• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e
    Äntligen börjar jag komma tillbaka. Jag blev jättesjuk i torsdags, i hög feber och streptokocker. Jag var verkligen jättedålig i torsdags och fredags, värst i torsdags kväll då febern steg över 40 grader. Jag var ensam hemma med barnen och det var riktigt läskigt. Jag låg på badrumsgolvet och var nära att svimma och kräkas. Lillkillen satt på pottan bredvid och stora fick hämta telefonen och ringa till min mamma, som kom och hämtade Lillfisen. Sjuåringen klarar sig så bra själv så han och jag låg i varsin ände av soffan sen medan mina tabletter sakta tog ner febern. Fy, vad jobbigt att gå från sådär riktigt feberhet till frossig och svettig när det släpper. Jag fick ingen läkartid direkt heller, för sköterskan hos familjeläkarna tyckte inte jag var tillräckligt sjuk. Hon skulle ha sett mig på kvällen... På fredag eftermiddag fick jag träffa läkare, tog halsprov och fick medicin direkt. Han sa också att om jag får halsfluss en gång till under kommande halvår får jag remiss för att operera bort halsmandlarna. Så nu hoppas jag nästan det, även om det är så jävligt när jag får det. För kan jag göra något för att slippa ha dessa återkommande så är det värt det. Senast var ju i november, men då blev jag aldrig såhär dålig.

Är inne på fjärde dagen med Kåvepenin och är tillbaka på jobbet. Kul att upptäcka att hela dagen är bokad i möten när man har två dagar att jobba ikapp... Träning är kroppen inte riktigt redo för än, men maten ska jag sköta i alla fall. Under mina värsta dagar var jag nästan inte sugen på något, men lite saft och chips fick jag i mig. Jag tänkte mest att all energi jag fick i mig då var bra energi liksom.

Om några dagar kanske jag är redo för träning igen. Torsdag kanske? Jag försöker ha tålamod.

isold: Din vecka låter jättehärlig! Jag skulle vilja åka med på en sån vecka, dock inte ultralöpning då. Men alla som har åkt säger att de är jättebra. Det finns ju många olika inriktningar på veckorna.

Kattstugan: Hatten av! Du är jättesnabb och bra! :)
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Annkris

Tar en promenad med sonen i vagnen varje dag. Brukar bli 6 km i rask takt. Idag gjorde jag en liten variant. Jag sprang 200 m och gick 100 m. Upprepade detta under hela promenaden. är det något som gynnar löpningen? Eller är det bättre med rask promenad? (Sonen uppskattade variationen i alla fall)

• Millans hustru

varit sjuk, sen bortrest o sen sjuk igen. så nu nystart med min rätt enkla löpträning. mitt mål är att kunna springa 5 km i sommar. testar nu c25K metoden. har någon här erfarenhet av den? är det troligt att jag, med lite övervikt, klarar följa det programmet i angivet tempo o kan springa fem kilometer efter nio tio veckor? vill så gärna!!!! ska tillägga att jag än så länge håller mig till löpbandet hemma (som har lite lutning), men senare blir det förstås också utomhus!
    undrar också, visst är det lite tyngre att springa på löpband med lite lutning än utomhus? (där jag springer är det rätt plan mark)
    ivrig o nöjd med nystart. Löpning ÄR min grej, jag har äntligen (sedn ett år) hittat min motion, jag har bara haft lite för mycket värk (av wiphlash och förkylningar hela vintern till o från, så många avbrott...)

• Flerbarnstokan
    Annkris skrev 2011-04-04 12:47:30 följande:

Tar en promenad med sonen i vagnen varje dag. Brukar bli 6 km i rask takt. Idag gjorde jag en liten variant. Jag sprang 200 m och gick 100 m. Upprepade detta under hela promenaden. är det något som gynnar löpningen? Eller är det bättre med rask promenad? (Sonen uppskattade variationen i alla fall)

har precis börjat själv så jag är ingen expert, men alla nybörjarscheman jag hittat har ju varit: spring 1 minut, gå en minut, spring en minut osv och veckan efter spring 2 min och gå en min spring två min osv...

och det du skriver att du gjort är ju ungefär det, varva löp och gång, så det är nog bra

• Flerbarnstokan
    Waimea skrev 2011-03-31 09:33:26 följande:

Flerbarnstokan: Jag tror Iform brukar ha bra komma-igångscheman. Det finns en jättebra bok som heter 'Träna din kondition' som också innehåller bra tips och råd kring löpträning. Kolla funbeat också, det är en annan träningssida.

tack för tipsen.
  • Annkris
    Flerbarnstokan skrev 2011-04-04 16:06:09 följande:

har precis börjat själv så jag är ingen expert, men alla nybörjarscheman jag hittat har ju varit: spring 1 minut, gå en minut, spring en minut osv och veckan efter spring 2 min och gå en min spring två min osv...

och det du skriver att du gjort är ju ungefär det, varva löp och gång, så det är nog bra

Jag har gjort det några gåner nu, och förbättrade min hastighet på 5 km från 5,45 min/km till 5,35 min/km när jag sprang i söndags. Första gången i mitt liv som jag sprungit 5 km under 28 minuter. Det känns stort! Kanske "barnvagnsintervallerna" som hjälpt till.
  • Millans hustru
    Annkris skrev 2011-04-04 16:19:33 följande:
    Jag har gjort det några gåner nu, och förbättrade min hastighet på 5 km från 5,45 min/km till 5,35 min/km när jag sprang i söndags. Första gången i mitt liv som jag sprungit 5 km under 28 minuter. Det känns stort! Kanske "barnvagnsintervallerna" som hjälpt till.
    wow! impad!
  • isold2003

Välkomna alla nya i tråden! Jag är tyvärr inte bra på träningsupplägg, jag bara springer utan plan för det mesta, likadant när jag började springa Alla pass är bra pass är min filosofi, ha inte för stora krav på er själva, ha roligt så kommer både fart och distans allt eftersom Ibland känns allt bara tungt men om man pressar sig igenom det och fortsätter springa så tar det oftast inte så många pass innan det känns bra igen. Moe, läskigt att vara ensam med barnen när du var så sjuk! Skönt att du mår bättre nu!

• Annkris
    isold2003 skrev 2011-04-04 22:19:44 följande:
    Välkomna alla nya i tråden! Jag är tyvärr inte bra på träningsupplägg, jag bara springer utan plan för det mesta, likadant när jag började springa Alla pass är bra pass är min filosofi, ha inte för stora krav på er själva, ha roligt så kommer både fart och distans allt eftersom Ibland känns allt bara tungt men om man pressar sig igenom det och fortsätter springa så tar det oftast inte så många pass innan det känns bra igen. Moe, läskigt att vara ensam med barnen när du var så sjuk! Skönt att du mår bättre nu!
    Tack. Precis så har jag gjort och tänkt, i snart tio år.... Har sprungit i min egen takt för att jag gillar det och mår bra. Läser överallt att man behöver intervallpass för att bli bättre/snabbare, och börjar nästan tro på det nu.
  • isold2003

Våga vägra intervallpass Jag avskyr dem.. Skulle kanske hjälpa mig att bli snabbare men jag avstår hellre det och har roligt istället Har du hållit på ett tag så går det säkert bra att lägga in intervallpass men man ska vara försiktig med att öka på med både längd och fart samtidigt. Man kan ju alltid lägga in lite fartlek och backrusher under sina vanliga pass.

Svar på tråden Löpartråden 13