• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (har jag?) skrev 2011-07-07 22:44:54 följande:
    hehe jo. ilsknar ju till direkt när jag ser något som enligt mig är "korkat" hahaha. 
    vass tunga, något som ingår i borderline? dock fungerar den inte vid alla tillfällen. TYVÄRR. 
    du skriver ju att man kan göra framsteg tex. men denna cressjy vill bara undvika bordelinerare som pesten. då tycker jag denne kan göra mig en tjänst och försvinna med sina "likar". 
    Förstår din känsla, men förstår samtidigt att andra vill undvika såna som mig. Inte som vän, för jag är en bra vän. Men jag hade inte haft någon självinsikt om jag inte förstod att killar vill undvika att ha en relation med mig. För det är ett helvete att vara tillsammans med mig. Klart man vill undvika sånt. Hade själv inte velat vara tillsammans med någon som var som mig. Det är just det som är det tragiska. Och det gör mig så himla arg. Inte på såna som creeesy, utan på världen. För att jag blev som jag blev. För att jag aldrig kan få så simpla saker som en vanlig normal familj som de allra flesta andra lyckas få. Sånt som borde tillhöra livets självklarheter. Inte ens den lilla lyckan kan jag få.
  • Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:47:11 följande:
    Tack för ditt stöd! Nej han är aldrig helt normal har jag förstått, men han har depressioner i perioder. Det är inte så konstigt med tanke på att han inte alls lever sitt liv enligt vad han säger är hans värderingar (och jag tror honom).
     Det är så lätt att känna att det är hat och manipulation som driver honom, otroheterna har ofta följt mig där jag varit i livet (arbete, yrke, hobby) så jag har inget kvar som inte har förpestats. Men jag tror inte det är ondska. Det måste vara något annat. Trots vad han gjort mig är han världens snällaste och finaste, också.
    Jag tror inte heller det är ondska. Trots att jag kan agera hemskt så ser jag mig som en väldigt bra person. Jag har ett stort hjärta och är väldigt omtänksam. Men när jag blir sårad så agerar jag ut. Man skyddar sig själv. Och kanske är det just det han gör. Man menar inte att medvetet såra någon. Inte jag iallafall.

Har du pratat med honom om det någongång? Om han sjäkv har insikt i sina problem så kanske han kan prata ganska öppet om det. Även om det kanske kan vara svårt att sätta sig in i det han säger så blir det lite lättare att förstå om du vet motiven tills hans handlingar.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (har jag?) skrev 2011-07-07 22:48:19 följande:
    jag är 99% ärlig. i de svåraste perioder när jag varit rädd för att han ska vara otrogen, så är det faen jag som varit närmare det. hemskt. det jag fruktar gör jag mot honom. tyvärr.
    svårt att lite på folk. japp!
    destruktiv med mat. japp!
    överkonsumtion av tobak. druckit i ensamhet. inte kopiösa mängder eftersom jag inte ens dricker egentligen men bara för att vara destruktiv antar jag.  
    Det är så svårt att förstå vad ni går igenom! Jag kan ju välja bort sånt som jag vet jag inte mår bra av, jag kan välja att leva enligt mina värderingar. Jag känner i alla fall en djup medkänsla inför vad ni går igenom och jag är imponerad av ert mod!
  • Anonym (har jag?)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:49:17 följande:
    Förstår din känsla, men förstår samtidigt att andra vill undvika såna som mig. Inte som vän, för jag är en bra vän. Men jag hade inte haft någon självinsikt om jag inte förstod att killar vill undvika att ha en relation med mig. För det är ett helvete att vara tillsammans med mig. Klart man vill undvika sånt. Hade själv inte velat vara tillsammans med någon som var som mig. Det är just det som är det tragiska. Och det gör mig så himla arg. Inte på såna som creeesy, utan på världen. För att jag blev som jag blev. För att jag aldrig kan få så simpla saker som en vanlig normal familj som de allra flesta andra lyckas få. Sånt som borde tillhöra livets självklarheter. Inte ens den lilla lyckan kan jag få.

jo jag vet. tänkr också så att klart man har en självbevarelsedrift att få må bra och undvika "dåliga människor". men att bara sålla ur såna määniskor ur ens liv är inte snällt. medvetet se på en om denne har borderline och dra. avskyr bara att detta är fakta.
    men vi har väl också rätt till ett kärleksfullt liv?! cressjy får gärna bo under en sten tycker jag. men jag vill ha some love i mitt liv. med någon som accepterar mig! 
    nu är det för sent på kvällen för mig att fungera.  godnatt!

• Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:52:14 följande:
    Det är så svårt att förstå vad ni går igenom! Jag kan ju välja bort sånt som jag vet jag inte mår bra av, jag kan välja att leva enligt mina värderingar. Jag känner i alla fall en djup medkänsla inför vad ni går igenom och jag är imponerad av ert mod!
    Det var så himla fint skrivet av dig. Att du kan se det som mod att klara av att leva ett sådant liv. Så många ser en som svag och ynklig, men är man så svag så hade man aldrig klarat ens en dag i en borderlinepersons psyke.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:52:08 följande:
    Jag tror inte heller det är ondska. Trots att jag kan agera hemskt så ser jag mig som en väldigt bra person. Jag har ett stort hjärta och är väldigt omtänksam. Men när jag blir sårad så agerar jag ut. Man skyddar sig själv. Och kanske är det just det han gör. Man menar inte att medvetet såra någon. Inte jag iallafall.

Har du pratat med honom om det någongång? Om han sjäkv har insikt i sina problem så kanske han kan prata ganska öppet om det. Även om det kanske kan vara svårt att sätta sig in i det han säger så blir det lite lättare att förstå om du vet motiven tills hans handlingar.
    Han säger bara att han är dum i huvudet och ska ta livet av sig eller de han har legat med alternativt slår han sönder något och sticker. Det hade hjälpt så mycket och han i alla fall kunnat prata med mig! Jag förstår att det är mycket jag itne vet, allt jag vet är sånt jag snokat reda å så jag förstår att det är mycket som jag inte råkat snubbla över. Men det hade hjälpt så om han bara hade kunnat prata om det jag vet! Eller om hur han fungerar!
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:54:23 följande:
    Det var så himla fint skrivet av dig. Att du kan se det som mod att klara av att leva ett sådant liv. Så många ser en som svag och ynklig, men är man så svag så hade man aldrig klarat ens en dag i en borderlinepersons psyke.
    Skrattande
  • Anonym
    Anonym (har jag?) skrev 2011-07-07 22:53:11 följande:

jo jag vet. tänkr också så att klart man har en självbevarelsedrift att få må bra och undvika "dåliga människor". men att bara sålla ur såna määniskor ur ens liv är inte snällt. medvetet se på en om denne har borderline och dra. avskyr bara att detta är fakta.
    men vi har väl också rätt till ett kärleksfullt liv?! cressjy får gärna bo under en sten tycker jag. men jag vill ha some love i mitt liv. med någon som accepterar mig! 
    nu är det för sent på kvällen för mig att fungera.  godnatt!

Jo det vill vi nog alla här. Men det blir på vår partners bekostnad (iallafall i mitt fall). Vilket inte heller är rätt. Det är orättvist att vi inte får kärlek, men det är också orättvist att man sabbar för någon annan för det man själv vill ha. (Talar endast utifrån mig själv nu!Missunnar ingen av er kärlek, dessa orden är väl bara en del av mitt eget självförakt egentligen) Jag ser mig själv som sådan, att jag förstör andras liv. Kanske förväntas vi offra oss själva. Någon måste alltid lida verkar det som. Synd bara att det blev just vi.
  • Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:55:59 följande:
    Han säger bara att han är dum i huvudet och ska ta livet av sig eller de han har legat med alternativt slår han sönder något och sticker. Det hade hjälpt så mycket och han i alla fall kunnat prata med mig! Jag förstår att det är mycket jag itne vet, allt jag vet är sånt jag snokat reda å så jag förstår att det är mycket som jag inte råkat snubbla över. Men det hade hjälpt så om han bara hade kunnat prata om det jag vet! Eller om hur han fungerar!
    Jag funderar på om det kanske är lite lättare för tjejer att vara öppna om sånt inför sin partner? Det känns så typiskt killar (om man nu får generalisera) att inte våga visa sig svag inför andra. Att försöka hålla fasaden och inte släppa in något i ens "galna" psyke.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 23:01:20 följande:
    Jag funderar på om det kanske är lite lättare för tjejer att vara öppna om sånt inför sin partner? Det känns så typiskt killar (om man nu får generalisera) att inte våga visa sig svag inför andra. Att försöka hålla fasaden och inte släppa in något i ens "galna" psyke.
    Det är bara så himla dumt! Inget han säger kan ju vara lika illa som det jag tänker? Nej, trollen spricker i solen, eller hur?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?