• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:22:59 följande:
    Varför tror du att alla med borderline är manipulativa, otrevliga, barnsliga etc?

Varför tror du att borderline är en "slippa-ta-ansvar-diagnos"?
    Jag orkar inte svara på alla dina frågor. Jag talar utifrån mina egna erfarenheter och hur jag har upplevt det.

• Anonym (Gränsland)
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:20:58 följande:
    Har sett detta på nära håll!

Att leva med en manipulativ, otrevlig, mytoman, egoistisk, barnslig person som inte växt upp än är inget som lockar när man kan få MYCKET bättre. Nu har min kompis en "normal" tjej och inser nu vilket helvete borderline personer ställer till med för sin omgivning.

Det kanske inte är så enkelt, men att ha borderline är en "slippa ta ansvar diagnos".
    Blir så ledsen av att läsa sånthär. Speciellt när man själv inte är den typen av person. Känns förjävligt att "folk" tror det där om "mig". Jag vet att jag inte är en hemsk människa och att jag inte beter mig illa mot folk i min omgivning.
  • Anonym (Ullis)
    orkabpd skrev 2015-03-21 19:27:37 följande:
    1. De är barnsliga rent faktiskt. De är anknytningsstörda och är fast på en 2-4-årings emotionella utveckling. Detta är ju så att säga definierande för diagnosen. Splitten, känsloutbrott, okontrollerad ilska, fantasierna om separationer och övergivenhet. Det är precis så barn uppfattar sin omvärld.

2. De uppfattas som otrevliga för de kan inte förstå andras behov. De kan bara se till sina egna behov. Googla theory of mind.

3. De är manipulativa för att, dels det som står i punkt 1 och 2, och dels för att de är så rädda för separationer (som är egodöd för dem eftersom deras själv endast är spegligar av andras själv, de har inga egna) att de gör vad som helst för att undvika dem. Inte minst hittar på vilka lögner eller fantasier som helst för att inte bli övergivna.

DISCLAIMER: Ja, det finns olika grad. Det jag beskriver ovan är de som verkligen har BPD och uppfyller de flesta av kriterierna. Det finns säkert mildare fall. Bli inte arg på mig. Tack.
    Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
  • orkabpd
    Anonym (Gränsland) skrev 2015-03-21 19:28:09 följande:
    Blir så ledsen av att läsa sånthär. Speciellt när man själv inte är den typen av person. Känns förjävligt att "folk" tror det där om "mig". Jag vet att jag inte är en hemsk människa och att jag inte beter mig illa mot folk i min omgivning.
    Hur yttrar din problematik sig?
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:30:20 följande:
    Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
    Hoten är inte fjantiga och dumma. De speglar känslan i nuet för den med borderline. De säger som de känner just då. Precis som ett barn gör. De har inte förmågan att tänka "den här känslan går över" eller "vi kan sätta oss och reda ut varför jag känner såhär, så att jag slipper känna så mer." Det är bara "panik, ångest, därför vill jag dö nu, för allt gör ont." Finns inget djupare än så, tyvärr.
  • Anonym (Ullis)
    orkabpd skrev 2015-03-21 19:34:04 följande:
    Hur yttrar din problematik sig?
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:30:20 följande:
    Hoten är inte fjantiga och dumma. De speglar känslan i nuet för den med borderline. De säger som de känner just då. Precis som ett barn gör. De har inte förmågan att tänka "den här känslan går över" eller "vi kan sätta oss och reda ut varför jag känner såhär, så att jag slipper känna så mer." Det är bara "panik, ångest, därför vill jag dö nu, för allt gör ont." Finns inget djupare än så, tyvärr.
    Jovisst, så är det ju. Men man tröttnar ju till slut, man orkar ju inte ta hur mycket som helst och för en person som är "frisk" framstår en borderline person som omogen och barnslig, och då blir även deras hot det.
  • Anonym (trött)

Jag förstår inte poängen med en del av inläggen, de är så onyanserade. Inte orka svara på frågor. Varför skriva då? Bara för att få vara ett asshole? Kom igen. Lite mer får man nog anstränga sig om man vill verka seriös..

• Rådjur

Men alltså - det är jävligt tröttsamt med all denna propaganda om att människor med borderline är oförbätterliga och inte borde va i förhållanden.

Ni som har konkreta exempel som grund för er propaganda - har ni någonsin funderat på om de personer ni beskriver som "störda" - led av något YTTERLIGARE än borderline ?
    Orkabpd har exempelvis - om jag ej minns fel - skrivit att hans ex ej blivit diagnostiseras med borderline..... Hur fan vet man då att det är borderline ?
    Finns mycket samsjuklighet och likheter mellan många psykiska sjukdomar. Överlåt utredningarna till experter, istället.

Det behöver ej vara borderline som är den främsta anledningen, till att vissa människor är "som djur" och allt annat negativt som sagts...
    Det kan vara EN DEL i det hela, men inte nödvändigtvis ALLT.

Det blir rätt tjatigt med självutnämnda experter som med anekdotisk bevisföring, som grund, nedvärderar och kategoriserar individer vars beteendemönster (enligt dom) passar in i "symtombilden".

• Rådjur

För övrigt tror jag att många av de som ihärdigt vill diskutera "stördheten" hos människor med borderline - endast är ute efter att söka fog för sina antaganden och fördomar.
    Lönlöst att föra en diskussion, alltså.
    Allt man säger blir ju kategoriserat som "borderlinebeteende".
    Haha.

• Anonym (trött)

Suck... jag saknar vettiga diskussioner som tar något ett steg vidare, just nu är det på nivån "du är dummaste".

Har ingen lust att svara då.. det ger inget.

• Anonym (Ullis)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:41:07 följande:

Jag förstår inte poängen med en del av inläggen, de är så onyanserade. Inte orka svara på frågor. Varför skriva då? Bara för att få vara ett asshole? Kom igen. Lite mer får man nog anstränga sig om man vill verka seriös..

Men vad vill du att jag ska svara då? Nej, borderline personer är varken manipulativa, egoistiska m.m, de är precis som vilken person som helst......är det svaret bättre?

Har du borderline? Om du har det och inte känner igen dig i något som jag skrivit, va har du för svårigheter då pga diagnosen?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?