• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • vombat

Hej alla tjejer, jag hade önskat att jag hade kunnat komma med goda nyheter på forumet, men tyvärr får jag vänta ett tag till. Var på min årsundersökning idag och hoppades såklart att graviditetsförbudet skulle hävas. Allt såg bra ut vid undersökningen, men eftersom mina värden varit så sega så vill de vara på säkra sidan och jag får fortsätta lämna prover ett tag till :(

Jag är såklart tacksam över att de tar denna "sjukdom" på allvar och att min hälsa går först, men jag hade så innerligt hoppats att denna långa väntan skulle vara över......mitt senaste värde var jättebra (0,1).

Låter som att värdena går ned som de ska på alla nya tjejer här, skönt!

Lavinia, jag hoppas jag snart får göra dig sällskap i den friskförklarade skaran :)

Kram på er!

• Ludvigsmamma

Vombat- ÅÅååååååå vad tråkigt!!! Men som du säger så é et ju jätte bra att de har koll på dig men jag förstår verkligen din besvikelse!!!!   Hoppas du snart blir friskförklarad!!!

Kraaaaam!

• Anonym (Grubbel tjej)

Goda nyheter!!!! Hade över 1 miljon i hcg värde innan skrapningen, nu 18.000! :D så det har gått oehört snabbt ner i värdet, på bara dessa 15 dagar efter operationen.
    Livmodern är betydligt mindre och helt normal igen. Dock kunde hon se 1 cm objekt på skärmen, hon kunde inte identifiera om det var blod/rest som skulle stötas ut nu när som, eller ev cell/kvarrester som kan utvecklas vidare. Så har redan inbokat återbesök om 2 veckor + hcg blodprov igen, så ännu har inte stenen släppt från magen, men en bra bit lossnade idag ;)

Håller tummarna för er alla andra därute som kämpar! 

• Yelem
    Anonym (Grubbel tjej) skrev 2011-09-15 22:58:33 följande:
    Goda nyheter!!!! Hade över 1 miljon i hcg värde innan skrapningen, nu 18.000! :D så det har gått oehört snabbt ner i värdet, på bara dessa 15 dagar efter operationen.
    Livmodern är betydligt mindre och helt normal igen. Dock kunde hon se 1 cm objekt på skärmen, hon kunde inte identifiera om det var blod/rest som skulle stötas ut nu när som, eller ev cell/kvarrester som kan utvecklas vidare. Så har redan inbokat återbesök om 2 veckor + hcg blodprov igen, så ännu har inte stenen släppt från magen, men en bra bit lossnade idag ;)

Håller tummarna för er alla andra därute som kämpar! 
    Skönt att höra!!  {#emotions_dlg.flower}
  • Lavinia

Vombat: Tråkigt!! Vet du hur länge?

Friskförklarade skaran...? Kanske är jag inte där ändå Vombat. Kom hem från Kreta inatt. Haft det varmt och skönt. Tog ju septemberprovet dagen innan vi åkte med inga andra förväntningar än att det skulle vara <1 denna gången med. Läkaren har försökt ringa mig under veckan såklart. Nu när vi talades vid var det inte <1 längre utan 4... Så jag ska ta om provet nästa vecka. Och ny har vi förstås satt oss i en svår situation. När värdet togs är risken/chansen att jag skulle vara gravid så gott som obefintlig. Har mycket bra koll på ägglossningarna numera mha stickor. Men under semestern har vi prickat in en ägglossning. Så ett nytt värde som är >1 vet vi inte vad det beror på. Precis det situation man inte ville vara i. Har på något sätt dåligt samvete för att vi tjuvstartade en månade tidigare. Men  å andra sidan så kunde vi ju lika gärna fått 5 månaders förbud efter <4 och inte 6 och så hade det ju varit ok. Visst, inom Hallands nolla men, som läkaren sa, en uppgång, oavsett vad det beror på.

Mår bara så himla dåligt. Trodde detta var över nu. Cancerläkaren på jubeleumskliniken hade inte varit orolig vilket ju i och för sig känns bra. Finns inte mycket annat att göra än att ta om provet men det blir svårtolkat såvida det inte gått tillbaka till <1. När jag pratade med henne så kändes det ok men nu kryper det sig på. Jag som t o m bokade av kuratortiden jag hade inbokad på tisdag...

Är det någon som läst något samband mellan cortisol och HCG? Jag börjar fundera på om stress kan göra utslag då jag vet att jag har ganska höga kortisolnivåer pga långvarig stress. Känner mig i så desperat behov av någon mer kunskap än "läkartisdningsartikeln" just nu.

Jävla helvetes skit!!!!

• Anonym (Grubbel tjej)

Hej alla... jag kommer med mindre goda nyheter denna Lördagskväll.

Igår kväll började jag få ont i sidan av högra magdelen, jag trodde det bara var gaser som antagligen skulle komma ut utav sig självt framåt natten, så gick och lade mig med sambon och somnade.
    Vid 2.30 vaknar jag till rejält av att smärtan spridit sig i hela vänstra delen av sidan, både under och över högra sidans magpartier smärtar så pass mycket att jag inte kan ligga, sitta eller stå. Jag började även må riktigt illa av smärtan, så var beredd på att ev behöva gå ut och spy.
    Oftast hjälper en avslappnande varm dusch mot magsmärtor, så jag ställde mig i duschen och det var skönt, men smärtan var väldigt ihärdig och vägrade ge med sig något alls.

Försökte lägga mig igen med sambon, kunde somna några tim men sov väldigt lätt, då jag stönade mycket av smärtorna och kunde inte ligga på något sätt alls utan att det gjorde så himla ont.
    Gick upp och tog 2 alvedon, värmde vetekudden på nytt och lade mig.

Vid 7-tiden var det sämre med mig, jag började känna mig svag i hela kroppen, torr i munnen och behövde vatten. Ringde och rådfrågade min pappa, som sedan bad mig ringa sjukvårdsupplysningen om hjälp.
    De bad mig direkt ringa om en sjuktaxi som kunde köra mig till akuten här i stan, så de fick bedöma och se vad det kunde vara.

Efter dropp och smärtstillande spruta i magen, skickades jag iväg med ambulans till nästa sjukhus som skulle kolla upp mig där nere, då jag berättade om molan. 

Samma läkare som skrapade mig kom och skulle undersöka mig.  Han började först med att knacka på ryggen, men gjorde inget nämnvärt ont. Därefter kände han över hela magens olika partier, även blindtarmen som jag själv var rädd för att det kunde vara, men just där var jag bara mest öm pga resterande områden som gjorde ont.
    Sedan skulle han trycka på livmodern och jag skrek rakt ut att "ja! där är det som det gör ont!" och försökte ta djupa andetag efter ansträngningen som jag fick efter smärtan.

Ultraljud gjordes och undersökning, därefter konstaterades det att jag fått livmodersinflamation, så fick pencillin utskrivet, smärtstillande och även Methergin som ska driva ut det sista som är kvar därinne.

har tagit hälften av alla mina tabletter hittills och diklofenaken hjälper inte jättemycket, så jag kan knappt gå upprätt eller gå utan att det gör fruktansvärt ont :( 

• Anonym (Grubbel tjej)

Högra sidan är det smärtan alltid suttit i* såg att jag missat det längst upp.

• Yelem

Grubbel tjej

Fy din stackare !!! Tur att de hittade vad det var så du fick hjälp. Hoppas du blir frisk från Det snart.

Kram

• snorpan02

Godmorgon tjejer, stackars er nu får erat elände ta slut.

Vombat hoppas hoppas att du snart är friskförklarad för gott,
    Lavinia vad säger man? Hoppas det är en riktig bebis som börjat växa, kanske du kan ringa någon expert på molor, det finns väl en riktigt duktig läkare på Danderyd som Epelino nämnde vid namn?
    Grubbeltjejen krya på dig, vilken otur men tur att det hittade felet så snabbt.

Kram på er i höstregnet

PS Själv sprayar jag fullt med klimakteriehormoner varje dag, känns något bakvänt men men

Svar på tråden Mola/Druvbörd