Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Kattstugan, jag kan inte tänka mig att någon tog illa upp av dina inlägg. Intervaller är jättebra för många och tycker man att de är roliga så ska man absolut köra dem! Vill man bli snabbare än man är måste man ju pressa sig framåt och ett sätt är ju intervaller. Jag avskyr dem och låter därför bli men jag gör ju annat för att utvecklas. Jag lägger tex in snabbdistanspass och höjer farten på långpassen emellanåt. Om man bara kör alla pass i samma bekväma tempo blir man ju inte snabbare. Alla är vi olika och därför är det ju tur att det finns många vägar att nå samma mål
Jag är hemma med lillkillen som var magsjuk i söndags men som nu mår hur bra som helst, väntar bara in de obligatoriska 48 timmarna innan han får gå på dagis igen. Passade därför på att springa med honom på cykel bredvid till en folktom lekplats, mysiga lugna 5 km. Igår blev det snabbdistans till och från möte med klubben, dryga milen.
Hej!
Jag skrev ett inlägg för någon månad sedan och sedan dess har jag flöjt er på trånden utan att skriva något. Jag har länge löptränat mina favoritpass är ganska lugna distanspass på ca 8-12 km. Nu har jag fått mitt andra barn för tre månader sedan så löpningen har fått vänta ett tag. Jag har precis börjat springa ca 5 km igen efter förlossningen. Oj vad jag längtar till att kunna springa regelbundet igen! Min minsting är en riktig snuttis om vill amma precis hela kvällarna så det är svårt att få till löppass just nu. Nu har det dock blivit snöfritt och snart grusfritt på vägarna och då ska jag stoppa ner min minsting i löparvagnen. Härligt!
Jag känner att jag måste göra ett inlägg i det här med hur man som trogen motionär blir snabbare. Jag lyckades förbättra min tid på milen från 55-60 minuter till runt 47-49 minuter helt omedvetet. Vi bodde på ett ställe och där sprang jag ungefär samma runda varje vecka. Ibland 5-6 km och ibland runt en mil. Samma runda och samma tempo. Jag anmälde mig till några lopp, t.ex. Tjejmilen i Stockholm, men hur jag än kämpade så kom jag inte under 55 minuter. Sedan flyttade vi och vid det nya boendet fanns en löpslinga som innehöll massa små backar. Backe upp (ca 10-15 meter), backe ner, upp och ner i ca 4 km. Jag sprang denna runda mitt vanliga tempo och sen var det dags för Tjejmilen igen (ca 10 månader efter att vi hade flyttat till det nya stället och jag hade börjat springa den nya rundan) och vips så var jag i mål på 48 minuter. Så mitt tipps är att försöka hitta lite backar att springa i. Det blir ju en slags intervallträning i sig men lite mer omedveten. I alla fall var det så för mig.
Kattstugan: Jag tycker inte att du har skrivit något tokigt. Vad jag menade med mitt inlägg från början var att alla kanske inte KAN bli lika snabba. Det var allt jag ville. :)
Hanna77: Välkommen tillbaka! Backar är superbra träning.
...och det har du alldeles rätt i, Moe
Jag håller med dig och förstår vad du menar. Hur går det med tillfrisknandet?
Hanna, du kommer att få starka ben
Kul att läsa din historia!
Var ute och sprang innan lunchen. Kände mig ganska pigg och laddad innan och trodde att det skulle bli en bra runda - men fy tusan vad segt det gick idag
. Ingen höjdare.
Isold: du ska inte springa TEC i helgen?
Kattstugan: jodå, det går framåt. Har fyra dagar kvar av pencillinet, men nu mår jag bra igen. Jag har haft några sega dagar den här veckan. Det tar på krafterna att ha så hög feber. Men imorn ska jag ut en sväng och jogga lite lugnt.
Hanna77, backar är finfint! Tufft av dig att ta den vanliga vagnen! Waimea, krya på dig! Det låter som att du är i fin form, härligt! Kattstugan, tänk att det är så svårt att veta hur de olika passen kommer att gå, ena dagen känns det kanon, dagen efter gräsligt! Jag skulle springa TEC, var anmäld ända till i eftermiddags.. Jag har nu efter en massa funderande bestämt mig för att springa 100km i Tibro nästa helg istället.
Så jag behöver inga hurtiga kom-igång-tips om att träna regelbundet. Det gör jag redan och har gjort i många år. Men snabb (enligt dig då) kanske jag ändå aldrig kommer att bli. Det är liksom det jag försöker få fram här. Och får jag fråga varför du ger MIG dessa tips? Jag som är den som försöker heja på oss medelmåttor som tränar mycket, men ändå inte är snabba (återigen enligt DIG). Vänligen, läs hela mitt inlägg några gånger så kanske du förstår vad jag menar.
Kom igen och skriv i tråden oftare så kanske du lär känna oss. Kom inte bara och hoppa in med tips som du inte ens vet vem som vill ha.
)
Hoppas det gick bra Moe.
Isold: aha! Visst är det SM i Tibro? Hoppas du vinner, vore coolt
. Har en klubbkompis som ska dit och springa så jag får väl hålla koll på er båda
Har sprungit långa intervaller med min klubb ikväll. Lite förkyld och snorig så jag tänkte först att jag nog fick lov att hoppa över träningen. Sen tänkte jag att jag ju kunde åka dit, men springa med en långsammare grupp än vanligt. Väl där ska jag förstås vara kaxig och inte vika ner mig i förväg, utan hakade på mina vanliga kumpaner. MEN jag var duktig och maxade iallafall inte. Det rev rätt mycket i luftrören och blev väl inte bättre av den iskalla blåsten, men jag hoppas jag klarar mig från att bli sjuk på riktigt. Vad svårt det är att vara förståndig ibland!