• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Disan

(huvudvärk): Jag förstår att det måste vara hur jobbigt som helst! Via psyk eller vc kan han få mediciner, stämningsstabiliserande brukar vara bra o ger (om de fungerar) ett jämnare humör. Varför vill han inte medicinera? Terapimässigt brukar man rekommendera DBT (googla för mer info) men en vanlig psykologsamtalskontakt kan också vara bra.

Försök att prata med honom (en dag/stund då han är glad) och få honom att förstå. Ta aldrig upp negativa saker när han inte är på topp.

• Nyctophilia

Disan: Numer då jag vet vad det beror på så är det lättare att hantera och även då han vet. För jag älskar honom innerligt, det vet jag ju. Att jag äter citalopram nu med vilket håller de värsta topparna och dalarna i schack. Provade att sluta en period och vips var jag där igen.
    Har barn och samma där, med medicinen har jag bättre tålamod och är mer stabil.
    Sen beror det på hur jag mår rent allmänt. Just nu känns det stressigt och oroande med en visstidsanställning att inte få veta NU om det blir fast, förlängt eller tack och adjö.

• ModestyB

Andra besöket för min pågående utredning imorgon, det känns jättebra!

Jag tror att man måste prata om problemen på ett sätt som tar fokus bort rån berörd person och utan pekpinnar. Tala inte om problemen som just problem, utan som en möjlighet att göra något riktigt bra genom att "vi kan kanske prova att göra såhär istället". Självförakt och låg självkänsla leder ota till kraftiga försvarsreaktioner som är bra att undvika så långt det är möjligt.

Ang. relationen till barnen. Personligen så har jag en mycket sund inställning till mitt föräldraskap. Jag har tålamod, är pedagogisk och jag älskar mina barn gränslöst och utan förbehåll. Jag är en jättebra mamma-och jag duger, även de dagar jag har sämre tålamod och humöret vibrerar i kroppen. MEN det kommer att bli svårare, när mina barn blir äldre och örstår att jag inte alltid handlar rationellt och framför allt så kommer dom att märka hur svårt deras pappa har det pga. mig. Det är just därför jag NU tar tag i mig själv och gör en utredning som ska leda till att jag år hjälp att hantera mina problem. Jag är en underbar människa på många sätt, men min gränslöshet då jag hanterar konflikter med min man ska inte överföras på barnen, det är INTE ok att lösa konlikter på mitt sätt. Jag måste göra om/göra rätt innan det blir ett problem. Bli en bättre förebild när det kommer till konflikthantering helt enkelt. Resten gör jag (ursäkta min blygsamhet) förbaskat bra.

• Anonym
    ModestyB skrev 2011-07-14 19:10:47 följande:
    Andra besöket för min pågående utredning imorgon, det känns jättebra!

Jag tror att man måste prata om problemen på ett sätt som tar fokus bort rån berörd person och utan pekpinnar. Tala inte om problemen som just problem, utan som en möjlighet att göra något riktigt bra genom att "vi kan kanske prova att göra såhär istället". Självförakt och låg självkänsla leder ota till kraftiga försvarsreaktioner som är bra att undvika så långt det är möjligt.

Ang. relationen till barnen. Personligen så har jag en mycket sund inställning till mitt föräldraskap. Jag har tålamod, är pedagogisk och jag älskar mina barn gränslöst och utan förbehåll. Jag är en jättebra mamma-och jag duger, även de dagar jag har sämre tålamod och humöret vibrerar i kroppen. MEN det kommer att bli svårare, när mina barn blir äldre och örstår att jag inte alltid handlar rationellt och framför allt så kommer dom att märka hur svårt deras pappa har det pga. mig. Det är just därför jag NU tar tag i mig själv och gör en utredning som ska leda till att jag år hjälp att hantera mina problem. Jag är en underbar människa på många sätt, men min gränslöshet då jag hanterar konflikter med min man ska inte överföras på barnen, det är INTE ok att lösa konlikter på mitt sätt. Jag måste göra om/göra rätt innan det blir ett problem. Bli en bättre förebild när det kommer till konflikthantering helt enkelt. Resten gör jag (ursäkta min blygsamhet) förbaskat bra.
    Tror att det är lättare med barn för man vet att de iallafall inte kommer lämna en. Lättare att våga älska på  riktigt då. Jättebra att du kämpar med detta för dina barns skull. Det är på ett sätt bra för vi skulle aldrig vilja utsätta våra barn för detta vi lever med, och då måste man verkligen kämpa för att inte "förstöra" dom också.
  • Disan

Jag pallar inte att älska mina barn... Ibland (har hänt ngr få gånger) gråter jag för att det känns som att jag inte älskar dem för att jag bara är rädd.. Men jag vet inte eg vad som är fel.

• Anonym
    Disan skrev 2011-07-14 19:45:25 följande:
    Jag pallar inte att älska mina barn... Ibland (har hänt ngr få gånger) gråter jag för att det känns som att jag inte älskar dem för att jag bara är rädd.. Men jag vet inte eg vad som är fel.
    Det är kanske en dum jämförelse, men jag har en hund som är mitt allt. Ibland älskar jag honom så mycket att jag blir rädd för hur det ska kännas när jag förlorar honom, för han kommer dö någon gång ju. Och då dör alla känslorna rakt av. Känner inget alls för honom. Egentligen på samma sätt som jag fungerar med partners. Kärleken finns ju där trots allt, du är förmodligen bara rädd för att känna den. Jag är också rädd att jag ska ha det problemet om jag får barn, men då kommer jag kämpa som en galning för att inte mina barn ska drabbas. Det är så svårt det här... Man vill ju aldrig att andra ska drabbas men man kan inte heller hjälpa hur man känner...
  • MYCHILD2007
    Disan skrev 2011-07-14 19:45:25 följande:
    Inte mer än vanlig irritation när dom är riktiga pain in the ass ;D

Känner kärlek till barnet 24/7. Har aldrig upplevt att jag inte älskar barnet. Däremot har det blivit så jobbigt vissa gånger att man känt "guuuud jag orkar inte".. men det gör ju alla föräldrar. Men det har liksom inte gått ut över barnet mer än att man fått se över så man inte jobbar allt för mycket och sliter ut sig. För då uppstår det väldigt mycket stress och dåligt mående.

har heller aldrig blivit så arg så jag slagit eller tagit hårt i barnet. Eller liknande.

Funkar konstigt nog väldigt bra med barnet. Det är också den enda stabila relationen jag har. Där jag faktiskt bryr mig om en människa riktigt innerligt och äkta. Den enda personen där mina känslor inte pendlar för. Konstigt det där. Men hon är mitt botmedel
  • Anonym (borderline)

Har borderline också.

Jag älskar mina barn jämt dock, visst kan jag bli less när de vänder till osv.
    Dock har jag jobbiga tvångstankar. Ex; kan ligga och vila när en tanke slår mig, mina barn åker bil med någon som krockar och dem dör. Sen mår jag asdåligt och kramar och pussar på dem hur länge som helst :P haha..

• Disan

Anonym med hund: Haha, gillar den jämförelsen! Har också haft hund o känner igen mig. Tyvärr brukar det sluta med hat o olika anledningar till att inte ha kvar dem.. Har väl insett nu att jag inte skall ha husdjur, ingen idè att försöka. Blir sååå kär o sedan pendlar det, blir arg, hatar o älskar om vartannat. Fan, det är lättare med pojkvännerna!

• Nyctophilia

Älskar med min son villkorslöst. Aldrig varit nån tvekan om det! Han är det finaste jag har!

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?