• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-05-18 10:24:51 följande:
    Haha, se det positivt, han gillar naturen Ska gå ut och läsa bloggen. Okej. Ska fundera efter denna vecka på om jag ska köra en ren kur så får vi se. Går man upp när man sedan börjar äta vanlig mat eller får man ta det i sakta mak och börja med grönsaker och så? Ikväll ska jag ha ett samtal med Johan igen *suck*. Och då ska jag ta allt igen och säga att om vi inte skärper oss snart så får vi ta proffesionell hjälp för att prata och se vad vi gör för fel. Det kanske hjälper Visst han är verkligen jättesnäll, men det blir så fel ibland. Nu ska jag läsa din blogg.
    Åh, vad har ni nu för strul? Hoppas verkligen att det löser sig!

Orkar du läsa hela bloggen får du medalj. *skratt*

Ja man får ta det lugnt när man går lver till vanlig mat. Man kan gå upp något kilo för att kroppen samlar på sig vatten igen, men äter man nyttigt och under ca 2000 kalorier per dag så är det inget man går upp på. =)

Tack för tipset om frukt i maten! Loke åt nyss potatis och majspure med havrefrukt i. ;) Fyfan vad äckligt det var, men han åt ju och det var huvudsaken! Jippie och tack igen!! Även om det inte fungerar senare igen så har han i alla fall ätit en gång idag. =) Glaad!
  • Knubbe12
    Sephiroth: Ja, han surrar lite grann. Mest "ma-ma-ma" och "pa-pa-pa" och "di-di-di" + en hel del spott och fräs och liknande. Plötsliga höga skrik är en höjdare tycker han! {#lang_emotions_wink} Vi har varken övat på att vinka eller klappa händerna. Eller alltså, när jag sjunger och så är det ju i och för sig handklapp i vissa sånger, så på det sättet har vi väl "övat". Vinka till honom gör de flesta när de går härifrån, så det har han säkert fått därifrån. Inget ålande alls ännu. Däremot ställer han sig i kryp och gungar. Ibland tar han sig iväg en snutt...{#lang_emotions_tongue_out} Han får gärna vänta lite innan han börjar krypa känner vi, i alla fall tills vi kommit hem från utlandssemestern. Detta pga bekvämlighetsskäl, alltså...

Åsa1976: Hon tar allt i sin egen takt. Många barn gör ju inte så mycket väsen av sig första levnadsåret, men när de plötsligt sätter igång komer allt samtidigt. En del säger ju t. ex knappt ett knyst före tvåårsåldern, men när de sedan börjar prata kör de på med flerordsmeningar på en gång. Hon kanske håller på med något mycket viktigt, t. ex. filar på en roman eller något liknande...{#lang_emotions_tongue_out}

Tänk hur vi håller på med barnen när de är små; vi försöker lära dem krypa, gå, prata osv. När de sedan lärt sig detta försöker vi få dem att ta det lugnt ("sitt still på stolen", "prata inte så högt", "klappa inte händerna när du äter" osv)...{#lang_emotions_wink}

Emma: Vad tråkigt att ni har det jobbigt. Kan det inte vara därför du känner dig så trött? Att vara ledsen eller orolig är ju aldrig uppiggande, tvärtom... Hoppas att det löser sig i alla fall. Kommunen brukar ju ha familjerådgivning som fungerar väldigt bra för vissa. Gäller det fortfarande att han inte hjälper till som han borde?

Ja, jäklar; det blir nog till att testa Allevo för mig oxå! Åker till Turkiet om 2 veckor och känner mig inte direkt jättesugen på att strutta runt i bikini. I kväll blir det träning; kondition och styrke. Blir lite småirriterad på Magnus för att han aldrig lägger på hullet...{#lang_emotions_tongue_out} Han har inte ett uns fett på kroppen och kan äta precis vad som helst. Jag bara förfaller (grått hår, rynkor, fläsk osv), medan han blir sötare för varje dag. Orättvist! {#lang_emotions_djavulsk}{#lang_emotions_wink}
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-18 13:16:39 följande:
    Sephiroth: Ja, han surrar lite grann. Mest "ma-ma-ma" och "pa-pa-pa" och "di-di-di" + en hel del spott och fräs och liknande. Plötsliga höga skrik är en höjdare tycker han!  Vi har varken övat på att vinka eller klappa händerna. Eller alltså, när jag sjunger och så är det ju i och för sig handklapp i vissa sånger, så på det sättet har vi väl "övat". Vinka till honom gör de flesta när de går härifrån, så det har han säkert fått därifrån. Inget ålande alls ännu. Däremot ställer han sig i kryp och gungar. Ibland tar han sig iväg en snutt... Han får gärna vänta lite innan han börjar krypa känner vi, i alla fall tills vi kommit hem från utlandssemestern. Detta pga bekvämlighetsskäl, alltså... Åsa1976: Hon tar allt i sin egen takt. Många barn gör ju inte så mycket väsen av sig första levnadsåret, men när de plötsligt sätter igång komer allt samtidigt. En del säger ju t. ex knappt ett knyst före tvåårsåldern, men när de sedan börjar prata kör de på med flerordsmeningar på en gång. Hon kanske håller på med något mycket viktigt, t. ex. filar på en roman eller något liknande... Tänk hur vi håller på med barnen när de är små; vi försöker lära dem krypa, gå, prata osv. När de sedan lärt sig detta försöker vi få dem att ta det lugnt ("sitt still på stolen", "prata inte så högt", "klappa inte händerna när du äter" osv)... Emma: Vad tråkigt att ni har det jobbigt. Kan det inte vara därför du känner dig så trött? Att vara ledsen eller orolig är ju aldrig uppiggande, tvärtom... Hoppas att det löser sig i alla fall. Kommunen brukar ju ha familjerådgivning som fungerar väldigt bra för vissa. Gäller det fortfarande att han inte hjälper till som han borde? Ja, jäklar; det blir nog till att testa Allevo för mig oxå! Åker till Turkiet om 2 veckor och känner mig inte direkt jättesugen på att strutta runt i bikini. I kväll blir det träning; kondition och styrke. Blir lite småirriterad på Magnus för att han aldrig lägger på hullet... Han har inte ett uns fett på kroppen och kan äta precis vad som helst. Jag bara förfaller (grått hår, rynkor, fläsk osv), medan han blir sötare för varje dag. Orättvist!
    Ja det kanske är därifrån han fått det. =) Duktig är han i vilket fall som helst! Jag får börja sjunga klappa händerna. *s*

Bara för det tror jag att han kommer börja krypa i kväll. *retas* Kom igen Aaaarvid kom igen! {#lang_emotions_djavulsk}

Låter som min karl. Han är smal och jag blir tjock om jag tittar på ett chips. ;) Men men... någon gång klarar jag nog delmål tre. Måste få mina extra klädpengar som jag och karl slagit vad om. ;) Han sa att jag får hundra kr från hans lön, som jag bara får köpa kläder till mig för, för varje kilo jag går ner. *s* Men MINST fem var dealen. jag har ett kvar. *morr*

Idag kröp Loke klassiskt igen. Får se om han kommer att göra det jämt när han blir starkare, eller om han är nöjd med att kasta sig framåt.
  • Emma

Ja, det är att det faller tillbaka i samma hjulspår så fort vi har pratat om något. Plus häromkvällen när jag sa: Lägger du Mattias? (J låg i sängen och vilade då) Han svarade: Orkar du så kan du få lite massage sen? Typ sånna grejer. Visst det är jättesnällt att han vill ge mig saker och så, men det får ju inte gå ut över Mattias för det. Sen så lägger han tomma chipspåsar lite här och var... Det känns verkkligen som 40 talet här hemma kan jag säga... Jag känner mig så ledsen när jag tänker på det...

Sephiroth: Jag orkade läsa uppsatsen och personen ifråga verkar ju helt slut!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12
    Sephiroth: Har läst bloggen, och det är ju helt klart att något inte står rätt till. Förstod dock inte riktigt det med att någon sålt saker från en död människa? Det är en obehaglig ton i hennes uttalanden tycker jag (förutom alla öppna hot, alltså). Är hon självmordsbenägen, eller?!
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-18 13:35:26 följande:
    Sephiroth: Har läst bloggen, och det är ju helt klart att något inte står rätt till. Förstod dock inte riktigt det med att någon sålt saker från en död människa? Det är en obehaglig ton i hennes uttalanden tycker jag (förutom alla öppna hot, alltså). Är hon självmordsbenägen, eller?!
    Han som är död, Judas, är min gamla pojkvän (tio år sen) och min nuvarandes föredetta bästa kompis. Hon gav ett kors från honom till min karl för att hon inte ville ha kvar det, då det påminde henne för mycket om honom. Nu vill hon ha fyra hundra för att han fick det. *s*
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-18 13:37:10 följande:
    Han som är död, Judas, är min gamla pojkvän (tio år sen) och min nuvarandes föredetta bästa kompis. Hon gav ett kors från honom till min karl för att hon inte ville ha kvar det, då det påminde henne för mycket om honom. Nu vill hon ha fyra hundra för att han fick det. *s*
    Ok, då hänger jag med! {#lang_emotions_wink} Men alltså Judas och den här tjejen, vad hade de för relation; var de kompisar, flickvän/pojkvän, eller vad? Ger man bort en grej har man ju liksom gjort det. Det går ju inte att komma efteråt och kräva betalt.

Ja, knäpp verkar hon ju onekligen vara. Obehagligt när ens barn blir inblandade...
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-18 13:48:44 följande:
    Ok, då hänger jag med!  Men alltså Judas och den här tjejen, vad hade de för relation; var de kompisar, flickvän/pojkvän, eller vad? Ger man bort en grej har man ju liksom gjort det. Det går ju inte att komma efteråt och kräva betalt. Ja, knäpp verkar hon ju onekligen vara. Obehagligt när ens barn blir inblandade...
    De var kompisar, men vet inte om de strulade eller något sådant. Jag har brytit kontakten med den här tjejen som håller på och bråkar, för måånga år sen. Det gick tydligen inte in. ;)
  • Strimma
    Sephiroth skrev 2010-05-18 14:05:12 följande:
    De var kompisar, men vet inte om de strulade eller något sådant. Jag har brytit kontakten med den här tjejen som håller på och bråkar, för måånga år sen. Det gick tydligen inte in. ;)
    Jösses vilken soppa. Hon verkar ju inte riktig nånstans... Lider med dig

Jag hurrar högt för LIPOSINOL, ni som ska gå ner i vikt!! Den tar bort allt sötsug som finns... så då småäter man inget. Jag har satt gång igen och ska gå ner mina sista kilon till 53 :) Jag var jättenöjd när jag var klar med 57-58, men nu känns det inte bra längre så nu ska det sista väck :P

Och det naturen inte kan fixa själv får väl kniven ordna ;)

Idag blir det kyckling/nudel/thaigryta a la moi!!! Sen blir det (egentid) = ringträning med vovven :)
  • MammaAlex
    Strimma skrev 2010-05-18 14:57:14 följande:
    Jösses vilken soppa. Hon verkar ju inte riktig nånstans... Lider med digJag hurrar högt för LIPOSINOL, ni som ska gå ner i vikt!! Den tar bort allt sötsug som finns... så då småäter man inget. Jag har satt gång igen och ska gå ner mina sista kilon till 53 :) Jag var jättenöjd när jag var klar med 57-58, men nu känns det inte bra längre så nu ska det sista väck :POch det naturen inte kan fixa själv får väl kniven ordna ;)Idag blir det kyckling/nudel/thaigryta a la moi!!! Sen blir det (egentid) = ringträning med vovven :)
    Åh den maten lät god. Här blir det spaghetti o köttfärssås till oss alla tre. (alex´s är dock färdig)
    Emma skrev 2010-05-18 13:25:49 följande:
    Ja, det är att det faller tillbaka i samma hjulspår så fort vi har pratat om något. Plus häromkvällen när jag sa: Lägger du Mattias? (J låg i sängen och vilade då) Han svarade: Orkar du så kan du få lite massage sen? Typ sånna grejer. Visst det är jättesnällt att han vill ge mig saker och så, men det får ju inte gå ut över Mattias för det. Sen så lägger han tomma chipspåsar lite här och var... Det känns verkkligen som 40 talet här hemma kan jag säga... Jag känner mig så ledsen när jag tänker på det...Sephiroth: Jag orkade läsa uppsatsen och personen ifråga verkar ju helt slut!
    Hoppas ni lyckas reda ut det ordentligt! Är ju inte roligt när man får ta upp det igen gång på gång. Det där med mutor låter som maken när han vill ha sex ;) Dock var det mer innan när vi inte hade gemensam ekonomi... hehe då "köpte" han sex =)

Blader: Jag hade också önskat att Alex hade väntat med krypandet tills vi kom hem. Dock är han betydligt mindre frustrerad nu så det är ju i alla fall positivt.

Nu är väskorna packade, den ena väger 14,9 och den andra 14,6... Hoppas nu bara att jag inte glömt packa ner något.

Sephiroth: Skönt att det funkade med att blanda maten... hoppas det fortsätter så! Det är ju bättre än att han inte äter alls...

Åsa: Jag har väl berättat om min kompis dotter som satt tills hon var 10 månader, sen började hon både krypa och gå inom en vecka... =)

Alexander klappar också händerna, och sträcker upp dem i luften. Vi har sjungit mycket rörelsesånger där jag blandat med att bara visa rörelser och gjort dem med hans händer... Vinkandet är på gång, han vinkar på sig själv. Fast nu har det blivit till att spela på munnen istället. Det gillar han massor=)
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3