Anonym (Gränsland) skrev 2015-03-19 12:59:18 följande:
Mycket möjligt att det är hysteriskt roligt att läsa, för dig!
Men vi med Bpd är inte alltid medvetna om vad som händer.
När man kommit en bit med självinsikten och verkligen märker när känslor och beteenden tar överhand då är det lättare att styra sig och få ett fungerande förhållande.
Jag personligen har ett fantastiskt förhållande sen 2,5 år tillbaka. I början var det svårt för min sambo och mig. Men vi har verkligen jobbat tillsammans för att förstå mig och jag har lärt mig att förstå honom. Visst ibland får jag mina paranoida tankegångar, men dom går över lika fort som dom kom. Och bråkar gör vi inte ofta. Och inte ofta menar jag smågnabb 1-2 gånger/mån. Antagligen inte mer än vanliga par. Nu har vi haft ett relativt stabilt förhållande ända från början, vår kärlek är så djup att vi kämpat för att vi ska överleva tillsammans.
Vi har inte haft några svek mellan varandra, eller otrohet eller lögner. Och det är verkligen a och o för någon med Bpd.
Nej, borderlinestörda är totalt omedvetna om vad som händer. Det är därför det känns så fånigt att läsa deras reflektioner. Måhända det finns ett fåtal som kan resonera kring sig själva. Måhända det finns hopp för dessa få. Men de allra flesta borderlinestörda är totalt galna och bör låsas in för resten av livet.
Självinsikt existerar inte hos borderlinestörda. Med självinsikt kan man nämligen förändra sig själv och sitt beteende. Vilket YTTERST FÅ med borderlinestörning klarar av att göra. Kanske har du bara en "liten släng" av BPD? För de som verkligen är borderlinestörda så är deras liv präglade av störningen, och det finns i princip inget hopp alls. Knappt ens med terapi.
Kul att du är i ett bra förhållande. Själv kommer jag nyligen ur ett med en borderlinestörd tjej. Konstanta anklagelser om otrohet. Fast det var ju hon som var otrogen. 10 st vet jag om. Men det är säkert fler som jag inte vet. Fast hon hade ju alltid ursäkter till att hennes otrohet i själva verket var mitt fel, eller någon annans. Inte hennes i alla fall. Att komma ur detta förhållandet är som att vakna ur en dröm. Jag har varit tillsammans med en komplett galning i drygt 2 år. Det finns INGEN *INGEN*
INGEN empati, omtanke, kärlek eller något från hennes håll. Ingen ånger. Inga reflektioner. Bara krav, attacker, otrohet, och svek. Sedan får jag bära skulden för alltihop.
Jag tror dig inte när du säger att det inte finns några svek mellan er. Det betyder inte att du är oärlig. bara att det inte platsar i min världsbild av borderlinestörda. Jag har en far som är borderlinestörd, och drygt 2 år i ett förhållande med en borderlinestörd tjej. Skulle du fråga henne skulle hon säga samma sak. "Jag har aldrig svikit honom, det är bara han som svikit mig." Jag kan inte tro på något som någon med BPD säger. Det går helt enkelt inte att lita på. Min erfarenhet är att man som borderlinestörd säger det som man tror andra behöver höra för att man ska kunna driva igenom sin agenda. INGET annat.