• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 11:19:49 följande:
    Jag har just påbörjat en utredning om jag har borderline.

Jag kan känna igen så mycket av det alla skriver, att hela tiden vara osäker på mina känslor, hans känslor och var relationen är påväg.
    Tycker han verkligen om mig? Kan jag lita på honom?
    Och känslan av att han kommer lämna mig, så jag kan lika gärna lämna honom först.

Jag har träffat en underbar kille, tror jag. Han är snäll, omtänksam och han vet om min diagnos.
    Men jag litar inte på honom, jag har försökt avsluta massor med gånger, bett honom dra och sagt att han borde ta sig långt bort från mig, för jag är inte klok.
    Men varje gång stannar han kvar. Han stannar och vill vara med mig, han bedyrar sina känslor hela tiden.

Men så fort något inte känns som JAG tycker att det ska kännas, så fort han gör något som inte passar MIN idé om hur han ska vara, säga eller reagera, då vill jag bara dra, avsluta.

HUR kan jag övertyga mig själv om att han faktiskt inte är dum?
    För när jag hamnar i mina mörka dagar och när jag tänker dumma saker, då får jag för mig att han bedrar mig, att han bara leker med mig ch att jag borde avsluta.
    Hör han tex inte av sig på ett par dagar så blir jag blindgalen.

Hur hanterar ni detta?
    Om det är någon som känner samma som jag därute.
    Jag tror inte att han leker med dig om han stannar genom allt det. Det är tufft att vara i ett förhållande med en tjej som fungerar som oss. Det är inget man gör bara för att det är kul. Det gör man om man har känslor för tjejen.
  • Anonym (blomma)

Ja, de flesta av mina "friska" vänner säger alltid att "ja, men så där är ju alla, det är normalt - jag är också så!". MEN hur vet de nivån på min ångest? När jag säger "ångest" så är det oro för dem. Men i mitt liv är ångest riktig ångest; att jag skakar, svettas, får panik, går runt som ett djur i en bur... Precis som ni skriver så använder folk orden "deppig", "panik" och "ångest" ganska lättvindigt. Den riktiga innebörden i orden är dock fruktansvärd.

Sen säger de att de också kan få panik i relationer, likväl är de gifta och bor ihop! De grälar kanske en gång per halvår! Min panik är konstant däremot! En konstant kamp i hjärnan, det är som att 2-3 personer pratar, argument åt alla håll; vad känner jag för han, vad känner han för mig, är han inte rätt störande, är han pålitlig?? Tankarna går isär hela tiden, åsikterna är liksom dubbla. Det är verkligen snurrigt! Ena stunden är jag rädd att han ska lämna mig, nästa stund är jag livrädd att jag inte har syskonkänslor för honom???!!! Hur ska man hitta en röd tråd i detta liksom, när det hela tiden växlar! Påminner mig om en amerikansk bok som har titeln "I hate you, don't leave me!". En talande titel om hur otroligt snurrigt det kan va. Har ni läst den?

För mig är hösten lite deppig men våren nästan värre, pga alla krav på att man då måste vara kär, smal och lycklig....vet inte vad som är värst hahahah.... Tungan ute

Inlägg 470: Hej och välkommen! Jo, en konstant oro runt att bli lämnad är typiskt för BD. Har du berättat om detta för han? Vet han att du är livrädd? Det är svårt för andra att förstå ibland, precis som vi kanske inte förstår andra "besvär" fullt ut, t.ex. att människor kan va rädda för spindlar, eller har torgskräck eller annat. Det är lätt att inbilla sig att personer vill lämna en, och det känns lika verkligt varje gång!

För 3 dar sen svarade inte min pojkvän (känns dubbelt att skriva pojkvän med! Haha!) på sms på 25 min. Jag fick panik på riktigt! Helt otroligt hur en vuxen människa kan freaka ur så, men jag blev helt tom i huvet av skräck och ringde han 4 ggr och skickade 3 sms till på de 25 minutrarna. Paniken tog över mig helt! Va säker på att han skitit i mig. MEN han var ute i skogen och joggade och hade ej mobilen med sig, stackars människa. Haha... Så när han väl ringde var jag så upp och ner att jag iskallt sa att jag hatade honom och aldrig skulle förlåta honom...freaked out eller vad liksom??!! Hahhaah.....

• Anonym (blomma)

Bea: Du är väl sambo? Starkt jobbat... Hur fungerar det, är det svårt att bo ihop med dessa växlingar jämt?

Jag är i stort sett övertygad om att jag aldrig kommer att kunna bo sambo, även om jag vill....jag måste liksom ha min frizon och kunna dra mig undan när jag mår dåligt...hm...men så synd....

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-07 16:03:50 följande:
    Ja, de flesta av mina "friska" vänner säger alltid att "ja, men så där är ju alla, det är normalt - jag är också så!". MEN hur vet de nivån på min ångest? När jag säger "ångest" så är det oro för dem. Men i mitt liv är ångest riktig ångest; att jag skakar, svettas, får panik, går runt som ett djur i en bur... Precis som ni skriver så använder folk orden "deppig", "panik" och "ångest" ganska lättvindigt. Den riktiga innebörden i orden är dock fruktansvärd.

Sen säger de att de också kan få panik i relationer, likväl är de gifta och bor ihop! De grälar kanske en gång per halvår! Min panik är konstant däremot! En konstant kamp i hjärnan, det är som att 2-3 personer pratar, argument åt alla håll; vad känner jag för han, vad känner han för mig, är han inte rätt störande, är han pålitlig?? Tankarna går isär hela tiden, åsikterna är liksom dubbla. Det är verkligen snurrigt! Ena stunden är jag rädd att han ska lämna mig, nästa stund är jag livrädd att jag inte har syskonkänslor för honom???!!! Hur ska man hitta en röd tråd i detta liksom, när det hela tiden växlar! Påminner mig om en amerikansk bok som har titeln "I hate you, don't leave me!". En talande titel om hur otroligt snurrigt det kan va. Har ni läst den?

För mig är hösten lite deppig men våren nästan värre, pga alla krav på att man då måste vara kär, smal och lycklig....vet inte vad som är värst hahahah.... Tungan ute

Inlägg 470: Hej och välkommen! Jo, en konstant oro runt att bli lämnad är typiskt för BD. Har du berättat om detta för han? Vet han att du är livrädd? Det är svårt för andra att förstå ibland, precis som vi kanske inte förstår andra "besvär" fullt ut, t.ex. att människor kan va rädda för spindlar, eller har torgskräck eller annat. Det är lätt att inbilla sig att personer vill lämna en, och det känns lika verkligt varje gång!

För 3 dar sen svarade inte min pojkvän (känns dubbelt att skriva pojkvän med! Haha!) på sms på 25 min. Jag fick panik på riktigt! Helt otroligt hur en vuxen människa kan freaka ur så, men jag blev helt tom i huvet av skräck och ringde han 4 ggr och skickade 3 sms till på de 25 minutrarna. Paniken tog över mig helt! Va säker på att han skitit i mig. MEN han var ute i skogen och joggade och hade ej mobilen med sig, stackars människa. Haha... Så när han väl ringde var jag så upp och ner att jag iskallt sa att jag hatade honom och aldrig skulle förlåta honom...freaked out eller vad liksom??!! Hahhaah.....
    Haha skrattar när jag läser ditt sista stycke, kan inte ens räkna alla gångerna jag gjort exakt samma sak. Blivit så extremt arg över att killen inte svarar direkt så då gör jag slut. För i mina tankar är det ju självklart att han varit otrogen om han inte svarar i telefonen alltid. Tänk så bissart det måste vara ur killens perspektiv, att vara tillsammans med någon som reagerar så. Jag hade blivit rädd om en kille var sån mot mig.

Det "roliga" med detta beteendet är att jag som tonåring hade noll självinsikt, jag trodde på fullt allvar att det var fel på alla andra runt omkring mig. Att killarna faktiskt förtjänade att jag betedde mig som jag gjorde, för de gjorde ju alltid fel. Nu har jag fått äta upp de orden.

Jag har inte läst den boken än, men jag tänker även på Pinks låt, "please dont leave me". Min vän skrattade när hon hörde den och sa att det var mig Pink sjöng om.
  • Anonym (under utredning)

Gud så skönt att läsa era berättelser.
    För precis som ni skriver, så får jag för mig att han inte vill ha mig, fast han skrivit ett sms där han klart och tydligt skrivit "du vet att jag vill ha dig" och senast jag ville göra slut, bara för ett par dagar sedan, så orkade han nog inte med mig på en stund, han försvann från MSN och kom inte tilbaka.
    Då fick jag spel och messade att det var slut.
    Han återkom senare och skrev. "snälla Sara, måste du vara så drastisk?"
    "Jag saknar dig massor, men just idag var jag så trött och orkade inte ses"

Men då svänger jag igen, fan fan fan vad dum jag är mot honom, han förtjänar bättre. Och så vill jag avsluta igen, för hans skull.
    Och just som någon skrev, det pågår en kamp i huvudet med 100 olika argument för eller emot honom.
    Jag hittar "bevis" överallt. Han bedrar mig....eller?

Jag VILL behålla honom. Jag vet ju det.
    Men hur fan ska jag klara ut alla demoner i huvudet?

• Anonym (Bea)
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-07 16:10:47 följande:
    Bea: Du är väl sambo? Starkt jobbat... Hur fungerar det, är det svårt att bo ihop med dessa växlingar jämt?

Jag är i stort sett övertygad om att jag aldrig kommer att kunna bo sambo, även om jag vill....jag måste liksom ha min frizon och kunna dra mig undan när jag mår dåligt...hm...men så synd....
    Det stämmer, jag är sambo. Den här underbara killen som är helt fantastisk med mina "problem", honom har jag bara varit tillsammans med i 15 månader nu. Bott ihop sen årsskiftet ungefär.
    Vi träffades på internet, och vi pratade väldigt mycket innan vi träffades, och det tog ett tag innan det blev vi. Men redan då berättade jag om att jag har depressioner, medicinerar och inte alltid mår så bra ändå. Han sa sig vara stark och fixa det, han hade erfarenhet av vänner som mått mycket dåligt.
    Men i ärlighetens namn så hade han ingen aning om vad han gav sig in på!

I somras så bröt vi upp, han gjorde slut faktiskt, efter en mycket rörig period mellan oss med mycket bråk och problem i allt som vi gjorde. Han ledsnade helt enkelt! Och jag förstår honom, det gör jag verkligen.
    Efter några timmar så pratade vi i telefon, jag förklarade samtidigt som jag grät att jag verkligen inte vill det här, jag vill vara med honom osv. Han blev ledsen också.
    Senare på natten kunde han inte sova tydligen och sms-ade mig (jag sov då hos en kompis), jag svarade och vi sms-ade lite. Han gick med på att träffas dagen efter och prata, så han hämtade mig hos kompisen.
    Vi pratade massor (vi hade även andra problem utifrån då som påverkade oss, han hade en "tjejkompis" som typ var kär i honom som ville ha honom och försökte övertala honom att bryta med mig och ta henne istället - dom hade även haft en hel del kontakt via sms/chatt och mycket flirtande en period) och han hade kvällen innan insett att han faktiskt inte vill leva utan mig.

Och den natten gjorde susen för honom eller vad man ska säga, då insåg han att det inte var såhär han ville ha det, han ville somna bredvid mig och ha mig nära. Bara då mår han bra, trots att vi har ett lite underligt förhållande med lite berg och dalbana såklart.

Men, när jag blir ledsen så håller han om mig. När jag säger att han förtjänar mycket bättre än mig så håller han inte med mig, "jag har ju det bästa". Och han säger gång på gång när det blir såhär, "jag skulle inte hålla på såhär med dig om jag inte tyckte du var värd det, om jag inte var verkligen säker på att det är dig jag vill vara med. Då hade jag inte stått ut och kämpat så mycket för oss!"

Så ja, vi har många svängar, men det går också i perioder, kan vara bra länge och sen kan det bli en svacka och då blir det fel ett tag.

Jag är så fruktansvärt tacksam för att ha träffat den här killen som är så klok, lugn och trygg. Han ger mig ett lugn som inte någon har gjort tidigare. Han har tagit både mig och min dotter till sig på ett sätt som är enormt!

Nu blev det här ett jättelångt inlägg, som svar på en kort fråga.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 19:25:44 följande:
    Gud så skönt att läsa era berättelser.
    För precis som ni skriver, så får jag för mig att han inte vill ha mig, fast han skrivit ett sms där han klart och tydligt skrivit "du vet att jag vill ha dig" och senast jag ville göra slut, bara för ett par dagar sedan, så orkade han nog inte med mig på en stund, han försvann från MSN och kom inte tilbaka.
    Då fick jag spel och messade att det var slut.
    Han återkom senare och skrev. "snälla Sara, måste du vara så drastisk?"
    "Jag saknar dig massor, men just idag var jag så trött och orkade inte ses"

Men då svänger jag igen, fan fan fan vad dum jag är mot honom, han förtjänar bättre. Och så vill jag avsluta igen, för hans skull.
    Och just som någon skrev, det pågår en kamp i huvudet med 100 olika argument för eller emot honom.
    Jag hittar "bevis" överallt. Han bedrar mig....eller?

Jag VILL behålla honom. Jag vet ju det.
    Men hur fan ska jag klara ut alla demoner i huvudet?
    Du måste försöka hitta andra sätt att hantera känslorna. Du vet att du är impulsiv och inte alltid reagerar som man bör, så försök att hålla tillbaka. Det är svårt jag vet! Kanske kan du skriva ner dina känslor innan du tar upp dom med honom när du är arg. Du hinner tänka efter och sortera tankarna lite. Försök se objektivt på situationen. Det som du är arg över, tänk om det var din vännina och hennes kille det gällde. Hade du tyckt att det var rätt av henne att bli arg på killen då?

Man får försöka hitta små knep för att få ordning på det.

Killen verkar ändå vara förstående. Jag tror att det är viktigt att du är ärlig med hur du fungerar. Så att han vet att även om du skriker "jag hatar dig, det är slut nu!" i stundens hetta så ska han veta att du inte menar det. Det blir lättare att stå ut med svägningarna då, och han får en chans att hitta sätt att hantera det på.

Det är en intressant problematik samtidigt. Jag är fascinerad, för jag måste nu lära mig att vara "normal", och det är en helt annan värld för mig. Det känns så konstigt att inte reagera med full styrka på känslorna, jag tror alltid att jag är en mes som blir utnyttjad om jag inte reagerar med ilska och lämnar killen när han gör fel. Så detta är tufft för mig att försöka omprogrammera min egen hjärna.

Det som faktiskt hjälpt mig mest var att träffa en kille som var exakt likadan som mig. Det gjorde att jag fick upp ögonen för mitt eget beteende. Jag tänkte hela tiden om den killen att han var ju helt galen! Och sjuk i huvudet för att han reagerade som han gjorde. Han gjorde slut för att jag inte svarade i telefonennär jag jobbade. Sen insåg jag, att det är precis sån som jag är. Och det var sjukt jobbigt att befinna sig på andra sidan plötsligt! Jag har bara haft förståelse för mina egna känslor, och inte kunnat sätta mig in i hur jobbigt det är för min partner. Därför anstränger jag mig mer nu för att faktiskt skärpa mig. OK han svarade inte i telefonen på 10 min nu. Men han måste inte vara otrogen för det. Ibland händer det att jag inte svarar. Är jag otrogen då? Nej. Så varför skulle han vara det? Och visst, kanske ÄR han det, men det kommer jag inte få veta säkert ändå. Jag försöker resonera med mig själv för att släppa kontrollbehovet. Men gud vad svårt det är!.
  • Anonym (Bea)
    Blomman

Vet du vad, jag tror absolut att du kan bli sambo och ha det bra i framtiden! Det gäller att få en viss stabilitet i sig själv, och hitta den personen som kan stå ut med dig och dina egenheter. För det är det dom måste göra med oss, faktiskt även om det låter hårt, men dom måste stå ut och älska oss ändå.

Och egen tid och utrymme, det får man se till att man får även i sin relation. Jag är mera åt det andra hållet, jag vill gärna vara med min kille så mkt som det går. Så här är det han som går iväg till sin dator i andra rummet och spelar lite spel och pratar med sina vänner på kvällen, och då blir jag "ensam" ändå. Och det är rätt skönt, men ibland känns det ju tomt även om vi är i samma lägenhet.

Jag tror att vi ska vara öppna med hur vi är, för det ger mera möjlighet till förståelse från våran omgivning.

Jag vet inte, hur det är för er andra, men just detta "upp och ner", bortstötandet osv det sker bara mellan mig och min partner.
    Mina vänner kan jag ta "irl-avstånd" ifrån i perioder, men dom märker inte av min ostabilitet när vi umgås.
  • Anonym (under utredning)
    Anonym skrev 2010-11-07 20:57:51 följande:
    Du måste försöka hitta andra sätt att hantera känslorna. Du vet att du är impulsiv och inte alltid reagerar som man bör, så försök att hålla tillbaka. Det är svårt jag vet! Kanske kan du skriva ner dina känslor innan du tar upp dom med honom när du är arg. Du hinner tänka efter och sortera tankarna lite. Försök se objektivt på situationen. Det som du är arg över, tänk om det var din vännina och hennes kille det gällde. Hade du tyckt att det var rätt av henne att bli arg på killen då?

Man får försöka hitta små knep för att få ordning på det.

Killen verkar ändå vara förstående. Jag tror att det är viktigt att du är ärlig med hur du fungerar. Så att han vet att även om du skriker "jag hatar dig, det är slut nu!" i stundens hetta så ska han veta att du inte menar det. Det blir lättare att stå ut med svägningarna då, och han får en chans att hitta sätt att hantera det på.

Det är en intressant problematik samtidigt. Jag är fascinerad, för jag måste nu lära mig att vara "normal", och det är en helt annan värld för mig. Det känns så konstigt att inte reagera med full styrka på känslorna, jag tror alltid att jag är en mes som blir utnyttjad om jag inte reagerar med ilska och lämnar killen när han gör fel. Så detta är tufft för mig att försöka omprogrammera min egen hjärna.

Det som faktiskt hjälpt mig mest var att träffa en kille som var exakt likadan som mig. Det gjorde att jag fick upp ögonen för mitt eget beteende. Jag tänkte hela tiden om den killen att han var ju helt galen! Och sjuk i huvudet för att han reagerade som han gjorde. Han gjorde slut för att jag inte svarade i telefonennär jag jobbade. Sen insåg jag, att det är precis sån som jag är. Och det var sjukt jobbigt att befinna sig på andra sidan plötsligt! Jag har bara haft förståelse för mina egna känslor, och inte kunnat sätta mig in i hur jobbigt det är för min partner. Därför anstränger jag mig mer nu för att faktiskt skärpa mig. OK han svarade inte i telefonen på 10 min nu. Men han måste inte vara otrogen för det. Ibland händer det att jag inte svarar. Är jag otrogen då? Nej. Så varför skulle han vara det? Och visst, kanske ÄR han det, men det kommer jag inte få veta säkert ändå. Jag försöker resonera med mig själv för att släppa kontrollbehovet. Men gud vad svårt det är!.
    Mitt stora problem är ju att jag inte litar på honom, jag söker efter bevis för att han ska ha varit otrogen.
    Jag reagerar hårt på att han inte vill berätta om mig för någon.
    Men eftersom jag svängt så myvket kan det ju bero på det, han vill veta att vi är på riktigt innan han presenterar mig.
    Men det äter upp mig. Jag kollar hans vänlista på msn, massa tjejer. Jag snokar i hans lådor och hittade kondomer i hans jacka.
    Men det betyder ju inget, komdomerna såg gamla ut och jag vet ju att han haft andra innan mig.

Hela tiden far det i mitt huvud.
    Tänk om han bedrar mig, jag VET att han bedrar mig, jag låter mig luras, gud så dum jag är som stannar.

Jag vet  ju inget, förutom det han säger.
    Att han tycker om mig och att han vill ha och vill vara med mig.

Jobbig balans att trycka bort det som jag vet är sjukt i mina tankar.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 21:13:39 följande:
    Mitt stora problem är ju att jag inte litar på honom, jag söker efter bevis för att han ska ha varit otrogen.
    Jag reagerar hårt på att han inte vill berätta om mig för någon.
    Men eftersom jag svängt så myvket kan det ju bero på det, han vill veta att vi är på riktigt innan han presenterar mig.
    Men det äter upp mig. Jag kollar hans vänlista på msn, massa tjejer. Jag snokar i hans lådor och hittade kondomer i hans jacka.
    Men det betyder ju inget, komdomerna såg gamla ut och jag vet ju att han haft andra innan mig.

Hela tiden far det i mitt huvud.
    Tänk om han bedrar mig, jag VET att han bedrar mig, jag låter mig luras, gud så dum jag är som stannar.

Jag vet  ju inget, förutom det han säger.
    Att han tycker om mig och att han vill ha och vill vara med mig.

Jobbig balans att trycka bort det som jag vet är sjukt i mina tankar.
    Jag förstår hur du menar, och även hur du känner.
    Jag har blivit sviken flera gånger i förhållanden, då killen varit otrogen på olika sätt flera gånger. Det sätter sina spår såklart, och är man dessutom "som oss" så blir man ju ännu mera påverkad i framtiden i kommande relationer.

Jag vet inte vad jag ska säga till dig om just den biten, mer än att jag verkligen hoppas att du får mera tillit till honom och att även han "visar upp" dig så du kan känna dig tryggare med att han verkligen menar att han vill vara med dig!
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?