Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Igår fick jag äntligen till en kortare träningsrunda, runt 5 km längs Mälaren. Det var många ute och promenerade i höstsolen, men jag mötte faktiskt en äldre man som sprang också. Han hejade glatt! :)
Engfield: Jag kan ingenting om framfall, men jag hoppas du får hjälp med träningen så du kan springa igen.
Välkommen alla nya förresten!
Idag sprang jag intervaller på löpbandet. Här tokregnar det nämligen. En liten fråga. Jag sprang i 30 minuter först sprang jag 2x2minuter och sprang på 9,5 och vid tempoökningen så gick jag upp till 10.5 och sen gick jag över till 1x1min . Min fråga är är ökningen mellan 9,5 till 10,5 för liten eller räcker det?
Igår sprang jag milen i ett otroligt härligt Örebro
mamsingen: Om du kände i kroppen att det blev en ökning, dvs att det blev tyngre, flåsigare och högre fart så var det precis rätt. Det spelar egentligen ingen roll hur mycket eller lite du ökar, bara du känner en skillnad, för det du vill göra med intervallerna är att vänja kroppen att springa i högre tempo. Så - hur kändes det?
Engfield: Ajaj, jag har inga erfarenheter alls, men det kan kanske vara läge att prata med en barnmorska för att få hjälp och ev rehab? Hoppas det löser sig!
Jag instruerade mitt spinningpass igår lunch, på kvällen var jag på en intressant föreläsning med Lars Johansson, en riktigt duktig marathonlöpare härifrån. Han springer 18 - 20 mil i veckan, fördelat på 12 pass, ser 10 - 12 km löpning i 4,30-fart som ren benmassage och återhämtning, hans anaeroba tröskelfart är 2.58 min/km, och favoritpasset är en snabbdistans på ca 16 km.. *imponerad*
Idag blir det någon märklig kombination av spinning, core och box tillsammans med en kompis. Jag misstänker att hon bokat in något slags dubbelpass på sin träningsanläggning. Ska bli kul, hur som helst. Benen börjar kännas fräschare och jag har varit inne och snokat på Sthlm Marathons hemsida och funderat över klokheten i att köra Göteborgsvarvet den 21 maj och Sthlm marathon den 28 maj. Tror ni det går?
Waimea: Du kommer fixa både halvmaran och helmaran utan problem. Du måste bara tänka på att ge dig själv rätt sorts vila veckan efteråt och äta rätt både före halvmaran och efter inför helmaran. Men du har ju många dagar att hinna ta igen dig och faktum är att en rejäl urtömning av depåerna innan det stora kraftprovet inte alls behöver vara något negativt om du sköter dig bra
. Hade du bara kunnat skrapa ihop 2-3 dagars vila innan nästa lopp så hade jag varit mer tveksam. Men nu hinner du både vila och köra något lugnt pass för att underhålla kroppen.
Engfield: Har inte heller någon erfarenhet men tycker definitivt att du ska kontakta sjukvården.
Jag vilar och vilar och vilar och vilar... Bläk!! Trist! Men snart borde den rackarns onda halsen ge med sig... lillkillen hade iallafall sin första hostfria natt på väldigt väldigt länge så det tar sig.
Tack ska ni ha! Finns så oerhört dålig info. Ska ringa strax och fixa en tid. Är så nervös bara och önskar att någon här kanske vet nått om livet efter framfall... Men inte ta ut nått i förskott!
Kul att den här tråden finns! Inspirerat mig en massa!
Ahhh, jag har sovit for lange och vet inte om jag kommer ut idag.
Maste slanga i mig lite frukost forst. Ater ni innan ni springer, om ni pringer pa morgonen??? Alltsa inte precis innan, men ater ni frukost?
Alla mina kompisar som tranar har gar direkt till gymet utan frukost, och jag fattar inte hur de kan. Om jag inte ater sa springer jag typ bara 3 km innan jag blir helt matt, och sen ar jag bara superhungrig resten av dagen. Fullkomligt meningslost. A andra sidan sa maste jag vanta lite efter att jag atit sa jag kan inte slanga i mig grot, eller en bagel eller nat sant och sen ga ut med en gang, kanske jag skall gora en smoothie till frukost? Jag tror jag har en bunte frusna bar i frysen. Det ar nog bra, da kan jag nog komma ut relativt snart i alla fall...
Ar Goteborgsvarvet den 21:a maj?? Jag kanske ar i Goteborg da ju, (funderar pa att aka till Sverige i slutet pa maj, och jag kommer fran GOtbeorg originally). Hur anmaler man sig till det? Eller ar det fullt redan?
julmusten: Det verkar som om anmälan är stängd till själva halvmaran Göteborgsvarvet men det finns andra längder att springa... http://www.goteborgsvarvet.com/Lopare/Anmalan/
Tack for infom Gaby, vi far se vad det blir. Jag kan nog inte anmala mig innan jag har flygbiljett hem i alla fall, sa det far nog vanta lite. Men det skulle vara kul att springa nan gang. Kanske nasta ar igen???
Jag har varit och shoppat i dag, och fasiken vad jag har letat traningsklader. Jag ar jattekort, (knappt 155 cm), och har alltid haft svart att hitta traningsbyxor som ar i bra langd. Sa lange jag har hallt mig till gym har det inte gjort nagot, da kan jag ju ha kortare byxor och livet ar OK, men nu borjar det bli lite for kallt for att springa i korta byxor har. Ar det nan som vet nagot bra marke for smurfar som mig???
Idag var jag inne pa Nike, Adidas, Reebok, Under Armor och nat mer stalle och hittade ingenting. Eller jo, jag tog ett par bralls pa Nike, men de ar ju typ 30 cm for langa. Finns det nagot marke som gor barnklader? For jag tror att jag kan komma i de storsta barnstorlekarna. I alla fall om tyget ar stretchigt!!
Nu är det gjort - anmälde mig precis till Sthlm Marathon.. Jag litar helt och fullt på dig Gaby..
Mår du bättre idag?
Igår körde jag järnet, 30 min spinning, 30 min core och 1 timme box. Fasen, vad roligt! Tjoade, sporrade och blev av med massor av frustration. Idag smyger sig träningsvärken i alla små muskler här och där på.. Mmm. Fattar varför du älskar dina maxade träningskvällar på gymmet/träningsanläggningen, Kaya. Kul att köra lite annat än löpning, att arbeta upp ett rejält sug och en stark kropp igen..