• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • MYCHILD2007

Jag kan idag ge ett exempel på en dålig dag. TEX idag.

Idag vaknade jag och allt jag ville var att krypa tillbaka och lägga mig under täcket. Har oro/ångest i bröstkorgen och är rädd för människor just idag. Där jag i vanligt fall är väldigt öppen och social.

Men istället för krypa ner under täcket gick jag upp och ska idag visa mitt barn den nya parken de har byggt i vår stad. Så ut med oss ett par timmar.

Det är de bästa som finns, att utsätta sig för saker man inte vågar.

Och det gör man tack vare att man har barn, så man måste ju för man kan inte låta dem lida pga en själv.

• Nyctophilia

Ja vissa dagar vill man inget alls men är ändå tvungen.
    Dock har jag haft svårt ett tag nu med att tex gå och handla och det är mycket folk! Blir oerhört stressad då det blir trångt och man inte kommer fram, känns som folk går in i en!!! Går man undan för en så går man istället in i nån annan och det gör att det kryper i mig!!!

• MYCHILD2007
    Mistelstein skrev 2011-07-15 11:50:20 följande:
    Ja vissa dagar vill man inget alls men är ändå tvungen.
    Dock har jag haft svårt ett tag nu med att tex gå och handla och det är mycket folk! Blir oerhört stressad då det blir trångt och man inte kommer fram, känns som folk går in i en!!! Går man undan för en så går man istället in i nån annan och det gör att det kryper i mig!!!
    Förstår precis hur du menar. Jag känner så dagligen. Ångest/oro är en del av min morgon/min tillvaknelse på morgonen. Det kryper i mig och jag är rädd för något men jag vet inte vad. Det som hjälper mig är att jag vekligen älskar att umgås med andra människor och jag älskar naturen, så då tvingar jag mig själv ut bland mycket, mycket, mycket folk just för att inte låta min ångest/oro ta över så pass att jag får socialfobi på köpet. Vilket jag har haft förut och det var bland det värsta jag har varit med om, aldrig igen säger jag bara.

Nu har vi varit ute tre timmar. Ute bland mycket folk. först i en stor park, sen en stor lekpark och sen shoppade vi på stan. Jag gick i lugn och ro och gärna bland mycket folk och bilar hela tiden. Det funkar jättebra om man utsätter sig själv för det här. Nu är oron/ångest dämpad för dagen och den kommer inte att dyka upp något mer under resten av den här dagen. men den är återigen tillbaka imorgon bitti. Men då är det bara bita ihop och köra samma visa fast hitta på något annat eller försöka att dämpa den på andra sätt.

Det funkar jag lovar.

Tillåt den inte att styra dig för då kan det gå så långt att man blir helt svimfärdig av att bara gå ut ute på gården.
  • Anonym (Har jag?)
    Anonym (tips) skrev 2011-07-13 00:27:36 följande:
    Hej på dig , hoppas du mår fint för det mesta iaf!

Du är inte schizo! Fast självklart känner man sig som en till och från, men det är verkligen en stor skillnad tack o lov. Du kan förmodligen utgå från att du har någon personlighetsstörning, kan även vara ADH eller borderline. Men kan säga för att du ska få en utredning som leder till en sådan diagnos, är väntetiden lång och ibland kanske inte ens direkt hjälpsam. Väljer du att att gå privat är det annorlunda, men kostsamt.  Men det beteende som du beskriver, hör nog hemma där. Vet inte hur gammal du är, men borderline blir bättre med åldern, och för att svara på dina frågor så: ja, det finns sämre och bättre perioder, definitivt, med borderline. Oftast blir du extra känslig om du träffar människor som inte vill dig väl, (dåliga killar, vänner etc) stress i vardagslivet, sorg, ja allt som påverkar oss människor, men för en bordelinepersonlighet blir det extra tungt. Jag hamnar i perioder av nedstämdhet som sätter igång mina värsta utbrott, jag har lärt mig att känna igen när det närmar sig och tar antidepressiva som hjälper mig jätte mycket...de balanserar mitt humör. 

Men i nuläget, är jag gravid och det rekommenderades inte att jag skulle fortsätta med mediciner under graviditeten. Jag har varit utan något i stort sett hela 9 mån och kanske fått max 2 utbrott. Mår bra, lever liksom lugnt och tjaffsen är på normal nivå. Jag blir inte värsta monstret, utan kan säga vad jag känner utan att gapa och skrika. Jag vet inte hur det blir efter jag fött mitt barn, men det känns stort att kunna leva mitt liv som jag gör nu och hoppas att det fortsätter så.

Vad det gäller partner, förklara hur du mår och känner. Men oftast om han är en bra kille som verkligen vill stanna hos dig, kommer han oxå lära sig att se i vilka stunder du faktiskt inte mår så bra. Förhoppningsvis kommer han inte utmana ödet med att stressa dig mer eller pressa dig. Fixa lite böcker om varför vissa människor utvecklar vissa beteenden i sitt liv. Lite orsak och verkan, så att han fattar att det är inte bara att sluta bete sig som du gör...när du känner för. 

Hoppas det hjälpte lite :) 
    Tack så jättemycket för ditt svar!
    Jag är också gravid, och vet inte om det är därför som jag känner mig extra konstig. I veckan har jag bråkat med tre av  mina nära vänner.. :/ just nu känns det som att ingen bryr sig, alls.
    Har du något tips på vad det skulle vara för slags bok man kan ge?
  • Anonym

Har ni andra lagt märke till några förbättringar som ni åstadkommit med er själva när det gäller borderlineproblematiken? Det kan vara bra att faktiskt se framstegen och inte bara haka upp oss på det vi fortfarande kämpar med.

Jag är fortfarande förvånad alla gånger då jag kan svälja mina reaktioner istället för att agera ut dom spontant och ogenomtänkt. Jag lyckas 15% av gångerna kanske. Det är ett stort steg för mig iallafall. Tyvärr har folk så höga krav på en... Min killkompis sa till mig för ett tag sedan att jag blivit bättre på många plan. Det tog lång tid innan jag fick ett av mina utbrott som han så väl kände igen. När jag väl fick ett så var det såklart ett bakslag. Men jag hade tagit 10steg frammåt, och kanske 2 tillbaka så jag hade ju fortfarande gjort framsteg. Men han menade att jag hade inte gjort några framsteg alls efter att han såg det utbrottet. Andra tycks bara se framstegen om man HELT slutat med beteendet. Man blir lite ledsen när ingen kan uppmärksamma det man kämpat med och åstadkommit, men JAG vet iallafall och jag är stolt.

• Disan

Anonym: Bra!!! :D Jag har också gjort framsteg, främst i att jag VET att jag är sjuk och att mitt beteende "inte är riktigt o sunt" alla gånger. Sedan har jag börjat se människor på andra sätt den senaste tiden, har insett att normala kroppar kan se ut på olika sätt utan att vara onormala. Det är ett stooort steg för mig.

Jag har alltid haft ett ätstörningbeteende o jag hatar min kropp. Opererar mig o drömmer om att vara perfekt. Men ibland, vissa dagar, tycker jag att jag är rätt okej ändå o t o m söt.. Värd att leva. Andra dagar nädtan psykotisk o hittar fel o ser saker som ingen annan ser.

Alla små framsteg är underbara!

Med barnen har det hänt mkt sedan jag o pappan separerade. När han tog över allt hatade jag både honom o barnen, nu tycker jag om alla tre o kan t o m sakna dem ibland. Men det är svårt... Jättesvårt...

Jag kan nästan alltid hantera min ilska, men inte när det gäller barnen.

Jag skär mig typ aldrig längre, DET är ett jättebra framsteg! :D Händer bara när det är svartsjuka på gång eller att jag verkligen tror att min kille skall lämna mig. Senast i maj!

Nu känner jag mig rätt glad, bra idè att tänka på vilka framsteg man har gjort!

• Anonym
    Disan skrev 2011-07-16 11:11:36 följande:
    Anonym: Bra!!! :D Jag har också gjort framsteg, främst i att jag VET att jag är sjuk och att mitt beteende "inte är riktigt o sunt" alla gånger. Sedan har jag börjat se människor på andra sätt den senaste tiden, har insett att normala kroppar kan se ut på olika sätt utan att vara onormala. Det är ett stooort steg för mig.

Jag har alltid haft ett ätstörningbeteende o jag hatar min kropp. Opererar mig o drömmer om att vara perfekt. Men ibland, vissa dagar, tycker jag att jag är rätt okej ändå o t o m söt.. Värd att leva. Andra dagar nädtan psykotisk o hittar fel o ser saker som ingen annan ser.

Alla små framsteg är underbara!

Med barnen har det hänt mkt sedan jag o pappan separerade. När han tog över allt hatade jag både honom o barnen, nu tycker jag om alla tre o kan t o m sakna dem ibland. Men det är svårt... Jättesvårt...

Jag kan nästan alltid hantera min ilska, men inte när det gäller barnen.

Jag skär mig typ aldrig längre, DET är ett jättebra framsteg! :D Händer bara när det är svartsjuka på gång eller att jag verkligen tror att min kille skall lämna mig. Senast i maj!

Nu känner jag mig rätt glad, bra idè att tänka på vilka framsteg man har gjort!
    När jag skar mig så var det också pga svartsjuka eller rädsla att killen verkligen skulle lämna. Ingen annan än en pojkvän kan få mig att gå så långt i mitt destruktiva beteende. Men är glad att jag kommit förbi det också. Jag kan känna att jag vill ibland, men tänker på att jag då får massa ärr som tar evigheter att läka. Konstigt att man ens kan tänka på estetiska aspekter i det läget.
  • Nyctophilia

Bakslag får man räkna med, de har jag med men har ändå kommit som du skriver många steg på vägen!
    Det jag ännu har supersvårt med är om maken ska göra nåt ensam utan mig, tex ut på krogen vilket iofs är sällan. Dels för det förr hänt jobbiga saker då han varit onykter (ej otrohet) men han har taskigt ölsinne. Så i mitt huvud är det katastrof direkt!!
    Nu till helgen ska en kompis komma ned hit för de ska spela in musik, är sångaren som kommer! Och genast är det katastrof i mitt huvud!! Samtidigt ner jag ser på det utifrån mig själv så tycker jag det är urbota dumt! Men ändå så känns det så fruktansvärt jobbigt!!!!
    Vi pratar om det och jag förklarar hur det känns och vad jag är rädd för men ändå känns det så jäkla svårt!

• Anonym
    Mistelstein skrev 2011-07-16 11:28:29 följande:
    Bakslag får man räkna med, de har jag med men har ändå kommit som du skriver många steg på vägen!
    Det jag ännu har supersvårt med är om maken ska göra nåt ensam utan mig, tex ut på krogen vilket iofs är sällan. Dels för det förr hänt jobbiga saker då han varit onykter (ej otrohet) men han har taskigt ölsinne. Så i mitt huvud är det katastrof direkt!!
    Nu till helgen ska en kompis komma ned hit för de ska spela in musik, är sångaren som kommer! Och genast är det katastrof i mitt huvud!! Samtidigt ner jag ser på det utifrån mig själv så tycker jag det är urbota dumt! Men ändå så känns det så fruktansvärt jobbigt!!!!
    Vi pratar om det och jag förklarar hur det känns och vad jag är rädd för men ändå känns det så jäkla svårt!
    Ibland är våra rädslor inte helt irationella, inte om killen själv har utlöst dom genom att svika en. Det gör ju det ännu svårare sen att kontrollera känslorna i såna situationer. Men att man begått ett misstag betyder inte att man kommer göra det igen.

Våra hjärnor kan vara tröga ändå. T.ex kunde min kille gå på krogen 99 gånger och vara helt trogen. Sen gick han 1 gång och var otrogen. Till nästa gång, vad är mest troligast om man ser på statistiken? Det är ju 99% chans att han ska vara trogen, och bara 1% att han ska vara otrogen. Men i min värld har dessa siffror bytat plats. Så det är 99% risk för otrohet, och 1 % chans för trohet. Man väljer att fokusera på riskerna trots att de inte är så ofta förekommande. Jag bara flummar nu, vet knappt om det jag skriver låter vettigt eller ej.
  • Nyctophilia

Jo precis! Det har varit ett par misstag med för mycket dricka och såklart dumma bråk då vi inte visste att jag har denna problematik! Han berättade då det kom fram att jag har borderline att innan har han känt och trott jag varit som jag var av ren elakhet och det är ju fullt förståligt hur hemsk jag varit!!!
    Han i sin tur gick in i depp och allt var bara en enda ond cirkel ett tag!
    Jag har så svårt för att bli snäst åt eller att han blir arg på mig! Reagerar med taggarna ut direkt fast jag inombords är som ett litet barn, rädd, otrygg och bara vill bli kramad.
    Vi har pratat om dessa situationer och nu dricker han inte då jag är med, men det är ändå svårt för jag tänker bara alla dessa om eller tänk om! >.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?