järfällatråden 9
flingan: Vad du är duktig och bakar och fixar. Såklart du ska få smaka på dem också. ![]()
flingan: Vad du är duktig och bakar och fixar. Såklart du ska få smaka på dem också. ![]()
flingan: Ok. Vi kan prova först. ![]()
Hur är du hemma? Jag kan komma förbi i morgon kväll med den om du vill? Har Uma stl 104 nu? Är det ngt annat hon behöver? Jag har sorterat ut en hel del från Gustavs garderob om du vill titta?
flingan: God kväll. Jag har en bestämd dotter som säger att hon ska ha en rosa eller lila jacka. Så jag ska se om jag hittar någon på HM imorgon först. Okej?
Elin: Skönt att få håret tonat. Ska nog hem och leta rätt på min förpackning.
Jag är lite sur idag. Igen. Långdragen PMS? Vet inte, jag har ingen mens och är inte gravid heller. Helt galet. Något som också är galet är våra nya grannar. Vet att de var missnöjda med hon som bodde innan, att hon hade fest i tid och otid och spelade hög musik. Vi gör ingetdera och alla rum är visserligen inte fullt inredda än vilket gör att det hörs bra, men vi är inte högljudda. Vi har två barn. Jag har bott hos denna värd i 36 år och kan räkna påringningarna på min dörr pga att jag stör på ena handens fingrar, och det var när jag var 25 och hade karaoke-/hårdrocksfest. Igår ringde tonårsdottern på dörren klockan sju på kvällen och sa att våra barn störde henne, att de sprang runt så att hon inte kunde plugga. Vad? Klockan sju? Lekande barn? Fattar ingenting och jag pendlar mellan att vara arg och irriterad och helt förvånad/förvirrad. Vill ju inte bråka med grannar, men jag kan inte smyga runt i lägenheten och hyscha barnen hela tiden. Helt galet.
MiaEd: Men fy fan - vilket beteende! Gud vad hemskt. Ska de överhuvudtaget få vara där och propagera får de bete sig som folk. Om de nu ska få vara där... Kram till dig!
flingan: Ja, jag känner mig - utan att verka vara alltför mycket drama queen - som att de faktiskt trakasserar oss genom att ringa på sådär. Jag bankade ju lite tidigare än man får för ett par veckor sedan och så ringde pappan på, jag bad om ursäkt och han tyckte att efter tio (!) var det ok. Så de verkar leva efter egna små regler. Nu ska jag försöka släppa det och leva på som vi gör, men jag har skrivit upp deras påringningar och kommer det en till så vet jag inte vad. Chrille var bra sur igår när hon kom och ringde på. Som det känns nu kan de ju få för sig att vi stör när jag har MeandI-visning, bara för att vi är ett gäng människor som träffas mellan sju och nio och pratar. Eller vad?
Helt ärligt. Har läst lite mer noggrannt nu. Att belasta Ohly för vad som hänt i kommunismens namn är som att belasta KD för allt kyrkan har gjort, däribland den tortyr och förföljelse som har skett, vad som sker nu inom katolska kyrkan etc. Så, nu var det nedskrivet.
Och utan att starta en super-debatt här (fast det kanske känns så) så är jag helt övertygad att som förälder och arbetare utan höginkomst är det bara ett alternativ och det är att rösta rödgrönt. Skola och förskola har fått det försämrat med 15-timmarsregeln, ständigt sänkt skolpeng som gör att barngrupperna blir större, mellanmål och material dras in liksom lärare och så talar alliansen om att man ska sänka åldern när det gäller betygssättning. Skattesänkningarna som ständigt införs urholkar och skapar otrygghet samtidigt som det inte ger mer i plånboken för sådana som jag som jag räknar som vanligt folk - vi går plus minus noll med de konkreta kostnaderna eftersom andra saker höjs, dessutom höjs avgifter till sjukvård och skyddsnätet om man blir arbetslös eller sjuk en längre tid är mycket sämre.
Oj, nu blev det långt. Måste ta hand om lillkillen.
Mirjam: Väl skrivet.
Jag har fått en dipp efter helgen och försöker banta ned på min datortid, men just idag är jag ensam på min "avdelning" och har lite tid över. Hoppas alla mår bra. Jag är lite tröttare än vanligt, många tåtar att få ihop med ett hem i fortsatt "kaos", två som jobbar heltid och två små barn - dygnet har för få timmar helt enkelt. Hahaha.
Kikar in lite längre fram, någon dag/kväll.
God morgon!
Jag mediabantar. På något sätt. Jag har bara den här tråden kvar på FL. Blir mycket att hålla rätt på ändå och jag sover som en kratta.
Stora syster: Det är fullt ös på dig som vanligt.
Ha en superbra dag idag.
flingan: Skönt att tentan blev framflyttad. Och lycka till nu inför dopet. Visa gärna bilder sedan om du vill, här eller om vi ses framöver.
Lilla T: Du är så duktig! Jag bara konstaterar att jag känner mig som en blobb och så sitter jag och äter chips en onsdagskväll. Men jag får ta mig i kragen till nästa termin.
Marina: Ta hand om dig. Visst är det skönt att jobba, jag får liksom mer "egentid" här, när jag får göra saker utan att bli avbruten, men jag saknar mina små och vi ses inte mycket på vardagarna. Och så allt man ska hinna med. Hoppas du orkar på tisdag. Vi har blivit ytterligare två till, tror jag.
Och så en fråga. Är det någon här som har barn med förkylningsastma och/eller är känsliga/allergiska? Jag hämtade barnen igår och Vincent hade då som stora utslag, liknande myggbett överallt i ansiktet. Gick till Vårdcentralen och det var knappast höstblåsor. Han sa att det var en slags nässelutslag och att Vincent har ärvt mina allergier och astma, att man är överkänslig mot myggbett och att man kan få utslag för allt möjligt som är svårt att härleda. Han har skrivit ut recept på Tavegyl som jag ska hämta ut idag, Vincent har legat och kliat sig hela natten. Men de här är annorlunda mot de små röda prickar han har haft förut (nu senast enbart på vänster underarm i 1½ månad). Någon?
Min käre sambo (fästman, jaja) frågade om vi hade något inbokat i helgen. Det beror på hur man ser det, tyckte jag. Vi har massor att göra hemma, behöver åka och köpa blommor (vi har två stackars överlevare från flytten och totalt åtta tomma fönster) och även gardiner (finns bara vid två fönster), Uma har en kompis som vill leka på lördag, min mamma vill träffas och min bror vill ha hjälp av min kille med en TV-flytt. Och så är det dans på söndag, åka och hämta kläder hos en kompis, storhandla, sätta upp saker och tvätta och skura toa. Ja, ni vet. Det finns ju saker att göra... Och så de två små som nog gärna vill ut i parken och/eller träffa kompisar. Sedan att jag själv ser ut som en avdankad Robert Wells i håret och både behöver klippa och tona, inte hittar min sysax så att jag kan korta av luggen själv (fem flyttlådor "pyssel", vart kan den vara?) och jag vet inte när jag har tid och råd att gå till frisören. Var det det här som kallades livspusslet?
Oj, nu blev det en sådan där uppsats igen. Dags att jobba.
Ha en fin dag allesammans!