Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Elin: Kram till dig! Det har redan sagts så mycket fint och klokt och jag kan bara hålla med. Han är er underbara son och har alltid varit. Skönt att ni nu kan få stöd och hjälp.

Mumriksfru: Nej, det har varit både ovanpå oss och under. Vi har fått höra att de här husen är mer lyhörda, men det kan ju inte betyda att våra barn inte ska få vara uppe och leka halv sju en vardagskväll alternativt att vi inte kan få gå upp och gå till jobbet halv sju en vardag. Vet inte om de har lugnat sig eller om det kommer något nytt snart... Vi har försökt och så gott som kopplat bort dem nu.

Jag är lite vilse. Känns som om jag har tagit fel på både tid och dag. Inte kotte på jobbet, mörkare än vanligt ute och lite tomt på pendeltåget också. Hmmm...

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

D 1980: Grattis till en till bebis i magen! Vad spännande. Jag har vänner som bor på Uranusvägen och de är nog väldigt sällan eller aldrig i parken där ni bor. De är på tomten eller någonstans på vägen mellan dagiset (ner mot skogen vid Avstyckningsvägen) och hemmet. Vi var till parken en gång när våra barn var små och hade en dag hos dem. Hennes barn är 4½ år och så en liten en på 3 månader. Vilket dagis står ni på kö till? Vet att det är låååång kö till det i Orgona bland annat, min dotters bästis har fått plats NU - efter tre år. De bor i Vega och fick plats på LasseMaja i Barkarby Centrum då för tre år sedan och nu vill de inte flytta dottern.

flingan: Hoppas att du får sova mycket och länge.

• BackinBlack

D 1980: Ja, det är Solens fsk som det är lång kö till, som jag har förstått det. Och så syskon som vill och ska in. Håller tummarna för dig. När man föder sitt andra barn brukar det inte upprättas mammagrupper som det gjorde med första, men när jag väntade mitt andra fanns det träffar och man kunde lägga in önskemål om att en grupp med de som väntade sitt andra (eller tredje, fjärde etc) kunde få bilda en grupp med hjälp och via förmedling av MVC.

Jag "klarade" min vardag med 15-timmarsregeln i och med att en annan mamma som dessutom råkar vara en f d jobbarkompis fick sitt andra barn ungefär samtidigt som jag och vi träffades minst en dag i veckan. Sedan har du säkert underbara mammor i den här tråden som också vill hitta någon att träffa under sina dagar hemma. Kyrkans öppna förskola i församlingshemmet vid Järfälla kyrka har öppet för båda barnen, dvs även syskonet som är inskrivet på förskolan. Vet att det finns liknande i t ex Jakobsberg.

• BackinBlack

Mumriksfru: Mina barn går på LasseMaja och jag är jättenöjd. När dottern började för tre år sedan hade de inte så bra rykte, men nu är det tvärtom. Då berodde det på att det var hög personalomsättning, något som nu gäller en del andra förskolor i närområdet. På LasseMaja är det bra och engagerad personal, med hög utbildning och två av dem fortbildar sig till förskolelärare medan de jobbar förutom de lärare och förskolelärare som redan arbetar på plats.

• BackinBlack

Mumriksfru: Vad kul! Ja, vad jag vet har man väl rätt att besöka förskolorna innan man bestämmer sig just för att kunna få en uppfattning. Så jag tycker att du ringer dem.

• BackinBlack

flingan: Vad skönt att du har fått sova! Ta hand om dig!

• BackinBlack

Stora syster: Fullt ös! Och du - dina barn var inte sena, inte om man jämför med vår dotter. Vi fixade det inte innan lillebror kom och så fick vi tjata och kämpa när han fanns. Tänkte ta hans pott-träning senast i sommar.

Lilla T: Vad bra att ni har fixat däcken. Min sambo ville göra det den här veckan och nu är det... torsdag. Mamma Mia var jättebra, jag har inte varit ute sedan Ladies Night för tre-fyra år sedan. Häftigt.

flingan: Låter som en toppenidé. Visst kan man bli stressad och trött när man kommer ur fas och rutinerna inte sitter, men ibland är det ju så. Ta hand om dig.

Jag är inte helt hundra. Vet inte om jag orkar jobba resten av dagen. Vet inte om jag har en förkylning på ingång, min nya kollega har varit hemma i influensa och kom tillbaka igår. Haft feber och ont i kroppen. Nu är jag helt orkeslös och ont i kroppen. Suck. Hemma har jag två karlar som lägger nya golv i tre rum...

• BackinBlack
    MrsMumrik skrev 2010-10-21 16:59:14 följande:
    LillaT - vill hitta ett stort babygym till Selma som är mjukt så hon kan ligga på golvet och rulla runt. Nu sover hon hela tiden i liggdelen till vagnen vilket inte ger något utrymmer för att rulla. Hittat några på blocket och tradera (vill ha mumin ) ,men det kanske blir flukta lite i butkerna också. Har bakat brödet två gånger och det tog max 10 min. Det är ju inte en nybakad baguette, men ett fullgott subsitut
    Jag har en vän i mammagruppen som har Mumin-babygym och hon behöver inte det längre, men jag är osäker på vart hon har gjort av det. Annars har vi ett med Laban i källaren, ett som är runt med en liten kant och två bågar som går i kors. Någon måne som piper, en sol med spegel och så lite figurer som hänger ned med skallror och prassel. Är tvättbart och ska vara tvättat.
Svar på tråden järfällatråden 9