• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e

Vad roligt med en löpartråd! :)

Jag är själv en löpare/joggare, men får nog räkna mig till det senare tidsmässigt även om jag inte riktigt gillar att löparfolk måste delas upp i olika grupper. Alla löper, anser jag, bara lite olika fort. Det viktiga är ju ATT man kommer ut och rör sig.

Jag hade alltid avskytt att springa. Min kropp klarade det inte, jag fick ont dirket och flåsade så jag fick astmaattacker. Då ska ni veta att jag var topptränad simmare och tränade 11 gånger i veckan, så kondisen var det inte fel på. Nej, det var inställningen (min mentala) och tekniken det var fel på. Efter några år med sämre träning för min del och en graviditet, med några kilon för mycket sa jag stopp. Jag började försiktigt jogga på löpbandet på gymet, något jag inte föredrar numera om jag får välja. Då var det toppen, jag kunde pressa mig att jogga "en minut till" eller tills jag förbränt ännu 10 kalorier eller så. Vi bor alldeles ypperligt och har 15 km (uppdelat på tre*5 km, och några kortare rundor) i skogen alldels runt knuten, så jag började försiktigt jogga. Började med 3 km, ökade till 5 och för två år sen sprang jag Tjemilen.

För att sammanfatta mig så är jag uthållig och löper långt, men inte så fort. Målet är att bli lite snabbare, så nu har jag börjat lägga in intervaller i träningen. Jag springer 5 km på ca 28-29 min och jag sprang Tjejmilen på 1,04. Inte så snabbt alltså, men orken är det inget fel på. I tisdags Vårrusade jag och om ett par veckor ska jag ta milen på Mälarenergis Stadslopp i Västerås. Det är första milloppet sedan Tjejmilen 2008, så det blir spännande. Har varit gravid däremellan, så därav uppehållet.

Hoppas jag får hänga på här i tråden och få lite tips och råd!

Nu har vi två mirakelkillar!
  • carolina36

Här är en till som älskar att löpträna :o) Springer längre sträckor men i lugnt tempo, idag blev det 1,8 mil {#lang_emotions_smile}  Jag springer helst ensam med musik, får mig att slappna av och må bra. Har inte sprungit några lopp än, skulle anmäla mig till Göteborgsvarvet men det va fullt redan i oktober så nu blir det Stockholm halvmarathon den 11 sept istället.

• Kaya

M O E - hej kompis!!! Här är en till som är uthållig och envis men absolut ingen sprinter! Jag har ungefär samma mål som du, att börja intervallträna mer för att pressa tiderna lite. Springer 5 km på 26-27 min som bäst och milen på nån minut eller två under timmen.

Nu har jag inte rört en fena onsdag-torsdag-fredag på grund av HYSTERISK arbetsbelastning på jobbet - men imorgon och söndag ska jag kuta vad som än händer!!! Längtar!

K

• Kattstugan

moe och carolina, ni är så välkomna

Dagens Göteborgsvarv blev för min del en liten besvikelse vad gäller resultatet (sprang på 1.32, 4-5 min långsammare än väntat) men framför allt blev det en fruktansvärd plåga i den ovana värmen. Redan i startfållan kokade hjärnan, och mina fingrar hade svullnat upp så jag knappt kunde böja dem Väl ute på banan började folk bryta jättetidigt och tydligen var det rekordmånga kollapser, såg många som leddes av banan av funktionärer.... Jag stannade vid många fler vätskekontroller än jag brukar och både drack och hällde en massa vatten över huvudet för att försöka få ner temperaturen lite, men ändå kändes det riktigt miserabelt. Efter knappt halva loppet började det hugga lite i mitt ena knä och det var nästan så jag tänkte med lite glädje att jag kanske skulle få anledning att bryta - men som tur var blev det inget mer med det. Var skitbesviken direkt efter målgång, men nu tänker jag att jag nog kämpade rätt bra ändå så det får väl vara okej ändå

• Kattstugan

Mae, jo 800 var precis så hemskt som alla sagt! Hade mjölksyra i vaderna efter tvåhundra meter och på sista varvet var till och med armarna helt bortdomnade. Men tävlingsinstinkten kickade in något våldsamt och vips så var det ju klart så det hade ju helt klart sina poänger att springa så kort

• Waimea

Kattstugan: Jag såg ditt resultat och tänkte att du nog inte var så nöjd med det, men det var ju vidrigt varmt.

Jag kom i mål på 1.48 så det var en klar besvikelse jämfört med min plan på att komma under 1.40, men jag hade inte tränat särskilt bra under maj, dessutom startade jag så sent att jag tillbringade större delen av dagen i värmen, väntandes och värme är inte riktigt min grej. Jag gillar 17 grader och molnigt, så jag kände direkt att det här kommer att bli ett mentalt lopp för min del.

Sedan var det ju trångt, startade i startgrupp 16 så jag sprang om och sprang om och var på vippen att stuka foten igen efter att ha sprungit lite upp och ner på trottoarkanter, så jag tänkte att nä, det är inte riktigt värt det, jag tar det lite försiktigt. Och precis som du, kattstugan, hällde jag massor av vatten över och i mig och det hjälpte väl lite, men hu, vad slitigt. På slutet var det helt omöjligt att komma om, på avenyn hade folk liksom lagt av, så det lufsades på i makligt tempo och man fick skrika rejält för att kunna springa om, så då tappade jag sugen lite.

Men ändå - det var positivt, för foten höll, baksida lår/rumpa var helt ok, flåset fanns där, hade kunnat springa på mer om det varit fri fart, så jag får ta nya tag inför nästa år.. Då har jag väl förhoppningsvis seedats upp i startfältet.

• kjempejente

Hej mina gamla vänner!!
    Vill bara att ni ska veta att jag ser er =)
    Kattstugan och Waimea: Strot grattis till bra tider trots allt!!

• m o e

Vad kul att ett par av er sprang Gbg-varvet, bra jobbat!! Jag förstår att värmen måste ha varit en plåga, särskilt när det inte varit varmt så länge innan och man inte alls är van att löpa i det.

Jag sprang 5 km lätt med en kompis i fredags kväll, men hade känningar i min högra lårmuskel. Skitsurt, för idag skulle jag ha sprunt ett längre pass. Men nu får det bli vila istället. Jag hittade ett par blåmärken på utsidan och det är säkert de småblödningarna som ställt till det inuti. Jag har tyvärr väldigt lätt att få blåmärken och är lite fumlig av mig, jag ofta går in i hörn tex. Lite ormsalva på det och en skön promenad får det bli ikväll.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • carolina36

Tycker inte ni ska vara besvikna, tycker det va bra tider men jag jagar ju inte tider när jag springer så det e väl därför jag tyckte det va bra och sen med tanke på värmen dessutom!  Va nöjda med er prestation {#lang_emotions_smile}

• isold2003

Hej hej! Jag har haft en liten svacka med träningen och legat lågt i tråden ett tag men nu är jag förhoppningsvis på gång igen Har prestationsångest inför Stockholm marathon som (tyvärr) närmar sig med stormsteg..

Kattstugan och Waimea, med tanke på värmen är tiderna från Göteborgsvarvet jättebra (även om jag förstår att ni hade önskat lite bättre resultat). Härligt jobbat! Jag måste ju gratulera Kattstugan också till ett fantastiskt 800m lopp! Du är grym helt enkelt!! 

Kjempejente, så kul att se dig! Jag har undrat hur du har det och hur det gick för din son?

Jag passar på att välkomna alla nya i tråden också, kul att se så många här!

Svar på tråden Löpartråden 13