Anonym skrev 2011-05-27 23:25:32 följande:
Jag har alltid bett om ursäkt efter mina utbrott. för jag vet ju att jag tänker fel och överreagerar. Så tänkte att det alltid var så.
. Ibland har vi rätt i våra känslor också.
Känslorna är varken rätt eller fel -dom bara ÄR... ;) som jag fått lära mig i DBT:n. Enligt Marsch Linehan -som skapat DBT:n - så är vi med borderline emotionellt sårbara biologiskt -dvs vi reagerar mycket kraftigt åt båda hållena. Känner ni igen er ? Jag gör det.
För mig handlar det inte om att "jag tänker fel och överreagerar" - det får stå för invaliderande personer i omgivningen som inte kan sätta sig in i min problematik. De saker jag gör, de gör jag för att överleva! MEN -de saker jag gör skapar ofta mer problem och kaos i mitt liv - alltså är jag behjälpt av att kunna stanna upp och handla på ett sätt som gör att mitt liv blir bättre långsiktigt- det har blivit mitt rättesnöre... ngt jag försöker tänka på i allt jag gör.
Jag har tidigare alltid handlat på känslorna som uppstått- och det har i mitt liv visat sig inte vara särskilt långsiktigt positivt... Så nu försöker jag tillåta känslorna som uppstår, identifiera dom, inte döma eller värdera dom utan bara låta dom vara som dom är. Sedan tittar jag på situationen- vad skulle vara långsiktigt bra för mig och mitt liv i enlighet med de värderingar jag har? Visst låter det flum... Lite- men jag känner mig levande!
Anonym (har jag?) skrev 2011-05-27 23:09:18 följande:
och så fick man ett utbrott igen. jag som var så duktig!
mest jag med min paranoia och vilda tankar. men också hans extrema ovilja att (enligt mig) kommunicera och se saken på mitt sätt.
misstag från min sida. försökte lugna mig och ta en paus. funka inte. sedan hör jag att gubbjäveln snarkar. och det betyder ju att han inte älskar mig o skiter i mg. *suckar*
fan vad jobbigt det är att vara såhär..
Jag tycker att du skall ge dig själv en klapp på axeln för att du försökte lugna dig, att du identifierade situationen som en som håller på att glida åt ett icke konstruktivt håll. Se det som en möjlighet att träna dina färdigheter.... Även om man just för stunden känner att man inte nådde ända fram - så har man försökt och då har man ändrat på något och det är jättepositivt :)
När jag får lindriga jobbiga tankar, obehagliga känslor så gör jag en övning som kallas tanketåget. Jag tittar på mina känslor, tankar, impulser, kroppsförnimmelser, och lastar dom i vagnar som jag ser åka förbi. Allt för att få distans mellan mitt jag och allt det här surret. När jag skapar distans, låter allt vara som det är utan att värdera eller döma - så får jag större frihet att handla. Jag styrs inte längre av allt det här "surret". Då kan jag göra sådant som är långsiktigt positivt för mig!
Oavsett hur man jobbar, så finns alla känslor kvar - all skam, skuld smärta osv kommer alltid att vara med mig - men styrs inte av dom känslorna - jag noterar dom och sedan kan jag handla utifrån vad som verkar vettigt.