• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (vraket)

Anonym grubbeltjej:

Välkommen hit. Som sagt, trist att behöva välkomna dej men nu är det ju som det är. Denna tråden är superviktig, hit hittar många som fått diagnosen mola. Här finns massor med kunskap och erfarenhet. Något ialla fall jag upplevt saknas på andra ställen.   

Jag tänkte som du Lavinia; konstigt att de säger att där är ett foster vid en komplett mola. Som jag förstått finns det aldrig ett foster vid komplett mola. Just pga att ägget är utan kärna. 

Hoppas värdena går ner fint. Kom ihåg: Stå på dej när du har kontakt med sjukvården. Känner du att ngt är fel eller är jätteorolig ska du begära en tid för samtal.     

Kram till dej 

• Anonym (Grubbel tjej)

Lavinia:
    Tack för ditt svar och stöd! Jag kämpade på rejält och hade turen med mig att få helt underbara läkare och sköterskor runtomkring mig, så det hjälpte mig en bra bit på vägen trots min panikångest och fobier.
    Min sambo fanns alltid där för mig också, vilket gjorde saken mycket lättare :)

Jag blev väldigt ledsen och besviken på att den första gynläkaren inte kunde konstatera att det var mola, när jag och sambon tydligt kunde förstå och se molan på skärmen bara 4 dagar efter mitt andra VUL med första gynläkaren. 
    Så nu kommer jag kräva återbesök på kvinnokliniken och få ett VUL utfört för att även kolla så allt går åt rätt håll och ser bra ut.

Redan igår när jag fick komma hem kände jag otroligt skillnad! Orkade mer, mådde mycket bättre och hade mer matlust, oväderligt skönt! Så jag antar att mitt Hcg värde minskat ner rejält efter operationen.
    Det kommer bli träning med blodprover om något nu, men jag är glad över att jag gick min KBT behandling mot blodprovsfobin och klarar nu av att ta blodprov så länge sambon följer med och jag får en bra sköterska :)
    Jag kommer även där kräva fler blodprov än de kanske behöver, för att känna mig mer säker och inte behöva gå och oroa mig. Denna tid nu kommer kännas olidlig väntan, vill veta nu hur det ser ut med värdena.

Jag är väldigt glad över att jag inte försökte bli gravid med planering nu, för då hade detta tagit otroligt hårt på mig och jag har inga problem därför med graviditetsförbud, men kan tänka mig för andra som fått det och känner sig lite tidsberoende :\

Vad skönt att du äntligen är frisk! Man kan pusta ut på ett helt annat sätt då kan jag tänka mig, jag längtar tills jag är där och kommer kämpa mig igenom detta tack vare en underbar familj och sambo!

Jag har dock en fråga som jag glömde helt bort att fråga läkaren; hur länge efter operationen/skrapningen blöder man?

Tack på förhand!
    Och KRAM till er alla som är i samma sits!  

• Tuttan80

Jag har en komplet mola o ja hade inget foster...!

Var o tog nya prover i veckan o har fått svar på dom

det är ff nere under 1=)=)

Nu är det 3 st prov tagningar till sen är ja frisk förklarad=)=)

Tycker ändå att det har gått snabbare än vad ja hade räknat med

tyckte 6mån kändes så länge men nu är det snart över=)

Ni som har blivit gravida efter en mola vad är skillnaden?
    '
    Är det flera kontroller?

Idag åker vi på semester till Polen=)

Ha en bra vecka Kram Linda              

• Ludvigsmamma

Hej allihopa!!!

Vad underbart att höra att flera snart é friskförklarade och jag hoppas att ni även vill vara med oss i gravidtråden sen!!!

Wass- Stort grattis till tjejen!!!

Grubbeltjejen- Jag hade återbesök 2 veckor efter min första operation (partiell mola) och då blödde jag fortfarande, min läkare konstaterade med vul att det fanns rester kvar. fFick göra en till operation dagen efter , då slutade jag blöda på några få dagar.  

Tuttan-80 Jag fick ett tidigt VUL i vecka 6 för att se att det inte var en ny mola (jag hade då även tidiga blödningar som samtidigt kollades upp) Sen fick jag ett uppföljningsVUL i vecka 9 då de såg nåt i livmodern vecka 6 som de ville se att det inte växte. Sen har jag inte fått några extra kontroller. 

Lycka till nu alla!!!

Kraaam!     

• snorpan02

Hej alla
    Grubbeltjejen, jag hade blödningar i 8 veckor efter min skrapning så det verkar vara väldigt olika,
    det enda man kan göra är att hålla ut alt ta cyklo-F för att stoppa blödningarna något. Men vi hoppas på det bästa
    och att dina värden går ner snabbt.

Själv är jag lite lycklig idag för jag träffade en mycket bra gyn igår, Gunnar Möllerström på Oxbackskliniken i Södertälje (litet tips). Jag hade bokat besök där inför vår 3e Ivf och tänkte att nu är det väl kört med tanke på mola, alla störtblödningar och hormontabletter men det var det inte, jag hade ägglossning på g så jag drar igång på söndag med spray och slipper alltså hormontabletterna, visserligen är ju ivf en enda massa hormoner men ändå jag blev så glad. Så går allt vägen så blir det sk äggplock och återinsättning redan v. 42. Samma vecka jag skulle ha fått bebis om inte molan kommit ivägen...lustigt sammanträffande

Så nu får jag helt enkelt börja läsa ivf trådar igen.... däremot vet jag att blir det plus på stickan så kommer jag gå och våndas och undra om det är en mola eller om det är på riktigt..

Vi höres
    Kram

• Anonym (Grubbel tjej)

Hej morrhoppan och tack för ditt svar!
    Jag ska begära återkoll med VUL någon gång framöver så de kan kolla lite mer noga.
    I morse kom det ut en klump blod lika stor som en druva O.o såg lite otäckt ut men antar det är rester från molan som de inte fått ut ordentligt?

Vad roligt för dig! Håller verkligen tummarna nu att du ska plussa och det är ett litet gryn inuti som utvecklas på rätt sätt :)

Mitt illamående är som bortblåst... och jag orkar äntligen gå ut och gå med hunden! Det känns helt otroligt att en liten operation kan ändra en så himla snabbt efteråt. Nu hoppas jag bara på att mina värden sjunkit tills nästa provtagning, så jag slipper gå och oroa mig. Har ingen lust bli inlagd igen eller något mer i den stilen :(

KRAM på er alla, ge ALDRIG upp! 

• Yelem

Hej får jag vara med här?

Den 18 Augusti: Jag var gravid och skulle på VUL för att få reda på hur långt gången jag var, skulle vara ca 11-13 veckor.
    Fick där reda på att fostret gått under. Fick komma tillbaka en vecka senare. Fick då berättat för mig att hon (läkaren) trodde att jag hade Mola, mitt blodprov tydde även på det. Fick en akuttid på Östra och skrapades dagen efter. 1 vecka senare ringde de. De hade fått provsvaret. Jag hade Partiell Mola. På måndagen skulle jag tillbaka för blodprov...
    Har nu lämnat första blodprovet, skall tydligen lämna varje vecka nu i början... En läkare skulle ringa upp mig på eftermiddag eller dagen efter när provsvaret kommit .

Läkaren ringde idag, fick reda på att mitt värde låg på 100.000 innan skrapningen och nu är värdet nere på 620.
    Det låter ju lovande.

Undrar lite hur ni andra mått/mår kroppsligt?  Jag har svullen/uppblåst mage och ont i lungorna tror jag kanske hjärtat ?  kan kanske bero på ångest?...Nån som känt av liknande?

Kram från lilla mig

• snorpan02

Hej Yelem
    Vad tråkigt för dig med mola men bra att du hittade hit. Min mage var väldigt svullen och hela kroppen kändes gravid ett bra tag efter min skrapning. Jag fick även mjölkstockning efter skrapningen som tack o lov gick över på en vecka. Mina blödningar höll i sig i 8 veckor efter skrapningen vilket var jobbigt.  Lungor och hjärta bör du nog rådfråga din läkare om, några av tjejerna här i forumet har gjort lungröntgen efter sin skrapning, jag behövde inte göra det. Ångesten över ett förlorat barn och ovissheten om vad en mola är kan nog  få de flesta människor ur balans, du kanske kan be att få prata med en psykolog/kurator?

Lycka till nu och fråga på, tror alla här inne ställer upp och svara på alla möjliga frågor.

Kram

• Anonym (vraket)

Jag undrar över en sak. Tycker det låter som att de flesta har haft väldigt höga Hcg värden när er mola upptäcktes. Jag var i v 12 (trodde jag) men hade "bara" 36000. Kommer ihåg att de sa att det var ett ganska normalt värde för en så långt gången graviditet, så de var lite osäkra på om det var en mola. Efter PAD svar fick jag ju diagnosen partiell mola bekräftad.

Är det ngn annan som haft liknande värde? Undrar lite varför det skiljer sig så?  

• Ludvigsmamma

vraket- Jag hade 15000 i vecka 18 när de upptäckte det på RUL och hade partiell mola. Så jag hade verkligen lågt men det tog 8 veckor precis för mig att komma under 5 i hcg.

Svar på tråden Mola/Druvbörd