• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-07 21:02:06 följande:
    Blomman

Vet du vad, jag tror absolut att du kan bli sambo och ha det bra i framtiden! Det gäller att få en viss stabilitet i sig själv, och hitta den personen som kan stå ut med dig och dina egenheter. För det är det dom måste göra med oss, faktiskt även om det låter hårt, men dom måste stå ut och älska oss ändå.

Och egen tid och utrymme, det får man se till att man får även i sin relation. Jag är mera åt det andra hållet, jag vill gärna vara med min kille så mkt som det går. Så här är det han som går iväg till sin dator i andra rummet och spelar lite spel och pratar med sina vänner på kvällen, och då blir jag "ensam" ändå. Och det är rätt skönt, men ibland känns det ju tomt även om vi är i samma lägenhet.

Jag tror att vi ska vara öppna med hur vi är, för det ger mera möjlighet till förståelse från våran omgivning.

Jag vet inte, hur det är för er andra, men just detta "upp och ner", bortstötandet osv det sker bara mellan mig och min partner.
    Mina vänner kan jag ta "irl-avstånd" ifrån i perioder, men dom märker inte av min ostabilitet när vi umgås.
    Jag har också mest detta problemet med pojkvänner. Jag stöter bort mina vänner om de kommer för nära. Av någon anledning så kämpar folk för att komma så nära känslomässigt och då slutar jag prata med dom under ganska långa perioder. Sen när jag fått tillräckligt med distans så är det ok igen. Men jag har inte alls dessa humörsvängningar med dom. De kan inte påverka mig på andra sätt än att komma för nära. Men jag tror det beror på att de inte är lika viktiga för mig som mina pojkvänner. Låter elakt kanske. Men för mig är familjen viktigast. Jag tycker om mina vänner men jag har aldrig tillåtit mig själv att bli beroende av dom, jag klarar mig utan dom. Men en pojkvän släpper man så nära inpå livet, så det är en helt annan sak. Det är mer skrämmande att förlora någon man gett sitt hjärta till.

Pga detta så har nog folk svårt att förstå hur mycket problem man faktiskt har. De ser inte dessa sidor, och om man berättar så tror de att man överdriver. Det tror alltid killarna man träffar också. Jag är alltid ärlig om hur jag är. Och alltid säger killarna "jag är stark, jag klarar detta". Trots att jag säger åt dom att de inte vet vad de gett sig in på. Och jag tror att de ångrar sig rejält sen att de inte lyssnade på mina varningar. Om någon säger åt dig att de är lite smått labila och galna, lyssna på dom!
  • Anonym (under utredning)
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-07 21:16:35 följande:
    Jag förstår hur du menar, och även hur du känner.
    Jag har blivit sviken flera gånger i förhållanden, då killen varit otrogen på olika sätt flera gånger. Det sätter sina spår såklart, och är man dessutom "som oss" så blir man ju ännu mera påverkad i framtiden i kommande relationer.

Jag vet inte vad jag ska säga till dig om just den biten, mer än att jag verkligen hoppas att du får mera tillit till honom och att även han "visar upp" dig så du kan känna dig tryggare med att han verkligen menar att han vill vara med dig!
    Han har funnits med sedan januari detta året. Jag har svängt fram o tillbaka hela tiden.
    Bett honom dra, sagt att jag saknar honom.
    Han har alltid stannat kvar, ibland på avstånd, ibland nära.

Jag vet ju att man inte stannar hos en sådan som mig om man inte känner något.

Han vet ju, men tror inte han förstår fullt ut.
    Nästa gång vi ses ska jag försöka förklara för honom, sätta honom ner o prata ordentligt om hur mitt psyke fungerar. Inte ursäkta mig, men förklara.

Tack alla och tack o lov för en underbar tråd =)
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:13:39 följande:
    Mitt stora problem är ju att jag inte litar på honom, jag söker efter bevis för att han ska ha varit otrogen.
    Jag reagerar hårt på att han inte vill berätta om mig för någon.
    Men eftersom jag svängt så myvket kan det ju bero på det, han vill veta att vi är på riktigt innan han presenterar mig.
    Men det äter upp mig. Jag kollar hans vänlista på msn, massa tjejer. Jag snokar i hans lådor och hittade kondomer i hans jacka.
    Men det betyder ju inget, komdomerna såg gamla ut och jag vet ju att han haft andra innan mig.

Hela tiden far det i mitt huvud.
    Tänk om han bedrar mig, jag VET att han bedrar mig, jag låter mig luras, gud så dum jag är som stannar.

Jag vet  ju inget, förutom det han säger.
    Att han tycker om mig och att han vill ha och vill vara med mig.

Jobbig balans att trycka bort det som jag vet är sjukt i mina tankar.
    Förstår dig! Jag har blivit bedragen, och efter det är jag tusen gånger värre än jag var innan. Jag är en grym detektiv! Jag snokar i allt! Jag vet att det är fel, men jag ångrar inte det. När det gäller att skydda mitt hjärta så går jag över gränserna utan dåligt samvete. Hittar jag inget misstänksamt till slut så ger jag upp och inser att jag kan lita på honom. Men innan dess kommer jag leta och testa honom. Jag köper inte att en kille är bra rakt av. Jag känner för många som är otrogna mot sina flickvänner till höger och vänster. Nu låter detta galet, men om du behöver snoka för att se att han är att lita på så snoka på. Men lova dig själv att trappa ner på det för att sedan sluta, om du inte hittar misstänksamma saker. För det blir ett beroende till slut. Iallafall för mig.

Har du frågat honom om det som du är misstänksam över? Hur länge har ni träffats? Jag hade också flippat ur över såna saker, även om det inte alls behöver betyda att han är otrogen. Men gör klart för honom att han måste vara lite mer försiktig om han inte vill att du ska misstolka honom. Förklara vad hans agerande får dig att känna. Antingen lyssnar han och försöker komprimissa, eller kör han på och skiter i dina känslor. Då  vet du vad det är för kille.

Jag hade en kille som jag hade exakt samma problem med. Jag dumpade honom. Nu inser jag att jag går för snabbt fram i relationerna. Jag vill att han ska vara bara min från den dag vi börjar träffas. Jag har inte tålamod att låta det utvecklas sakta, för jag gillar ju killen. Om jag tar dte sakta så riskerar jag att han faller för någon annan under tiden så jag vill binda honom till mig snabbt. Så jag blir arg om han inte vill gå ut med att han träffar mig inför alla. Och ibland måste man ge killen tid att veta vad han vill ha.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:22:34 följande:
    Han har funnits med sedan januari detta året. Jag har svängt fram o tillbaka hela tiden.

Nästa gång vi ses ska jag försöka förklara för honom, sätta honom ner o prata ordentligt om hur mitt psyke fungerar. Inte ursäkta mig, men förklara.

Har han under nästan ett helt år undvikit att berätta om dig för folk? Eller är det att han inte vill berätta att han träffar dig igen efter ett uppbrott?
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2010-11-07 21:20:15 följande:
      Om någon säger åt dig att de är lite smått labila och galna, lyssna på dom!
    Haha!!
  • Anonym (Bea)
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:22:34 följande:

Jag tror inte att man kan förstå fullt ut faktiskt... Tyvärr, vi kan förklara hur mycket som helst, men att verkligen förstå hur vi mår, hur våran impulsivitet fungerar är nog omöjligt om man inte själv varit där.

Men du, är ni tillsammans och varit det sen i januari? Och har han ännu inte varit tillsammans med dig officiellt?

Nej du har ju rätt där, dom stannar väl inte med oss om dom inte tycker om oss!

Jag tog med mig min kille till läkaren på psyket, för att han skulle få fråga läkaren om saker han funderar på plus att få förklara för henne hur jag reagerar i olika situationer. Jag är rätt bra på att dölja och hålla masken på även hos läkaren, så jag behövde honom med dit också så han fick förklara läget utan att dölja saker som är obekväma som jag brukar göra.
    Anonym skrev 2010-11-07 21:31:12 följande:
    Har han under nästan ett helt år undvikit att berätta om dig för folk? Eller är det att han inte vill berätta att han träffar dig igen efter ett uppbrott?
    Han har inga problem att visa sig ute med mig, hålla min hand eller gå ut på stan eller krogen.
    Han vill vänta lite innan han berättar för sina vänner.

Vi har inte varit ett par under detta året, jag har stött bort honom hela tiden.
    Så han har väntat på mig kan man säga.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:42:45 följande:
    Han har inga problem att visa sig ute med mig, hålla min hand eller gå ut på stan eller krogen.
    Han vill vänta lite innan han berättar för sina vänner.

Vi har inte varit ett par under detta året, jag har stött bort honom hela tiden.
    Så han har väntat på mig kan man säga.
    OK då var det inte så farligt. Hans vänner lär ju springa på er en dag när ni är ute ändå, så då kommer han få säga något. Försök att bara go with the flow.Vad är det värsta som kan hända? Om det inte fungerar, ja då får ett krossat hjärta men det läker. Man återhämtar sig. Man måste våga för att vinna.
    Anonym skrev 2010-11-07 21:51:44 följande:
    OK då var det inte så farligt. Hans vänner lär ju springa på er en dag när ni är ute ändå, så då kommer han få säga något. Försök att bara go with the flow.Vad är det värsta som kan hända? Om det inte fungerar, ja då får ett krossat hjärta men det läker. Man återhämtar sig. Man måste våga för att vinna.
    Skönt att någon med mitt "tänk" säger så, att det inte är så farligt.
    För det har ätit på mig.
    Jag hittar på massa saker som att han har en officiell flickvän och så mig vid sidan.

Ja jisses så hjärnan kan spela om man inte hindrar den
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:56:43 följande:
    Skönt att någon med mitt "tänk" säger så, att det inte är så farligt.
    För det har ätit på mig.
    Jag hittar på massa saker som att han har en officiell flickvän och så mig vid sidan.

Ja jisses så hjärnan kan spela om man inte hindrar den
    Han skulle aldrig gå ut med dig bland folk och hålla din hand om han hade en annan flickvän. Det är ju alldeles för stor risk för att bli upptäckt. Slappna av och berätta för honom vad du behöver för att känna dig trygg. Tex att han berättar om dig för sina vänner. Säg att du behöver det för att må bra och klara av relationen. Han kan ju inte veta hur du tänker och känner, speciellt inte när våra tankar är så ologiska. Så jag tror att du måste vara övertydlig.

Det blir lite  roligt att vi sitter här och ger varandra relationsråd. Mina vänner kommer alltid till mig och ber om råd, och varje gång frågar jag varför i hela friden de kommer till mig? Jag är den av mina vänner som aldrig lyckats få ett förhållande att fungera, den som är mest twisted i sina tankar. Och ändå frågar de mig om råd, inom det område där jag är som mest katastrof. Det känns lite skumt, jag är den sista man borde lyssna på egentligen.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?