• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • vombat

Hej alla kämpande tjejer! Visst har detta året varit en känslomässig berg- och dal bana, från dödsångest till att  glömma bort att man har en bokad telefontid med läkaren för man känner sig så frisk och glad så man faktiskt har lyckts glömma att tänka på det. Eftersom jag missade samtalet fick jag ett brev hem där det står att jag har fritt fram att försöka bli gravid igen :) Hurra!!

Nu när man ser tillbaka på det år som har gått känns det som att det har gått rätt snabbt, men så kändes det verkligen inte när mina värden vägrade sjunka eller den gången de gick upp igen och jag fick gå igenom leverröntgen och lungröntgen igen........ jag hoppas så innerligt att jag slipper ha med molor att göra mer, men jag är smärtsamt medveten om att risken ökar då man en gång har haft en. Förstår att en eventuell ny graviditet kan väcka en massa gamla känslor och oro :( Men får jag föda att friskt barn till så är det värt det.

Skorpsmula: Vi har kört med kondom, jag tyckte inte heller det kändes bra med piller eller spiral. Har haft turen att ha en fantastisk familj och vänner som verkligen har stöttat mig och inte förringat "sjukdomen". De har ofta ringt för att höra om mina senaste prov och höra hur jag mår.

Jag kommer fortsätta följa er och skriva här och hoppas på många glada besked med sjunkande värden och nya graviditeter.

En stor kram på er alla!

• Yelem

Nu har jag fått mitt första nollvärde!  :D (3,5)
    Skönt!

Tänkte bara fråga; ni som äter p-piller under tiden som värdet ska gå ner, fick ni/har ni fått blödningar när ni inte ska ha dem så att säga?

började blöda igår och mer idag, men flera veckor kvar tills jag ska ha min pillermens....?

• snorpan02

Godmorgon allihopa

Yelem vad skönt med nollvärde, grattis. Det där med p-piller frågade jag om och enligt min gyn så sa hon att under tiden du har Hcg i kroppen så blir du inte gravid vilket gör att du inte behöver preventivmedel så jag har inte en aning, vi använde kondom och fuskade några gånger.

Satt och tänkte på den där molan igår, om en vecka skulle jag ha fött barn enligt uträkningen då jag tog mitt gravtest i februari, nu idag får jag tillbaka 2 st ägg igen och de 2 följande veckorna kommer vara en pärs.. tänk om det blir ett plus igen det känns nästan läskigare än ett minus för tänk om det dyker upp en mola igen?

Men eftersom jag är jag så tänker jag så en kort stund för att sedan tänka att nu är det min tur att få känna en bebis i magen, njuta av alla hormoner istället för som nu tycka de är pest o pina.

Så tjejer jag vet att ni kämpar med nollvärde+  andra saker och jag har turen efter 5 veckors sprayande o sprutande få tillbaka 2 st förhoppningsvis guldägg men håll gärna tummarna en liten stund.

Kram

• Yelem
    Anonym (Grubbel tjej) skrev 2011-10-02 21:36:21 följande:
    Jag var inne och skrapades i Torsdags, allting gick jättebra och över min förväntan med alla mina fobier, så jag börjar vänja mig... tråkigt nog också på fel sätt :\
    Har mensvärk till och från men mest på kvällen och blöder rätt mycket nu :(

Återkoll den 13 okt och dagen innan provtagning av hcg värdet igen. Nu hoppas jag verkligen att de fick ut allting vid denna skrapning, så jag slipper dras med denna otäcka börda mer :(

KRAM på er alla och kämpa på! 
    Hur går det för dig?
    Kram
  • Yelem
    snorpan02 skrev 2011-10-19 09:14:47 följande:
    Godmorgon allihopa

Yelem vad skönt med nollvärde, grattis. Det där med p-piller frågade jag om och enligt min gyn så sa hon att under tiden du har Hcg i kroppen så blir du inte gravid vilket gör att du inte behöver preventivmedel så jag har inte en aning, vi använde kondom och fuskade några gånger.

Satt och tänkte på den där molan igår, om en vecka skulle jag ha fött barn enligt uträkningen då jag tog mitt gravtest i februari, nu idag får jag tillbaka 2 st ägg igen och de 2 följande veckorna kommer vara en pärs.. tänk om det blir ett plus igen det känns nästan läskigare än ett minus för tänk om det dyker upp en mola igen?

Men eftersom jag är jag så tänker jag så en kort stund för att sedan tänka att nu är det min tur att få känna en bebis i magen, njuta av alla hormoner istället för som nu tycka de är pest o pina.

Så tjejer jag vet att ni kämpar med nollvärde+  andra saker och jag har turen efter 5 veckors sprayande o sprutande få tillbaka 2 st förhoppningsvis guldägg men håll gärna tummarna en liten stund.

Kram
    Tack för ditt svar och jag håller mina tummar för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Grubbel tjej)

Yelem: Jo tack, jag kämpar på! Senaste kollen låg hcg värdet på otroligt låga 1.521! Och nästa koll är på Onsdag nästa vecka den 26 okt, känns lite nervöst men ändå okej. Slutade blöda efter ca 2 veckor efter senaste skrapningen, men så nu senaste veckan har jag blödit mörkt blod vissa dagar. Gynläkaren sa att det var 0.8 cm blod kvar därinne men utan kärl så bör stötas ut tills nästa besök. Så länge inte blodet innehåller kärl så är det inte molan som finns kvar, så jag hoppas verkligen det är så :\

• Tuttan80

Tog nytt prov igår ff mindre än 1 =)=)
    En ggr till sen är ja frisk =)=) Underbara tanke

Kämpa på tjejer...!
    Kram Linda    

• Skorpsmula2

Hej! Ursäkta att jag var seg med att svara. Ibland känns det så tungt med fl, men nu är det lite mer uppåt igen! Min gamla kurator ringde häromdagen och frågade hur det var, så jag passade på att boka in en tid. Skönt att prata av sig! Hon sa att det är en klassiker att om man inte kan gråta, så man blir arg istället.

Min man var också med på ett samtal och det kändes bra. Vi pratade om att man måste säga ifrån när man behöver närhet, för ens partner är ju inte tankeläsare. Och det ligger något i det, åtminstone för mig. När vi åkte hem så sa maken att det måste vara en kvinnas dröm att ha ett sådant jobb (kurator), så att man får prata av sig hela dagarna. Hahaha.

Lavinia: Tusen tack för ditt långa svar! Det var väldigt gripande och personligt. Ska tänka på det där med kudden. Illa med foten, men det är inte alltid lätt att tänka klart, eller hur? Det kändes väldigt skönt att höra att jag inte är ensam. De där tankarna som du beskriver är så himla tabu. Man SKA vara glad för andras skull. Även om man verkligen vill det, och försöker, så kan det vara väldigt svårt ibland, eller hur?

Vombat: Jag har faktiskt funderat på att ta bort spiralen. Ärligt talat, om värdena är snällt nere på noll och det bara är någon månad kvar så kan det inte vara hela världen...

Många kramar på er!

• Lavinia

Hej på er!

Verkar det inte som att det blåser lite lite positiva vindar på forumet nu? Jag tror det! Och tänk att vi nästan är uppe i 100 sidor (och då finns det ändå flera tidigare trådar innan det).

Vombat: Stort grattis! Äntligen är du fri. Nu kör vi!

Skorpsmulan: Vilken underbar kurator som faktiskt ringde och frågade hur du mådde!? Jo om man gillar att lyssna och sätta sig in i andras situationer är det nog ett toppenjobb . Nej du är verkligen inte ensam med känslorna!

En fråga till er som redan har barn: Hur skilde sig mycket tidiga graviditetstecknen vid molan jämfört med den riktiga graviditeten?

kramar L (som letar graviditetstecken för fulla muggar...)

• Anonym (Kommer igen)

Lavinia: För mig är svaret INGENTING! Känt mig precis lika gravid under alla mina graviditeter. Skillnaden med molan var att jag mådde MYCKET sämre, kräktes mer, nära att svimma varje dag, orkeslös. Men jag har mått rätt dåligt även med de 'riktiga' graviditeterna, så det var inget jag förstod då. Tidigt UL är det enda som kan ge svar på vad man har i magen, jag fick redan i v.5. Rekommenderas! Det är ändå svårt att ta till sig en graviditet igen efter en mola men UL hjälpte mig. Lycka till!

Svar på tråden Mola/Druvbörd