• Shira

Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter

Jag har på senaste tiden upptäckt att det finns väldigt många trådar om mat just nu. Och många som både föraktar och förkastar allt vad halv- och helfabrikat heter. Som med stor frenesi förespråkar att laga all mat från grunden och hur enkelt och snabbt det går. Som lägger massor av tid på att tala om hur äckligt, hälsovådligt och näringsfattigt korv, mamma scan, fiskpinnar, makaroner och risifrutti (!) är.

Här kommer en utmaning till er! Lägg lite av er energi på att skriva ner ett komplett recept på en typisk snabblagad, god och och nyttig "från grunden-maträtt" som ni lagar till era förskolebarn en vanlig vardagskväll efter jobbet. Så kan vi stackars halvfabrikatsmammor med allt svartare samveten få lite konkret vägledning.

OBS! Detta är inte menat som kritik mot er som faktiskt är duktiga matmammor, utan en önskan om kreativ och handfast hjälp, som jag har mer nytta av än "halvfabrikatet är grunden till allt ont, shame on you som serverar ditt barn korv"

Hoppas på bra respons!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 22:13
    Vill förtydliga att halvfabrikat av typen mjöl inte är det som avses här. Jag förstår att de som säger sig hata halvfabrikat knappast mjölkar eller slaktar sin egen ko heller. Vet faktiskt inte var gränsen skall anses gå...antar att de flesta med halvfabrikat menar typ korv och pulversåser och sånt...eller?
  • Svar på tråden Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter
  • Tankgirrrl

Vi lagar den mesta maten från grunden men inte för vi är präktiga och ska visa oss duktiga (detta är inte menat som ett påhopp) utan för vår dotter är så allergisk! hon tål inte vete råg skaldjur fisk ägg mjölkprotein soja nötter och mandel...
    En favoritmat här hemma är pastapytt på majspasta, champinjoner bacon och oatly imat snabbt och lättlagat! en annan favvis är fläskfile med hemmagjort klyftpotatis med dragon skivar köttet i ca 2cm tjocka skivor och steker och skalar potatisen och delar dem till ganska smala jämnstora bitar har på  milda culinesse och dragonkrydda. hemmagjorda biffar (gör jättestora mängder så är det bara att plocka fram ur frysen) med potatismos och gröna ärtor.

Tacopotatisgratäng färs med tacokrydda i botten av en form och massa skivor av potatis ovanpå  oatly i mat i ganska generös mängd (ca 2,5dl till en form för 4 pers) (sen kan man avsluta med ost ovanpå om man tål det!)
    Vår mat tar ofta lite längre tid men sköter sig själv i ugnen eller kastrullen så man kan göra annat under tiden!

• StilaM

Fördelen med att själv blanda grädde och fond istf att köpa pulversåsen är att man själv kontrollerar mängden tillsatt fett och salt.

Jag upplevde att matlagningen blev lättare och snabbare när jag började skriva veckomenyer. Vi handlade då allt vi behövde för den kommande veckan, jag kunde förbereda dagen innan/på morgonen (skölja linser, tina fisk etc) och blev effektiv när jag kom hem.

Ett annat sätt att spara tid är att planera tillagningen; att sekvensiera när plattan ska sättas på och i vilken ordning saker ska göras för att få minimalt med dötid.

• StilaM
    Maj Lis skrev 2010-03-28 20:13:24 följande:
    ja men under står det bojkottar all hel och halvfabrikat
    Om du orkar läsa hela trådstarten blir det kanske tydligare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 22:13
    Vill förtydliga att halvfabrikat av typen mjöl inte är det som avses här. Jag förstår att de som säger sig hata halvfabrikat knappast mjölkar eller slaktar sin egen ko heller. Vet faktiskt inte var gränsen skall anses gå...antar att de flesta med halvfabrikat menar typ korv och pulversåser och sånt...eller?
  • 3barnsmor

ja men halvfabrikat är ju halvfabrikat.. varför då inte skriva hel bara
    sen tyckte jag bara att en viss person är så dum med sina kommentarer att jag inte kunde låta bli

• Michisen
    Maj Lis skrev 2010-03-28 22:35:03 följande:
    ja men halvfabrikat är ju halvfabrikat.. varför då inte skriva hel bara sen tyckte jag bara att en viss person är så dum med sina kommentarer att jag inte kunde låta bli
    Vad har jag sagt nu då...

Är det bara för att jag retas och påpekar att många säkerligen använder även HELFABRIKAT dagligen när de "lagar mat från grunden" och då öser i smaksatt creme fraiche (exempelvis)...?
  • 3barnsmor

haha inte du
    om du kollar lite längre upp så ser du vem som kommenterade mig först

• Shira
    Maj Lis skrev 2010-03-28 22:35:03 följande:
    ja men halvfabrikat är ju halvfabrikat.. varför då inte skriva hel bara sen tyckte jag bara att en viss person är så dum med sina kommentarer att jag inte kunde låta bli
    Därför att om man söker på ordet halvfabrikat på FL får man upp rader av trådar där folk dissar hel- och halvfabrikat av typen fiskpinnar, färdiga köttbullar, pulversåser och korv. När jag skrev halvfabrikat syftade jag väl på vad man i allmänhet kallar halvfabrikat, sen kanske det inte är helt korrekt. Jag har dock klistrat in en definition som stämmer rätt bra med vad jag menar längre upp i tråden om du letar lite bakåt. Jag hade iofs kunnat rikta min tråd till "alla er som anser er laga all mat från grunden och som anser er bojkotta allt vad hel/halvfabrikat heter" , men jag tycker det låter lite otrevligt i tonen. Dessutom verkar åsikterna om vad som eg är hel- respektive halvfabrikat gå isär på flera håll, så jag vet inte riktigt var man skall dra gränsen.
  • Michisen

Nä, man skulle ju kunna dra gränsen vid de korrekta definitionerna, men då blir ju de som anser sig laga all mat från grunden stötta, eftersom de då inser att de använder halvfabrikat.

• 3barnsmor
    Michisen skrev 2010-03-28 23:03:42 följande:
    Nä, man skulle ju kunna dra gränsen vid de korrekta definitionerna, men då blir ju de som anser sig laga all mat från grunden stötta, eftersom de då inser att de använder halvfabrikat.
  • 3barnsmor

men då är man ju dum i huvudet ju

Svar på tråden Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter