• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (Ullis)
    orkabpd skrev 2015-03-20 17:04:55 följande:
    Problemet med borderlinerelationer är alltså att de väljer fel partners...? Alltså, menar du allvar med detta? Borderlinestörda personer knäcker sina familjer, sina terapeuter, sina romantiska partners, syskon, släkt, vänner, det mesta. Du är ju precis inne i borderlinetänket. "Det är de omkring den borderlinestörda som har problem egentligen". Det där fick jag höra i 2 år av mitt ex (anekdotisk bevisföring, javisst, men antalet liknande berättelser är ju nästan oändliga). Det var mig det var fel på, hennes mamma, hennes pappa, hennes bror, hennes morfar, hennes vänner. Alla hade svikit henne och var fruktansvärda lögnare. Att hon KONSTANT ljög, gick till mamma och sa hur hemsk pappa var, gick till pappa och sa hur hemsk mamma var, gick till mig och sa hur hemska vännerna var, gick till vännerna och sa hur hemsk jag var... det räknades inte alls.

Det är precis det här jag menar är avsaknad av självinsikt. I den borderlinestörda personens värld så är det alltid allt annat och alla andra som det är fel på. Jag ringde upp hennes ex i smyg och rpatade med honom om deras relation. Han blev helt förtvivlad och sa "men herregud, det är ju precis så hon lurade mig, har hon gjort det ännu en gång." Men visst, hon kanske valde "fel partner" tre gånger om. Fast då har du ju bekräftat min tanke om brist på självinsikt oavsett.

Jag kan inte relatera till vad självinsikt innebär om det inte är självkontroll. För mig är det ekvivalent. Om jag inser att jag gör x fel, så kan jag förändra x. Det är precis samma sak i min värld. Tydligen är det inte så i borderlinestördas värld. Jag kan inte relatera till det. Jag vet - på fullaste allvar - inte vad det innebär att säga "jag vet att jag gör x fel" men inte kunna förändra det. Det måste vara ett helvete att vara handfallen inför sitt eget beteende. Jag kan sympatisera med det, men jag förstår det inte.

Den självinsikt jag efterfrågar hos borderlinestörda är att de accepterar sin problematik och håller sig borta från romantiska förhållanden tills de lyckas lösa sina problem. Borderlineförhållanden är fruktansvärt traumatiska för anhöriga.
    Håller med! Borderline personer ska hålla sig så långt ifrån ett förhållande som möjligt.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 16:54:50 följande:
    Håller med! Borderline personer ska hålla sig så långt ifrån ett förhållande som möjligt.
    Varför tycker du det?
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 16:53:19 följande:
    Jag håller inte med dig om att folk med borderlineproblematik inte har en förmåga att se världen ur en annans perspektiv. Jag tror att det är väldigt individuellt. Har haft rätt många diskussioner med, och läst bloggar och forumsinlägg av andra med min problematik och har sett många med väldigt djup självinsikt... Jag tror att problemet är att även om en insikt till viss del kan hjälpa en att göra ett bättre val så kompenserar inte de kognitiva bitarna för de känslomässiga. Alltså, jag kan tänka en sak och känna något helt annat.

Sen finns det säkert många med problematiken som inte har någon större självinsikt och som kanske aldrig ens sökt hjälp och inte upplever problematiken som ett problem, eftersom de har så många copingstrategier som skyddar mot det onda. Kanske har de flesta av oss med de här problemen en gång varit där. Förmodligen, eftersom det här med självinsikt är något som växer fram med ålder för alla människor. Som barn är ju de flesta rätt egocentriska.

Jag tror inte att man alltid behöver förstå en annan människa och känna vad den känner, tror det är omöjligt. Men man kan känna med någon och ha empati. Kanske också förstå på ett intellektuellt plan.

Jag har inte sagt att jag inte vill diskutera för att du inte har mina erfarenheter, jag skrev att jag inte vill diskutera med någon som inte har mina erfarenheter OCH som inte kan hålla en respektfull ton. Det utesluter ju empati och just förmågan att se från en annans synvinkel, om man från början är dömande och inte går in i diskussionen med ett öppet sinne. Så vilka "ni" är det du talar om? Jag är en människa. Sluta lägg mig i en kategori och tillskriva mig egenskaper du antar att jag har. Var öppensinnad och nyfiken istället.

Ordet "störd" använder jag som ett skällsord. Jag kan inte på rak arm komma på någon gång jag skulle tycka att det är okejatt kalla någon det. Men samtidigt så har jag gjort det själv, flera gånger. Har haft med folk att göra som har egna svårigheter och när jag blivit förbannad så har jag tänkt på dem som störda. Men jag tycker det är nedvärderande att kalla någon och att bli kallad störd.

En fråga till dig då. Jag antar att du läst en massa om borderline eftersom du länkar till MBT-sidor och använder amerikanska uttryck som används på vissa sidor om borderline. Hur kommer det sig att du inte kan se saker och ting ur vår synvinkel tror du? Det finns ju ändå rätt mycket (om än till stor det missvisande) info om problematiken.
    Accepterar man MBT - som grundar sig i tanken att BPD är mentaliseringsstörning - så accepterar man implicit att de med borderlineproblematik (jag lägger ner termen störd här eftersom du tar illa vid dig) inte kan uppfatta världen ur andras synvinklar. Det är synonymt. Mentalisering innebär just att kunna "tänka kring tänkande", enkelt uttryckt.

Försvaren hos borderlinepersonligheter är oftast ganska destruktiva. De "copingstrategier" du snackar om handlar i många fall om att skära eller bränna sig själv, ha promiskuöst sex, missbruka droger eller spela bort pengar. Inga bra copingstrategier direkt.

Med "ni" så åsyftade jag människor med borderlineproblematik. Har du diagnosen BPD så måste jag ju rimligtvis kunna tillskriva dig de egenskaper som diagnosen innefattar? Det har du ju redan gjort själv om du accepterat din diagnos. Kom igen nu, sluta tramsa.

Ok, jag slutar använda ordet störd. För mig är det inte ett skällsord, utan helt enkelt ett adjektiv som betyder att något blivit rubbat utanför ramarna. Nog om det.

Jag vet inte varför jag inte kan det. Jag tror att ytterst få kan det, till och med ytterst få terapeuter. Jag funderade kring det tidigare idag. Att kunna se något ur en annan persons synvinkel innebär att man kan relatera. Kan man relatera så kan man validera och försonas utan extrema konflikter. Vilket ju är motsatsen till hur borderlinerelationer ofta ser ut.

Jag tänker såhär: Inledningsvis med mitt ex så validerade jag hennes känslor hela tiden. Jag accepterade hur hon kände och stöttade henne när hon sa "jag känner x på grund av y". Mot slutet kunde jag inte göra det längre. Varför? För jag upplevde att y alltid var en lögn. Hon kunde säga "jag mår jättedåligt för min mamma säger att hon skulle ha sex med dig om hon kunde det." Jag kunde inte validera hennes förtvivlan över det. Jag hade kontakt med hennes mamma och hon skulle aldrig säga något sånt. Så jag slutade validera, och det var då helvetet brakade loss. För jag accepterade inte att hon kände som hon gjorde.

Samtidigt hade det enda sättet att validera känslor grundade i så galna tankar varit att träda in i hennes dysfunktionella fantasivärld, vilket istället hade gjort mig sjuk (och snudd på gjorde!). Kan det vara här kontakten brister? Jag vet inte om hon var medveten själv om alla lögner, eller om hon trodde på dem. Jag fick aldrig klarhet i det.
  • Anonym (Gränsland)
    Finns många andra (utan Bpd) som också ska hålla sig borta från förhållanden.

Blir så trött på folk som tror att alla med diagnosen borderline är exakt likadana.
  • Anonym (trött)
    orkabpd skrev 2015-03-21 17:18:26 följande:
    Accepterar man MBT - som grundar sig i tanken att BPD är mentaliseringsstörning - så accepterar man implicit att de med borderlineproblematik (jag lägger ner termen störd här eftersom du tar illa vid dig) inte kan uppfatta världen ur andras synvinklar. Det är synonymt. Mentalisering innebär just att kunna "tänka kring tänkande", enkelt uttryckt.

Försvaren hos borderlinepersonligheter är oftast ganska destruktiva. De "copingstrategier" du snackar om handlar i många fall om att skära eller bränna sig själv, ha promiskuöst sex, missbruka droger eller spela bort pengar. Inga bra copingstrategier direkt.

Med "ni" så åsyftade jag människor med borderlineproblematik. Har du diagnosen BPD så måste jag ju rimligtvis kunna tillskriva dig de egenskaper som diagnosen innefattar? Det har du ju redan gjort själv om du accepterat din diagnos. Kom igen nu, sluta tramsa.

Ok, jag slutar använda ordet störd. För mig är det inte ett skällsord, utan helt enkelt ett adjektiv som betyder att något blivit rubbat utanför ramarna. Nog om det.

Jag vet inte varför jag inte kan det. Jag tror att ytterst få kan det, till och med ytterst få terapeuter. Jag funderade kring det tidigare idag. Att kunna se något ur en annan persons synvinkel innebär att man kan relatera. Kan man relatera så kan man validera och försonas utan extrema konflikter. Vilket ju är motsatsen till hur borderlinerelationer ofta ser ut.

Jag tänker såhär: Inledningsvis med mitt ex så validerade jag hennes känslor hela tiden. Jag accepterade hur hon kände och stöttade henne när hon sa "jag känner x på grund av y". Mot slutet kunde jag inte göra det längre. Varför? För jag upplevde att y alltid var en lögn. Hon kunde säga "jag mår jättedåligt för min mamma säger att hon skulle ha sex med dig om hon kunde det." Jag kunde inte validera hennes förtvivlan över det. Jag hade kontakt med hennes mamma och hon skulle aldrig säga något sånt. Så jag slutade validera, och det var då helvetet brakade loss. För jag accepterade inte att hon kände som hon gjorde.

Samtidigt hade det enda sättet att validera känslor grundade i så galna tankar varit att träda in i hennes dysfunktionella fantasivärld, vilket istället hade gjort mig sjuk (och snudd på gjorde!). Kan det vara här kontakten brister? Jag vet inte om hon var medveten själv om alla lögner, eller om hon trodde på dem. Jag fick aldrig klarhet i det.
    Jag tänker att många, eller iaf jag, med borderlineproblematik (jag önskar det fanns ett bättre - och kortare ord för det!) bär på oläkta trauman, eller känslomässiga sår. De sitter väldigt djupt. När någonting händer som triggar igång de traumatiserade delarna av psyket så blir känslorna stora och smärtsamma. I de lägen är det svårt att mentalisera (men inte omöjligt, vilket grundarna till MBT också menar och vill hjälpa till att utveckla hos b-personer, det är en del av behandlingen).

Att det är svårt att mentalisera vid starka känslor stämmer för alla människor. När känslorna når en nivå där hjärnan skriker "LIVSFARA" så är det svårt att tänka något annat än att man ska rädda sig själv från faran. Så fungerar det också för folk med t.ex. PTSD. Men, som sagt, eftersom man kan lära sig att mentalisera även när det larmar i hjärnan, så kan man inte säga att alla med b-problematik är oförmögna till det, det påstår inte ens MBT-grundarna. Jag kan, även om det ibland är rysligt svårt, så nej jag "tramsar" inte. Men det har funnits en tid när jag inte kunde det, när jag inte hade någon självinsikt utan hanterade jobbiga situationer genom att attackera, bedöva mig eller dra mig undan. Problemet är att även om man kan mentalisera så är det inte jättemysigt att leva med obearbetade sår som gör fina upplevelser till plågor. Så jag tror - åter, talar bara för mig själv - att det som är trasigt behöver lagas i grunden, inte bara kompenseras genom stärkt mentaliseringsförmåga.

Nåja, nu kommer jag kanske från ämnet..

Smärta kan väl alla relatera till? Sen kanske man får acceptera att det som smärtar för en annan kanske inte smärtar för andra och vice versa. Ibland kanske det räcker med att tänka att ok, det här verkar väldigt jobbigt för dig. Jag har respekt för det och ser det. Men att det är svårt när någon ljuger.. ja, det kan jag förstå.

Nu gör jag ett försök till att tolka det du skriver om ditt ex, och det kan vara helt fel. Men jag tror att om hon inte medvetet ljuger så kan hon ha blivit triggad av någonting, och som de flesta vill så kanske hon försökte få känslor och tankar att gå ihop. Eftersom någonting fick henne att känna så stark ångest/rädsla/ilska/sorg/whatever, så måste någonting hemskt ha sagts, något hon kunde ana mellan raderna sas. Kanske hennes mamma sa någonting snällt om dig som väckte hennes separationsångest och fick henne att tro att hennes mamma egentligen menade någonting helt annat än det hon sa?

Jag förstår att det måste ha varit skitsvårt att kunna validera henne i t.ex. det exemplet du gav. Jag antar att det varit lättare om hon kom och sa att hennes mamma sagt någonting som väckte hennes separationsångest och att hon nu inte mår bra?

Som sagt, jag kan vara helt ute och cykla.

• Anonym (tid...)

Nu ser jag att TS är från 2010, men diskussionen får mig ändå att vilja komma med "min" version. 

Jag var högst olämplig att ha en relation med som yngre. Jag bråkade, det var dock aldrig mitt fel såklart. Jag har varit otrogen, gjort slut, blivit ihop gjort slut osv. Ibland var jag direkt otrevlig helt oprovocerat. Egenskaper som inte stämmer just på mig är dock lögner, jag var i alla fall alltid ärlig om allt skit jag gjorde. Jag flippade ut fullständigt med alkohol i blodet. Hade ett självskadebeteende, flippade ut ibland och kastade saker och ja, sånt som är riktigt förjävligt helt enkelt. 

En sak fanns dock alltid med mig, jag mådde dåligt av allt ovanstående och förstod att det ju faktiskt inte Ska vara så. Jag mådde ju inte bra av det, heller inte mina relationer. 

Idag har jag gått i terapi i snart fyra år och varit tillsammans med min partner nästan lika länge. Idag kan jag fungera i en relation, tack vare att min partner valde att stå ut. Det tog 2 år för relationen att bli stabil och lugn. Jag fick träna på att bete mig som folk på någon jag älskar.
    Idag följer han oftast med till min psykolog. Det har i snart ett år varit mest parterapi. 

Jag förstår att jag hade en jädrans tur, dels att ha en partner som pallar med, dels att det klaffade med en psykolog som inte har stressat mig och har låtit det ta några år. 
    Sen också att min psykolog inte tar mitt parti hela tiden. Även den mest självupptagna människan måste liksom lyssna när man sitter med sin partner framför en psykolog och psykologen håller med den andre. 

Med det sagt så ja, för min del kan jag säga att en relation med "en borderline" är fan svår, det har ju inte varit dans på moln att komma dit vi är idag. Och jag vet ju att det har varit jag som kommit in i förhållandet med en stor ryggsäck av crap. 

Men jag vet också att det är så många andra egenskaper jag har som är direkt otypiskt borderline, så som vanligt kan man ju aldrig säga att "såhär är det för alla". 

• orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 17:47:15 följande:
    Jag förstår att det måste ha varit skitsvårt att kunna validera henne i t.ex. det exemplet du gav. Jag antar att det varit lättare om hon kom och sa att hennes mamma sagt någonting som väckte hennes separationsångest och att hon nu inte mår bra?

Som sagt, jag kan vara helt ute och cykla.
    Det blev omöjligt. Det där var ett ganska "sunt" exempel i jämförelse med andra saker. Någon gång hade hon gått ut och sagt till någon att hon måste få 5000 kr av honom omgående, för om hon inte gav mig det när hon kom hem igen så skulle jag slå ihjäl henne. Vilket givetvis inte var sant. Alls. Hon var inte skyldig mig pengar eller någonting, det var rena fantasier.

Hittade SMS i hennes mobil där hon skrivit till en kille (som också är störd) "jag vill att ni ska samla ihop 3-4 killar och våldta mig, och filma alltihop. Droga ner mig och slå mig. Jag kanske får panik och försöker fly, men slå mig bara hårdare tills jag ger upp eller svimmar då. Ni ska vara riktigt brutala mot mig."

Vid det tillfället förstod jag att det inte fanns någon väg tillbaka för vårt förhållande.

Hon kunde inte säga så som du beskriver. För hon kunde inte mentalisera. Hon kunde inte tänka "varför känner jag såhär?". Hon var som ett djur, det var som att hon saknade ett skikt av medvetande. Hon agerade på autonomi, som en katt, eller hund. "Jag känner x nu, därför gör jag y nu" Det fanns inget "jag känner x, undra varför? jag kanske skulle avvakta och känna efter, för nästa vecka ska jag ju göra det här". Det fanns bara NU, inget då och inget sen. Inget varför. Totalt sinnessjuk individ (hon var duktig på att dölja det inledningsvis) som inte ska ha pojkvän utan stödboende och vård.
  • Anonym (Ullis)
    Har sett detta på nära håll!

Att leva med en manipulativ, otrevlig, mytoman, egoistisk, barnslig person som inte växt upp än är inget som lockar när man kan få MYCKET bättre. Nu har min kompis en "normal" tjej och inser nu vilket helvete borderline personer ställer till med för sin omgivning.

Det kanske inte är så enkelt, men att ha borderline är en "slippa ta ansvar diagnos".
  • Anonym (trött)
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:20:58 följande:
    Har sett detta på nära håll!

Att leva med en manipulativ, otrevlig, mytoman, egoistisk, barnslig person som inte växt upp än är inget som lockar när man kan få MYCKET bättre. Nu har min kompis en "normal" tjej och inser nu vilket helvete borderline personer ställer till med för sin omgivning.

Det kanske inte är så enkelt, men att ha borderline är en "slippa ta ansvar diagnos".
    Varför tror du att alla med borderline är manipulativa, otrevliga, barnsliga etc?

Varför tror du att borderline är en "slippa-ta-ansvar-diagnos"?
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:22:59 följande:
    Varför tror du att alla med borderline är manipulativa, otrevliga, barnsliga etc?

Varför tror du att borderline är en "slippa-ta-ansvar-diagnos"?
    1. De är barnsliga rent faktiskt. De är anknytningsstörda och är fast på en 2-4-årings emotionella utveckling. Detta är ju så att säga definierande för diagnosen. Splitten, känsloutbrott, okontrollerad ilska, fantasierna om separationer och övergivenhet. Det är precis så barn uppfattar sin omvärld.

2. De uppfattas som otrevliga för de kan inte förstå andras behov. De kan bara se till sina egna behov. Googla theory of mind.

3. De är manipulativa för att, dels det som står i punkt 1 och 2, och dels för att de är så rädda för separationer (som är egodöd för dem eftersom deras själv endast är spegligar av andras själv, de har inga egna) att de gör vad som helst för att undvika dem. Inte minst hittar på vilka lögner eller fantasier som helst för att inte bli övergivna.

DISCLAIMER: Ja, det finns olika grad. Det jag beskriver ovan är de som verkligen har BPD och uppfyller de flesta av kriterierna. Det finns säkert mildare fall. Bli inte arg på mig. Tack.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?