• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Disan

Vad konstigt det känns att läsa alla hemska saker som ni skriver om och känna sig glad för att man känner igen sig!

Mitt ex kan säga att han inte förstod sig på mig, tyckte att jag var elak och ego. När jag fick min diagnos läste han dock på och började sedan förstå. Nu han han förlåtit mig för allt.

Brukar också "välja" att vända på saker, så som anonym skriver. Helt stört eg! Ändå gör man det...

• Anonym (blomma)

Hej tjejer!

Hur mår ni? Hur har det varit på senaste?

Hur har era semestrar varit?

Är det nån gång borderlinen blir tydlig så är det nog när man umgås på tu man hand under semstern, under en lång period.

Kan ni känna er irriterade på er partner? Hacka på småsaker? Jag har irriterat mig hemskt mycket på han stundvis, och folk brukar väl säga att då är känslorna slut.... Jag som aldrig vet vad som är bak och fram blev livrädd av detta... Stundvis kände jag värme för honom, men därefter också irritation....tänk att det ska växla så!

Sen har jag liksom så sällan sexlust, kanske påverkar medicinen....men det gör mig också rädd att vi kanske inte är rätt för varandra? Kan ni känna tvivel? Jag har alltid varit kraftigt förvirrad när det kommer till både yrkesval och val i kärlek....(har även ocd)... Han är ju enormt snäll och omtänksam, och med min problematik behöver jag en trygg kille...han är även söt, trogen, ordnad och mycket annat bra. Ändå kommer dessa tankar; "har jag rätt känslor?"     

Känner ni er kära i er partner? Jag vet inte om jag någonsin varit kär på det sättet att jag varken behövt äta eller sova....jag har mer känt att han är enormt bra att umgås med och skänker mig både trygghet och glädje ofta....i början tyckte jag även han var sexig....vi har vart ihop 1 år. Men nu har jag liksom inte känt så mycket, vilket gör mig rädd.......        

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2011-07-16 13:15:29 följande:
    Hej tjejer!

Hur mår ni? Hur har det varit på senaste?

Hur har era semestrar varit?

Är det nån gång borderlinen blir tydlig så är det nog när man umgås på tu man hand under semstern, under en lång period.

Kan ni känna er irriterade på er partner? Hacka på småsaker? Jag har irriterat mig hemskt mycket på han stundvis, och folk brukar väl säga att då är känslorna slut.... Jag som aldrig vet vad som är bak och fram blev livrädd av detta... Stundvis kände jag värme för honom, men därefter också irritation....tänk att det ska växla så!

Sen har jag liksom så sällan sexlust, kanske påverkar medicinen....men det gör mig också rädd att vi kanske inte är rätt för varandra? Kan ni känna tvivel? Jag har alltid varit kraftigt förvirrad när det kommer till både yrkesval och val i kärlek....(har även ocd)... Han är ju enormt snäll och omtänksam, och med min problematik behöver jag en trygg kille...han är även söt, trogen, ordnad och mycket annat bra. Ändå kommer dessa tankar; "har jag rätt känslor?"     

Känner ni er kära i er partner? Jag vet inte om jag någonsin varit kär på det sättet att jag varken behövt äta eller sova....jag har mer känt att han är enormt bra att umgås med och skänker mig både trygghet och glädje ofta....i början tyckte jag även han var sexig....vi har vart ihop 1 år. Men nu har jag liksom inte känt så mycket, vilket gör mig rädd.......        

Frågan är om du alltid brukar känna så här med en partner? För jag gör det. Iallafall om det börjar bli bra mellan oss, jag börjar känna att jag tycker om honom osv, då tvärvänder allt och jag börjar irritera mig, ifrågasätta mina känslor för honom, undrar om han är den rätte osv. Klart att man ifrågasätter känslorna också när man inte kan känna något, men det tillhör min problematik. Att inte kunna känna något för de som jag egentligen bryr mig om, för jag blir rädd. Problemet är ju att man inte vet om bristen på känslor beror på ens borderlineproblematik eller att det faktiskt inte är rätt kille.

Har du läst boken "hemligheten"? Den handlar om anknytningsproblem (har kanske nämnt den tidigare), vilket har många likheter med just borderline. Enligt den så kan vi bara komma över detta problemet genom att trotsa känslan. Dvs stanna när vi går in i det känslokalla läget. Vår hjärna gör ju så för att vi är rädda, för att skydda oss. Men tvingar vi oss genom det så kan kanske hjärnan till slut acceptera att det inte är något farligt. Jag tror på den metoden, men det är tortyr och väldigt påfrestande för båda parterna.

Jag träffar en kille som är fin och snäll. Vi träffades för flera år sedan, var tillsammans ett par månader. Jag var kär, men sen blev jag som dig. Irriterade mig på allt och gjorde slut. Efter ett långt tag ångrade jag mig, för jag insåg att det var fel beslut. Nu har jag fått en ny chans, och det är samma sak igen. Jag börjar irritera mig, hittar alla möjliga fel. Det jag försöker med är att minska pressen. Inte träffas för ofta, inte tänka att det måste vara för alltid, utan ta dagen som det kommer. Inte tänka så mycket. Det hjälper lite iallafall. Jag är för känslomässigt utmattad för att analysera så mycket som jag tidigare gjort. Det är så svårt och stort om man börjar tänka "är han den rätte".Hur ska vi någonsin kunna veta det? Allt vi kan veta är om han är den rätte just nu. Den dagen han inte är det så är det inte för sent att lämna och leta vidare.

Det jag vill säga är att inte göra några förhastade beslut. Om ni haft det bra innan, och han är en kille du i teorin kan ha en bra framtid med, ge inte upp pga dessa tankar nu. Ge det lite tid. Du har all tid i världen egentligen, så du har ju möjligheten att vänta och se. Du förlorar inget på det, men kanske vinner du på det.
  • Anonym
    Disan skrev 2011-07-16 13:11:28 följande:
    Vad konstigt det känns att läsa alla hemska saker som ni skriver om och känna sig glad för att man känner igen sig!

Mitt ex kan säga att han inte förstod sig på mig, tyckte att jag var elak och ego. När jag fick min diagnos läste han dock på och började sedan förstå. Nu han han förlåtit mig för allt.

Brukar också "välja" att vända på saker, så som anonym skriver. Helt stört eg! Ändå gör man det...
    Klart man känner sig glad, när jag skriver till er så känner jag mig normal. Det är ju en grupp jag passar in i. Förstår fortfarande inte hur det kan finnas människor som inte fungerar som oss?!
  • Nyctophilia

Min mamma har dock svårt att ta detta. Hon menar på att jag ska vara glad man inte har nån hemsk sjukdom eller att sonen skulle vara sjuk. Tror inte hon fattar, det är ju en personlighetsstörning! Att allt blir så mycket jobbigare etc. Att det är inget man gör medvetet! Svårt..

• Disan

Blomma o Anonym: Har det precis som ni! Är dock medveten om (denna gång) att det har med mig att göra och inte med min kille. Igår kväll ville jag bara göra slut och gå hem, men gick och lade mig istället. Är inne i en perid där jag stör mig på det mesta och tvivlar massor, men jag VET han han är bra för mig och att jag älskar honom.. Innerst inne..

• Anonym (blomma)

Puh, nu har jag skrivit TVÅ långa inlägg, men båda har försvunnit!!

Måste vila lite, återkommer! *dumma datorer*  

• Disan

Blomma: Slå på datorn och skrik åt den, det brukar jag göra

• Anonym (blomma)
    Disan skrev 2011-07-16 15:11:55 följande:
    Blomma: Slå på datorn och skrik åt den, det brukar jag göra
    Haha....ja, stackars dator, jag har slagit till den många gånger....kanske därför den är som den är....

Tyvärr är man inte så teknisk  
  • Anonym (blä!)

Det är skit!

Vi bråkar, bråkar och bråkar.
    Han har hotat lämna mig 2 gånger nu, för att jag vågar inte ha sex, ha han nära, jag ryser och hoppar ifrån när han vill smeka min kind, jag skriker för att jag behöver honom, han blir sårad och orkar inte någon mer, tänk om han lämnar mig? Hur ska jag klara mig? Ingen kommer vilja ha mig! Jag vill inte veta av barnet nu heller för att jag ser det som en bromskloss om jag blir själv, givetvis tar jag hand om barnet men jag släpper det inte nära, om ni förstår?
    Jag vill bara skära mig, dricka mig berusad och tappa kontrollen, för tänk om jag har tur att jag slipper leva?
    Sen får jag megaångest, när jag ser på mitt barn, ska det inte ha en mamma? Hur kan mamma tänka att inte vela leva när man har något så vackert i livet? Jag ångrar alla val jag gjort och får megaångest, för HUR kan man ångra sitt barn???
    Usch, jag tappar kontrollen totalt för mitt liv, jag hatar!

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?