• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80

Skål Pamsa {#lang_emotions_cheers} Håller tummarna för att tentan gick vägen =)

Min karlslok vaknar inte heller... El så vill han inte höra bara {#lang_emotions_wink} Men när jag kickat gubben ur sängen brukar jag somna om efter en stund iaf =)

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • MammaAlex
    pamsa skrev 2010-05-18 21:45:03 följande:
    o herregud vad det har skrivits idag, vad roligt:) Sephirot: but what?? var tvungen att gå in och läsa din blogg. My God, det finns verkligen människor till allt! Radeklev: det är till Gotland vi sticker, inte lika lång resa som ni:) Måste erkänna att jag är avis på dig. Jag ÄÄÄÄLSSSSKAr Spanien, jag har bestämt mig för att när jag blir gammal ska jag flytta dit:) Idag har jag varit och skrivit tenta, det gick inget vidare...jag känner på mig att jag har kuggat men men... nu ser jag fram emot torsdag:) Nu tänkte jag fira med att ta en rom och cola såhär på en tisdag att jag är klar med alla måsten den här veckan:)
    Håller med tummarna för dig.
    Gött med rom o cola. Var riktigt sugen på en kall öl innan men det blev ingen.

Höll på att få smått panik tidigare ikväll. Handlade på maxi o skulle köra hem. Då stannar bilen när jag ska backa ut från parkeringen och motorlampan börjar lysa. Den gör det lite ibland och brukar släckas efter ett tag. Sen fick jag knappt igång bilen. Väntade och startade igen. Kunde köra typ 10 meter så dog den igen. Fick vänta, starta, lyckades köra 20 meter sen samma visa (tack och lov var jag kvar på parkeringen) Ringde maken och bad honom komma och hämta oss. Fick sedan igång bilen igen och gasade som fan in på en tom parkering en bit ifrån butiken och stannade där, sen satte vi oss i bagaget och lekte tills maken kom.
    På väg in hade maken ringt sin syster vars sambo jobbar på bilprovningen och är duktig på bilar. Han sa att om vi låste bilen öppnade och sen provade igen skulle det nog funka. Det gjorde det!!!! Då hade jag sett framför mig hur vi skulle behöva gå i Spanien och spara in på allt bara för att vi måste laga bilhelvetet! Sen nollställde maken bilen och lampan släcktes, sen körde vi hem. Hade varit typiskt med ännu en stor utgift just nu. Ska bli riktigt skönt när skatten kommer tillbaka och maken äntligen får sin löneförhöjning... (han är elektriker så de har ju tvistat igen) Då kanske man kan känna sig liiiite rik igen.
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

På tal om det här med att vakna av barnen så tror jag att de gör det om de måste, dvs om vi inte är hemma. Om en månad ska jag iväg med tjejkompisar och sova borta så då lär det ju visa sig=)

• Knubbe12

God morgon!

Ja, det här med att köplså verkar ju vanligt förekommande. Måste säga att maken är bra på att vara med barnen när han väl är hemma. Han tycker att det är hans "rätt" att vara med dem på em/kvällar, då han varit borta och arbetat under dagen. På kvällarna sköter han oftast dem och jag får fixa annat i hushållet. Vid läggning brukar vi hjälpas åt så ofta vi kan, så att vi hinner läsa och mysa med alla barnen innan det är dags att sova. Senaste tiden har han legat på som tusan om att jag ska åka i väg och göra saker själv; "åk och träna", "hälsa på en kompis", "åk och shoppa kläder på lördag" osv. Man blir nästan lite misstänksam...{#lang_emotions_wink} Tror att det kanske beror på att han har dåligt samvete för att han har ett krävande arbete med förhållandevis mycket resor + att han spelar med bandet ganska ofta.

Att köplså när det gäller hushållsarbete osv är helt ok för min del, men inte när det gäller sex... "Jag masserade ju dig en timme, vad ska jag få för det?", "Om du ställer upp får du sovmorgon" etc. URK! Hur sugen blir man då...

Nu jäklar! Upptäckte till min förskräckelse att jag lagt på mig 2 kg under de senaste tre veckorna då jag inte kunnat träna pga. förkylning och problem med svanskotan. I går körde jag ett gympass och sedan susade jag till affären och inhandlade "Naturdiet drinkmix" {#lang_emotions_throwup}. Ska försöka byta ut åtminstone två mål/dag. Till frukost blir det från och med nu strikt GI. 3 juni bär det av till Turkiet och då ska minst 3 kg vara borta.{#lang_emotions_tongue_out}

Ikväll ska vi och kolla på ett hus i ungefär samma område som vi bor i nu. Ett "ruckel", så vi får se om det är värt att lägga ner pengar på att rusta. Har kollat utanför och det är ett trevligt kvarter med en fin lekpark nära. Är det någon av er andra som bor i ett hus med torpargrund? Har ni haft några problem i sådana fall? Vad kan man göra för att hålla grunden fräsch? Avfuktare? Plast?

Pamsa: Håller tummarna! Rätt vad det är har du klarat tentan!{#lang_emotions_wink}

Radeklev: Usch för bilkrångel! Aldrig roligt och oftast dyyyyrt!

Jaha. Då har man skrivit längsta inlägget igen...{#lang_emotions_wink} Kanske dags att ta sig ut på prommis.

• pamsa

godmorgon flickor!

Radeklev: Aldrig roligt med bilkrångel. Jag och sambon bila ner till Spanien för typ två år sen. Bilhelvetet paja på vägen hem i Frankrike, vi blev kvar där i typ fem dagar extra pga det + att vi fick spotta ut 20 lapp bara sådär....roligt minne dock såhär efteråt. Vart i Spanien ska ni? du har säkert skrivit det, men minnet är kort här:S...
    Måste säga att här köpslår vi inte om nåt, det är ganska jämt fördelat det vi gör hemma och vem som tar lilltjejen på morgonen , kväll. Det kan nog bero på att min sambo är pappaledigt och jag har skolan, så vi är  hemma tillsammans ganska mkt. Det hade nog varit annorlunda ifall han hade jobbat och jag hade varit mammaledig.
    Balder77: Om du har lagt på under dom tre veckorna som du inte kunnat röra dig ska du snart se att dom försvinner igen. Men det är aldrig roligt att gå upp i vikt !!Lycka till med huset! Håller tummarna att det går bra, kan vara roligt med ett renoveringsobjekt att få till det precis som man sj vill :)
    Vad ska ni göra för roligt idag?
    Idag har vi tänkt att ta en fika i stan och planera vad vi ska ta med oss imorgon. Sen blir det att packa och baka pizzabullar igen :S
  • Emma

Godmorgon!

Radeklev: Vilken tur att det gick att fixaa felet sådär lätt. Min sambo gick fordon, men arbetar med traktorer och skogsmaskiner. Men han brukar fixa våran bil när det är något fel. Riktigt skönt. Nog för att reservdelar inte är det billigaste som finns, men vi slipper iallafall arbetskostnaden!

Balder77: Vad skönt att han ändå tycker att du ska iväg och göra egna saker!
    Vi har torpargrund på vårat hus. Jag vet inte om dom har gjort något spec för att den ska hålla sig fräsch. Vi hyr ju bara så det är ju inte riktigt våran grej att se till.
    Jag pratade precis med min pappa och dom har sten torpargrund. Han tyckte inte att det lät så ra med plast vid grunden iallafall. Men han har aldrig gjort något åt grunden, den sköter lixom sig själv. Kan då också tillägga att Pappa köpte gården av min farfar i början av 80-talet och det är 30 år sedan.  Hoppas du fick lite svar iallafall!

Igår kväll var Johan och jag ute och spelade badminton! Det var så jäkla kul! Dessutom att göra ngt tillsammans. Sen kollade vi på film efter det. Och idag så såg jag att vågen stog på 61,6 kilo!!! Igår visade den 62,8. Thankyou!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • MammaAlex

Emma: Det måste varit filmen som gjorde viktnedgången;) Nä men hjärligt att göra något roligt tillsammans! Det är ju nu när det börjar bli sol som man får tillbaka energin. Vårt förhållande brukar ha en dipp i januari-februari.

Idag har Alexander upptäck flugor=) Det flög en runt hans huvud och satte sig ibland... riktigt roligt eftersom han försökte se vad som pillade honom i nacke...

Pamsa: Vi ska flyga till Aleicante och sen bo i Torrevieja

• lupin84

Emma - tummen upp för vikten. Tänk om de kunde vara så för en annan.?!

Idag blir de träf med föräldragruppen... mysigt! Kul att hålla kontakten även efter träffarna på bvc =)
    Fint väder har vi med - tvätten hänger ute =) 

• Sephiroth
    lupin84 skrev 2010-05-19 11:12:58 följande:
    Emma - tummen upp för vikten. Tänk om de kunde vara så för en annan.?! Idag blir de träf med föräldragruppen... mysigt! Kul att hålla kontakten även efter träffarna på bvc =) Fint väder har vi med - tvätten hänger ute =) 
    Testa Allevo. :-P Fast idag är mitt humör hemskt, och Lokes är katastrof. Riktig tandvarning på den herrn. Hoppas det inte tar flera månader som sist....

Några tips för att kunna komma ut med kiddot fast han är på monsterhumör och vägrar sova i vagnen? Igår bar jag honom hem från stan, vilket resulterade i en skaplig träningsvärk. Fick nämligen bära honom hela måndagspromenaden också. Oavsett om han får ligga eller sitta i vagnen blir han galen av trötthet, skriker, och lyckas inte somna förrens efter ca två timmars promenad. What toooo dooooooo? :P

Känner mig jävligt instängd. Hade tänkt att vi skulle gå och köpa en sommarkeps då det är för varmt för mössa nu. Det kan jag glömma med surfis deluxe.
  • Strimma

Ja det gör de ju. De få gånger jag varit borta har det ju gått kanon {#lang_emotions_heart}
    Åh fy va jobbigt det är när bilarna krånglar. Min bil hade något konstigt för sig i vintras som ingen verkar kunna svara på varför. Varje gång det blev -8 grader eller kallare så började den bluddra och nästan dö(trots att motorn var varmkörd), och sen när man startade motorn igen så rusade den upp till max. lät den stå i några minuter och startade igen, och då var det som inget hade hänt...knepigt

Emma: Japp det var mig :) Men det löste ju sig ändå :P Gud va häligt med viktnedgång!!! Grattis :) Blev också jättenöjd i morse... 56,4kg

Gud va härligt det låter att åka utomlands...*avundsjuk* ;)

Lite diettips som funkar kanon för mig

8.00    2 husman knäckebröd med smör och skinka
    11.00   lagad mat, helst inte så mycket kolhydrater och en lagom portion
    17.00   ordentlig lagad mat, drar ner på potatis etc och istället mer grönsaker
    21.00   2dl lättfil eller lättyoghurt, 1/2dl russin och en skuren banan i

och mycket vatten på dagarna :) och liposinol efter varje mål

ibland byter jag ut husman mot 2 ägg
    och filen mot 4dl cornflakes + 2dl mjölk

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3