• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Saga09

Hej tjejer...

Lite orkeslöst har det varit ett tag nu känner jag...

Saga hade en knölig kväll och natt.. vaknade med jämna mellanrum och illvrålade.. somnade om och sov en stund för att sedan vakna igen *gääääsp*

Ingen matvägran här - det glufsas för fullt :) Sa till mannen igår att jag tror inte det finns nåt som hon smakat ännu som hon inte tyckt om...

• Strimma
    Saga09 skrev 2010-05-17 14:10:03 följande:
    Hej tjejer... Lite orkeslöst har det varit ett tag nu känner jag... Saga hade en knölig kväll och natt.. vaknade med jämna mellanrum och illvrålade.. somnade om och sov en stund för att sedan vakna igen *gääääsp* Ingen matvägran här - det glufsas för fullt :) Sa till mannen igår att jag tror inte det finns nåt som hon smakat ännu som hon inte tyckt om...
    Miliam hade också en sån illvrålsperiod på nätterna för ett par veckor sen. Det hjälpte att flytta in honom bredvid mig några nätter och sen var det borta. Det händer nog mycket med dem i huvudet nu. Alla intryck och sånt.

Va härligt det var med en timmes promenad nu :) Den stora tösen är hemma sjuk idag, så jag kände att vi var tvungna att göra något annat än ligga inne...
  • pamsa

Tjenare flickor!

Bubba80: Men har du superbebis?? SÅ himla duktigt!!!!
    Den här helgen har det varit massor att göra, har haft fullt upp med kalas, 30 årsfester, you name it!
    Idag skulle jag ha gått till skolan men men, har haft fullt upp sedan kl 7. 
    Saga kryper för fullt här hemma och är livsfarlig att lämna rummet nu utan henne. Hon är snabb och hon  lyckas alltid hitta något olämpligt att bita i :S. Då tycker jag att jag har varit överallt för att barnsäkra rummet.
    Idag har vi inhandlat gummimattor lr lekmattor kanske det heter. Får se vad hon tycker om det. Inga tänder har kommit ännu, men hon är på mkt bättre humör än sist:)
    Nu ska jag sätta mig ner och skriva ner listor på vad som ska tas med inför resan. Funderar på att vara duktig och baka pizzabullar inför resan :)
    Kul att du är tillbaka igen Strimma!!!
    Åsa1976: Hoppas du får sova lite under dagen:)
  • Bubba80

Nja Superbebis vet jag inte om han e... Men håller med om att han är väldigt tidig. Mycket tidigare än sin storebror...

Pizzabullar lät gott {#lang_emotions_tongue_out} Har du nåt bra recept Pamsa?

Jättekul med Strimma i tråden igen

Sephiroth: Håller med om att det inte e så superkul att ge välling o.dyl. men vad tusan ska man göra??? Fick peppar peppar i Emil kanske 10 skedar mat idag till lunch... sen tvärNEJ... =(

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-17 16:00:26 följande:
    Nja Superbebis vet jag inte om han e... Men håller med om att han är väldigt tidig. Mycket tidigare än sin storebror... Pizzabullar lät gott  Har du nåt bra recept Pamsa? Jättekul med Strimma i tråden igen Sephiroth: Håller med om att det inte e så superkul att ge välling o.dyl. men vad tusan ska man göra??? Fick peppar peppar i Emil kanske 10 skedar mat idag till lunch... sen tvärNEJ... =(
    Blir han också arg om du försöker ge mer mat? Loke skriker tills man tar bort skeden helt så han inte ser den typ. *s*

Idag blev det en extremt dunk i golvet. Han reste sig mot soffan och tyckte att han skulle gå längs med den. Det tyckte inte hans kordination. Duns! Oj vad ledsen han blev. Skönt att tänka att de lär sig fort iaf.

Tänkte passa på att rekommendera havrefrukt/fullkornsfrukt som mellis om man är ute. Superbra och mättande!
  • pamsa

javisst har jag det Bubba80:)

jag brukar göra den här från matklubben, brukar variera med fyllningen:)
    Ingredienser Grunddeg:
    50 g jäst för matbröd
    1 msk salt
    1 msk honung
    7 ½ dl vatten
    2 msk olivolja
    Ca 1 ½-2 liter vetemjöl

Fyllning:
    8-10 msk tomatpuré
    1-1 ½ påse riven ost, jag använde mozzarella (finns färdigriven på påse från Arla)
    ½-1 liten burk soltorkade strimlade tomater i olja
    2 msk flingsalt
    4 tsk torkad oregano
    2 tsk svartpeppar
    4 msk olivolja

Gör så här
    Smula ner jästen i en degbunke, tillsätt salt och honung. Värm vattnet och låt det bli fingervarmt (37º). Slå lite av vattnet över jästen och rör om så att den löser sig. Tillsätt resten av vattnet, oljan och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och tills den släpper från degbunkens kanter. Strö över lite mjöl och lägg över en bakhandduk, låt jäsa i ca 30 minuter.

Arbeta ut degen på mjölat bakbord och dela degen i fyra bitar.

Kavla ut degbitarna till en platta, ca ½ cm tjock. Bred ut tomatpuré tunt, över hela degplattan. Strö över ost och tomater. Smula över lite salt, oregano och svartpeppar (nymalen). Rulla ihop som en rulltårta och skär rullen i bitar, ca 2 cm tjocka. Lägg bullarna i bullformar på plåt. Droppa över lite olivolja på bullarna och smula över ytterligare salt och oregano. 

Låt frallorna och bullarna jäsa (ej under bakduk!) i ca 20-25 minuter.
    Sätt ugnen på 225º-250º. Grädda i mitten av ugnen, ca 15 minuter.
    Enjoy ;)
    mina vart så goda att det finns knappt några kvar till resan nu hahahaha... ska göra nya på onsdag istället ;)
  • nadia bk
    Minnie69 skrev 2010-05-14 12:50:13 följande:
    Jag känner igen mig väl, efter först mardrömskolik (skrik i kubik) i nästa ett halvår, vilket fullständigt vände dygnet för oss båda (skrikfest hela natten, sova det lilla som blev på dagen), följt av matintroduktion och magont (skrik i kubik igen ) så är jag dels fett trött på ljudet , dels bara allmänt trött. Längtar så efter en liten egen stund. Hon har svårt med sovandet, kroppskontakt krävs. Jag har därför inte ens de där "sovpassen" att använda mjg av för att få ngt gjort, älskar henne, men att jag önskar att jag fick en stund "ledigt" från hennes pockande på att få allt som finns av mamma  
    stackare är inte levande underlag men känner som du...tror det handlar om mig än om att han är "jobbig" är man trött och deppig är allt jobbigt
  • MammaAlex

Puh vad trött jag är nu. Har ägnat dagen åt packningen inför resan. Jag kan ju säga att mitt problem är inte platsen i väskorna utan vikten.... Jobbigt det ju. Vi får bara ha 15 kg vardera i resväskor och 10 kg vardera i handbagage. Tänkte först lite smart att jag ju kunde ha all barnmat i handbagaget (den väger 5! kg) men kom ju på att man inte får det.... Det positiva är ju att vi kan shoppa mycket där ;) Så jobbigt att gå och fundera på om man har tagit med sig allt eller inte.
    Stack ut och sprang en runda ikväll när maken äntligen kommit in vilket vars könt för huvudet men inte kroppen...

Pamsa: Vart var det nu ni skulle? Jag har glömt.

Så tråkigt med matvägrare.  Det funkar inte om ni tar typ halften frukt och hälften mat på skeden. (tycker själv att det låter äckligt men vet att endel har lyckats med det) Hoppas i alla fall att det vänder snart!

Emma: BOEL-test är för att testa uppmärksamhet och skelning. Ska göras mellan 7 och 9 månader har jag för mig.... Kolla med ditt BVC.

Bubba80 skrev 2010-05-17 10:30:56 följande:
    Han blir nog sen med talet ist   Det sägs ju att om dom är tidiga motoriskt brukar talet bli senare? Vet inte om det stämmer?
    Det har jag med hört....
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • nadia bk
    Knubbe12 skrev 2010-05-13 17:33:33 följande:
    Ja, det låter ju onekligen som att du är deprimerad... Hoppas att det vänder snart. Jag kan säga att jag har mått likadant i perioder i livet. Sedan får man så dåligt samvete för att man känner så här. Gentemot barnet/barnen alltså. Äldsta sonen hade kolik och jag höll på att gå under. Förutom att han sov dåligt på nätterna var han väldigt krävande större delen av sin vakna tid. Sömnbristen gör ju att man inte fungerar som vanligt, varken psykiskt eller fysiskt. Just när man är inne i det känns det som att det aldrig kommer att ta slut, att det aldrig kommer att bli bättre. Som tur är blir det bättre, jag lovar!   Se till att du får tid för dig själv och gör något som du älskar! Ibland får man tvinga sig själv ut/i väg. Ha inte dåligt samvete för att du behöver en paus då och då (det behöver nog alla föräldrar...), tänk på att det kan göra dig lyckligare, vilket i sin tur gagnar Tidus! Krya på er från förkylningen! Hoppas att du börjar må bättre snart!
    Jo känns lite bättre från och till nu...men helt plötsligt känner jag mig ledsen men inte gråt ledsen bara ledsen känsla....och sen känns det oki och så håller det på under dagarna.....skit jobbigt......Ska ringa mvc se om jag kan prata med nån... Killen har vart hemma nu i några dagar pga förkylning så fått lite avlastning men känslorna går fortfarande upp och ner.....

men skönt att man inte är ensam.
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-17 10:30:56 följande:
    Han blir nog sen med talet ist   Det sägs ju att om dom är tidiga motoriskt brukar talet bli senare? Vet inte om det stämmer?
    Det är inte säkert. =) Loke pratar lite. inte mycket, men det är massa babblande, och så mamma, adda och HEF (hej) och så viskar han titti titt om titta. ;) Och han är ungefär en månad före i kroppslig utveckling. =)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3