• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (Psychodrama)
    orkabpd skrev 2015-03-19 13:59:13 följande:
    Ok. Mitt ex i korta drag:

MASSA mediciner. Concerta, lyrica, xanor, imovane, fluoxetin och fler som jag inte ens minns namnen på. Även tagit litium när hon var yngre.

Råkat ut för ett gäng våldtäkter. Fast det var hennes egen skuld (hemskt att skriva, men det är sant). Hon förförde alla omkring sig, killar 40+ (hon var själv ~20), knarkare, knarklangare, allt möjligt.

Inget jobb, inte ens gymnasiebetyg. Socialbidrag. Bodde i en lägenhet som såg ut som en soptipp. (Bokstavligt talat)

Drogmissbruk. Bränt och skurit sig själv på både armar och ben.

"Inte helt frisk" är som att kalla Mengele för "inte alltid så snäll" i hennes fall.
    Och hur mår du som valde att leva ihop med den där bruden? Du är perfekt va? ;) Sluta dra alla med bpd över en kam. Alla är alltid olika, oavsett. Bara för att ditt ex levde i ett rent helvete ska inte vi i den här tråden få skit för det. Vi är här för att stötta varandra för att vi ska kunna komma till insikt med vår problematik. Sprid ut din ilska och ditt hat till idioterna på fb istället, där får du nog den responsen du söker. 
  • Anonym (Psychodrama)
    orkabpd skrev 2015-03-19 13:59:13 följande:
    Ok. Mitt ex i korta drag:

MASSA mediciner. Concerta, lyrica, xanor, imovane, fluoxetin och fler som jag inte ens minns namnen på. Även tagit litium när hon var yngre.

Råkat ut för ett gäng våldtäkter. Fast det var hennes egen skuld (hemskt att skriva, men det är sant). Hon förförde alla omkring sig, killar 40+ (hon var själv ~20), knarkare, knarklangare, allt möjligt.

Inget jobb, inte ens gymnasiebetyg. Socialbidrag. Bodde i en lägenhet som såg ut som en soptipp. (Bokstavligt talat)

Drogmissbruk. Bränt och skurit sig själv på både armar och ben.

"Inte helt frisk" är som att kalla Mengele för "inte alltid så snäll" i hennes fall.
    Och hur mår du som valde att leva ihop med den där bruden? Du är perfekt va? ;) Sluta dra alla med bpd över en kam. Alla är alltid olika, oavsett. Bara för att ditt ex levde i ett rent helvete ska inte vi i den här tråden få skit för det. Vi är här för att stötta varandra för att vi ska kunna komma till insikt med vår problematik. Sprid ut din ilska och ditt hat till idioterna på fb istället, där får du nog den responsen du söker. 
  • Anonym ("ond")

- Hur jag fungerar i relationer.

Kanske känner någon igen sig.

- Är i en väldigt destruktiv relation just nu ...
    Har egentligen känt redan från början att jag är otrygg hos honom.

Jag behöver: Stabilitet, ärlighet, tyyydlig och rak kommunikation, öppenhet med känslor, bra självkänsla hos den andra parten, förståelse.

Jag har: Otrygghet, en människa som är bekräftelsesökande, en människa som söker bekräftelse hos mig genom att trigga mig att bli svartsjuk, en människa som är kontrollerande, en människa som går omvägar istället för att kommunicera öppet, en människa som lägger fram ett felaktigt underlag för att få den reaktion han önskar, en människa som har svårt att visa känslor.

Jag har trott att det är jag ... hela tiden. Att det är jag som har problem med tillit (vilket jag har, efter dåliga erfarenheter), att det är jag som är osäker, att det är jag som är krävande, att det är jag som behöver medicineras, att det är jag som är "fel".

Det är jag - delvis. 50% jag - och 50% att vi nog är helt otroligt jävla fel för varandra - och han tar fram mina absolut värsta sidor.

När jag är TRYGG, är jag knappt svartsjuk alls .... När jag är med någon som är ärlig, som inte är flörtig mot andra kvinnor, som inte omger sig själv med kvinnor för bekräftelsens skull, som talar om sina känslor öppet...

Men när jag är otrygg - kommer "monstret" fram. Jag börjar misstänka otrohet hos den andra parten... hjärnan producerar 1000 generaliserade ångesttankar om vad han gör när han är ute ... Hjärnan tror att han manipulerar mig, när han inte har förmåga att föra en öppen dialog. Hjärnan tror också att han innerst inne inte vill vara med mig ... att jag bara är ett bra knull ... eftersom han inte är tillräckligt öppen med sina positiva känslor för mig.

Nu tycker nog den som inte förstår borderline - att jag är "krävande" ... att det måste se ut på "mitt sätt", för att saker och ting ska funka .... Och det är delvis sant. Vissa personlighetstyper tar fram all osäkerhet i världen hos mig ... medan andra får mig att känna mig lugn och värdefull.

Jag tror jag drar till mig narcissistiska partners ... De som byggt upp en självsäker fasad att attrahera mig med ... och så lockas jag av detta ... och kanske av att jag inbillar mig att de är dominata i sängen, vilket jag föredrar.

Har flera gånger sagt till min nuvarande att han är "lik min pappa" ... och det ligger mycket i det. Jag tror jag drar till mig män - som liknar min pappa i beteendemönstret - då jag aldrig förstått min pappa ... och aldrig känt mig tillräcklig för honom. Blir liksom som en ny möjlighet att lösa en gåta, som jag ej lyckats lösa innan.

Nu blev det en fet wall of text här - men - mitt förhållande är just nu på bristningsgränsen - och om han inte vill ha mig mera, låter jag det passera. Då ska jag jobba med mig själv - till den grad att jag blir en person som ej attraherar män av denna typ.... De dras till mig för att de behöver någon att kontrollera, och jag dras till dom för att jag tänder på deras självsäkerhet. Nog med det nu.

Tack för att ni läste!

• Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-19 23:29:59 följande:

- Hur jag fungerar i relationer.

Kanske känner någon igen sig.

- Är i en väldigt destruktiv relation just nu ...
    Har egentligen känt redan från början att jag är otrygg hos honom.

Jag behöver: Stabilitet, ärlighet, tyyydlig och rak kommunikation, öppenhet med känslor, bra självkänsla hos den andra parten, förståelse.

Jag har: Otrygghet, en människa som är bekräftelsesökande, en människa som söker bekräftelse hos mig genom att trigga mig att bli svartsjuk, en människa som är kontrollerande, en människa som går omvägar istället för att kommunicera öppet, en människa som lägger fram ett felaktigt underlag för att få den reaktion han önskar, en människa som har svårt att visa känslor.

Jag har trott att det är jag ... hela tiden. Att det är jag som har problem med tillit (vilket jag har, efter dåliga erfarenheter), att det är jag som är osäker, att det är jag som är krävande, att det är jag som behöver medicineras, att det är jag som är "fel".

Det är jag - delvis. 50% jag - och 50% att vi nog är helt otroligt jävla fel för varandra - och han tar fram mina absolut värsta sidor.

När jag är TRYGG, är jag knappt svartsjuk alls .... När jag är med någon som är ärlig, som inte är flörtig mot andra kvinnor, som inte omger sig själv med kvinnor för bekräftelsens skull, som talar om sina känslor öppet...

Men när jag är otrygg - kommer "monstret" fram. Jag börjar misstänka otrohet hos den andra parten... hjärnan producerar 1000 generaliserade ångesttankar om vad han gör när han är ute ... Hjärnan tror att han manipulerar mig, när han inte har förmåga att föra en öppen dialog. Hjärnan tror också att han innerst inne inte vill vara med mig ... att jag bara är ett bra knull ... eftersom han inte är tillräckligt öppen med sina positiva känslor för mig.

Nu tycker nog den som inte förstår borderline - att jag är "krävande" ... att det måste se ut på "mitt sätt", för att saker och ting ska funka .... Och det är delvis sant. Vissa personlighetstyper tar fram all osäkerhet i världen hos mig ... medan andra får mig att känna mig lugn och värdefull.

Jag tror jag drar till mig narcissistiska partners ... De som byggt upp en självsäker fasad att attrahera mig med ... och så lockas jag av detta ... och kanske av att jag inbillar mig att de är dominata i sängen, vilket jag föredrar.

Har flera gånger sagt till min nuvarande att han är "lik min pappa" ... och det ligger mycket i det. Jag tror jag drar till mig män - som liknar min pappa i beteendemönstret - då jag aldrig förstått min pappa ... och aldrig känt mig tillräcklig för honom. Blir liksom som en ny möjlighet att lösa en gåta, som jag ej lyckats lösa innan.

Nu blev det en fet wall of text här - men - mitt förhållande är just nu på bristningsgränsen - och om han inte vill ha mig mera, låter jag det passera. Då ska jag jobba med mig själv - till den grad att jag blir en person som ej attraherar män av denna typ.... De dras till mig för att de behöver någon att kontrollera, och jag dras till dom för att jag tänder på deras självsäkerhet. Nog med det nu.

Tack för att ni läste!

Det du beskriver har varit alla mina relationer. Jag tänkte också att det kanske låg hos mig, att jag inbillade mig saker, eller provocerade fram saker. Men varje gång har jag fått bevisat att killen faktiskt har varit på det sättet. Inte bara mot mig utan mot alla tjejer han träffat. Jag är inte oskyldig för det, men jag tänker inte ta ansvar för hans agerande mot mig.

Däremot så ligger det absolut hos mig att jag dragits till dom och faktiskt stannat med dom. Jag mår skit av såna relationer, men jag går inte, för jag tror att det ska vara så. Att kärlek ska göra ont. För jag vet inget annat. Grunden är samma som hos dig, en förälder som fått mig att känna mig otillräcklig, oälskad och ovärdig. Hur ska jag då kunnat lära mig att jag förtjänar bättre? Jag känner mig trygg med smärtan.

Jag jobbar hårt med att vända mina tankar. Att börja tänka att jag ska sluta jobba på att han ska tycka att jag duger för honom och istället börja tänka på om han duger för mig. För om jag släpper mitt bekräftelsebehov så kan jag inse att han faktiskt inte är någon jag vill vara med.

Om du mår så dåligt så är det kanske en bra idé att bryta upp. Men jag tycker inte att du ska vänta på att han inte ska vilja ha dig. Om detta inte är relationen du vill ha, va den som sätter stopp. Jag tror det kan styrka dig, att veta att du tagit kontrollen och stått upp för dig själv. Det brukar för mig göra det lättare att komma över relationen. Annars har jag blivit avvisad igen, det är ju den största rädslan jag har. Att inte va bra nog för att han ska vilja vara med mig. Jag brukar då må otroligt dåligt.

Jag har den sista tiden läst mycket om codependent narccisists. Det fungerar som de som är medberoende till alkoholister. Jag dras till den typen av män för att jag är undergiven, och bara kan spela den rollen, därför behöver jag en sån man. På samma sätt som han behöver mig för att han ska kunna spela sin roll. Det är som två dysfunktionella pusselbitar. Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa om det, just för att jag själv upplevt att killarna jag träffat haft extremt många narcissistiska drag och inte alls varit "normala" de heller. För som någon skrev i ett inlägg ovan... Det är lätt att kalla bpd-personer för störda, men en normal, stark och sund person hade inte valt att stanna i en sådan dysfunktionell relation, så där är säkerligen något som inte stämmer helt fullt ut med den personen också. Det är i alla fall min erfarenhet. Det behöver inte vara att de är narccisister, det kan säkert räcka med att de också har en extremt låg självkänsla eller fått en felaktig syn på relationer utifrån sin uppfostran.  
  • Anonym ("ond")
    Anonym (TS) skrev 2015-03-20 07:22:08 följande:
    Det du beskriver har varit alla mina relationer. Jag tänkte också att det kanske låg hos mig, att jag inbillade mig saker, eller provocerade fram saker. Men varje gång har jag fått bevisat att killen faktiskt har varit på det sättet. Inte bara mot mig utan mot alla tjejer han träffat. Jag är inte oskyldig för det, men jag tänker inte ta ansvar för hans agerande mot mig.

Däremot så ligger det absolut hos mig att jag dragits till dom och faktiskt stannat med dom. Jag mår skit av såna relationer, men jag går inte, för jag tror att det ska vara så. Att kärlek ska göra ont. För jag vet inget annat. Grunden är samma som hos dig, en förälder som fått mig att känna mig otillräcklig, oälskad och ovärdig. Hur ska jag då kunnat lära mig att jag förtjänar bättre? Jag känner mig trygg med smärtan.

Jag jobbar hårt med att vända mina tankar. Att börja tänka att jag ska sluta jobba på att han ska tycka att jag duger för honom och istället börja tänka på om han duger för mig. För om jag släpper mitt bekräftelsebehov så kan jag inse att han faktiskt inte är någon jag vill vara med.

Om du mår så dåligt så är det kanske en bra idé att bryta upp. Men jag tycker inte att du ska vänta på att han inte ska vilja ha dig. Om detta inte är relationen du vill ha, va den som sätter stopp. Jag tror det kan styrka dig, att veta att du tagit kontrollen och stått upp för dig själv. Det brukar för mig göra det lättare att komma över relationen. Annars har jag blivit avvisad igen, det är ju den största rädslan jag har. Att inte va bra nog för att han ska vilja vara med mig. Jag brukar då må otroligt dåligt.

Jag har den sista tiden läst mycket om codependent narccisists. Det fungerar som de som är medberoende till alkoholister. Jag dras till den typen av män för att jag är undergiven, och bara kan spela den rollen, därför behöver jag en sån man. På samma sätt som han behöver mig för att han ska kunna spela sin roll. Det är som två dysfunktionella pusselbitar. Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa om det, just för att jag själv upplevt att killarna jag träffat haft extremt många narcissistiska drag och inte alls varit "normala" de heller. För som någon skrev i ett inlägg ovan... Det är lätt att kalla bpd-personer för störda, men en normal, stark och sund person hade inte valt att stanna i en sådan dysfunktionell relation, så där är säkerligen något som inte stämmer helt fullt ut med den personen också. Det är i alla fall min erfarenhet. Det behöver inte vara att de är narccisister, det kan säkert räcka med att de också har en extremt låg självkänsla eller fått en felaktig syn på relationer utifrån sin uppfostran.  

Tusen, miljoner, miljarder tack för ditt svar - du verkar otroligt klok och erfaren, och jag vet inte om jag med ord kan beskriva hur mycket du hjälpt mig nu!

Jag har verkligen behövt prata med någon som FÖRSTÅR ... och kan se min del i det hela ... istället för att bara döma mig för att jag är osäker och "konfliktsökande".

Det du beskriver om männen som vart fel för dig - att de vart så i sina andra relationer också .... Det stämmer för mig med. Min nuvarande har beklagat sig över tidigare svartsjuka flickvänner med extremt låg självkänsla ... Men samtidigt, när vi kände varandra ytligt och han tog upp allt detta, sa han att han (faktiskt) BRUKADE vara "flörtig" mot andra kvinnor ute på krogen ...

Har fått höra historier om hur han alltid blivit misstänkt för att vara otrogen .... Och jag ser helt klart varför. Han gillar att trigga svartsjuka hos tjejer, och han framstår inte som ett dugg pålitlig i relationer pga hans sätt att vara ... Så, makes perfect sense.

Jag har fastnat i samma situation som du beskriver - dvs. stannat - trots att jag innerst inne vet att jag gör fel mot mig själv. Jag har tänkt att - om han bara är nöjd, om jag bara gör som han VILL, så kommer det här bli bra ....
    Det är ju när jag EJ gjort som han vill, och när jag slagits för att få ha en egen vilja utan hans ifrågasättande eller kontroll, som skiten bubblat upp.

Men - jag ser nu, både med självinsikt, och med hjälp av ditt inlägg, att detta är otroligt dysfunktionellt. Har tryckt ner mig själv i drygt ett år, för att vara nån annan till lags .... Och har tappat självkänslan och självvärdet helt och hållet på vägen. Har haft ensamtid ett tag nu, för att tänka efter, och under den här veckan har jag väl känt mig mer värdefull och nöjd med mig själv, än under hela relationen.

Jag har försökt slita mig från honom - flera gånger - faktiskt ... Det här som ovetande människor säger är karaktäristiskt för borderline - att dumpa & ta tillbaka.
    Jag gör detta - när hela mitt inre skriker att min partner är fel för mig, men jag ändå övertygar mig själv om att jag överreagerar, och att jag älskar personen. On & off ... Det växlar mellan att man tycker man är helt jävla dum i huvudet som "beter sig", och att man vet att man förtjänar bättre ....

Har läst en del om codependent narcissists nu - och - det var som om ett ljus gick upp för mig. Det är så min relation ser ut ... Jag hänger i princip med dit han vill, som ett löv som kastas runt i en storm. Ska läsa vidare om det!

Jag tror jag har bestämt mig nu, iallafall ... För att lämna honom en gång för alla, och fokusera på att bli en sådan person att jag inte längre omedvetet söker dessa män, och de inte heller dras till mig.

Jag undrar - går du i terapi för detta ?

Vissa tycker terapi är nödvändigt för att ändra på detta beteende hos sig själv - men - under all terapi jag gått ... har jag aldrig gått därifrån och accepterat mig själv/känt mig värdefull. Det känns som något man måste lära sig helt själv...

(Ledsen btw om styckeindelningen blir helkonstig/obefintlig - skriver på bärbar, och den verkar sabba styckena jag delar in texten i)

• orkabpd
    Anonym (Psychodrama) skrev 2015-03-19 23:06:53 följande:
    Jag mådde bra så länge det fungerade. Jag har en pappa som är borderlinestörd, annars hade jag aldrig klarat av hennes beteende, utan satt ner foten direkt. Mina barndomsproblem jobbar jag ju med nu efter separationen eftersom de rivits upp av den.

Alla borderlinestörda lever i ett helvete. Hur skönt tror du livet känns när man har den emotionella utvecklingen hos en 2-4-åring men dagligen tvingas till "vuxet livet"? Kan du tänka dig vilken tortyr det är?

Jag har ingen ilska alls mot borderlinestörda. Jag älskar fortfarande mitt ex, men jag var tvungen att släppa taget. Hon är extremt destruktivt och jag kan inte hjälpa henne hur mycket jag än önskar. Tro mig när jag säger att jag var i princip beredd att ge upp hela mitt liv för att finnas där för henne. Men de kan bara rädda sig själva i slutändan.
  • Anonym ("ond")
    orkabpd skrev 2015-03-20 11:10:15 följande:
    Jag har ingen ilska alls mot borderlinestörda.

Känns dock extremt respektlöst att du skriver saker som

"Men de allra flesta borderlinestörda är totalt galna och bör låsas in för resten av livet." och att man totalt saknar självinsikt om man lider av störningen.

Det framstår ju som om det är någon slags frustration du vill få ur dig för att ditt förhållande med en borderliner ej fungerade - men - då du skriver av dig i en tråd för människor som vill stötta varandra/komma framåt, kommer du nog ej få det gensvar du vill ha - samtidigt som du säkerligen ger de skörare av oss en käftsmäll, genom att författa dig som du gör.

• orkabpd
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 11:29:05 följande:

Känns dock extremt respektlöst att du skriver saker som

"Men de allra flesta borderlinestörda är totalt galna och bör låsas in för resten av livet." och att man totalt saknar självinsikt om man lider av störningen.

Det framstår ju som om det är någon slags frustration du vill få ur dig för att ditt förhållande med en borderliner ej fungerade - men - då du skriver av dig i en tråd för människor som vill stötta varandra/komma framåt, kommer du nog ej få det gensvar du vill ha - samtidigt som du säkerligen ger de skörare av oss en käftsmäll, genom att författa dig som du gör.

Borderlinestörda fungerar inte i förhållanden. Det är ett av diagnoskriterierna. Så det har inte med mitt förhållande att göra. Frustrationen är snarare över att nästan alla förhållanden med borderlinestörda är identiska. Varför det finns otaliga böcker och berättelser som man känner igen sig i, som anhörig.
  • Anonym ("ond")
    orkabpd skrev 2015-03-20 12:41:18 följande:
    Borderlinestörda fungerar inte i förhållanden. Det är ett av diagnoskriterierna. Så det har inte med mitt förhållande att göra. Frustrationen är snarare över att nästan alla förhållanden med borderlinestörda är identiska. Varför det finns otaliga böcker och berättelser som man känner igen sig i, som anhörig.

Du har fel. Glad

Lycka till i fortsättningen & hoppas du lyckas bearbeta dina negativa upplevelser!

• orkabpd
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 13:03:55 följande:

Du har fel. Glad

Lycka till i fortsättningen & hoppas du lyckas bearbeta dina negativa upplevelser!

Att säga "du har fel" ger dig inte rätt.Det är direkt oseriöst att avsluta en konversation med "du har fel" och sen vända på klacken och lämna. Det är dessutom typiskt borderline-beteende. Låt fortsätta konversationen så får vi se hur fel jag har:

gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
    uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering
    uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
    visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
    uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar
    är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
    känner en kronisk tomhetskänsla
    uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
    har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.
    Punkt 2 visar att, nä, jag har inte fel. Ett av kriterierna för BPD är DÅLIGT FUNGERANDE RELATIONER. De andra fetningarna visar att nästan varenda av kriterierna innehåller aspekter som är relevanta för relationer, och visar hur BPD totalt förstör alla nära relationer.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?