• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-06-18 22:15:27 följande:
    Ja det är stor skillnad på olika märken. Vissa är ju superstora och andra jättesmå.
    Lindex eget märke tycker jag brukar vara dem som blir små först, fast det kanske är annorlunda med stjärnserien. Jag har inte haft några kläder därifrån.
    Var hemma hos en kompis förra veckan som har två söner och fick en hel hög med byxor i stl 80 så det lär jag ju inte behöva köpa=)

Hittade ett hus idag på hemnet. Ligger precis så nära skogen som vi vill att det ska ligga men ändå i byn. Det är på 143+75 kvadrat och en tom på 1100 kvadrat. De ska bara ha 725 000 för det. Undrar vad som är fel... tänkte gå på visningen i vart fall. Ser hyfsat fint ut på bilderna så det känns lite konstigt att det är så billigt. (kan ju tillägga att hus i denna byn brukar ligga strax över miljonen om de inte är alltför risiga)

Hoppas det går bra för er på loppisen balder! Var inte mer än 3 år sedan vi flyttade senast så vi har inet så mycket skit just nu=)

Vad blev det för bil sephiroth?

Fotbollen var trevlig förutom att laget vi höll på fick stryk med 4-0 Men Alex hade roligt, satt och pillade med grusen på gången och tycker det var skoj...

Hoppas ni alla får en härlig helg! Jag ska iväg med syföreningen på äventyr, vet bara att vi ska ha med oss grejer för att kunna sova ute och badkläder=) Första natten utan min lille plutt.....
    Spännande med hus! Kan du inte länka till huset på Hemnet så att vi får se? Flört

Vi ska och kika på ett idag. Vi är båda ivriga som sjutton! Det är ett hus i närheten av där vi bor nu (ca 150 m ifrån vårt...), i samma kvarter. Det är bara "nybyggda" hus här, förutom detta enda äldre hus. Det ligger på ytterslinga, hörn, och har lite avskilt läge trots att det alltså ligger i kvarteret. 1,5 plans med källare, tomt på ca 5000 kvm. Trodde aldrig att huset skulle säljas. Det är inte ute hos mäklare ännu, utan vi hörde på omvägar att det skulle säljas, så vi ringde till ägarna. Vi ska få komma och titta idag efter lunch. Tyvärr ville de inte uppge något pris, så mardrömmen är att vi älskar huset och sedan ska de ha typ 2 mille för det + att det måste renoveras för flera hundra tusen...
    Nåväl, vi får se hur det går! Håll tummarna!

Sephiroth: Grattis till bilköpet! Vad blev det för någonting?
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-06-19 08:46:42 följande:
    Spännande med hus! Kan du inte länka till huset på Hemnet så att vi får se? Flört

Vi ska och kika på ett idag. Vi är båda ivriga som sjutton! Det är ett hus i närheten av där vi bor nu (ca 150 m ifrån vårt...), i samma kvarter. Det är bara "nybyggda" hus här, förutom detta enda äldre hus. Det ligger på ytterslinga, hörn, och har lite avskilt läge trots att det alltså ligger i kvarteret. 1,5 plans med källare, tomt på ca 5000 kvm. Trodde aldrig att huset skulle säljas. Det är inte ute hos mäklare ännu, utan vi hörde på omvägar att det skulle säljas, så vi ringde till ägarna. Vi ska få komma och titta idag efter lunch. Tyvärr ville de inte uppge något pris, så mardrömmen är att vi älskar huset och sedan ska de ha typ 2 mille för det + att det måste renoveras för flera hundra tusen...
    Nåväl, vi får se hur det går! Håll tummarna!

Sephiroth: Grattis till bilköpet! Vad blev det för någonting?
    Klart vi håller tummarna
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80

Hej tjejer!
    Idag är det fullt ös här. Fotboll, städa, baka o plock ute. Våran 5-åring skall ha kalas imorgon :) Så det är lite att fixa med hemma. Kommer bli så många barn o föräldrar...superkul

Kikar in ikväll för att se vad ni haft för er. Ha en toppen dag!

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth

Håller tummarna för alla husvisningar. =) Jag håller även med om att det vore spännande att få se på hemnet. Så fort jag har jobb och körkort (ja jag vet, jag är seeeg) så blir det att börja titta på hus.

Wiie, Loke tog ett steg idag! Utan stöd alltså, haha. Han skulle ha min mobil så han klev från vardagsrumsbordet till mig som satt i fotöljen. Ett steg utan stöd sen kastade han sig i min famn. Söööte! <3 När vi försökte återskapa scenariot så att säga, så ramlade han. ;) Oftast sätter han sig, kryper nått steg, sen reser han sig igen. Man får inte vara dum! *asg*

Det blev en 940GL -94. Riktigt fräsch var den, och vi är kanonglada. Även bilstol handlades i morse. Skönt att karln åkte iväg själv och jag och Loke fick sova två timmar extra. Dt behövdes när han vaknade 04,20.

pamsa skrev 2010-06-18 22:47:15 följande:
    Hej flickor!

Vad duktiga ni är som kan sy, jag är heeeelt värdelöst på det! Önskar att jag var duktig på det, skulle spara en hel del pengar.  Min Saga har storlek 74/80 i bodysar och överdelar men byxor får jag nog börja inhandla storlek 86.
    Saga har fått sin första tand nu!!! Såg den idag, helt plötsligt , från ingenstans hahaha.

Balder77: Jag tyckte att det skulle vara smart att ha namnceremoni och kalas samtidigt, har ingen större koll på vad man gör. Men det vi har planerat än så länge är att syrran ska ha tal och typ berätta lite om t ex vad Saga vägde när hon kom och köra lite dikter. Inget avancerat ;)

Vi funderar på att fråga min sambos brors dotter ifall hon vill vara fadder, hon är 9 år, vi tror att det kommer bli lite speciellt att Sagas kusin blir fadder. Det är ändå nio års skillnad mellan . 

Imorgon är det ännu en spännande dag på jobbet som väntar för min del, men sen tänkte jag ta lillskrutt till lekparken om det är fint väder på eftermiddagen.

Hoppas alla får en trevlig helg 
    Hur stora är era barn egentligen? jag bara häpnar! Loke har alltid legat långt över medel på längd och vikt, och han har precis börjat med 80 på byxor. Ja jösses! Så Saga är över 80cm lång?
  • pamsa

Hej flickor!

Hoppas alla har en trevligt lördag, här sitter vi och kollar på bröllopet :)

Sephiroth skrev 2010-06-19 13:40:12 följande:
    Wiie, Loke tog ett steg idag! Utan stöd alltså, haha. Han skulle ha min mobil så han klev från vardagsrumsbordet till mig som satt i fotöljen. Ett steg utan stöd sen kastade han sig i min famn. Söööte! <3 När vi försökte återskapa scenariot så att säga, så ramlade han. ;) Oftast sätter han sig, kryper nått steg, sen reser han sig igen. Man får inte vara dum! *asg*Det blev en 940GL -94. Riktigt fräsch var den, och vi är kanonglada. Även bilstol handlades i morse. Hur stora är era barn egentligen? jag bara häpnar! Loke har alltid legat långt över medel på längd och vikt, och han har precis börjat med 80 på byxor. Ja jösses! Så Saga är över 80cm lång?
    Heja Loke! Vad duktig han är. Grattis till bilköpet också:)
    Well, Saga är idag hela 9 månader woohooo! Ja du Sephirot, bra fråga, sist fick jag bara vikten men jag kan nog tänka mig att honär lite mer än 80 cm... Förstår inte vart hon har fått längden ifrån, det är många som blir förvånade när jag säger att hon är 9 månader. Många tror att hon är över ett år... jätte bebis ;)

• Sephiroth
    pamsa skrev 2010-06-19 20:13:17 följande:
    Hej flickor!

Hoppas alla har en trevligt lördag, här sitter vi och kollar på bröllopet :)Heja Loke! Vad duktig han är. Grattis till bilköpet också:)
    Well, Saga är idag hela 9 månader woohooo! Ja du Sephirot, bra fråga, sist fick jag bara vikten men jag kan nog tänka mig att honär lite mer än 80 cm... Förstår inte vart hon har fått längden ifrån, det är många som blir förvånade när jag säger att hon är 9 månader. Många tror att hon är över ett år... jätte bebis ;)
    Över 80cm?? Hur lång var hon sist då?
  • Sephiroth
    Sephiroth skrev 2010-06-19 20:19:43 följande:
    Över 80cm?? Hur lång var hon sist då?
    Ja jöses, spelar väl egentligen ingen roll men. Har bara svårt att tänka mig att hon är ca 82-83 cm lång och behöver 86 i byxor. ^^
  • Knubbe12

Hurra för Loke som börjat ta egna kliv i världen! Vad spännande, nu kommer det nog att gå undan! Flört Hoppas att ni blir nöjda med nya bilen och bilbarnstolen.

Huset var tyvärr inget att hurra för. Inte värderat ännu, men det lät som att det rör sig om 1,5 mille, och då får vi smacka på minst 600 000;- i renovering. Lite för dyrt och tidskrävande, känner jag. De hade "renoverat", men allt var slarvigt gjort... Har dock ett annat hus på g. Ett som vi bara behöver byta kök i, och badrum och sedan slå ut någon vägg och så (målning, tapetsering osv). Känns lite mer attraktivt, då ett totalt repobjekt förmodligen skulle innebära slutet för oss. Vill inte att det ska ta alltför mycket tid från barnen.

Har fått något slags utslag och håller på att klappa ihop. Är så rädd att dte ska vara psoriasis eller något liknande. Upptäckte en del små röda fläckar under armen ner mot midjan då vi kom hem från utlandet. De kliar som fan. Trodde först det var myggbett, men de har inte försvunnit ännu. Har aldrig haft något liknande förut och tror naturligtvis det värsta... Någon som har erfarenhet av kontaktallergi eller liknande? Har knappt kunnat fungera under hela dagen och bara haft detta i skallen...

• idamarja
    pamsa skrev 2010-06-19 20:13:17 följande:
    Hej flickor!

Hoppas alla har en trevligt lördag, här sitter vi och kollar på bröllopet :)Heja Loke! Vad duktig han är. Grattis till bilköpet också:)

hehe, det hade varit kul att sätta n-j bredvid henne och se skillnaden, n-j närmar ju sig 10 månader, född 4 sep. han är 65 cm, men jag förstår varsifrån han fått avsaknaden av längd ifrån iaf :) växer han 1 meter till är han lika lång som sin far :P

vi var på marknad i går. det var riktigt trevligt, köpte stickad tröja och sockar till pojken :) o så kom gubben hem igår kväll, så i morse fick ja sovmorgon :)
  • MammaAlex

Givetvis länkar jag till huset. Fick dock höra igår att det eventuellt ska bli psykboende eller flyktingförläggning i närheten så vi får kanske fundera en gång till. är förmodligen därför det är så billigt.  http://www.hemnet.se/beskrivning/714715?r=3

Så kontigt det låter med dina utslag, jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet av sånt men hoppas det inte är något allvarligt....

Är supertrött idag. Blev paddling med tjejerna igår och sedan middag hemma hos en av dem där vi även sov över.... Blev mycket vin och massa skratt=) Sov dock bara till kvart i 8 i morse....

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3