• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym

Vill ge er hopp, jag har diagnosen borderline...men trots det så lever jag gift med min man sen 10 år tillbaka, vi har flera gemensamma barn.
    Säger inte att relationer är enkelt och jag går sedan flera år tillbaka i terapi.

• Anonym (f.d. anhörig)
    Anonym (n) skrev 2010-06-18 15:17:15 följande:
    Diagnosen sätt via t ex SCID test, om du inte uppfyller diagnoskriterierna så har du inte längre kvar diagnosen. Då är du fri från den.

Sårbarheten kvarstår, den är ju mer eller mindre medfödd. Det är väl alltid så att man väljer annorlunda i situationer där man tidigare styrdes av typiska borderline beteenden.

Det är ju som att en tjock människa som lagt om livsstil och blivit smal- hon kan ju inte längre kallas tjock. Däremot är hennes val varje dag präglade av den nya livsstilen. Kanske också att hennes  tenderser att lätt gå upp i vikt kvarstår hela livet, men hon är inte längre en tjock människa.
    Så bra förklarat!
  • Aina83

hej hej!

jag är på utredning om detta. och jag har en fästman, vi ska snart gifta oss=)

Men.. Jag är nog fan inte lätt att leva med tyvärr...=(

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-18 13:46:59 följande:
    Men ts, just så här FÅR INTE terapeuten göra, speciellt inte när hon vet att du har borderline!!! Att bara vara tyst så att det du blir osäker - det visar på att hon inte kan läsa dig alls. Hur skall hon kunna hjälpa dig om hon får dig att känna så här.

Jag gick hos en knäppispsykolog som hade sådana här fyr för sig. Han fattade heller aldrig att det var IPS som var mitt problem, men det är en annan femma. Efteråt har jag förstått att vi aldrig hade kommit någon vart, han hade liksom fel grundbeteende med en IPS patient.

Det är jätteviktigt att terapeuten är här och nu, att de hjälper dig tolka och kollar upp att de förstår hur du menar. Din terapeut verkar köra maktspråk, och det försämrar tillståndet för IPS patienter. Nu sågar jag din psykolog vid fotknölarna, men för mig verkar det finnas något fundamentalt fel om hon inte förstår dig bättre än du själv, dvs att hon ser saker som du inte (ännu) har förmåga att se.

Om du och hon skall kunna få en relation, då bör du säga att du känner dig obekväm när hon gör så här- hennes respons på det kommer att visa om hon är rätt för dig.

Min terapeut ber om ursäkt om han säger något som blev fel. Det är viktigt att man är på samma väg - inte att en sitter ovanför och styr och bestämmer.
    Jag har aldrig fått någon fastställd borderlinediagnos, det har bara talats om misstankar förr. Det är väl en del av det jag vill utreda här med henne också. Det är ju första gången jag träffade denna psykologen också så hon behöver kanske känna av läget lite mer innan vi matchar varandra. Jag visar ju tydligt att jag blir osäker, och det är kanske just det hon är ute efter, att se min reaktion. Jag hoppas det kommer gå bra iallafall, för hon ställer mycket frågor och verkar ha en plan med samtalet, vilket gör att jag inte känner mig så fladdrig i pratandet.
  • Anonym (n)

Jag har helt tappat kontrollen över allt. Efter måndagens terapi så har alla mina skadliga beteenden ökat och endel har kommit tillbaks. Panikångesten dök upp som ett brev på posten, har inte kunnat gå och handlat, fick gå ifrån skolavslutningen ut på gården (pratade inte med nån och hälsade inte).

Det är som att alla mina färdigheter som jag lärt mig under året är bortblåsta. Vartenda j***a dåligt mönster har kommit tillbaks. Skrek åt min mamma att hon var dum i huvudet, fattade ingenting och vi tänkte minsann inte komma dit i sommar (inplanerat att vi skall åka dit om 1 vecka och stanna där till mitten på juli). Det var ju sånt här som jag hade börjat lära mig hantera - nu har jag plötsligt inga färdigheter alls. Tala om att känna sig misslyckad som patient också.

Jag vet inte riktigt vad som hände under terapin, för vi pratade bara. Han pressade på att vi måste ta itu med min fobi. Det är så att varje gång vi närmar oss detta så blir jag, som i vanliga fall är vältalig och uttrycker mina känslor och det som händer bra, jag blir helt stum. Det enda jag kan säga är NÄ. NEJ. Det går inte. Nej.

Vi har varit vid den väggen säkert 10 gånger under vintern, och det är likadant varje gång. Tvärstopp.

Nu pratade han en massa om att jag måste gråta blod och ditten och datten - och jag kan inte göra det han begär. Kan inte, vill inte gå nära den där känslan.

Nu har jag en sista tid före sommaren, och jag vill inte gå dit. Det var om detta min mamma och jag rök ihop om (vi bråkar alltid, så det är ingenting som någon blir sur över, har dom levt med mig i hela mitt liv så vet dom ju hur knasigt jag funkar). Jag känner bara att jag inte vill gå på det sista mötet. Taxin är bokad, men jag vet bara inte hur jag skall ta mig dit.

Jag är så arg på terapeuten, känns som allt är hans fel och nu tänker jag straffa honom genom att inte gå dit. Och ja, jag skiter i detta skitliv, hittar ändå inget som motiverar mig. Det som såg ut att bli en bra sommar förbyttes på en timme till det vanliga helevetet jag levde i för ett år sedan. Alla färdigheter puts väck.

Usch nu blev detta långt, måste bara få ur mig allt. jag har totaltkrisat ihop.

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-19 10:37:51 följande:
    Jag har helt tappat kontrollen över allt. Efter måndagens terapi så har alla mina skadliga beteenden ökat och endel har kommit tillbaks. Panikångesten dök upp som ett brev på posten, har inte kunnat gå och handlat, fick gå ifrån skolavslutningen ut på gården (pratade inte med nån och hälsade inte).

Det är som att alla mina färdigheter som jag lärt mig under året är bortblåsta. Vartenda j***a dåligt mönster har kommit tillbaks. Skrek åt min mamma att hon var dum i huvudet, fattade ingenting och vi tänkte minsann inte komma dit i sommar (inplanerat att vi skall åka dit om 1 vecka och stanna där till mitten på juli). Det var ju sånt här som jag hade börjat lära mig hantera - nu har jag plötsligt inga färdigheter alls. Tala om att känna sig misslyckad som patient också.

Jag vet inte riktigt vad som hände under terapin, för vi pratade bara. Han pressade på att vi måste ta itu med min fobi. Det är så att varje gång vi närmar oss detta så blir jag, som i vanliga fall är vältalig och uttrycker mina känslor och det som händer bra, jag blir helt stum. Det enda jag kan säga är NÄ. NEJ. Det går inte. Nej.

Vi har varit vid den väggen säkert 10 gånger under vintern, och det är likadant varje gång. Tvärstopp.

Nu pratade han en massa om att jag måste gråta blod och ditten och datten - och jag kan inte göra det han begär. Kan inte, vill inte gå nära den där känslan.

Nu har jag en sista tid före sommaren, och jag vill inte gå dit. Det var om detta min mamma och jag rök ihop om (vi bråkar alltid, så det är ingenting som någon blir sur över, har dom levt med mig i hela mitt liv så vet dom ju hur knasigt jag funkar). Jag känner bara att jag inte vill gå på det sista mötet. Taxin är bokad, men jag vet bara inte hur jag skall ta mig dit.

Jag är så arg på terapeuten, känns som allt är hans fel och nu tänker jag straffa honom genom att inte gå dit. Och ja, jag skiter i detta skitliv, hittar ändå inget som motiverar mig. Det som såg ut att bli en bra sommar förbyttes på en timme till det vanliga helevetet jag levde i för ett år sedan. Alla färdigheter puts väck.

Usch nu blev detta långt, måste bara få ur mig allt. jag har totaltkrisat ihop.
    Sådär var jag när i början av min medicinering, helt utflippad. Och blir även så när pressen blir för hög eller man är rädd för en situation. Man blir helt irrationell. Och jag förstår att allt du lärt dig försvinner i den stunden. Det är så svårt att förklara för andra hur intensivt allt är just då, och ingenting annat når fram. Man har inte kontroll nog att tänka över hur man ska agera. Jag tror att sånt fungerar bra i förebyggande syfte, men när man väl kommit till det stadiet du är i, så är det nog bara att låta det komma som det kommer. Alla har ju "återfall".

Det är ju ett bra tecken egentliten, för det visar ju att terapeuten har hittat en viktig kärna i ditt mående, annars hade du inte reagerat så starkt tror jag. Jag hoppas du finner styrkan att gå tillbaka. Tänk på framtiden, ge detta ett helhjärtat försök, och sen vet du iallafall att du gjort ditt bästa. Ge inte upp. Jag vet hur svårt det är, men det är "bara" att bita ihop och ta sig igenom alla känslorna, det finns ett slut på det även om det inte känns så nu.
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2010-06-19 19:31:21 följande:
     Jag hoppas du finner styrkan att gå tillbaka. Tänk på framtiden, ge detta ett helhjärtat försök, och sen vet du iallafall att du gjort ditt bästa. Ge inte upp. Jag vet hur svårt det är, men det är "bara" att bita ihop och ta sig igenom alla känslorna, det finns ett slut på det även om det inte känns så nu.
    Tack för att du bryr dig. Tyvärr så är jag vid väggen - och där är det bara NEJ som gäller. Jag har redan bestämt att jag inte går på sista mötet före sommaren, så får vi se sedan vad som händer.

Det blev så totalkaotiskt allting, jag känner bara att jag skiter i det här nu. Den sommaren som jag trodde skulle bli "bra" ser nu ut att bara bli skit.

Min sambo och jag bråkar, jag vägrar att prata med honom och säger bara "ser du inte, jag vill vara ifred". Han skriker och gapar om att gå skilda vägar, då säger jag "vad sade du, jag hörde inte" - suck. Tala om att man är helkoko.

Jag hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att allt skulle vändas om som en pannkaka. Under hela året så har det varit incidenter, endel värre än andra - men det här är ju som att hårddisken kraschat. Det trodde jag inte skulle hända. Just det att jag ser inte ljuset i mörkret - tidigare i år har jag sett små prickar av ljus och hittat vägen ut, men nu är det becksvart.

Problemet är att det är terapeutens bemötande och det han sade (framför allt vad jag hörde) som gör att jag inte kan gå dit. Jag skiter i det - sambon är naturligtvis fruktansvärt upprörd och innerligt besviken. Men det är som att ingen förstår mig. Ser dom inte att jag slåss för mitt liv - hur skulle jag då kunna gå till terapeuten eller överhuvudtaget göra något?

I sådana här situationer fungerar inte relationen. Ingen klok människa skulle vilja vara i min sambos ställe.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-19 21:27:37 följande:
    Tack för att du bryr dig. Tyvärr så är jag vid väggen - och där är det bara NEJ som gäller. Jag har redan bestämt att jag inte går på sista mötet före sommaren, så får vi se sedan vad som händer.

Det blev så totalkaotiskt allting, jag känner bara att jag skiter i det här nu. Den sommaren som jag trodde skulle bli "bra" ser nu ut att bara bli skit.

Min sambo och jag bråkar, jag vägrar att prata med honom och säger bara "ser du inte, jag vill vara ifred". Han skriker och gapar om att gå skilda vägar, då säger jag "vad sade du, jag hörde inte" - suck. Tala om att man är helkoko.

Jag hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att allt skulle vändas om som en pannkaka. Under hela året så har det varit incidenter, endel värre än andra - men det här är ju som att hårddisken kraschat. Det trodde jag inte skulle hända. Just det att jag ser inte ljuset i mörkret - tidigare i år har jag sett små prickar av ljus och hittat vägen ut, men nu är det becksvart.

Problemet är att det är terapeutens bemötande och det han sade (framför allt vad jag hörde) som gör att jag inte kan gå dit. Jag skiter i det - sambon är naturligtvis fruktansvärt upprörd och innerligt besviken. Men det är som att ingen förstår mig. Ser dom inte att jag slåss för mitt liv - hur skulle jag då kunna gå till terapeuten eller överhuvudtaget göra något?

I sådana här situationer fungerar inte relationen. Ingen klok människa skulle vilja vara i min sambos ställe.
    Relationen får sig en hård smäll av detta, absolut. Men din sambo känner ju till din problematik, och jag tror säkert att han älskar dig för den du är. Bra som dåliga sidor. Men han måste nog ge dig lite space. Jag får panik när jag mår dåligt, och någon hela tiden "drar" i mig. Jag vill ju bara vara ensam med mitt känslomässiga helvete, på något sätt behöver jag ta en paus från omvärlden då och koncentrera alla mina krafter på att överleva. Så jag blir kaotisk om någon då inte ger mig det utrymmet jag behöver.

Har ni diskuterat detta förut? Vid ett tillfälle där du har mått bra och kunnat ha en bra konversation om hur han bör agera för att hjälpa dig när du mår så här? Alla är olika och behöver olika saker i denna situation, men det är ofta svårt för omgivningen att förstå hur de ska agera.
  • Anonym (Bea)

Jag har nu haft ett par dagar som varit bra, i min relation med sambon alltså.
    Men min svartsjuka... jisses! Ibland känns det som om det inte finns några gränser.

Jag säger saker som "gå iväg du, det är helt ok för mig" när den tjejen som detta handlar om bjuder hem honom (inte bara honom då, men jag vill inte gå med dit, hade varit för obekväm där). Men ändå vet jag, hade han gått hade jag säkert brytit ihop. Men jag kan inte förmå mig att inte säga till honom att han kan gå.
    Och min oro är konstant!
    Jag känner att jag frågar honom ofta, ändå biter jag ihop och sväljer det MÅNGA gånger för att jag känner att jag tjatar på honom om det.
    "Tycker du om mig? Älskar du mig? Vill du vara med mig? Är du säker på att du har valt rätt tjej nu för dig? Kommer du orka leva ett liv med mig?" osv...

Jag behöver hans bekräftelse hela tiden, hela hela tiden. Jag har bett honom att försöka tycka om mig lite extra när jag blir orolig och svartsjuk, det är nog att kräva för mycket när jag frågar honom om han pratat med henne osv.. Han skulle lugna mig mycket mera (tror jag i alla fall) om han höll om mig och talar om att det är MIG han vill vara med, han har valt mig för att han älskar mig.
    Han säger själv, "det är svårt att göra så då, jag är ju också irriterad..."

Jag vill börja mina samtal och min hjälp omgående!
    Är rädd att jag har för stora förväntningar på det också, tänk om jag blir besviken...
    Mycket funderingar finns såklart.

• Anonym (Bea)

Till "Anonym N"

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att få dig att tänka annorlunda, vill ju få dig att orka och vilja gå även på nästa möte. Tror du inte att det är bra att bita ihop och gå dit, försöka förklara för din terapeut hur du känner och hur det förra mötet påverkade dig såhär mycket?

Och som TS skrivit till dig, din sambo vet hur du är, hur du reagerar och har ju faktiskt valt dig! Han har valt att leva med dig trots din situation, precis som jag försöker inse med min sambo.

Jag tror inte att din sommar behöver bli hemsk, jag hoppas och önskar dig en lika underbar sommar som du trodde på innan det där mötet!!

Många kramar!

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?