• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (HELVETE) skrev 2011-07-07 07:26:27 följande:
    Rubriken lyder hur fungerar ni i relationer?

Jag har ett förhållande på 18 år bakom mig, som avslutades för drygt ett år sen. Det var en enda lång cirkus.

För fem månader sen träffade jag vad jag trodde, och fortfarande tror, var min livs stora kärlek.
    För nio timmar sen, igår kväll, så bestämde vi att gå skilda vägar, på hennes initiativ.
    Enda egentliga anledningen att jag inte försökte övertala henne, vilket jag tror jag hae lyckats med, är att jag inte vill utsätta henne mer för mig.

Jag orkar inte prata om det nu, men tänker skriva igen i den här tråden ikväll, för just nu känner jag mig så tom, övergiven och vedervärdig.

Stackar människa. Hon har ett hjärta av guld. Hon beskriver mig som den första man hon var kär i på riktigt.
    Det hon varit med om på den korta tiden med mig, ska det få prägla hur hon ser på hur det är att vara kär.

Och jag, min arma jävel. Hur ska jag nånsin våga släppa in någon i mitt allra innersta igen?
    Inte för min egen skull, utan för hennes. Ska fler behöva vara med om samma förbannade jävla helvete?

Känner mig så tom, så tom, så tom. Nåt så otroligt tom. Orkar inte gråta, inte skratta. Det tragiska är att den värsta ångesten försvann när hon ville bryta. Kvar finns fortfarande en ångest, men mer på en hanterbar nivå. En molande känsla i magen, och ett lätt illamående som går och kommer. Allt är så sjukt så det går inte uttrycka skiten i ord.

Jag tycker inte synd om mig själv. Inte det minsta. Jag tycker synd om henne. Denna underbara flicka, med en ängels vita vingar. Vad hade hon gjort för ont för att hennes väg skulle korsas med min?

Fick man välja så avstod jag kärlek resten av livet. Klarar inte samma sak en gång till.
    Att gå igenom den här korta förälskelsen kan jämföras med att öppna upp skallbenet, stoppa ner en elvisp och köra på högsta effekt oavbrutet.

Var lite skönt att få skriva av sig lite. Men gud i himlen vad jag saknar henne. Nu är tårarna väldigt nära.
    Stackars flicka, och behövt få detta som sin första 'riktiga' förälskelse.

Nu orkar jag inte skriva mer. Ska försöka gå in på detaljer ikväll, och beskriva hur jag, min patetiska jävel, fungerar i relationer. Har en precis färskt i minnet som jag kan återberätta sen. Fy fan!!
    Vi är nog många i tråden som delar dessa känslor. Och jag känner definitivt igen det du skriver, att den värsta ångesten försvann när det tog slut, trots att du fortfarande mår dåligt. Att vara så här, det är som en förbannelse... Känns som att man är dömd till ett liv utan kärlek.
  • creejzey

Jag har läst en hel del i den här tråden.

och jag undrar, hur aktar man sig för att hamna i ett förhållande med någon som har borderline? Kan man känna igen någon som har borderline innan man går in i en sån relation. För jag gissar på att den är svår att ta sig ur.

Finns det tecken på att den här personen har borderline håll dig borta?

• Anonym
    creejzey skrev 2011-07-07 22:24:02 följande:
    Jag har läst en hel del i den här tråden.

och jag undrar, hur aktar man sig för att hamna i ett förhållande med någon som har borderline? Kan man känna igen någon som har borderline innan man går in i en sån relation. För jag gissar på att den är svår att ta sig ur.

Finns det tecken på att den här personen har borderline håll dig borta?
    Om du inte känner personen sedan innan så bir det svårt. Jag är otroligt charmig och killar faller väldigt ofta för mig. Vänner ser inte alls mycket av min dåliga sida. Det visar sig inte förrän man faktiskt etablerat en relation av något slag. Vänskapsrelationer brukar vara för ytliga för att det ska trigga mig, men ibland kan enstaka vänner komma för nära och då drar jag mig undan ett par veckor. I övrigt är det bara killar jag får känslor för som kan komma nära nog för att skapa problem.

De första tecknena jag visar är väl svartsjuka. Ogrundad svartsjuka. Det krävs en liten sak för att jag ska tända till, och målar upp ett scenarie i huvudet som inte alls är verklighetsförankrat. Jag blir impulsiv och agerar på alla dessa känslor också. Det leder till att jag gör slut, gång på gång, och killen fattar inte vad jag håller på med. Sen när det är slut vill jag ha tillbaka honom. Men det dröjer inte länge förrän jag gör slut igen. Det blir en känslomässig berg-och dalbana att leva med en sån person. Du kanske har läst om hur en del av oss blir helt galna endast av att killen inte svarar direkt när man ringer. Att man direkt kopplar det till otrohet, och är så säker på sin sak att man inte ens frågar honom utan direkt skickar ett sms där man ber honom dra åt helvete. Sånt är iallafall typiskt mig. Men som sagt, ibörjan framstår jag som den perfekta flikvännen.
  • Anonym (har jag?)

ja för då kan ju alla med borderline dö ensamma i en grotta... toppen! då slipper man fler människor med sån här skräpig personlighet ifall det är genetiskt!
    alla perfekta människor kan leva i sin skyddsbubbla och tro att de minsann är felfria..

• Anonym (anhörig)

Förlåt om jag skriver i tråden trots att den inte är för anhöriga. Min man har fått diagnosen. Efter 15 år tillsammans inser jag att han levt sitt liv utanför vår relation, och att det varit mycket lögner och svek från hans sida. Hur har ni det när det gäller ärlighet och trohet?
    Som ni beskriver det känner jag mig som anhörig helt krossad. Det finns inget kvar av den jag var. Jag har ingen tillit kvar till andra människor och jag har inga framtidsdrömmar. Jag känner mig så korkad, värdelös och förbrukad.
    Vad är borderline i hans beteende och vad är annat? Det verkar som sveken mest varit när vi "haft det bra". Jag har inte anat något för han har alltid behandlat mig samma, även om han haft svackor. De svackor jag sett har mer varit destruktivitet med mat, hot om självmord, vårdslöshet i trafik, spelmissbruk, arbetsoförmåga och svårigheter att lita på vänner och familj. Jag upplever det som att han varit fixerad vid mig, men ändå sysslat med allt annat vid sidan av. Det svåraste att begripa är alla lögner. Hur orkar man hålla igång dem? När jag läser vad  ni skriver känner jag inte alls igen det med osanningar, ni verkar vara mycket ärliga i era relationer?
    Tacksam om någon orkar svara.

• Anonym
    Anonym (har jag?) skrev 2011-07-07 22:31:42 följande:
    ja för då kan ju alla med borderline dö ensamma i en grotta... toppen! då slipper man fler människor med sån här skräpig personlighet ifall det är genetiskt!
    alla perfekta människor kan leva i sin skyddsbubbla och tro att de minsann är felfria..
    Oj vad bitter du var idag! Perfekta människor är tråkiga! Jag kan tycka det är jätteintressant med annorlunda personer som har psykiska problem av olika slag. Och vet att många andra också tycker det eftersom de trots allt stannar när jag berättar om mina problem. Visserligen tror de alltid jag överdriver, och sticker när de ser verkligheten. Däremot är det inte lika intressant att själv leva i det. Jag har haft så mycket självmordstankar under mitt liv pga detta. För jag insett att jag aldrig kommer kunna ha en normal relation. Men så är det inte för alla. Vissa gör fler framsteg än andra i terapi.
  • Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:33:32 följande:
    Förlåt om jag skriver i tråden trots att den inte är för anhöriga. Min man har fått diagnosen. Efter 15 år tillsammans inser jag att han levt sitt liv utanför vår relation, och att det varit mycket lögner och svek från hans sida. Hur har ni det när det gäller ärlighet och trohet?
    Som ni beskriver det känner jag mig som anhörig helt krossad. Det finns inget kvar av den jag var. Jag har ingen tillit kvar till andra människor och jag har inga framtidsdrömmar. Jag känner mig så korkad, värdelös och förbrukad.
    Vad är borderline i hans beteende och vad är annat? Det verkar som sveken mest varit när vi "haft det bra". Jag har inte anat något för han har alltid behandlat mig samma, även om han haft svackor. De svackor jag sett har mer varit destruktivitet med mat, hot om självmord, vårdslöshet i trafik, spelmissbruk, arbetsoförmåga och svårigheter att lita på vänner och familj. Jag upplever det som att han varit fixerad vid mig, men ändå sysslat med allt annat vid sidan av. Det svåraste att begripa är alla lögner. Hur orkar man hålla igång dem? När jag läser vad  ni skriver känner jag inte alls igen det med osanningar, ni verkar vara mycket ärliga i era relationer?
    Jag är alltid trogen och FÖR ärlig. Men tror inte det är just ett borderlinedrag utan ett vanligt personlighetsdrag som skiljer sig från person till person.

På ett sätt kan jag tänka att otroheten är något han sysslar med för att förstöra för sig själv. När ni har det bra så känner han att han inte förtjänar att må bra så han förstör sin egen lycka genom att göra något dumt. Det är väl främst i de avseendena som jag kan koppla agerandet till borderline iallafall.

Jag blir ledsen av att läsa hur du mår. Istället för en trasig människa i relationen så har det blivit två. Och jag vill bara säga åt dig att tänka på dig själv och sticka. Men samtidigt blir det som att säga som anonym ovan skriver, att vi borderlines borde stänga in oss i en grotta för att skona omvärlden. Vi får välja bort kärlek och närhet för att inte förstöra för andra. Usch vad orättvist...

Du skriver att han har svackor. Och visst har man det, men mitt borderlinetänkande finns alltid närvarande mer eller mindre. Är han helt normal i perioder?
  • Anonym (har jag?)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:36:21 följande:
    Oj vad bitter du var idag! Perfekta människor är tråkiga! Jag kan tycka det är jätteintressant med annorlunda personer som har psykiska problem av olika slag. Och vet att många andra också tycker det eftersom de trots allt stannar när jag berättar om mina problem. Visserligen tror de alltid jag överdriver, och sticker när de ser verkligheten. Däremot är det inte lika intressant att själv leva i det. Jag har haft så mycket självmordstankar under mitt liv pga detta. För jag insett att jag aldrig kommer kunna ha en normal relation. Men så är det inte för alla. Vissa gör fler framsteg än andra i terapi.
    hehe jo. ilsknar ju till direkt när jag ser något som enligt mig är "korkat" hahaha. 
    vass tunga, något som ingår i borderline? dock fungerar den inte vid alla tillfällen. TYVÄRR. 
    du skriver ju att man kan göra framsteg tex. men denna cressjy vill bara undvika bordelinerare som pesten. då tycker jag denne kan göra mig en tjänst och försvinna med sina "likar". 
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:41:11 följande:
    Jag är alltid trogen och FÖR ärlig. Men tror inte det är just ett borderlinedrag utan ett vanligt personlighetsdrag som skiljer sig från person till person.

På ett sätt kan jag tänka att otroheten är något han sysslar med för att förstöra för sig själv. När ni har det bra så känner han att han inte förtjänar att må bra så han förstör sin egen lycka genom att göra något dumt. Det är väl främst i de avseendena som jag kan koppla agerandet till borderline iallafall.

Jag blir ledsen av att läsa hur du mår. Istället för en trasig människa i relationen så har det blivit två. Och jag vill bara säga åt dig att tänka på dig själv och sticka. Men samtidigt blir det som att säga som anonym ovan skriver, att vi borderlines borde stänga in oss i en grotta för att skona omvärlden. Vi får välja bort kärlek och närhet för att inte förstöra för andra. Usch vad orättvist...

Du skriver att han har svackor. Och visst har man det, men mitt borderlinetänkande finns alltid närvarande mer eller mindre. Är han helt normal i perioder?
    Tack för ditt stöd! Nej han är aldrig helt normal har jag förstått, men han har depressioner i perioder. Det är inte så konstigt med tanke på att han inte alls lever sitt liv enligt vad han säger är hans värderingar (och jag tror honom).
     Det är så lätt att känna att det är hat och manipulation som driver honom, otroheterna har ofta följt mig där jag varit i livet (arbete, yrke, hobby) så jag har inget kvar som inte har förpestats. Men jag tror inte det är ondska. Det måste vara något annat. Trots vad han gjort mig är han världens snällaste och finaste, också.
  • Anonym (har jag?)
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:33:32 följande:
    jag är 99% ärlig. i de svåraste perioder när jag varit rädd för att han ska vara otrogen, så är det faen jag som varit närmare det. hemskt. det jag fruktar gör jag mot honom. tyvärr.
    svårt att lite på folk. japp!
    destruktiv med mat. japp!
    överkonsumtion av tobak. druckit i ensamhet. inte kopiösa mängder eftersom jag inte ens dricker egentligen men bara för att vara destruktiv antar jag.  
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?