Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Flerbarnstokan: Jag tror Iform brukar ha bra komma-igångscheman. Det finns en jättebra bok som heter 'Träna din kondition' som också innehåller bra tips och råd kring löpträning. Kolla funbeat också, det är en annan träningssida.
Annkris: Åh, vad härligt att du får till både träning och promenad, så skönt! När det gäller löpningen så tycker jag att du kan börja med att ta en av dina 5-kmrunda och försöka variera den så mycket som möjligt. Nästa gång du ger dig ut, försök då att springa någon kilometer lugnt och sedan lägga in lite fartlek - testa att springa lite snabbare mellan två lyktstolpar, träd etc och lugna ner igen. Om du vill bli snabbare behöver du springa fortare, men börja med små korta intervall som går lite snabbare. Vill du kunna springa längre kan du försöka att förlänga ett av passen, öka med ca 10 % åt gången, så nästa gång du är ute springer du 5,5 km. Försök också att variera dina rundor, om du mest springer på plant underlag, hitta en runda med fler backar så får du lite naturliga intervaller. Var påhittig och se till att det känns roligt och inspirerande att springa.
Annkris: jag håller alldeles med Waimea. Variation is the shit! Eftersom du redan nu tränar så pass mycket så tror jag absolut att du har kapacitet för att springa längre rundor, så det är bara till att prova
För övrigt så är 5.45-tempo inte särskilt långsamt
Waimea: det är bra att det finns folk som du som vill vara ledare och du gör det säkert jättebra!
Ikväll är det klubbträning, korta intervaller på bana. Har fortfarande gruvlig träningsvärk så jag undrar just hur det ska gå..
Idag har jag gjort tävlingspremiär för säsongen med att springa terräng-DM 4 km. Toknervös som alltid (det spelar ingen roll vad det är för tävling!) och smått orolig över träningsvärken som har hängt i hela veckan. Flåsade som en gris och tyckte det stretade och drog väldigt i benen på uppvärmningen, men sen gick loppet jättebra! Den där formen som jag har tyckt att jag "borde" vara i verkar plötsligt ha dykt upp och det är ju trevligt
Sprang på 15.30, vann min klass och tog lagguld tillsammans med mina duktiga klubbkompisar. En bra dag i spåret
Härligt Kattstugan
Kattstugan: Grym tid! Duktiga du!
Jag var ute på långpass nr 2 med löparklubben, idag blev det knappa 25 km, och med draghjälp av en elitgångare höll jag bra tempo också. Skitroligt, verkligen, nu är jag alls inte orolig för Sthlm..
Kattstugan, förresten, det blir ett traillopp över 5 eller 10 km här i stan, den 6 juni. Kolla Växjö OK:s hemsida.
Isold: Du är helt fantastisk. Bara radar upp ultrapass, sådär..
Ha en fin söndag, alla!
Tack Kulta och Waimea
Fint långpass Waimea! Ska kolla in växjö OK.
Idag: lugn och skön skogslöpning tillsammans med min man och en kompis. Väldigt trevligt även om det regnade mesta tiden.
Hej igen tjejer! (Och killar? Finns det någon som smyger kanske?)
Hemma igen efter en fantastisk ultravecka i Portugal! Jag såg inte förrän nu att Kattstugan hade sett mig i en blogg redan, vad kul! Vi hade det helt underbart, vilken vecka! Vi sprang hela Portugals kust, från väst till öst, och fick verkligen uppleva Algarves finaste sida! Vi har haft alldeles perfekt väder och trots att en del fick det besvärligt på slutet så tog sig alla 19 deltagare och 2 av 3 ledare hela vägen de 23 milen på 5 dagar! Med lite extralöpning fick jag ihop 26 mil och ett yogapass på 6 dagar och det är mer än jag sprungit per månad sen i november.. Jag är så glad över mina otroligt snälla ben som har burit mig utan att klaga hela vägen och som var lika pigga, om än inte piggare, på lördag morgon som före start i måndags! Wow, det går inte att beskriva med ord hur häftigt det har varit och vilka härliga människor jag har fått umgås med. Man hinner ju prata en hel del när man spenderar hela dagarna tillsammans.. Vi har definitivt inte sprungit hela vägen, vi har gått en hel del, och vi har pausat för lunch och fika ganska länge vissa dagar men vi har ändå tagit oss till fots hela vägen. Nu ska ja gsluta, hade kunnat skriva hela kvällen, men ta chansen om det blir ett liknande äventyr nästa år, det var helt fantastiskt!!
Kattstugan, du är lika fantastisk som vanligt! Jag sa ju att du skulle få utdelning för din fina träning, härligt att du fick till det nu när det var tävling 
Sprungit både lördag och söndag - faktiskt fått till 4 träningspass denna vecka 3 löpning och ett bodypump. Känns bra. Men jag är så kass!!! Orkar inget känns det som! Överansträngd kanske? Kan man bli nertränad som motionär med små ambitioner??? Sprang 11km idag i ett mkt långsammare tempo än vad jag ville. Kanske är det gårdagens intervallpass som spökar? Snart måste det ju vända? Känns som om jag springer i uppförsbacke även i nedförsbackarna - både ben och flås skriker "NEJ!!!" JOBBIGT!!! 7 veckor kvar till varvet bara...
Dessutom har jag fått ONT i knät av alla ställen - där har jag inte haft ont på många år! BLÄ!
Och oj vad ni är duktiga allesammans!!!!! Imponerad är jag!!!
Blev tillfrågad i helgen om jag ville springa en halvmara i augusti. dvs om 4 månader.
Jag blev jätte sugen, men det är ju dubbelt så långt som jag sprungit nu.
Så nu måste jag försöka komma igång med träningen och verkligen få till några pass i veckan. Nu har de flesta vägarna blivit bara.
Vet ju att det finns flera här inne som tycker 2 mil inte är nåt att springa,men för en annan så är det långt.
Målet skulle ju vara att komma under 2 tim, då jag springer 1 mil på ca 55-60 min. Orkar man det? eller håller man inte samma tempo?