• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kaya

Kära vänner.

Den här tråden är en riktig tröst och inspirationskälla för en som stup i kvarten lyckas trilla ner i en svacka när det gäller löpningen.

Igår när jag gav mig ut hade jag inte tränat på en vecka pga omänsklig arbetsbelastning (och lite av det där som är så typiskt mig - "om jag missar ett eller ett par inplanerade pass kan jag lika gärna ge upp och sätta mig i soffan och deppa!" =DUMT!)... ÄNTLIGEN kom jag iväg, och det var tur att jag hade fyndat en ny jättesnygg löparjacka på rean (mörklila Craft) som jag bara MÅSTE inviga, för det var sent på kvällen, svinkallt och spöregn så det var inte självklart att ge sig ut. 7 km på ca 40 min blev det, dvs min gamla vanliga lunk på strax under 6 min/km.

Jag köpte även ett par apdyra korta löpartights igår (såna med en liten ficka för nyckeln som jag har behövt och önskat mig så länge) men dem kunde jag ju inte inviga för då hade jag väl frusit ihjäl. Långa tights och skidstrumpor fick det bli!

Denna vecka kommer jag inte att komma upp i några längre distanser. Ska gå på yoga ikväll och åker på jobbresa imorgon vilket innebär vilodag, sen kanske jag springer fredag + söndag men det blir ju ändå inga 4.2 mil denna vecka... DOCK tänker jag satsa på det målet från och med måndag och sedan HELA SOMMAREN - ett maraton i veckan, uppdelat på kortare rundor.

Jag fick höra igår att man inte behöver några walkingskor till powerwalks utan lika gärna kan promenera i löpardojorna. Tidigare har jag hört att man "förstör" springskorna om man har dem som promenadskor. Vilket av dem stämmer???

K

• MatsAtari
     Jag fick höra igår att man inte behöver några walkingskor till powerwalks utan lika gärna kan promenera i löpardojorna. Tidigare har jag hört att man "förstör" springskorna om man har dem som promenadskor. Vilket av dem stämmer??? K
    Det bästa är antagligen att ha ett par gamla löparskor att promenera i.
  • rövardotter73

Jag har mina löpar dojjor för att springa i. Har också hört att man förstör dem om man går i dem eller ännu värre, använder dem på "innegympa aktiviteter", typ aerobics, innebandy mm. Jag har alltid spart fjolårets löparskor till promenader när jag köpt nya att springa i men i år köpte jag en walkingsko från asics, svart, snygg som jag använder nästan dagligen till jobbet (är ju lärare på en skola med friluftsprofil och då behövs skor som funkar till både det ena och det andra). Jag är supernöjd med dem och känner också att foten mår väldigt bra av dem när jag promenerar. De var när jag köpte dem nedsatta från 1000 till 500 så det var väl OK pris också.

F.Ö. laddar jag för en runda ikväll!

• isold2003

Kattstugan, det blev lite tätt mellan TEC och Munkastigen. Det kändes inte som något problem då men det blev ett riktigt tapp efteråt, inte förrän nu, en månad efteråt, känner jag mig igång ordentligt igen. Inte så konstigt kanske egentligen, bara lite segt Slöjogg på skogsstigar låter inte så dumt. Jag sprang hemma hos mina föräldrar i lördags, en underbar tur längs en vandringsled över stock och sten

Waimea, det låter som något jag skrev för ett tag sen, det där om att springa i mindre uppbyggda skor.. Hoppas att det hjälper nu också

Rövardotter, roligt att det gick så bra för barnen i Göteborg! Och att höra att du är igång du också Vi kanske ses i Norberg iår igen?

Kaya, kul med nya löparkläder som behöver luftas! Det går verkligen upp och ner med motivationen men du är stark och kommer tillbaka hela tiden, bra jobbat!

Mae, hoppas att det blev en runda i Hyde park. Jag hade glädjen att få springa där för ett par veckor sedan, superfina springvägar!

Moe, om jag har förstått rätt att du är ifrån Västerås, vi har säkert störr på varandra på Rocklunda någon gång! Annars får vi se till att göra det

• m o e

Kaya: Härligt att du kom ut, trots dåligt väder och allt! Det är så skönt när man kommer så långt att man verkligen inte vill vara utan sin träning.

isold2003: Kul med en till västeråsare! Om du vill får du gärna lägga till mig så jag kan komma in på din sida, så kan vi se om vi får kontakt senare och kan jaga varandra i spåret. Men Marathon... det hoppar jag över så länge. :) *imopnerad*

Jag springer inte så mycket på Rocklundasidan, utan mest på Rönnbysidan. Sist sprang jag yttre 5:an, den utan elljus, och sen en bit av Rönnby-5:an. Milen på Björnön är också mysig, tycker jag.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • isold2003

M o e, jag har dålig koll på vad som kallas vad på Rocklunda, jag brukar börja där vid F&S och köra milen eller femton km. Håller med om att Björnömilen är fin också. På tisdagar kör Västerås löparklubb träning på Rocklunda, du får kika ner någon gång och haka på! Idag hade jag tänkt springa före jobbet men jag stängde av klockan och somnade om.. Har varit hemma med sönerna för stora killen är förkyld, det var en perfekt dag för det, toppenväder för trädgårdspyssel! Ska iväg ikväll och börjar inse att det blir kort om tid för en runda innan eftersom maken fortfarande inte kommit hem från jobbet. Det får väl bli ett morgonpass imorgon istället, ett som verkligen blir av då

• m o e

Jag skulle också ha tränat ett kortare intervallpass ikväll, men det slutade med att hela familjen åkte till hamnen och la i båten istället. Sen kom vi hem och barnen var trötta och vi med, så det blev ingen träning idag. Men imorn BLIR det!

• m o e

isold2003: Jag bor på Rönnby, så för mig är det petnoga med vad som tillhör vad.  
    Rocklunda har en femma, Rönnby har nästa femma och så finns den yttre femman, den utan elljus. Så brukar väl vi dela upp det. Men du kanske vet att Rönnby-femman inte är exakt 5 km? Den är 4,6 km uppdelat på 3 km norr om bron och 1,6 söder om densamma. Kan vara bra att veta om man är noggrann med tider och sånt. Det är i alla fall fantastiskt att ha så mycket spår alldeles utanför dörren!

• Mael

Det blev en runda i Hyde Park!! Bara 4 km, men de var mina "snabbaste" 4 km hittills (22:40). Snittade på 5:50 per km. En lugn första och avslutade med en sista på 5:16. Men då var jag heeeelt slut. Hade tänkt springa en 5a, men var inte helt medveten om min stegvisa tempoökning så jag fattade inte varför jag blev så trött , sen när jag såg sammanställningen begrep jag

Och Isold - du har verkligen rätt. Det var jättehärliga springvägar, underbar luft och så häftigt att möta så många löpare, gångare, cyklister, ryttare och män i slips på väg till jobbet.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • m o e

Mae: Vad härligt att få springa i Hyde Park! När jag var i NY första gången 2002 så promenerade jag genom Central Park en söndag. På söndagar är parken avstängd för biltrafik och fullkomligen exploderar av alla människor som springer, går och bara är där och umgås/leker. Det är en speciell känsla i en sån storstad, att få se alla dessa människor söka sig till parken för att uppleva harmoni.

Svar på tråden Löpartråden 13