• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-05-17 10:30:56 följande:
    Han blir nog sen med talet ist   Det sägs ju att om dom är tidiga motoriskt brukar talet bli senare? Vet inte om det stämmer?
    Ja, det är i alla fall vad de lär ut på universitetet...{#lang_emotions_wink} Just så här i början tar liksom varje ny grej hela barnets fokus och därför brukar motorik och tal inte utvecklas parallellt, utan det sker "en sak åt gången". Alltså om barnet börjar utveckla en motorisk färdighet brukar talet få stå tillbaka lite just då, men när den färdigheten är relativt välutvecklad kan nog talet komma in en period, och sedan fortsätter det med ännu en motorisk färdighet innan talet återigen tar en större plats osv. Vet dock inte hur väl detta stämmer med verkligheten...{#lang_emotions_tongue_out} 

Har inte ens tänkt på hur detta var med mina äldre barn. Har för mig att sonen inte började krypa förrän han var ca 8-9 månader. Han var faktiskt extremt tidig med talet. Han var nog rätt "medel" när det gäller den motoriska utvecklingen, men långt över när det rörde sig om tal osv. Han läste flytande innan han fyllt fyra och skrev och räknade. Han har dessutom alltid låtit "lillgammal" och använt sig av uttryck som inte är så vanliga för yngre barn. Det här med att han var tidig med talet tror jag beror mycket på att han var första barnet. Jag var ensam med honom hela dagarna och jag pratade högt med hoonm från det att han var nyfödd (dessutom läste vi väldigt mycket). Har barnet ett äldre syskon behöver de ofta inte lära sig att uttrycka sig lika tidigt, då storasyskonet ofta "översätter" åt dem. Så var det i alla fall för oss. Freja var väl på medelnivå både när det gäller tal och motorik {#lang_emotions_wink}.

Oj. Det blev en hel uppsats...{#lang_emotions_laughing}

Här pussas det oxå för fullt. Han gör en riktig attack med vidöppet gap och flödande saliv. Ändå är det det mysigaste som finns! {#lang_emotions_tongue_out} Två tänder än så länge och inga fler i sikte. Han käkar nästan allt och har börjat bli riktigt arg när han inte får det vi äter (typ när han får ett rån och vi en smaskig smörgås...). I dag blir det premiär för annat bröd. Jag har ju haft lite ångest över att han ska sätta i halsen, men nu är det hög tid att han får börja smaska "vanliga" smörgåsar.

I dag blir det nog en sväng på stan. Hittade ett presentkort på 500:- som gäller på en inredningsbutik. Fick dte när jag fyllde år och glömde sedan bort det, så nu ska det shoppas upp! {#lang_emotions_wink}

Vad ska ni andra göra i dag?
  • Strimma

Va kul det är att höra att folk ha lagt märke till att man har varit borta. Har haft fullt upp med mitt "projekt", som jag inte vill skriva om här, och det är nog ca en månad kvar tills det är klart.
    Tom min träning har jag fått lägga till sidan. Har inte haft tid till ngt annat

Angående Facebook, kommer det till användning någonting emellan er?

Idag blir det bvc-besök :)

Nadia- Hoppas innerligt att du snart känner dig bättre. När jag känner av sånt kräver jag av min sambo att få komma iväg helt ensam i några timmar på kvällen, tex på en kaffe hos en vän eller en tur i köpcentret... Och inte titta på kläder till barnen, utan till sig själv, en ego-tid... Styrkekramar till dig

• Knubbe12

Oj, jag glömde ju skriva att Arvid även har börjat klappa händerna och vinka! {#lang_emotions_wink}

• Saga09

Vad duktiga era små är :)

Kan dessvärre inte säga att Saga gör särskilt mycket.. hon rullar mest runt på golvet fortfarande.. eller hasar kanske...

Hon pussas inte, vinkar inte och står absolut inte upp... hon verkar vara väldigt sen i den utvecklingen.....

• Knubbe12

Vad brukar ni ta med till era små om ni ska ut någonstans?

Sephiroth: Är havrefrukt någon typ av färdigförpackad fruktpuré?

• Sephiroth

Idag hurrar vi för Loke och Alexander! Hipp hipp hurra.

Knubbe12 skrev 2010-05-18 08:03:44 följande:
    Oj, jag glömde ju skriva att Arvid även har börjat klappa händerna och vinka!
    Duktiga Arvid! Han tar ut det att han inte rör sig på finmotorik istället? Pratar han något?

Ni som har barn som klappar händerna och vinkar, har ni övat mycket på det? Vi har aldrig gjort någotdera, men däremot har jag alltid pussats, så det är inte konstigt om det fastnar. *s* Jag har börjat klappa och vinka senaste veckan eller så, och det tycker han är jätteroligt!
    Saga09 skrev 2010-05-18 08:07:06 följande:
    Vad duktiga era små är :) Kan dessvärre inte säga att Saga gör särskilt mycket.. hon rullar mest runt på golvet fortfarande.. eller hasar kanske... Hon pussas inte, vinkar inte och står absolut inte upp... hon verkar vara väldigt sen i den utvecklingen.....
    Hon är absolut inte sen på något sätt! För det första tar hon allt i sin egna takt, och för det andra är det inte ens något som de "ska" kunna nu! Polarens son började helt i normal tid, och han började krypa precis vid nio månader, ställde sig straxt därefter, och snart kommer han att börja gå. (elva månader i helgen)

När de väl börjar med något smäller det bara till och så sitter det. Loke tar sig upp på högsta på bordet, på soffan, mm, precis som om att han alltid kunnat det. =)

Jag tänkte avsluta min uppsats med att säga att jag tycker den här tiden utan tvekan är den roligaste hittills. Allting händer samtidigt känns det som. Fick en varning tidigare av Minnie om att det var så jobbigt nu när de ställer sig, men det tycker jag verkligen inte. Mycket jobbigare med en liten nyfödd som skriker och har ont i magen. =(

Nu blir det frukost. Ikväll ska jag ut och springa igen.
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-05-18 08:18:26 följande:
    Vad brukar ni ta med till era små om ni ska ut någonstans? Sephiroth: Är havrefrukt någon typ av färdigförpackad fruktpuré?
    Japp. =) Finns i fyrpack i plast de små rackarna. Men de finns även på "vanlig" burk. Supersmidiga!
  • Emma

Goooood morgon!

jag känner mig typ död idag. Även fast M sover hela nätterna nu så är jaag nästan tröttare nu. Är inte det konstigt!?

Jag känner mig rätt nere för jag gick upp två kilo under helgen... Känns piss rent ut sagt... Så nu är det stenhård diet igen.

Kör du fortfarande Allevo Sephiroth? Är den dyr? Hur mkt går du ner per dag med den?
    Är den där korkade människan igång och stör er igen förresten?

Strimma: Det man ser på facebook brukar vi ibland fråga varandra om här sedan. Men vi nämner aldrig våra FL nick eller liknande på fejjan.

Ni som har barn som matvägrar. Har ni provat att ta maten som det är mindre bitar i igen? När jag har kört med 8 månaders mat till mattias så äter han, men han sorterar ut dom större bitarna och spottar ut dom. Men tar man 6 månaders så går allt i på en gång.

• Sephiroth
    Emma skrev 2010-05-18 08:35:58 följande:
    Goooood morgon! jag känner mig typ död idag. Även fast M sover hela nätterna nu så är jaag nästan tröttare nu. Är inte det konstigt!? Jag känner mig rätt nere för jag gick upp två kilo under helgen... Känns piss rent ut sagt... Så nu är det stenhård diet igen. Kör du fortfarande Allevo Sephiroth? Är den dyr? Hur mkt går du ner per dag med den? Är den där korkade människan igång och stör er igen förresten? Strimma: Det man ser på facebook brukar vi ibland fråga varandra om här sedan. Men vi nämner aldrig våra FL nick eller liknande på fejjan. Ni som har barn som matvägrar. Har ni provat att ta maten som det är mindre bitar i igen? När jag har kört med 8 månaders mat till mattias så äter han, men han sorterar ut dom större bitarna och spottar ut dom. Men tar man 6 månaders så går allt i på en gång.
    Haha, jag förstår hur du känner dig! Tror det tar ett bra tag innan man är ifatt med all sömn. =) *hämtar bäbis som tror han ska ut på balkongen*

Två kilo har du inte gått upp, det lovar jag dig! Du kommer att gå ner jättefort för att du bara gått upp "ytligt" eller vad man ska säga. Så är det iaf för mig när jag syndat en helg.

Jo jag kör allevo igen. Har fuskat som fan *hämtar balkongbäbis* under tiden vi var sjuka. Men nu ska jag fan ner under sjuttio! Jag vet inte hur mycket jag går ner, men något/några kilon i veckan är det alltid om jag inte fuskar. Kör jag ren diet går jag ner säkert 3 kilo på en vecka, iaf i början. Har aldrig kört ren diet längre än 2 veckor. Det är inte så dyrt. 14 påsar soppa eller shake för ca 130-140 på willys. Helt okej! Tar ca 3 påsar om dagen, och sen mat med J på kvällen.

Jag har testat helt puré, men det går inte heller. =( Ska testa det där att blanda i frukt dock, det kanske fungerar. Det är nästan så att Loke hellre äter större bitar själv faktiskt. =( Men nyss såg jag att övertänderna har växt ännu mer, och man skymtade dem liiite under tandköttet när han skrattar. =) Kanske är det? Han har iaf tandbajs igen sen några dagar tillbaka. Så drygt! Tror det hade vart bättre bajs om han åt mer mat och inte bara "lös mat".

Jo en av dessa två fruntimmer håller på som fan. Jag skrev av mig på bloggen nyss när Loke morgonsov.

Nu ska jag indra min bäbis från att krypa ut på balkongen igen. ;)
  • Emma

Haha, se det positivt, han gillar naturen Ska gå ut och läsa bloggen.

Okej. Ska fundera efter denna vecka på om jag ska köra en ren kur så får vi se. Går man upp när man sedan börjar äta vanlig mat eller får man ta det i sakta mak och börja med grönsaker och så?

Ikväll ska jag ha ett samtal med Johan igen *suck*. Och då ska jag ta allt igen och säga att om vi inte skärper oss snart så får vi ta proffesionell hjälp för att prata och se vad vi gör för fel. Det kanske hjälper Visst han är verkligen jättesnäll, men det blir så fel ibland.

Nu ska jag läsa din blogg.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3