pedagoger ska involveras tidigt i barnets inskolning och dag på förskolan gör att de inte är beroende och bara tyr sig till en person.
Oj, nu blev det här superlångt. Sorry. Och samtidigt står två arbetskompisar och försöker involvera mig i en diskussion. Ska nog runda av för stunden.
Ha en fin dag allesammans!
-
flingan: Vad synd.
Bolindermamman: Glömde ju - GRATTIS!
-
Bolindermamman: Spännande med husköp!
-
Längtar också lite tillbaka till mammaledigheten, nu när jag läser om era träffar.
Gulsippan är en parklek där det finns gungor, klätterställning och rutschkana, lekcyklar, basketplan, dusch, fik och ett inhägnat område för de minsta/mindre barnen. Finns säkert mer än så, men det var det jag kom på för stunden. Helmysigt.
Och strax bredvid finns det lite höns, tuppar och kaniner man kan titta på, en grillplats och en gräsmatta att ha picknick på. Vi åkte dit flera gånger när Uma var liten. Under en viss period på sommarhalvåret har de ordnad grillplats med tider den är tänd alternativt att man får låna en grill.