• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (TS)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 10:35:50 följande:

Tusen, miljoner, miljarder tack för ditt svar - du verkar otroligt klok och erfaren, och jag vet inte om jag med ord kan beskriva hur mycket du hjälpt mig nu!

Jag har verkligen behövt prata med någon som FÖRSTÅR ... och kan se min del i det hela ... istället för att bara döma mig för att jag är osäker och "konfliktsökande".

Det du beskriver om männen som vart fel för dig - att de vart så i sina andra relationer också .... Det stämmer för mig med. Min nuvarande har beklagat sig över tidigare svartsjuka flickvänner med extremt låg självkänsla ... Men samtidigt, när vi kände varandra ytligt och han tog upp allt detta, sa han att han (faktiskt) BRUKADE vara "flörtig" mot andra kvinnor ute på krogen ...

Har fått höra historier om hur han alltid blivit misstänkt för att vara otrogen .... Och jag ser helt klart varför. Han gillar att trigga svartsjuka hos tjejer, och han framstår inte som ett dugg pålitlig i relationer pga hans sätt att vara ... Så, makes perfect sense.

Jag har fastnat i samma situation som du beskriver - dvs. stannat - trots att jag innerst inne vet att jag gör fel mot mig själv. Jag har tänkt att - om han bara är nöjd, om jag bara gör som han VILL, så kommer det här bli bra ....
    Det är ju när jag EJ gjort som han vill, och när jag slagits för att få ha en egen vilja utan hans ifrågasättande eller kontroll, som skiten bubblat upp.

Men - jag ser nu, både med självinsikt, och med hjälp av ditt inlägg, att detta är otroligt dysfunktionellt. Har tryckt ner mig själv i drygt ett år, för att vara nån annan till lags .... Och har tappat självkänslan och självvärdet helt och hållet på vägen. Har haft ensamtid ett tag nu, för att tänka efter, och under den här veckan har jag väl känt mig mer värdefull och nöjd med mig själv, än under hela relationen.

Jag har försökt slita mig från honom - flera gånger - faktiskt ... Det här som ovetande människor säger är karaktäristiskt för borderline - att dumpa & ta tillbaka.
    Jag gör detta - när hela mitt inre skriker att min partner är fel för mig, men jag ändå övertygar mig själv om att jag överreagerar, och att jag älskar personen. On & off ... Det växlar mellan att man tycker man är helt jävla dum i huvudet som "beter sig", och att man vet att man förtjänar bättre ....

Har läst en del om codependent narcissists nu - och - det var som om ett ljus gick upp för mig. Det är så min relation ser ut ... Jag hänger i princip med dit han vill, som ett löv som kastas runt i en storm. Ska läsa vidare om det!

Jag tror jag har bestämt mig nu, iallafall ... För att lämna honom en gång för alla, och fokusera på att bli en sådan person att jag inte längre omedvetet söker dessa män, och de inte heller dras till mig.

Jag undrar - går du i terapi för detta ?

Vissa tycker terapi är nödvändigt för att ändra på detta beteende hos sig själv - men - under all terapi jag gått ... har jag aldrig gått därifrån och accepterat mig själv/känt mig värdefull. Det känns som något man måste lära sig helt själv...

(Ledsen btw om styckeindelningen blir helkonstig/obefintlig - skriver på bärbar, och den verkar sabba styckena jag delar in texten i)

Just för att jag vet hur folk ser på bpd så har jag verkligen ansträngt mig för att inte bråka med den senaste killen jag träffade. Jag tog emot jättemycket skit utan att säga något tillbaka, jag gick verkligen på tå för honom. Allt för att inte vara bråkig. Men det gick till en viss gräns. Han klagade hela tiden på min personlighet, och jag svarade med att ändra allt med mig själv. Kläder, sätt att tala, fritidsintressen osv. Men han var ändå inte nöjd, och det lät han aldrig mig glömma. Han ville att jag skulle känna mig osäker. Och han hade inga problem med att ragga på andra tjejer mitt framför ögonen på mig, eller tala om andra på ett sätt som hade gjort vem som helst otrygg och svartsjuk. Så att det blir en stormig relation av det känns inte så konstigt, men ändå är det lätt att känna sig misslyckad.

Vad roligt att du känner dig hjälpt av mina ord. Jag kan tipsa om en bok som kanske kan hjälpa dig vidare i din process, "Women who love to much". Jag tror att du kommer känna igen dig i mycket, och i boken finns också konkreta tips på hur man kommer vidare. Det handlar inte uttryckligen om borderline utan mer om "medberoende", men det passar ändå väldigt bra.

Jag blir glad av att läsa att du tänker lämna honom. Jag vet att det är lätt att pendla i det och ångra sig även om man kände sig fast besluten i stunden, så sök stöd ifall du skulle börja vackla och tvivla över om du gjort rätt.

Jag har inte gått någon riktig DBT utan har istället gått till olika KBT och psykodynamiska psykologer. Jag har medvetet valt att inte sätta ett namn på min problematik när jag träffat dom, för jag har velat testa dom och se vad de kan om bpd. Jag tror jag har träffat tio stycken, som jag beskrivit solklara bpd-beteenden för, men ingen av dom verkade förstå. Jag fick många konstiga blickar och fick höra av ett par stycken att det inte är så vanligt att tänka som jag gjorde, att de aldrig stött på det innan. De förminskade mina problem och kunde säga att jag bara inte träffat rätt kille än osv. Så jag avslutade de kontakterna snabbt. Nu har jag äntligen hittat en psykodynamisk psykolog som faktiskt förstår. Det märkte jag ganska snabbt. Jag berättade om mina tankar och hur jag fungerade och av hennes följdfrågor blev det hur tydligt som helst att hon var väl insatt i bpd-problematiken. Nu har jag bara gått sporadiskt av olika skäl, så vet inte hur mycket hon kommer att kunna hjälpa, men det är skönt att ha någon som förstår.

Ett annat problem med terapin för mig är att jag har svårt med närhet, och ju mer man öppnar upp sig, desto närmare kommer psykologen ens inre. Det gjorde att jag ofta inledde terapin med att tycka mycket om dom, men efter ett par gånger kände jag nästan bara förakt. Enbart för att jag öppnat upp för dom. Så det är inte helt lätt det där...

Jag tror inte att man alltid behöver terapi. Jag har mycket självinsikt och kan mycket om min problematik, men det är för att jag själv är väldigt påläst och har velat lära mig. Ju mer jag lär mig, desto bättre har jag kunnat hantera mina problem. Ibland kan det vara värdefullt med en psykolog dock. Jag har en tendens att trassla in mig själv i mina tankar om hur värdelös jag är för olika saker som hänt i livet. När det gäller såna saker så är jag i stort behov av att få höra från andra att det är ok, att det inte var mitt fel och att det inte gör att jag är mindre värd. Så ibland är det bra att få speglas av andra, men den största delen av arbetet kan man nog göra själv.

• Anonym (TS)
    orkabpd skrev 2015-03-20 12:41:18 följande:
    Borderlinestörda fungerar inte i förhållanden. Det är ett av diagnoskriterierna. Så det har inte med mitt förhållande att göra. Frustrationen är snarare över att nästan alla förhållanden med borderlinestörda är identiska. Varför det finns otaliga böcker och berättelser som man känner igen sig i, som anhörig.
    Det behöver inte nödvändigtvis stämma eftersom att många faktiskt arbetar med sig själv för att bli bättre. Att de flesta relationer inte fungerar är förmodligen för att de med borderline ofta väljer fel partner, men med en stabil och trygg partner kan man faktiskt fungera hur bra som helst och läka sitt psyke. Sen vet jag inte hur ofta det händer att bpd-personer lyckas finna en sån relation, men det finns flera exempel i tråden.

Det är inte heller rättvist att säga att vi inte har självinsikt, hade du läst genom alla sidorna så hade du även där fått se att många visst har självinsikt. Jag har mer självinsikt än du någonsin kan tro. Dock hjälper inte det alltid mig att agera "normalt", för jag har inte alltid kontrollen. Som du skriver så är jag känslomässigt på ett barns mognadsnivå, men jag lär mig och utvecklas hela tiden.
  • Anonym (TS)
    orkabpd skrev 2015-03-20 13:16:35 följande:

Ber om ursäkt för det dåligt formatterade inlägget... det såg bra ut när jag skrev det... Punkterna finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning

Med all respekt, du verkar ha mycket som du behöver bearbeta på egen hand. Det är väldigt bekvämt att skylla på en diagnos för att lägga över all skuld på den andra. Jag säger inte att ditt ex inte har någon skuld, för det vet jag inget om. Men verkligheten är inte sådan att det alltid är bpd-personen som gör fel. Man är två i relationen. Du behöver inte heller upplysa oss om diagnoskriterierna, vi är redan väl införstådda med dessa och hur de kan yttra sig. Vi lever med det varenda dag!

Vad vill du åstadkomma med dina inlägg? Att vi ska ta på oss skulden för allt som är fel? Att vi ska säga att du är ett stackars offer för ditt bpd-ex? Eller ska vi alla kasta oss framför ett tåg? Om du nu tycker att bpd-människor är så jobbiga så borde det väl ligga i ditt intresse att de som lider av detta blir bättre. Och det blir vi genom att diskutera och stötta varandra. Det enda du gör just nu är att hålla tillbaka den positiva utvecklingen, vilket borde vara motsatsen till det du vill.

Jag ber dig snällt åter igen, att sluta med dina anklagande inlägg. Om du vill ställa frågor, eller uppriktigt vill lära dig mer, så är du välkommen att stanna kvar. Men behåll dina nedlåtande kommentarer för dig själv. Jag kämpar med dåligt mående varenda dag, jag orkar inte kämpa emot såna som dig också. Att vi inte ens kan få ha en egen tråd i fred...

Sen kan jag tycka att man inte ska kasta sten i glashus... Tala inte om andras dysfunktionella och störda beteende om du inte själv är en normal, sund och välfungerande person. Dina inlägg här, samt din signatur, visar nämligen på motsatsen...Skapa en "anhörig till bpd-tråd" istället, så lovar vi att ni får klaga hur mycket ni vill.
  • orkabpd
    Anonym (TS) skrev 2015-03-20 14:34:10 följande:
    Det behöver inte nödvändigtvis stämma eftersom att många faktiskt arbetar med sig själv för att bli bättre. Att de flesta relationer inte fungerar är förmodligen för att de med borderline ofta väljer fel partner, men med en stabil och trygg partner kan man faktiskt fungera hur bra som helst och läka sitt psyke. Sen vet jag inte hur ofta det händer att bpd-personer lyckas finna en sån relation, men det finns flera exempel i tråden.

Det är inte heller rättvist att säga att vi inte har självinsikt, hade du läst genom alla sidorna så hade du även där fått se att många visst har självinsikt. Jag har mer självinsikt än du någonsin kan tro. Dock hjälper inte det alltid mig att agera "normalt", för jag har inte alltid kontrollen. Som du skriver så är jag känslomässigt på ett barns mognadsnivå, men jag lär mig och utvecklas hela tiden.
    Problemet med borderlinerelationer är alltså att de väljer fel partners...? Alltså, menar du allvar med detta? Borderlinestörda personer knäcker sina familjer, sina terapeuter, sina romantiska partners, syskon, släkt, vänner, det mesta. Du är ju precis inne i borderlinetänket. "Det är de omkring den borderlinestörda som har problem egentligen". Det där fick jag höra i 2 år av mitt ex (anekdotisk bevisföring, javisst, men antalet liknande berättelser är ju nästan oändliga). Det var mig det var fel på, hennes mamma, hennes pappa, hennes bror, hennes morfar, hennes vänner. Alla hade svikit henne och var fruktansvärda lögnare. Att hon KONSTANT ljög, gick till mamma och sa hur hemsk pappa var, gick till pappa och sa hur hemsk mamma var, gick till mig och sa hur hemska vännerna var, gick till vännerna och sa hur hemsk jag var... det räknades inte alls.

Det är precis det här jag menar är avsaknad av självinsikt. I den borderlinestörda personens värld så är det alltid allt annat och alla andra som det är fel på. Jag ringde upp hennes ex i smyg och rpatade med honom om deras relation. Han blev helt förtvivlad och sa "men herregud, det är ju precis så hon lurade mig, har hon gjort det ännu en gång." Men visst, hon kanske valde "fel partner" tre gånger om. Fast då har du ju bekräftat min tanke om brist på självinsikt oavsett.

Jag kan inte relatera till vad självinsikt innebär om det inte är självkontroll. För mig är det ekvivalent. Om jag inser att jag gör x fel, så kan jag förändra x. Det är precis samma sak i min värld. Tydligen är det inte så i borderlinestördas värld. Jag kan inte relatera till det. Jag vet - på fullaste allvar - inte vad det innebär att säga "jag vet att jag gör x fel" men inte kunna förändra det. Det måste vara ett helvete att vara handfallen inför sitt eget beteende. Jag kan sympatisera med det, men jag förstår det inte.

Den självinsikt jag efterfrågar hos borderlinestörda är att de accepterar sin problematik och håller sig borta från romantiska förhållanden tills de lyckas lösa sina problem. Borderlineförhållanden är fruktansvärt traumatiska för anhöriga.
  • orkabpd
    Anonym (TS) skrev 2015-03-20 14:43:37 följande:
    Med all respekt, du verkar ha mycket som du behöver bearbeta på egen hand. Det är väldigt bekvämt att skylla på en diagnos för att lägga över all skuld på den andra. Jag säger inte att ditt ex inte har någon skuld, för det vet jag inget om. Men verkligheten är inte sådan att det alltid är bpd-personen som gör fel. Man är två i relationen. Du behöver inte heller upplysa oss om diagnoskriterierna, vi är redan väl införstådda med dessa och hur de kan yttra sig. Vi lever med det varenda dag!

Vad vill du åstadkomma med dina inlägg? Att vi ska ta på oss skulden för allt som är fel? Att vi ska säga att du är ett stackars offer för ditt bpd-ex? Eller ska vi alla kasta oss framför ett tåg? Om du nu tycker att bpd-människor är så jobbiga så borde det väl ligga i ditt intresse att de som lider av detta blir bättre. Och det blir vi genom att diskutera och stötta varandra. Det enda du gör just nu är att hålla tillbaka den positiva utvecklingen, vilket borde vara motsatsen till det du vill.

Jag ber dig snällt åter igen, att sluta med dina anklagande inlägg. Om du vill ställa frågor, eller uppriktigt vill lära dig mer, så är du välkommen att stanna kvar. Men behåll dina nedlåtande kommentarer för dig själv. Jag kämpar med dåligt mående varenda dag, jag orkar inte kämpa emot såna som dig också. Att vi inte ens kan få ha en egen tråd i fred...

Sen kan jag tycka att man inte ska kasta sten i glashus... Tala inte om andras dysfunktionella och störda beteende om du inte själv är en normal, sund och välfungerande person. Dina inlägg här, samt din signatur, visar nämligen på motsatsen...Skapa en "anhörig till bpd-tråd" istället, så lovar vi att ni får klaga hur mycket ni vill.
    Mitt ex fick aldrig diagnosen. Tendensen verkar vara att endast de med en "mildare" variant av störningen får den, medan de riktigt galna (som mitt ex) lyckas manipulera sig ur det. Självklart har jag skuld också. Men det hade aldrig gått att upprätthålla ett förhållande med henne. Jag var gränslös - jag tog vad som helst, jag ställde upp för henne vad hon än gjorde. Klart man lär sig att man kan behandla mig som skit då. Men jag har också sett motsatsen, personer som sätter ner foten DIREKT och säger "stopp, detta tar jag inte." Det enda det resulterar i är att den borderlinestörda svartmålar än och sticker. En normal relation - speciellt när det kommer till normalt vardagsliv - är bara att glömma.

Ta på er skulden för allt som är fel, att jag är offer för mitt bpd-ex? Detta är ju borderline-tänk om något. Svart eller vitt.

Enda vägen ut för borderlinestörda är MÄNGDER med terapi som kommer vara minst lika smärtsam som trauman som vi anhöriga får gå igenom med er. Tyvärr. Det finns ingen enkel väg ut. Det är fruktansvärt ledsamt att så vackra, intelligenta, kreativa och charmiga tjejer (som ju utgör 75% av de borderlinestörda) får hela sina liv förstörda på grund av trasiga anknytningar. Jag blir gråtfärdig när jag tänker på det. Men det är inte kärlek ni behöver, utan tydliga gränser och terapi. På grund av er anknytningsstörning så testar ni relationers gränser hela tiden. Inget förhållande klarar av det i längden.

Jag är sund och välfungerande med ett skötsamt liv och stabil på egen hand. Normal? Nej, det kan jag inte påstå att jag är. Återigen borderline-tänk från ditt håll: "stick om du inte säger vad jag vill höra."
  • Anonym ("ond")
    orkabpd skrev 2015-03-20 17:10:20 följande:
      Detta är ju borderline-tänk om något. Svart eller vitt.

Men alltså - kan man som "borderlinestörd" få protestera mot det du säger - utan att du automatiskt slår bort det med "detta är borderline-tänk" ?

Är det verkligen en diskussion du är ute efter - där båda parter får alltså får lägga fram sitt perspektiv ?

Menar - du verkar inte vara öppen för motargument - utan endast vilja föra fram ditt eget perspektiv/din "sanning". Du har alltså, själv, ett väldigt svartvitt tänkande - vilket inte leder diskussionen nånvart.

Som det nog redan sagts innan - om du är ute efter att bearbeta kaoset ditt ex lämnade dig i - hjälper det dig inget alls att skylla på henne/störningen/ta ut frustration på andra med störningen. Du blev illa behandlad - kontinuerligt - för att du stannade kvar i det. Ditt ex har alltså EN del i det hela, och du har en annan.

Människor kan vara olämpliga för romantiska relationer av många andra skäl än borderline. Har man problem, och inte är färdig med sig själv - bör man nog ej dra med andra i kaoset - det håller jag med dig om. Ditt ex resonerade nog inte såhär, och verkar inte ha fokuserat mycket på att läka som människa. Många av oss gör det dock - annars skulle vi ju inte analysera för att förhindra att våra misstag upprepas.

Att bli diagnostiserad - säger ingenting om hur man kommer förhålla sig till störningen i fortsättningen, eller vilket arbete man kommer att utföra för att lära sig leva med den. Sånt ligger på individnivå - och människor kommer alltid vara olika bra/olika dåliga på att lära sig leva med handikapp.

• orkabpd
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 17:50:41 följande:

Men alltså - kan man som "borderlinestörd" få protestera mot det du säger - utan att du automatiskt slår bort det med "detta är borderline-tänk" ?

Är det verkligen en diskussion du är ute efter - där båda parter får alltså får lägga fram sitt perspektiv ?

Menar - du verkar inte vara öppen för motargument - utan endast vilja föra fram ditt eget perspektiv/din "sanning". Du har alltså, själv, ett väldigt svartvitt tänkande - vilket inte leder diskussionen nånvart.

Som det nog redan sagts innan - om du är ute efter att bearbeta kaoset ditt ex lämnade dig i - hjälper det dig inget alls att skylla på henne/störningen/ta ut frustration på andra med störningen. Du blev illa behandlad - kontinuerligt - för att du stannade kvar i det. Ditt ex har alltså EN del i det hela, och du har en annan.

Människor kan vara olämpliga för romantiska relationer av många andra skäl än borderline. Har man problem, och inte är färdig med sig själv - bör man nog ej dra med andra i kaoset - det håller jag med dig om. Ditt ex resonerade nog inte såhär, och verkar inte ha fokuserat mycket på att läka som människa. Många av oss gör det dock - annars skulle vi ju inte analysera för att förhindra att våra misstag upprepas.

Att bli diagnostiserad - säger ingenting om hur man kommer förhålla sig till störningen i fortsättningen, eller vilket arbete man kommer att utföra för att lära sig leva med den. Sånt ligger på individnivå - och människor kommer alltid vara olika bra/olika dåliga på att lära sig leva med handikapp.

Mja. Det ligger på individnivå, men borderlinestörda har en tendens att fortsätta göra samma misstag om och om igen hela sina liv, tills de inte står ut mer och tar livet av sig. Detta gäller inte anhöriga som blir traumatiserade.

Dynamiken är ganska intressant. Borderlinestörda har en tendens att flytta över all skuld på de närmaste anhöriga, tex pojkvän. Så när förhållandet sedan avslutas så känner fd pojkvännen skuld och sorg, medan den borderlinestörda tjejen raskt går vidare och tänker "fan vilken hemsk pojkvän jag hade." Detta resulterar i introspektion hos killen, som förändrar sig för att inte råka ut för samma skit en gång tll. Medan tjejen anser att det är killen som var knäpp - att hon var ett offer för hans galenskap - och sedan går vidare till nästa och tänker "nu kommer det vara annorlunda."

Oförmågan att acceptera ansvar för sin del i förhållanden är också oförmågan till förändring.

DÄRTILL saknar borderlinestörda mentaliseringsförmåga nästan helt och hållet, vilket försvårar förändring ytterligare.
  • Anonym ("ond")
    orkabpd skrev 2015-03-20 18:39:51 följande:
    Mja. Det ligger på individnivå, men borderlinestörda har en tendens att fortsätta göra samma misstag om och om igen hela sina liv, tills de inte står ut mer och tar livet av sig. Detta gäller inte anhöriga som blir traumatiserade.

Dynamiken är ganska intressant. Borderlinestörda har en tendens att flytta över all skuld på de närmaste anhöriga, tex pojkvän. Så när förhållandet sedan avslutas så känner fd pojkvännen skuld och sorg, medan den borderlinestörda tjejen raskt går vidare och tänker "fan vilken hemsk pojkvän jag hade." Detta resulterar i introspektion hos killen, som förändrar sig för att inte råka ut för samma skit en gång tll. Medan tjejen anser att det är killen som var knäpp - att hon var ett offer för hans galenskap - och sedan går vidare till nästa och tänker "nu kommer det vara annorlunda."

Oförmågan att acceptera ansvar för sin del i förhållanden är också oförmågan till förändring.

DÄRTILL saknar borderlinestörda mentaliseringsförmåga nästan helt och hållet, vilket försvårar förändring ytterligare.

Fast nu beskriver du ändå ett enskilt fall - dvs. det mellan dig & ditt ex.

Om du läser igenom tråden - kommer du att märka att många av de som skrivit i den, tar ansvar för sina egna handlingar, och ser SIN del i det hela. Tycker alltså inte alls det stämmer att "borderlinestörda har oförmåga att acceptera ansvar för sin del i förhållanden".

VISSA är säkerligen såsom du beskriver - dvs saknar självinsikt/förmåga att förbättras - men det är betingat till något helt annat än den aktuella störningen. Att inte ha självinsikt är inget som står i diagnoskriterierna för borderline - vad jag vet. Det är än en gång något som sker på individnivå.

VISSA - stannar dock upp, analyserar var det går fel, ser sina begränsningar, och förstår hur de bör förhålla sig till dem.

Slutsats; alla med borderline är inte stöpta ur samma form ... Men det tycker jag är rätt självklart.

Sen är det ett FAKTUM, tycker jag, att man om man lider av borderline - behöver undvika vissa personlighetstyper för allt i livet. Är man osäker, otrygg och instabil - så ska man absoluuuut inte vara med någon som FÖRVÄRRAR dessa kvalitéer. Det säger sig självt.

SÅ - detta med att det är "pojkvännens" fel, är inte alltid taget ur luften. Ibland har man satt sig i en relation - med någon som aktivt motarbetar en och gör en till sitt allra sämsta jag.

Man har helt enkelt valt någon som var helt fel för en - och det funkade inte. Inte svårare än så, egentligen.

• orkabpd
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 18:55:42 följande:

Fast nu beskriver du ändå ett enskilt fall - dvs. det mellan dig & ditt ex.

Om du läser igenom tråden - kommer du att märka att många av de som skrivit i den, tar ansvar för sina egna handlingar, och ser SIN del i det hela. Tycker alltså inte alls det stämmer att "borderlinestörda har oförmåga att acceptera ansvar för sin del i förhållanden".

VISSA är säkerligen såsom du beskriver - dvs saknar självinsikt/förmåga att förbättras - men det är betingat till något helt annat än den aktuella störningen. Att inte ha självinsikt är inget som står i diagnoskriterierna för borderline - vad jag vet. Det är än en gång något som sker på individnivå.

VISSA - stannar dock upp, analyserar var det går fel, ser sina begränsningar, och förstår hur de bör förhålla sig till dem.

Slutsats; alla med borderline är inte stöpta ur samma form ... Men det tycker jag är rätt självklart.

Sen är det ett FAKTUM, tycker jag, att man om man lider av borderline - behöver undvika vissa personlighetstyper för allt i livet. Är man osäker, otrygg och instabil - så ska man absoluuuut inte vara med någon som FÖRVÄRRAR dessa kvalitéer. Det säger sig självt.

SÅ - detta med att det är "pojkvännens" fel, är inte alltid taget ur luften. Ibland har man satt sig i en relation - med någon som aktivt motarbetar en och gör en till sitt allra sämsta jag.

Man har helt enkelt valt någon som var helt fel för en - och det funkade inte. Inte svårare än så, egentligen.

Ett enskilt fall, jo visst. Men du hittar ju otaliga liknande berättelser på nätet. Till den grad att man skrivit böcker om borderlineförhållandets faser. The lover, clinger, hater.

Jo, nedsatt självinsikt är just en del av vad borderline är:

www.mbtsverige.se/bpd-och-mentalisering/

"Ett av de utmärkande dragen vid borderline personlighetsstörning (BPD) anses av grundarna till MBT, Bateman och Fonagy, vara en skadad eller nedsatt förmåga att mentalisera. En bristande mentaliseringsförmåga medför svårigheter både när det gäller att tolka andra människors känslomässiga signaler och när det gäller att förstå och reglera de egna känslorna"

Man kan kortfattat säga att mentalisering är förmågan att tänka/känna om sitt eget tänkande/kännande. Dvs självinsikt och introspektion. Den förmågan är nedsatt när personen är borderlinestörd. Se artikeln ovan, som sagt.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?