Anonym (Jag också??) skrev 2011-06-03 21:48:09 följande:
Tack.

Jag upplever också att det är så svårt att få andra att förstå hur man känner och reagerar! Det var en overklig känsla när jag började träffa min terapeut, att faktiskt sitta och prata med någon som förstår en och som man inte behöver anstränga sig extremt för att nå fram till.
Jag är i dagsläget sjukskriven och har varit det en längre tid nu. Det hände många saker på kort tid och till slut blev allt för mycket. Sen har jag haft den här svårigheten sedan barnsben men aldrig fått hjälp eftersom jag varit välfungerande och lyckats hålla fasad och allting på insidan, förutom när det kom till relationer.
Men jag kan fortfarande inte förklara för vänner varför jag är sjukskriven. Eller några förstår. Men för inte länge sedan så blev jag ifrågasatt av en vän. Hon upplevde mig som glad och pigg och förstår inte att jag bara visar henne det jag tror att hon vill se och det jag kan dela med mig av. De stunder som jag mår riktigt dåligt, då är jag i min ensamhet. Och jag kan pendla från att vara glad, gå och sjunga till musik och känna att livet är ganska bra (när jag lyckas förtränga tillvaron) till att sedan hamna i botten en timma senare bara för att jag får ett mail som inte innehåller "rätt saker" eller för att jag inte fått något mail alls. Då känner jag mig genast värdelös och jag blir fruktansvärt pessimistisk. Från det ena sinnesläget till det andra på hur kort tid som helst.
Hur funkar det för dig då?
Jag hade gjort allt för att också vara sjukskriven nu. Ska börja nytt jobb snart och har sån ångest inför det, för just nu har jag en väldigt dålig period och tanken på att gå dit bland en massa nya människor och hålla masken inför dom... Det känns omöjligt. Jag har inte krafterna. När jag mår dåligt så vill jag bara få göra det ifred.
Jag har två långa sjukskrivningar bakom mig. Många tycker att det är dåligt att vara sjukskriven för depresioner, att man bara blir värre, men det var så välbehövligt! Jag fick återhämta mig och samla styrka i min egen takt. Man måste lägga energin på det, vilket är svårt när man samtidigt måste hänga med i det vanliga livet. Läkarna såg mig säkert som hopplöst fall som bara fick förlängt och förlängt. Men båda gångerna har jag själv en dag bara sagt till dom att nu är jag redo att gå tillbaka. Och klarat mig flera år utan att rasa då. Så sjukskrivningar är inte alltid av ondo. Visst blev jag lat och inaktiv, men man kommer igen när man är redo. Jag hatar att man har den pressen från livet. Att man MÅSTE jobba, MÅSTE laga mat, MÅSTE betala räkningar. Varför kan man inte bara få vara? Varför kan inte DET vara en rättighet? Nej, jag är inte en lat parasit, jag är bara inte så levnadsglad och känner att livet är ett straff som man bara sitter av. Försöker få tiden att gå så fort som möjligt bara.
Mitt humör kan också pendla. Ibland utan orsak. De senaste dagarna har jag varit helt gråtfärdig på morgonen.Så fort någon sa något så grät jag. Gick ut en runda med hunden och bara grät i en timme.. Sen mådde jag bra tills på kvällen. Då kommer ångesten. Har inte sovit på flera nätter pga ångesten. Livet känns så mycket mer skrämmande på natten av någon anledning. Även när jag är glad så krävs det extremt lite för att göra mig hysteriskt ledsen. T.ex att killen inte ringt på hela dagen. Löjligt men sant.
En vän skrev detta till mig idag på FB som jag ska försöka ha i åtanke när jag börjar vela i min relation
"Never say goodbye when you still want to try,
Never give up when you still feel you can take it,
Never say you don’t love a person when you can’t let go"
Det verkar så lätt när man läser det, men ack så svårt i verkligheten. Men ska ha det på en lapp framför datorn.

Måste påminna mig själv om att inte göra slut om jag verkligen inte menar det, för risken finns att killen faktiskt går vidare då. Jag gör slut tusen gånger och förväntar mig att killen jag är med ska jaga mig och be mig komma tillbaka. När någon kille inte gjort det, då blir jag arg och tycker att han är ett svin och kontaktar så klart honom för att berätta detta också.