Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Kattstugan: IMPONERANDE!!
Bimsan: De där små vardagskvittona tycker jag nästan är roligast. För egentligen är det ju därför man (eller i alla fall jag) tränar. För att må långsiktigt bra i vardagen.
Jag är inte nöjd med vädret (har inte kläder för att springa ute om det inte är varmare - och är inte i shoppingmode), men jag cyklade till gymmet (2 km) och körde lite på bandet i dag i alla fall. 5x1km i 6 min tempo med 1 min gåvila mellan varje (kiropraktorns upplägg) och sen cykel hem igen och det kändes bra i kroppen, orkar nog både lite högre tempo och lite kortare vilor, men jag ska inte stressa).
Har börjat använda RunKeeper på iPhonen både när jag cyklar (och när jag springer) och det blir ju väldigt mycket roligare att få statistik och kartor och grejer. Så nu är jag väldigt laddad. En månad kvar till mitt första lopp på 17 år - Blodomloppet. Kommer springa milen, men har absolut inga förhoppningar/förväntningar vad gäller tid. Kommer jag runt springandes hela är jag nöjd och glad. Tidsmålen sparar jag till hösten.
Kattstugan! Himmel! Starkt jobbat! *gapar*
Själv tog jag också en viktig seger igår, över mitt eget negativa tänk. Insåg när jag hade skrivit och beklagat mig om min svacka hur patetisk jag var, snörde på mig löpardojorna och gav mig ut. Självklart regnade det inte alls så mycket som det såg ut inifrån, och självklart var det hur skönt som helst att få komma ut och röra på sig. Kände ingen explosiv energi i kroppen precis *suck*, men malde i alla fall på ca 8 km i mitt vanliga strax-under-6-min-per-km-tempo och kom hem lite piggare i själen åtminstone.
Idag lite cykling, lite crosstrainer och 75 min ganska hård poweryoga. Inte så dumt. Men den där riktiga peppkänslan saknas i kroppen och framför allt i hjärnan/känslan, måste se till att BARA göra sånt som är kul så jag lockar fram entusiasmen igen. (du har rätt såklart kattstugan)
Imorgon funk, om det bara spelas bra musik så är det ett säkert kort för träningsglädje!
Mae - inte i shoppingmode?! *imponerad*
Kul med Blodomloppet och vad smart att spara tidsmål tills du är redo (det skulle jag också ha gjort så kanske jag inte hade blivit så less när resultaten kom så långsamt...?!)
K
Heej!
Vad ni är duktiga allihop. Jag har varit passiv här några månader, men inte med löpningen! Jag fick ju ett nytt jobb och upptäckte att tiden räcker inte till allt jag vill, så familjeliv har fått stryka på foten ett bra tag. Men så idag blev jag lite sugen på att se hur det går för alla.
Waimea; du är en sån slitvarg! Jag är superimpad av att du tagit dig ner i 4.40 tempo. Otroligt bra jobbat!
Och Kattstugan; blommar inte din magnolia nu? I så fall; varför saknas bild i ditt album? Jag kräver en bra förklaring alternativt en bild.
Fantastisk tid på Lundaloppet! Vad kul att göra sin bästa tid på flera år, hoppas att du fortfarande lever på den goa känslan.
Jag sprang ett uppstartslopp i Hallaryd annadag påsk. Hade magsjuka på långfredagen, så jag var lite medtagen, men tiden blev 48.38 på 9800 meter, så det var helt ok under omständigheterna. Siktar såklart nu på Göteborgsvarvet och det vore kul att komma in på dryga 1.45. Ska jobba på den mentala biten och kämpa för att orka bita ihop trots att de sista kilometrarna ofta är tunga för mig som inte springer så mycket på asfalt annars.
Lycka till med träningen allihop! Må solen snart värma våra stela lår och baksidor...
Kattstugan: Är grymt imponerad över ditt milslopp. Komma under 40 min är riktigt bra.
Alla här innne kämpar på riktigt bra. Själv har jag kommit igång bra nu, premiär tävling på lördag 4,5 km. (Var väääldigt länge sen jag stod på startlinjen sist) Har hunnit med ett intervall pass än så länge + att jag försökte pressa mig lite i slutet på min 5km runda igår. Har välidgt svårt för att springa den rundan i ett lugnt tempo, man vill ju förbättra sig hela tiden. (Kanske bor en liten tävlingdjävul i en
) Intervallträning gör verkligen löpningen roligare...
qd girl;
lycka till på lördag! Om du har en föraning av att vara lite tävlingsmänniska så lär det visa sig då! Ska bli kul att läsa din rapport.
Tack snälla ni
Jag har haft på känn att formen har legat och lurat lite i vassen så det var riktigt kul att få "bevis" för det.
Ikväll däremot blev det bara en trött liten 25-minuters runda enligt devisen "lite är bättre än inget". Oj vad jag ser fram emot stundande långhelg
LillLisa: hoppas du har det bra på jobbet! Bra sprunget efter magsjuka - huu. Och så här ligger det till förstår du - vintern var lång och hård här i våra skånska alper och våren är än så länge rätt usel, så ingen av mina magnolior blommar än
Hur står det till i din trädgård?
Kaya: det låter lite positivare redan!
Mae: kul med tävling igen efter 17 år. Aldrig för sent att börja igen
(Eller att börja över huvudtaget för den delen).
Qd, jag passar också på att säga lycka till redan nu så jag inte glömmer det!
LillLisa: Så kul att se dig igen!! Du är saknad! Vilken startgrupp har du i Gbg?
Kattstugan: Grymt, så motiverande och så duktig du är, grattis!
Har sprungit lite längre idag, 13 km, i mina nya DS Trainer. Trots en grymt öm rumpa och baksida lår och trots stelhet i foten gick det fint och rätt raskt. Formen är inte helt väck, då, trots påtvingad vila. Dummade mig och spelade brännboll på jobbet och sprang (naturligtvis) allt jag hade. Räknat i intervaller blev det väl 12*60 m, ouppvärmd. Oj vad det straffade sig, fick ont i rumpa/baksida lår, det är väl mitt svaga bäcken som skakar liv i nån Ischias-nerv nu när jag bär runt på min bebis, och kunde knappt sitta. Men nu är det ok. Och jag har tränat lite stärkande utfall och bäckenlyft och sånt därnt.
Kaya: Bara bit ihop, håll i, och tänk att all träning räknas. Rätt vad det är så har du motivationen där igen, det gäller bara att ha en hög lägstanivå i svackorna... Jag loggade både brännbollsmatchen och en långpromme i min löpardagbok precis nu, bara för att visa för mig själv att jag faktiskt inte suttit och häckat, bara, nu när jag försökt få min fot att läka inför Varvet.
Tack Kattstugan o Waimea för peppande ord!
Jag var så laddad att springa efter min långa jobbresa i förrgår men så blev jag flera timmar försenad pga trasiga tåg och allt möjligt tjafs *morr* så det hanns inte. Igår blev ännu en missnöjd vilodag, vet knappt varför. Så himla less och ingen särskilt ledig eller trevlig röd dag heller.
Men IDAG lunkade jag i a f runt mina tre varv runt Strömmen vilket tillsammans med transportsträckan dit och hem är strax över milen. Kändes som att jag joggade i lustempo, men kom i a f in på exakt 60 min så OK... Körde lite crunches och armhävningar och core och stretch efter och plumsade sedan ner i badet. Nu ska jag dricka te och provsmaka det nya surdegsbrödet som fortfarande är ljummet, med ost och machesallad på. Min favvo!
Kanske kommer min energi tillbaka snart?
Undrar också om det är nån mer som har problem med obehag i magen när man springer? Oavsett vad man har ätit innan och till och med om man har låtit det gå ett par timmar efter senaste måltiden innan man ger sig ut. Jag känner mig ganska ofta öm i magen, eller som att jag ska få halsbränna/illamående. Det är så himla skönt när det INTE känns så! Undrar om man kan vidta några åtgärder för att undvika det?
Ha en skön helg!
K
Det blev ingen premiärtävling för min del. Har legat i magsjuka
. Troligtvis blev sonen smittad på öppna förskolan i tisdags för han spydde både onsdag och torsdag kväll å gårdagen låg jag å sambon helt utslagna... Typiskt att det skulle bli just i helgen var ju så sugen på springa. Det är ju sånt kanonväder ute oxå...
Jag har undvikit det på alla vis, tränat på crossen, fegat, undrat, dragit mig. För jag hatar att få ett sämre resultat efter ett bra.
Men idag satt den bara där, löpbandsmilen på 58.27.
Säsongsmål uppnått.
Och så börjar jag smygjogga på mina kvällspromenader också om jag inte ser upp, hur ska detta sluta?