orkabpd skrev 2015-03-21 19:34:04 följande:
Hur yttrar din problematik sig?
Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:30:20 följande:Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
Hoten är inte fjantiga och dumma. De speglar känslan i nuet för den med borderline. De säger som de känner just då. Precis som ett barn gör. De har inte förmågan att tänka "den här känslan går över" eller "vi kan sätta oss och reda ut varför jag känner såhär, så att jag slipper känna så mer." Det är bara "panik, ångest, därför vill jag dö nu, för allt gör ont." Finns inget djupare än så, tyvärr.
Jag mår ofta dåligt över vem jag är. Blir ledsen över att jag inte känner mindre och att jag inte är som alla andra (känslomässigt). Jag har ju inte valt att vara såhär. När jag känner massa blir jag sluten och går helt in i mig själv. När detta händer märker min sambo alltid det och försöker dra det ur mig. Som tur var så kan jag öppna upp mig för honom och vi brukar tala om mina känslor på ett vuxet vis. Det händer att jag utagerar min frustration som finns inombords, oftast yttrar det sig mest i irriterande och korta svar mot min sambo. Och åter igen är detta något vi sedan talar ut om. Känns skönt att kunna snacka om mina inre tankar och känslor med honom.
Jag har även dålig självkänsla och tänker mycket på att jag inte duger som jag ser ut och blir avundsjuk på alla andra kvinnor.
Nu har jag dock kommit till den punkten att jag faktiskt insett att min sambo älskar mig för den jag är och jag vet att jag är bra trots min Bpd. Han har många gånger poängterat att jag inte ska känna som jag gör, att jag duger exakt som jag är. Han har ju helt rätt. Och jag säger exakt samma sak till honom när han tex blir nere över att han har lite övervikt. Jag älskar ju honom precis som han är.
För mig blir allt enklare när jag vänder på mina tankar och tänker hur jag skulle säga till någon annan som tänker/känner som jag.
Även dagar då jag känner hopplöshet så vet jag att det kommer gå över... Om en timme... En dag... Eller hur lång tid det nu tar.
Jag lever timme för timme. Jag tar inte an mig en massa planer som kan föraning stressig. Stress är min värsta fiende.
Jag har inte jättestora problem annars i mitt liv. Jag har inte många vänner. Har märkt att jag inte är kapabel att hålla kvar vänner. Oftast rinner vänskapen ut i sanden. Och alla såkallade uppbrott är inte bara mitt fel. När det kommer till vänner så lär dom aldrig känna mig så pass att dom ens ser en gnutta av mina problem. Därför har aldrig någon ens märkt att jag haft Bpd.
För att sammanfatta så är mina problemområden: Nedstämdhet i perioder, dålig självbild, dålig stresstålighet, svårt att förstå mina känslor ibland, aggression som är instängd bakom någon dörr inom mig...