-
-
Men oj. Jag har för mig att man hade rätt att tacka nej åtminstone en gång, men ändå stå kvar i kön på något sätt och inte bli bakflyttad så. Nu blir jag helt konfys. Särskilt som det inte finns dagmammor kvar, åtminstone inte i Barkarby, så trycket blir ju ännu större. Hur tänker de? De måste ju ha ändrat reglerna för egen "vinnings skull". Stackars er. Hoppas det löser sig på något sätt här framöver. Förstår att det inte går att ha honom i Kallhäll - skulle inte ha funkat för oss heller.D 1980 skrev 2010-10-28 14:28:55 följande:Jag ringde faktiskt i slutet av förra veckan till Järfälla kommun och det är verkligen MÅNGA barn för Sebbe i kön. De flesta verkar dessutom vara -08:or som han. Men ändå, KALLHÄLL! HAHA! Känns mer som ett skämt än verklighet.
Men jag frågade förra veckan vad som händer om vi tackar nej till en plats eller garantiplats (som man får efter fyra månader) ifall det är för långt bort. Frågade om Järfälla fortsätter att betala för hans plats i Solna. Då sa hon att det som händer om vi tackar nej till garantiplatsen är att det kan dröja upp till ett år att få en plats på en av förskolorna som vi har önskat. Man får bara erbjudande om garantiplats en gång. Men hon sa aldrig något om vad som gäller för den här situationen.
Ja, ja...vi kan i vilket fall som helst inte tacka ja till en förskola som ligger en kvart bort med motorväg. Vi är inte miljonärer! Skulle kosta en förmögenhet i bara bensin varje dag. -
Helikoptervägens förskola tror jag också på, fast det beror på. Där hamnade de flesta barnen som gick hos dagmamma, så de har fler barn än t ex Lasse-Maja där mina barn går. Däremot har de tagit emot många äldre barn medan "vår" fick ta många små från kön. Så då kanske det finns en öppning...
-
Stora syster: Jag tror jag är helt bortkopplad. Har en kvinna blivit mördad i Järfälla? Skönt att ha alldeles nystädat. Jag körde en kort sväng igår innan jag däckade...
D 1980: Gör som syster säger, ring och hör med någon annan. Det säger sig självt att man inte kan ha barn på dagis i andra änden av kommunen. Jag som saknar körkort och jobbar i stan skulle aldrig få ihop dagarna med att lämna barn i Kallhäll, dessutom som du säger så ska ju barnet få gå med de som bor nära eftersom de ska följas åt till skolan och kan träffas på fritiden.
Och apropå julen. Jag kom av mig helt och totalt igår. Skulle leta en krage åt Vincent på Åhléns och där höll de på att packa upp julpyntet. Jag bara tvärstannade och stod och fingrade på en vit, glittrande ren och en dyr kula i form av en jättebakelse. Farligt. Och roligt.
Fast nu har jag ju insett att vi inte har tänkt ut något alls till den här helgen och vet inte om vi ska det heller. Halloween - firar ni det? Vi ska ju iväg och stångas med alla andra på Ikea och några andra affärer, är det tänkt. MED barn. Önska oss lycka till, hahahahaha.
-
Har bara erfarenhet av Lasse-Maja förskola och jag tycker om den. Pedagogerna är engagerade, de gör utflykter och har projekt med barnen, teman som t ex "jord" nu där de får göra alltifrån att plantera frön till att prata om jordklotet.
De komposterar och återvinner, har lunchmat från huset bredvid och har på så sätt minskat arbetsbelastningen för mat och disk, tid som nu kan läggas på barnen. De har planer för varje dag, mer eller mindre, men även utrymme för fria och öppna aktiviteter. De är ute varje dag, minst en period och helst både för- och eftermiddag.
Just nu har de också projekt att barnen får ta med sig en bok hemifrån, på alla avdelningarna, som blir läst på samling/uppevila. Minsta barnen sover ute i sina vagnar, på mellanavdelningen sover de på en delvis inglasad veranda. Sovsäckar tillhandahålls av förskolan. Ja, vad mer. Glass för de som fyllt år ges en gång i månaden för att fira samtliga för den månaden. På fredagar öppnas dörrarna upp mellan avdelningar och stora salen så att barnen kan vara på andra avdelningar om de vill.
-
Mumriksfru: Varsågod. Gå dit och titta och bilda din uppfattning. Vad gäller de närliggande förskolorna har jag ingen egen erfarenhet så jag känner inte att jag kan säga så mycket.
-
Lilla T: Men - ska du inte vila dig lite? Du är ju inte helt kry. Ta hand om dig.
-
flingan: Vad mysigt det lät med festen! Och skönt att få sova ut.
Här är det måndag morgon, segt och grått men jag försöker hålla huvudet uppe. Lite knappordig såhär på morgonen fast jag är glad att jag har fått tag i en julmust.

Helgen har varit i Ikeas tecken, vi var dit allihopa på lördagen - nästan smärtfritt - och sambon åkte dit en vända igår också. Har nu börjat få ett riktigt vardagsrum, med bokhylla, golvlampa, blommor och gardiner. I hallen står en sitt-/förvaringsmöbel (egentligen mediahylla) och en helfigursspegel.
Däremot har barnen varit lite uppochned. Vincent har varit så gnällig, Uma understimulerad. Vi har pysslat och lekt och Uma var på teater och följde med sambon några vändor igår, men det är ju inte tillräckligt. Igår började Vincent hosta lite "läskigt", låter som något sitter på luftrören. Hade feber natten till söndag och natten till idag. Så han är hemma med sin pappa.
Jag har en del att göra här på jobbet och ville inte vabba nu igen. Och så är det s k kollationering för Romeo & Julia idag, vilket betyder att alla inblandade samlas på teatern, inklusive tekniker, ljuskillar och vi på kontoret, och presenteras och sedan börjar de läsa ur manus för första gången. Vi får sitta med så länge arbetet tillåter. Spännande.
Jag är väl inte helt tiptop, höll på att svimma på tåget in. Fick sätta mig på huk när vi lämnat Sundbyberg. Läskig känsla. Känner mig fortfarande darrig. Men, det går väl över. Nu ska jag dricka julmust!
-
Jag är ekonomiassistent på ett teaterbolag, sitter och bokför intäkter bland annat. Fast jag är bara inhyrd konsult för ett föräldravik. Får se hur länge jag blir här.MrsMumrik skrev 2010-11-01 09:12:31 följande:Utteröga - låter spännande med teatern! Vad jobbar du med? -
MiaEd: Många kramar till dig. Det är som du säger, det måste få ta tid nu. Ta hand om dig. Apropå vattkoppor så är det enbart om det tillkommer exempelvis väldigt hög feber som man ska vara uppmärksam. Min son hade vattkoppor när han var drygt två månader, var väldigt prickig med säkert 300 koppor men mådde i övrigt bra.